Aihe: Uutta etuasteputkea Marshall Valvestate 8080
1
Alphie
11.10.2006 17:28:10 (muokattu 11.10.2006 17:30:38)
Olisin hommaamassa tuohon Marsuun tosiaan uutta etuasteputkea ja tarvitsen näin putkien kanssa aloittelijana ohjeita putken valintaan ja sen vaihtamiseen. Olen siksi vaihtamassa putkea, koska huomasin, että vahvistin poksuu, kun aloittelee soittamista (putki lämpeää?) ja epäilen, että tämä johtuu kuluneesta etuasteputkesta. Tietenkin myös ajattelin, kun vahvistimella on jo toistakymmentä vuotta todennäköisesti ikää, se saattaisi piristää myös saundia.

Ajattelin itse vaihtaa putken, koska lueskelin tuossa, että sen ei pitäisi mitään erityisen vaikeaa olla, mutta jos jollaki on tarkempia ohjeita tuon ensimmäisen tuotannon Valvestaten putken vaihtoon niin ottaisin niitä mielelläni vastaan.

Oon miettiny myös tuota, että minkä putken sitten ottaisin ja tällä erää päädyin EI 12AX7EG Elite (gold pin)-putkeen, koska se kuulosti noissa Jucciz-nimimerkin (kiitoksia) clipeissä aika loistavalta omaan musiikkityyliini. Sellaista matalat äänet hyvin toistavaa ja kohtuullisen hyvin säröttyvää putkea olisin hakemassa. Cleanit ja sellaiset KISS-säröt sais taittua. Ehdotteleppa mulle mitkä muut vaihtoehdot kävisi tuon kanssa hyvin, toivoisin kommenttia erityisesti niiltä keillä tämä vahvari on (mielellään saisi löytyä Uraltonelta).
Räbbänä
11.10.2006 17:30:28 (muokattu 11.10.2006 17:32:34)
Yleensä noissa 8xxx sarjan Marsuissa on ECC83:set eli 12AX7C

EDIT: Omassani on nyt tommonen ja näyttäs olevan merkiltään Groove Tubesin, maksoi 23€ joten nyt olen kyllä päättänyt olla ostamatta putkia paikallisesta "Pohjois-Suomen musiikkikauppakeskuksesta"
"Hattu pois päästä!"
Alphie
11.10.2006 17:31:29 (muokattu 11.10.2006 17:34:37)
Onko tuo 12AX7EG sitten ihan mahoton yhtälö tuon vahvarin kanssa?

EDIT: Näyttäis sullaki olevan tuo sama Marsu. Mites sitten kuinka paljo tarvii purkaa, että saa sen putken irti ja paikalleen?
Räbbänä
11.10.2006 17:33:21 (muokattu 11.10.2006 17:37:34)
Onko tuo 12AX7EG sitten ihan mahoton yhtälö tuon vahvarin kanssa?

En itse tiedä noista putkista muutakuin sen verran mitä nuo Marsun 8xxxx:set syövät :)

Edit: En osaa tarkemmin sanoa.

EDIT: Näyttäis sullaki olevan tuo sama Marsu. Mites sitten kuinka paljo tarvii purkaa, että saa sen putken irti ja paikalleen?

No alottaapi vaikka sillä että irrottelee johdot kaikupöntöstä ja kaiuttimesta. Siirryt sitten sinne vahvarin katosta ottamaan ne 6 ruuvia irti, kannattaa pitää vaikka polvea siellä pöntön alla ettei tipaha se höskä sieltä ylhäältä.Eli se koko yläosa (Metallinen) lähtee sieltä irti.
"Hattu pois päästä!"
Fortune
11.10.2006 19:01:08
Mutta älkää nyt liikaa odottako, tuo putki on kuitenkin aika marginaalisessa roolissa tuossa vahvistimessa, soundiin se tuskin hirveitä vaikuttaa...

Itse kokeilin aikanaan muutamaa eri säröytymisasteella olevaa putkea 8080:aani ja esim. eri 12ax7-putkien välillä ei huomannut mitään suurempaa eroa, ainoastaan jonkin vähempisäröisen putken kuten 12at7 laittaminen tilalle teki edes jotenkin mainittavaa muutosta soundiin.

