Aihe: Blues kitarat
1
DigiDrummer
07.10.2006 01:34:41
Hakusessa olisi nykyisen edullisen Samick f-aukkoisen sähköskitan tilalle mm. bluesin soittoon uusi laadukkaampi yksilö. Vanhan meinaan pyhittää puhtaasti avoviritteiseen sladitukseen.

Kokematon kun olen, kysynkin muiden mielipidettä mm. seuraaviin:

BB King, John Lee Hooker, Muddy Waters, Otis Rush jne. mustat blues kitaristit tuntuvat olevan tykästyneet puhtaasti Le Paul tyyppisen mallisiin f-aukollisiin tai umpimalleihin kun taas Eric Clapton, SRV ja monet muut "valkoiset" taasen soittavat Strato tyyppisillä malleilla.

=> Osaako joku kertoa mistä tämä näinkin selvä ero johtuu?
=> Sain käsityksen että f-aukkoisen kanssa olisi kierto ongelmia?
=> Osaako joku suositella järkevää mallia/merkkiä mitä kannattaisi lähteä hakemaan n. 600 max. budjetilla
=> Entä vahvistimen suhteen, käyttö lähinnä himassa ja pienessä treenikämpässä.
=> Ainoa efekti minkä omistan on Ibanezin TS9. Jotain muuta suositella jolla saisi Bluesista enemmän sielua irti?
Ze Kink
07.10.2006 03:26:24
=> Osaako joku kertoa mistä tämä näinkin selvä ero johtuu?

Ihan omista mieltymyksistä. Olen itse nähnyt mustilla bluesäijillä ihan Bc Richin hevikitaroitakin. Se saundihan lähtee sormista, varsinkin bluesissa.

=> Sain käsityksen että f-aukkoisen kanssa olisi kierto ongelmia?

En sanoisi, mutta koppamallisissa saattaa moista ilmetä. Eli siis keskipalkillisen puoliakustisen kanssa tuskin tulee olemaan ongelmia. Halvemmat kitarat ovat tietenkin asia erikseen.

=> Osaako joku suositella järkevää mallia/merkkiä mitä kannattaisi lähteä hakemaan n. 600 max. budjetilla

Tähän on paha sanoa. Mene itse kokeilemaan. Robert Craykin soitteli vuosia Gibsoneilla, kunnes yhtäkkiä sitten vain sattui ihastumaan johonkin Fenderiin, ja sillä polulla on yhä. Mutta tuohon hintaan kattelisin Fenderin Classic -sarjan Telejä ja Stratoja, tosin jättäisin ihan omien kokemuksieni pohjalta 70's mallit Stratojen puolelta pois. Sitten Tokain Japsilespat on varsin hyviä, ja Es-335:n japsimalli on myös aivan hyvä. Tokailla on myös hinta/laatu -suhteeltaan mainioita Stratokopioita. Joku aina väittää vastaan, mutta SRV:kin sellaisella soitteli, joten ei ne aivan paskoja voi olla.

=> Entä vahvistimen suhteen, käyttö lähinnä himassa ja pienessä treenikämpässä.

Tsekkaa Laney VC15. Itse testasin sitä juuri Levytukussa ja se teki aika suuren vaikutuksen. Elementti tosin on vain 10", joten tarvitset ehkä keikoille vaikka 1x12" kaapin kaveriksi.

=> Ainoa efekti minkä omistan on Ibanezin TS9. Jotain muuta suositella jolla saisi Bluesista enemmän sielua irti?

TS9 on mainio, en usko että oikeastaan tarvitset muuta. Ehkä jotain wahia tms. voi katsella sitten lisäväriä tuomaan, kun alkaa olla tatsi hallussa.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin! -Mie haluun keksiä! -"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä." -Toi!
Kuha
07.10.2006 08:17:37

Mutta tuohon hintaan kattelisin Fenderin Classic -sarjan Telejä ja Stratoja, tosin jättäisin ihan omien kokemuksieni pohjalta 70's mallit Stratojen puolelta pois.

Tuosta olen eri mieltä. Olen kokeillut useampaakin Classic 70's Stratoa ja ovat varsin hyviä ja tasalaatuisia kaikki olleet tuon hintatason soittimiksi. Tosin näissä on hieman paksumpi U-profiilin kaula, joka ei kaikkia miellytä.

Tuossa jotain höpinää ko. kepistä kuvien kera:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=715
Muistakaa venytellä.
MadMatt
07.10.2006 09:00:09

Tuosta olen eri mieltä. Olen kokeillut useampaakin Classic 70's Stratoa ja ovat varsin hyviä ja tasalaatuisia kaikki olleet tuon hintatason soittimiksi. Tosin näissä on hieman paksumpi U-profiilin kaula, joka ei kaikkia miellytä.

Jep. Yhtäkaikki. Classicit 50's, 60's, 70's ovat kaikki samantasoisia laatusoittimia. Kysymys on lähinnä makuasioista eli minkä tyylinen miellyttää kättä ja silmää. Kannattaa tsekata myös nämä uudet Classic playerit kunhan rantautuvat eurooppaan.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-196764.html

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-196761.html
Wahi
07.10.2006 10:11:51
Nuo Mexico ja Japan Fenderin on ihan päteviä kitaroita. Siitä vaan valitsemaan sitä joka sopii käteen parhaiten ja mielluttaa silmää ja korvaa.

Tuohon vielä joku perus putkivahvistin niin setuppi on valmis. Esim. joku Fender tai sitten tuommoinen Laney.

Tuo Tubescreamer on täydellinen tuohon hommaan. Mielestäni siihen ei tartte mitään muuta, ainakin mitä TS-10:n perusteella osaan sanoa.
w the greatest
07.10.2006 12:22:34
Nuo voivat varmaan olla ihan hyviä nuo classic playerit. Itse etsin stratoa tänä syksynä ja hylkäsin japsit ja meksikolaiset pienten nauhojen ja radiuksen takia.
Aamen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)