Aihe: Overdrive/Distortion erot ja Korg Classic Overdrive
1 2
Zeni
07.07.2005 20:04:01
Olen tähän asti käyttänyt noita distortioneja kun aikoinaan jotkut viisaat sanoivat, että nuo on parempia putkivahvarilla. DS-1:n myin aikoinaan pois ja nyt ajattelin myydä MD-2:nkin ja hankkia tilalle overdrive. Noilla pedaali "tyypeillä" tuntuu markkinoilla olevan suuriakin eroja, joten voisiko joku selventää minulle mistä nuo erot tulevat (ei komponenttiasteella) ? Ja oleelliset asiat yleensäkin.

Entä millainen mahtanee olla Korg Classic Overdrive ? Näytti aika monimutkaiselta härpäkkeeltä, mieli tekisi kokeilla tuota Uraltone modattua SD-1:stä.
Zeni
14.07.2005 01:48:58
Eikö kukaan osaa selittää Overdriven ja Distortionin eroja ?
teino
14.07.2005 02:14:52 (muokattu 14.07.2005 02:15:21)
Näin siis miten minä asian oon ymmärtäny, eli distortionpedaalit on tarkotettu sellasenaan tuotaaman säröytynyttä ääntä vahvarin puhtaan kanavan kautta. Overdrivet taas tuottavat miedompaa pörinää kuin distortionit ja ovat enemmän tarkoitettu buusteriksi (putki)vahvistimen särökanavan päälle.
Mrezzye
14.07.2005 08:41:59 (muokattu 14.07.2005 08:42:39)

Näin siis miten minä asian oon ymmärtäny, eli distortionpedaalit on tarkotettu sellasenaan tuotaaman säröytynyttä ääntä vahvarin puhtaan kanavan kautta. Overdrivet taas tuottavat miedompaa pörinää kuin distortionit ja ovat enemmän tarkoitettu buusteriksi (putki)vahvistimen särökanavan päälle.

Overdrivet on tarkoitettu nimenomaan yliajamaan (=overdrive) putkivahvistimen etuastetta ja näin tuottamaan särön. Pieni pohjasärö vahvistimesta ja siihen OD => Mahtava pauhu, sustain ja paksu soundi. Tästä minä tykkään.

Distortion sitten tosiaan toimii paremmin myös esim. trankkujen (tai putkivahvarin puhtaan kanavan) kanssa, mutta OD:tä en puhtaan kanavan säröttämiseen hankkisi.
Sanokaa mitä lystäätte, mutta MINÄ olen oikeassa... ainaskin jos en ole vasemmassa.
Jucciz
14.07.2005 08:56:35
Eikö kukaan osaa selittää Overdriven ja Distortionin eroja ?

Nuo erot ovat lähinnä käsitteellisiä. Molemmat kuvaavat säröä, joskin kitaristien puhekielessä niillä on jokseenkin seuraavanlaiset erot:

Overdrive on "miedompi" särö, joka pyrkii kuulostamaan säröytyvältä putkelta. Pääasialliset käyttökohteet löytyvät "hieman kevyemmän" musiikin alueelta eli blues- ja ("kevyt")rockpuolelta.

Distortion puolestaan mielletään yleensä "raskaammaksi" säröksi, jota käytetään reippaammassa rokissa ja "nykyhevissä" eli 80-luvulla ja sen jälkeen tehdyssä.

Kaksijako ei kuitenkaan ole käytännössä noin jyrkkä: overdrive sanana kuitenkin luo yleensä mielikuvan maltillisemmasta (lo-gain) soundista, kun taas distortion-sanasta tulee ainakin allekirjottaneelle enempi mieleen hi-gain -vahvistimet ja huomattavasti aggressiivisempi soundi.