Itse asiassa käsitys siitä, että se putki on lähinnä speksilistan vakuuttavuutta lisäämässä siellä, vahvistui rutosti :)

Mutta ei tämä silti tarkoita, että 8080 olisi huono vahvistin, päin vastoin, tiettyihin juttuihin se oli oiva peli. Mutta putken laadulla ei suurta merkitystä ole, sanon minä.

Olkaa eri mieltä jos tahdotte, mutta mitään NOS-kamaa en lähtisi metsästämään hybridin etuasteeseen, menee aika ja raha hukkaan.
Look behind you, a three-necked guitar!
Kuuntele vaikka Marvelin (R.I.P.) postuumia demoa...
Alphie
11.10.2006 19:03:44 (muokattu 11.10.2006 19:05:10)
Joo no tarkoitus nyt olisikin lähinnä korjata tuo poksuminen tuosta ja tietysti siinä samalla voi sitten saundi parantua kerran on vielä originaaliputki, mutta saapa nähdä.
Fortune
11.10.2006 19:13:49
Joo no tarkoitus nyt olisikin lähinnä korjata tuo poksuminen tuosta ja tietysti siinä samalla voi sitten saundi parantua kerran on vielä originaaliputki, mutta saapa nähdä.

Etuasteputken lämpenemisestä se poksuminen tuskin johtuu, todennäköisemmin siellä on jotain kontaktihäiriötä tai muuta iän mukanaan tuomaa pikkuvikaa. Mutta kokeile pois putken vaihtoa, kympillähän noita etuasteputkia pitäisi irrota, enempää älä hassaa Valvestaten etusputkeen.
Look behind you, a three-necked guitar!
Kuuntele vaikka Marvelin (R.I.P.) postuumia demoa...
Alphie
11.10.2006 19:37:21
Etuasteputken lämpenemisestä se poksuminen tuskin johtuu, todennäköisemmin siellä on jotain kontaktihäiriötä tai muuta iän mukanaan tuomaa pikkuvikaa. Mutta kokeile pois putken vaihtoa, kympillähän noita etuasteputkia pitäisi irrota, enempää älä hassaa Valvestaten etusputkeen.

Kiitoksia, mutta en varsinaisesti tarkoittanut, että se poksuminen johtuisi sen putken lämpenemisestä vaan siitä, että putki olisi vetämässä viimeisiään. Siinä on sivuvaikutuksena esimerkiksi se, että kaikki valot sammuu noin sekunnin murto-osaksi. Tosin haitta häviää noin 5 min päästä heti sen yhden poksahduksen jälkeen. Eli pikkuvika, mutta sama kai se on kokeilla jos se vaikka alkaisi toimimaan oikkuilematta. :)

Eli toimiiko se 12AX7EG tuossa Valvestatessa, osaako kukaan sanoa?
Räbbänä
12.10.2006 16:09:25 (muokattu 12.10.2006 16:12:52)
Hieman aiheesta poiketen mikäs ois hyvä elementti tuohon marsuun kun omassani tuo kaiutin alkanut pöristä. Varapeliksi menisi ja ehkä myyntiin huollon jälkeen.
"Hattu pois päästä!"
myrtonen
12.10.2006 16:13:14
Hieman aiheesta poiketen mikäs ois hyvä elementti tuohon marsuun kun omassani tuo kauitin alkanut pöristä. Varapeliksi menisi ja ehkä myyntiin huollon jälkeen.

Melkeinpä saisit paremmat rahat myymällä hieman rikkinäisenä tuon kuin ostamalla uutta kaiutinta, kaiuttimen vaihtaminen kun ei itsessään laitteen myyntiarvoa lisää - ainakaan suoraan verraten.
M.A.C.H.O #26 "Jesus Christ!" - "GES ÖGEEN."
Räbbänä
12.10.2006 16:21:08 (muokattu 13.10.2006 23:05:02)
Melkeinpä saisit paremmat rahat myymällä hieman rikkinäisenä tuon kuin ostamalla uutta kaiutinta, kaiuttimen vaihtaminen kun ei itsessään laitteen myyntiarvoa lisää - ainakaan suoraan verraten.

