Aihe: Nuppi/Combo
1
bigmasi
05.10.2006 13:27:02
Kyselin edellisen threadin perässä mielipiteitä Hughes&Kettnerin Swirchbladesta, mutta koska unohdin nuppi/combo -kysymyksen niin aloitetaan nyt uusi aihe..

Siis mistä syistä valitsette joko nuppi-kaappi-yhditelmän combon sijasta tai toisinpäin?

Itsellä ei ole kokemusta eri vahvistimista juuri ollenkaan, joten mulla roudaus painaa aika paljon vaakakupissa combon puoleen. Toisaalta joissain keikkapaikoissa on kaapit valmiina joten nuppi olis itseasiassa kätevämpi roudata. Soundieroista en osaa sanoa. Tosin kaapille voisi olla muutakin käyttöä kuin pelkkä oma soitto. Lähinnä juhlien järjestäjänä. En tosin tiedä kuinka monikäyttöinen joku 200w kitarakaappi on. Jos myöhemmin omistan monta vahvistinta olisi yksi kaiutin varmaan riittävä niitten kaikkien käyttöön? Nyt heti ei tuu muita pohdittavia asioita mieleen. Sana on vapaa, olkaat hyvät.

Ps. Ja niitä mielipiteitä Switchbladesta saa kans laittaa..
Wahi
05.10.2006 13:31:33 (muokattu 05.10.2006 13:34:45)
Ei se combo ole välttämättä yhtään helpompi roudata. Varsinkin jos on 212 putkikombo. Painaa ihan liikaa. Helpompi kantaa nuppi ja vaikka 212 kaappi.

E: Nupissa on se "huono" puoli että pitää sitten hommata kaappi myös. Jotenkin tuntuu että liian usein porukka ostaa hyvän nupin mutta huonon kaapin.

Eri kaappien testaaminen voi olla aika hankalaa. Jos haluu ostaa vaikka nupin kaupasta A ja kaapin kaupasta B niin hankala on testata kamoja yhdessä (oletetaan että molempia ei löydy samasta kaupasta).
JuSu
05.10.2006 13:39:01
Siis mistä syistä valitsette joko nuppi-kaappi-yhditelmän combon sijasta tai toisinpäin?

Itse vaihdoin aikanani Engl Screamer -combon Screamer -nuppiin.

Syynä oli combon paino, sitä oli ikävä roudata. Mun mielestä oli paljon mukavampi kantaa vaikka kaksi reissua (nuppi ja kaappi). Ja kuten jo mainitsit, monilla keikkapaikoilla on yhteiskäytössä kaappi/kaappeja, jolloin omaa kaappia ei välttämättä tarvitse tuoda lainkaan.

Suurempi syy kuitenkin oli soundi. Aluksi mulla oli combon kaverina 2x12" -kaappi, mutta totesin soundin olevan parempi pelkän lisäkaapin kautta. Alkoi tuntua hölmöltä roudata comboa... Yritin aluksi etsiä pelkkää nuppikoteloa, mutta sattui nuppi kohdalle sopivasti, joten vaihtoon meni.

Nyttemmin on nuppikin (taas) vaihtunut räkkikamoihin, ja kaappeja on kämpillä moneen lähtöön - 1, 2 ja 4x12" ja lisäksi kuriositeettina 4x8". Noista voi sitten valita räkin kaveriksi keikkapaikkaan, mielentilaan ja ajoneuvoon sopivimman.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
bigmasi
05.10.2006 14:45:02 (muokattu 05.10.2006 14:47:19)
Soundieroista mitään tietämättömänä tulis jotenkin mieleen, että combossa olis parempi soundi kuin halpakaapissa ja kallis kaappi sitten tietenkin lisää hintaa. Tosin ne kaappivertailut joita olen netistä kuunnellut on kyllä mun korvaan kuulostanut jokseenkin samalta kaikki. Itse olen miettinyt osaa edullisen kaapin perustuen juuri noihin nettivertailuihin. Ehkä mulla on vaan huonot korvat??

edit --- siis sen vuoksi kuvittelen combossa olevan paremman soundin kun sen kaiuttimet on varmaan valittu vahvistinta silmälläpitäen sopivaksi? Siis vertaan nyt siihen että itse tietämättömänä lähtee kaappiostoksille maksimissaan 300 euroa taskussa...
McNulty
05.10.2006 14:49:14
Soundieroista mitään tietämättömänä tulis jotenkin mieleen, että combossa olis parempi soundi kuin halpakaapissa ja kallis kaappi sitten tietenkin lisää hintaa. Tosin ne kaappivertailut joita olen netistä kuunnellut on kyllä mun korvaan kuulostanut jokseenkin samalta kaikki. Itse olen miettinyt osaa edullisen kaapin perustuen juuri noihin nettivertailuihin. Ehkä mulla on vaan huonot korvat??