Distortion sanana tarkoittaa ylipäätään säröä (tai vääristymää, joka viitannee ääniaallon muodon muuttumiseen äänen säröytyessä) kun taas overdrive ottaa enemmän kantaa siihen, miksi ääni muuttuu: sanantarkastihan tuo tarkoittaa yliohjausta, eli sitä tilannetta kun vahvistin (olipa se millä tahansa tavalla toteutettu) väännetään niin kovalle, että se alkaa särkeä. Tämä on toivottu (joski aikanaan vahingossa keksitty) ominaisuus putkivahvistimissa, mutta en ole kuullut transistorisärön koskaan olleen erityisen tavoiteltava ominaisuus.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Exhausted
15.07.2005 14:33:28

plussa tuohon ylläolevaan kun siinä selitettiin oikeastaan kaikki mitä aioin sanoa. Kyseessä on siis lähinnä eri mallinimiä. Yleiskäsitteenä voisi ajatella että overdrivepedaaleja käytetään boostaamaan valmiiksi säröytyneitä vahvistimia ja distortionpedaaleja taas puhtaaseen vahvariin tuottamaan säröä, mutta monia "Distortion"-pedaaleja voi käyttää overdrivena ja monia "Overdrive"-pedaaleja voi käyttää ihan särönä. Distortion tosiaan on yleisempi käsite särölle jota voi tuottaa monin tavoin.
Ra.
28.09.2006 23:13:33
Distortion sitten tosiaan toimii paremmin myös esim. trankkujen (tai putkivahvarin puhtaan kanavan) kanssa, mutta OD:tä en puhtaan kanavan säröttämiseen hankkisi.

Okei mulle on tulossa trankku jonka puhdasta kanavaa on ylistetty ja särökanavaa dissattu, samalla kertaa postista tipahtaa tube overdrive (bad monkey)... ite ajattelin nimenomaan puhdasta kanavaa tykitellä ja hommata siihen sopivat pedaalit säröttämistä varten.

Bad Monkeytä en aio perua, mutta siis ilmeisesti kaipaisin vielä jonkun Distortionin?
Ja kuinkas tuota OD:tä voisi sitten hyödyntää, jos hommaan vaikkapa Bossin DS-1:n tai vastaavan?
"Who'd win in a wrestling match, Tom Morello or God?"
Angus
28.09.2006 23:19:20

Okei mulle on tulossa trankku jonka puhdasta kanavaa on ylistetty ja särökanavaa dissattu, samalla kertaa postista tipahtaa tube overdrive (bad monkey)... ite ajattelin nimenomaan puhdasta kanavaa tykitellä ja hommata siihen sopivat pedaalit säröttämistä varten.

Bad Monkeytä en aio perua, mutta siis ilmeisesti kaipaisin vielä jonkun Distortionin?
Ja kuinkas tuota OD:tä voisi sitten hyödyntää, jos hommaan vaikkapa Bossin DS-1:n tai vastaavan?

No eipä se nyt ihan noin yksiselitteistä ole. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, sun vahvarin oma soundi, pedaalin soundi, kitara ja sun soundimieltymys. Kyllä mä esim. ajan (en enää tosin kun tuon keinokuorman sain) putkivahvistimen puhdasta soundia overdrive-pedaalilla ja sain sillä todella mukavat rokkisäröt aivan mainiosti, distortion-pedaalin kanssa tuli sitten juurikin enemmänkin tollasta liian "agressiivista" hevityyppistä säröä joka ei mua miellytä.

Eli ekaksi nyt toki kannattaa testailla ja sen jälkeen vasta miettiä mitä tarvitsee.
masterhat
28.09.2006 23:38:18

Itsekäytän Putkinupin puhtaan kanavan päällä (laney gh100l) Overdrivea, ja särösoundit on hyvin mieleiset. siinä on sitten toinen overdrive boosterina kaahaus kohdissa ja äkäisemmissä sooloissa jne. Ainakin mä olen sinut yhtälön kanssa: Putkinupin puhdas+overdrive = nannaa
Tehotyttö95
Ra.
28.09.2006 23:58:50 (muokattu 28.09.2006 23:59:16)
Jeh, mutta mulla on tosiaan trankku tulossa ja siitä vaan kliinikanava on "käyttökelpoinen"...
Mutta ymmärsinkö oikein että ei sen niin väliä, kyllä Overdrivelläkin säröä aikaan saa!?