Aattelin jotain halpaa elementtiä esim. joku Eminence.

Edit: Mielessä käynyt Eminencen Legend121. Hintakaan ei olis paha, 55, mutta onko 12 tuumanen? Ei nääs mittään mainintaa.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-107153.html

Edit2: Tai toinen ois sitten tuommonen Emnience Swamp Thang, mutta sitä ei tompalta saa ja suomessa hinta ois 89€.
"Hattu pois päästä!"
Alphie
12.10.2006 17:05:56
No mulla on itellä tuossa Marsussa Celestion Vintage 30 ja saundaa kyllä ihan mahtavalta! Muuten kävin ostamassa sen putken ja päädyin sitten lopulta JJ ECC83S:ään, kerron illemmalla lisää kunhan vaihto on suoritettu. Onko kenelläkään hyötyä jos otan klippejä tyyliin ennen ja jälkeen?
Räbbänä
12.10.2006 22:58:57
Ja vielä että osaisko joku muuten heittää arvioita, kuinka paljon mahtaisi Oulun alueella vaikutta Jeronen veloittaa vahvarin huollosta johon kuuluu ainkin yhden potikan vaihto.

Ja jotain arviota kuinka paljon tuosta 8080:sta saisi myydessä jos ainut vika on hieman löystynyt kajari?
"Hattu pois päästä!"
Antti1
12.10.2006 23:02:45
Ja jotain arviota kuinka paljon tuosta 8080:sta saisi myydessä jos ainut vika on hieman löystynyt kajari?

Ehkä 100€, ehkä ei. Riippuu niin kovasti tuon vian vakavuudesta, eli päriseekö makuuhuonevolalla?
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Räbbänä
12.10.2006 23:05:30
Ehkä 100€, ehkä ei. Riippuu niin kovasti tuon vian vakavuudesta, eli päriseekö makuuhuonevolalla?

No ei. Ellei bassoja laita ihan hulluna tuuttaamaan.
"Hattu pois päästä!"
Antti1
12.10.2006 23:11:35 (muokattu 12.10.2006 23:13:36)
No ei. Ellei bassoja laita ihan hulluna tuuttaamaan.

Jännä pointti, sillä tuo etuaste itsessään on jo varsin alapääköyhä. Ei johdu mööpelin botnettomuus pelkästään avoimesta lodjusta, on muutamalla eri etuasteella testattu homma. En mä tiedä miten tämä mihinkään liittyy, mutta kerroinpa vain.

EDIT: Mä voisin maksaa tuosta korkeintaan sen satasen, jos olisin ostamassa. En välttämättä sitäkään. Täysikuntoisesta (=tässä tapauksessa luonnollisesti vähän rohisevat potikat yms.) maksaisin 150€.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Räbbänä
12.10.2006 23:21:27
Jännä pointti, sillä tuo etuaste itsessään on jo varsin alapääköyhä. Ei johdu mööpelin botnettomuus pelkästään avoimesta lodjusta, on muutamalla eri etuasteella testattu homma. En mä tiedä miten tämä mihinkään liittyy, mutta kerroinpa vain.

EDIT: Mä voisin maksaa tuosta korkeintaan sen satasen, jos olisin ostamassa. En välttämättä sitäkään. Täysikuntoisesta (=tässä tapauksessa luonnollisesti vähän rohisevat potikat yms.) maksaisin 150€.

Taitaapa sittenkin kannattaa mun käyttä huollossa ja vaihtaa vaikka tuo Eminencen Legend121. Pidän vaikka varapelinä.
"Hattu pois päästä!"
Antti1
12.10.2006 23:24:15
No ei nyt mun sanan perusteella kannata välttämättä tehdä yhtään mitään, mutta sun asemassa mä pistäisin pikkuhiljaa tuon vempaimen kuntoon ja varapeliksi. Sillä on enemmän käyttö-, kuin jälleenmyyntiarvoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)