Minulla on noin 300e Framus 2x12" kaappi varustettuna Celestion V30-elementeillä. Itseäni se miellyttää huomattavasti enemmän kuin lähes puolet kalliimpi Marshall 1936 2x12". Eli ei se hinta aina kerro kaikkea. Hyvät elementit ovat puoliruokaa hyvää soundia metsästäessä. Miulla on kanssa nuppi + 2x12" yhdistelmä. Syytä en osaa sanoa sen tarkemmin, kuin että tuosta nupista löytyy kaikki tarvittava mitä voin kuvitella hyvään vahvariin. Yksikään omistettu/testattu combo ei ole samaan vielä pystynyt.
These pretzels are making me thirsty!
Modernin ajan Voltaire
JuSu
05.10.2006 14:50:56 (muokattu 05.10.2006 14:52:18)
Soundieroista mitään tietämättömänä tulis jotenkin mieleen, että combossa olis parempi soundi kuin halpakaapissa

Ei parempi. Erilainen. Toinen tykkää äidistä, toinen kyttyrää.

ja kallis kaappi sitten tietenkin lisää hintaa.

Senhän se tekee, tosin ei välttämättä kauheasti, varsinkaan jos käytettynä hankkii. Vastaavasti nuppi on usein comboa halvempi.

Tosin ne kaappivertailut joita olen netistä kuunnellut on kyllä mun korvaan kuulostanut jokseenkin samalta kaikki.

No kantsii kyllä käydä kuuntelemassa ihan itse. Aika kovastikin on soundieroa erilaisilla kaapeilla.

Ehkä mulla on vaan huonot korvat??

Eikä kun se vika on noissa nettivertailuissa... En niihin ääninäytteisiin kannata kauheasti perustaa, suuntaa-antavia ovat ne.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
LaXu
05.10.2006 15:12:28
Minä pidän comboista siinä mielessä, että usein niissä saa sitten sellaisen rakenteen ja kaiuttimen kuin valmistaja on tarkoittanut. Tosin tämä ei aina takaa hyvää soundia, esim. tuo edellä mainittu ENGL Screamer combo on mielestäni ohutsoundinen ilman lisäkaappia, uupuu alapäätä.

Usein comboissa on se hyvä puoli, että ne maksavat monesti ehkä n. 100€ nuppiversiota enemmän. Tulee loppupeleissä halvemmaksi kuin uhrata monta sataa enemmän kaappiin. Nytkin minulle on tulossa uusi combo johon ajattelin pistää kiinni myös nykyisen Yamaha DG comboni, joko ministackiksi tai sitten vierekkäin, kumpi nyt sitten kuulostaa paremmalta (ja miten kaiuttimien piuhat riittävät).

Comboissa on se ikävä puoli, että niistä ei usein löydy kunnon kantokahvoja. Ainakin minä kantelisin mieluummin comboa kahdella kädellä sivuilta kuin siitä päällä olevasta kahvasta.
bigmasi
05.10.2006 15:16:44 (muokattu 05.10.2006 15:17:47)
Comboissa on se ikävä puoli, että niistä ei usein löydy kunnon kantokahvoja. Ainakin minä kantelisin mieluummin comboa kahdella kädellä sivuilta kuin siitä päällä olevasta kahvasta.

hmmm... enpä ole muuten tullut ajatelleeksi. Mieluummin kannan kaverin kanssa 20Kg painavampaa laitetta sivuilta kuin yksin comboa päällä olevasta kahvasta jalan sivu mustelmilla.

edit --- lisäksi isoissa kaapeissa on usein pyörät alla. Comboissa en ole vielä nähnyt
LaXu
05.10.2006 15:26:23 (muokattu 05.10.2006 15:27:03)
lisäksi isoissa kaapeissa on usein pyörät alla. Comboissa en ole vielä nähnyt

Kyllä niitä comboistakin löytyy, ainakin Mesan comboissa olen nähnyt. Joku 2x12 tai 4x10 combo alkaakin jo moisia tarvita, ei niitä muuten kauheesti tee mieli siirrellä.

Comboissa on joillain valmistajilla myös eri ominaisuuksia kuin nupeilla. Esim. Diezel Einstein combosta löytyy jousikaiku, nupista ei.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)