Ja mun lempisaundit pyörii siellä garagerock-indie-punk akselilla (kylläpä mahtuu tohonkin eri saundeja...), eikä hevisäröt oikeen napostele... toisaalta RATM:n tyylinen tykitys ja eri saundeilla leikkiminen on aina kiinnostanut.
"Who'd win in a wrestling match, Tom Morello or God?"
Angus
29.09.2006 00:51:57

Jeh, mutta mulla on tosiaan trankku tulossa ja siitä vaan kliinikanava on "käyttökelpoinen"...
Mutta ymmärsinkö oikein että ei sen niin väliä, kyllä Overdrivelläkin säröä aikaan saa!?

Joo tottakai saa. Se millaista säröä saa aikaan riippuu sitten taas pedaalista, kitaran mikeistä ja tatsista, ja toki myös vahvarista, vaikka puhdas kanava olisikin niin kyllä ne aina eri tavalla soi.
Murgo
29.09.2006 07:11:21

Tämä on toivottu (joski aikanaan vahingossa keksitty) ominaisuus putkivahvistimissa, mutta en ole kuullut transistorisärön koskaan olleen erityisen tavoiteltava ominaisuus.

Näin tuossa juuri jossain kirjassa lainauksen vanhasta fender-putkivahvarin käyttöohjekirjasta,jossa sanottiin jotakuinkin että vahvistinta ei koskaan tulisi soittaa niin kovaa että ääni säröytyy :)
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
Exhausted
29.09.2006 09:15:26

Tottakai voit käyttää Bad Monkeytä särönä. Vaikka sitä mainostetaan overdrivena, niin kyllä se toimii ihan säröpedaalina. Eri asia on, onko siinä tarpeeksi säröä sinun tarpeisiisi.
Columbo
29.09.2006 22:12:34
Kaikenlaisia säröhärpättimiä on ollut - eikä yhtäkään kunnollista. Se mitä siinä purkissa lukee ei tosissaan ole yhtikäs mitään merkitystä. Aikonansa kakarana mulla oli Systech Overdrive - ei vähäisintäkään alkuperäissoundia ollut tämän fuzzin jälkeen kuultavissa. Myöhemmin tutustuin vehkeeseen nimeltä Dist+ , joka taas tuskin on edes boosteri, pieni särökin siinä tulee mukana. Ja boxia piisaa - yhdessä vaiheessa 90 -luvun puolivälin jälkeen kun boxit taas olivat muodissa, että bossilla oli 32 erilaista särö-ominaisuuden omaavaa laatikkoa!

En tiedä yhtäkään särö-stompoxi, jossa tosissaan olisi soundi kunnossa täysin puhtaaseen (PA) vahvariin lyötynä. Kerettiläinen mielipide: pienen trankkuvahvarin leikkaava särö on joskus ihan just se.
Twinkle
29.09.2006 22:55:40
Jucciz tuossa kertoikin jo tärkeimmät, mutta kerrataan nyt vielä että overdrive-nimikeellä myytävät pedaalit eivät aja yhtään sen enempää etuastetta kuin mikään muukaan pedaali. Nimitykset johtuu pelkästään niiden ominaissoundista, "overdrive"-pedaaleilla jäljitellään juurikin sitä soundia mikä tulee kun putkivahvistinta yliajetaan.

Jonkun Pahan Apinan lykkääminen putkistyrkkarin eteen ei siis yliaja vahvistinta ollenkaan, joten tämän vuoksi overdrive-pedaalin voi aivan huoletta laittaa myös transistorivahvistimen eteen, se soundaa yhtä hyvältä tai huonolta kummassakin.

