Aihe: vahvistimet, kaapit, watit ja ohmit 1 | |
---|---|
![]() 05.10.2006 10:47:53 | |
no niin, luultavasti aihetta on käsitelty jo monestikin, mutta omat aivokäämini palavat melkein välittömästi kun kuulen mitään teknistä, joten voisiko asiaa yksinkertaistaa pienen järkeni sallimiin mittoihin. Kyseessä on seuraava asia: Olen miettimässä vahvistimen hankkimista ja olen päätynyt Hughes&Kettnerin switchblade vahvistimeen. En tosin ole vielä päättänyt haluanko nupin ja kaapin erikseen vaiko combon. Valintaa vaikeuttaa se, etten todellakaan ymmärrä noita vahvistimen takana olevia ohmivalintoja enkä myöskään kaapin samaisia arvoja, jotka olen netistä lukenut. Combon kohdalla ei ole ongelmaa, mutta nuppi/kaappi-yhditelmä tuottaa harmaita hiuksia.. Vahvistimen takana on siis 3 (itseasiassa 4 koska yksi on stereo) ulostuloreikää. 1 = 4 Ohm 2 = 2 X 8 Ohm tai 2 X 16 Ohm 3 = 16 Ohm Mietin hankkia edullisen kaapin, josta netissä ilmoitetaan: 200 Watts into 4 Ohms mono, 2 x 100 Watts into 8 Ohms stereo. En siis ymmärrä mikä on ero jos kytken kaapin eri reikiin vahvistimen takana. Teho ilmeisesti voi vähentyä? Voiko se lisääntyä? Voiko jotain hajota väärällä kytkennällä? Onko noilla eri kytkennöillä itse asiassa mitään väliä? Pitääkö kaapin ostossa kiinnittää jotain erityistä huomiota ohm-lukemiin? Ja voinko eri kytkennällä saada volyymin pienemmälle, mutta silti "krankata" vahvistimen täysille jos sen soundi on silloin parempi? Vielä kerran.. en siis ymmärrä yksinkertaistakaan sähkömatematiikkaa tms. joten yksinkertaistakaa vastauksenne mahd. simppeliksi, kiitos. | |
![]() 05.10.2006 11:01:29 (muokattu 05.10.2006 11:16:33) | |
Vahvistimen takana on siis 3 (itseasiassa 4 koska yksi on stereo) ulostuloreikää. 1 = 4 Ohm 2 = 2 X 8 Ohm tai 2 X 16 Ohm 3 = 16 Ohm Tuossa faktoissa oli heti kärkeen virhe. Switchbladessa on seuraavanlaiset kaappiulostulot: "4ohms", "1 x 8ohms or 2 x 16 ohms" ja "16ohms". Koska Switchblade on putkivahvistin niin kaappi tulee kytkeä erittäin mielellään juuri saman arvoiseen reikään kuin kaapin impedanssi on. Jos sulla on 4ohm kaappi niin kytket sen vasemmanpuoleiseen 4ohm reikään. Jos sulla on 8ohm kaappi niin kytket sen jompaan kumpaan niistä kahdesta keskimmäisestä reiästä. Jos sulla on 16ohm kaappi niin kytket sen oikeanpuoleiseen 16ohm reikään. Jos sulla kaksi 16ohm kaappia niin kytket ne kahteen keskimmäiseen reikään. Tällöin ne ovat rinnankytkettyinä ja niiden kokonaisimpedanssi on 8ohm eli sama kuin tilanteessa jossa oli vain yksi 8ohm kaappi. edit: Lisätään vielä, että putkivahvistin antaa kutakuinkin saman tehon jokaiseen noista impedansseista. Tiivistettynä voidaan sanoa, että jos kaapin kytkee impedanssiltaan "väärään" vahvistimen ulostuloon, niin vahvistin rasittuu normaalia enemmän ja riski sen vaurioitumiseen lisääntyy. Ne keskimmäiset liittimet eivät muuten ole "stereo" vaan "double mono" :) | |
![]() 05.10.2006 12:00:37 | |
Tuossa faktoissa oli heti kärkeen virhe. Switchbladessa on seuraavanlaiset kaappiulostulot: "4ohms", "1 x 8ohms or 2 x 16 ohms" ja "16ohms". Koska Switchblade on putkivahvistin niin kaappi tulee kytkeä erittäin mielellään juuri saman arvoiseen reikään kuin kaapin impedanssi on. Kappas... ehkäpä tuokin sekoitti mun päätä hiukan. Kiitos loistavasta, yksinkertaisesta vastauksesta. Jotenkin kaikki loksahti nyt päässäni paikalleen ja ainakin luulen ymmärtäväni asian. Tai ainakaan en vaivaa tällä nyt enää päätäni. Kiitos. Ps. onko mielipiteitä muuten vahvistimen valinnasta. Itse päädyin Switchbladeen 3 päivän nettisurffailun perusteella. Aion varmaan kuitenkin kokeilla liikkeessä paria muutakin saman hintaluokan vehjettä vertailun vuoksi. Ainakin Marsun TSL100 oli mielessä..? | |
![]() 05.10.2006 12:46:44 | |
Aion varmaan kuitenkin kokeilla liikkeessä paria muutakin saman hintaluokan vehjettä vertailun vuoksi. Tämä on hyvä idea. Pelkät speksit eivät kerro kaikkea, joten jos on mahdollista testata, testaa ihmeessä moni muitakin. | |
![]() 09.10.2006 22:24:09 | |
Marsun DSL 50 itselle lähdössä kotiin, kunhan rahat saan kasaan. Testailin ton lisäksi erinäisiä ENGLjä eivätkä oikeen miellyttäneet. Tosin tota sun harkitsemaa vahvaria en ole testannut, mutta älä vaan osta nuppia ilman testausta. Ja muista että kaappikin vaikuttaa saundiin, joten testaile eri kaappi/nuppi yhdistelmiä. Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)