Oikeasti tapahtuvaan yliajamiseen on sitten omat välineet, kaikenlaiset preamp-boosterit ja vastaavat, mutta ne on sitten ihan eri työkaluja kuin tavalliset säröpedaalit.
ministeri
30.09.2006 00:22:22
Itsekäytän Putkinupin puhtaan kanavan päällä (laney gh100l) Overdrivea, ja särösoundit on hyvin mieleiset. siinä on sitten toinen overdrive boosterina kaahaus kohdissa ja äkäisemmissä sooloissa jne. Ainakin mä olen sinut yhtälön kanssa: Putkinupin puhdas+overdrive = nannaa

Mulla on toi sama metodi käytössä. Eli yksi OD (Barber direct drive) perussoundia särkemässä siten että boostaan levelillä jonkin verran ja sooloihin ja enemmän säröä kaipaavissa kohdissa Bad monkey boostaamassa sitä. Vahvistin on täysputki jossa ei omaa säröä ole ollenkaan. Hyvin on toiminut. Distortion nimellä varustetut purkit joita olen kokeillut ovat olleet jotenkin kirskuvampia mielestäni, poikkeuksena ehkä big muff joka on mukavan kuuloinen distortion/fuzz.
Lord of the strings
30.09.2006 01:49:02
Peavey Classic 30 -vahvarin särökanavan päälle Kankaanpään modaamaa SD-1 -pedaalia. Lähtee kivat rähinät.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Dr. Muff
30.09.2006 11:05:18
Jucciz tuossa kertoikin jo tärkeimmät, mutta kerrataan nyt vielä että overdrive-nimikeellä myytävät pedaalit eivät aja yhtään sen enempää etuastetta kuin mikään muukaan pedaali. Nimitykset johtuu pelkästään niiden ominaissoundista, "overdrive"-pedaaleilla jäljitellään juurikin sitä soundia mikä tulee kun putkivahvistinta yliajetaan.

Niinno. Onhan niitä säröpedaaleja (kuin myös vaikka delaypedaaleja) joilla voi myös boostata, vaikka ihan puhdasta signaalia siinä missä varsinaisesti siihen tarkoitukseen tarkoitetuilla boostereilla.

"Jos oot tietävinäs kaiken ni kandee pitää huoli ettei jää kiinni housut nilkoissa" - vanha viidakon sanonta.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
darrell
30.09.2006 11:38:44
Niinno. Onhan niitä säröpedaaleja (kuin myös vaikka delaypedaaleja) joilla voi myös boostata, vaikka ihan puhdasta signaalia siinä missä varsinaisesti siihen tarkoitukseen tarkoitetuilla boostereilla.

Tämä onnistuu tosiaan millä vehkeellä tahansa, joka vahvistaa signaalin amplitudia niin, että ajetaan signaalia kanavan säröttömän dynamiikka-alueen yli. Esim. EQ pedaaleilla, joissa on tason säätö, voi buustata suht puhtaasti soivan kanavan säröille.
ReBeat
30.09.2006 12:00:54

Mutta siinä on eroa että syntyykö boostaavassa pedaalissa itsessään säröä vai ei. Aika harvassa ovat ne distortionit jotka boostaavat puhtaasti ilman karvankasvua jo itsessään, vaikka niistä vääntäisi gainin aivan pienelle ja levelin isolle. EQ:lla ja joillakin boostereilla pystyy nostamaan koko taajuuskaistaa melko tasaisesti. Lisäksi on eriasteisesti puhtaana pysyviä boostereita, jotka eivät boostaa tasaisesti vaan hiukan persoonallisesti vääristyneellä tavallaan ja tarpeeksi lujalle käännettäessä ne lisäävät itsekin signaaliin aavikkotomua tai irtosoraa. Delay-pedaalikin voi toimia boosterina jos siinä riittää säätöjä. Miksipä ei. Joku steriiliksi haukuttu delay toistot nollilla vastaa varmaan vähän eq-pedaalia ns. flättinä.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)