Aihe: Nauhojen koosta?
1
NYdoll
15.10.2006 23:00:58

Elikkäs tässä uuden kitaran hankinta on edessä ja tällainen nauhakysymys askarruttaa. Eli miten käytännössä vaikuttaa se nauhojen koko, ku joissain on jumboa ja extrajumboa jne. Mexicon 50's tele ois vissiin tällä hetkellä varteenotettavin vaihtoehto uudeks kitaraks ja siitä on aika monet sanoneet nauhojen olevan melko ohuet. Mitä hyvää ja mitä huonoa?
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless "Ostetaan straton tai telen kaula"
Fide
15.10.2006 23:58:06 (muokattu 16.10.2006 00:00:21)

Korkeus vaikuttaa soittotatsiin keventävästi ja lisää jonkin verran sustainia ja myös muuttaa hivenen kitaran soinnin sävyä kun kieli ei painu kiinni otelautaan. tosin samasta syystä raskaskätinen soittaja voi "venyttää" kielen epävireeseen, runnomalla sen väkisin sinne otelautaan...

Makuasioita nämä. Itse pidän suuresti medium jumbo tai jumbo nauhoista.

Tietyt telemallit ovat tasaisella otelaudalla ja hyvin matallilla nauhoilla ja näin slidekitaristien suosiossa, kun slideputkella tasaiset kielet tuovat varsinkin avoimia sointuja soitettaessa mukavuutta peliin ja matalat nauhat ei vaadi välttämättä kielten korkeuden nostamista slide putken nauhoihin kolisemisen estämiseksi
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
NYdoll
16.10.2006 00:09:26

Mulle ei sit vissiin kävis kovin hyvin sellaset korkeet nauhat, ku tykkään soittaa runnomalla ja usein tulee painettua kieliäkin melko kovaa (vissii vois myös tekniikkaa vähän hioa :) ). Fenderin sivuilla ei lue noista nauhoista muuta kuin "21 vintage style frets" siis tuossa 50's telessä, jota olen katsellut.
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless "Ostetaan straton tai telen kaula"
tommijk
16.10.2006 07:22:36
Miksi kukaan haluaisi kitaraansa pienet nauhat? Miksi esim tälläisiä fendereitä nykyään edes valmistetaan? Isot on joka suhteessa paremmat. Pystyy käyttää paksuja kieliä ilman että soitto muuttuu jäykäksi ja hankalaksi.
pöö..
Pnctocn
16.10.2006 07:46:58 (muokattu 16.10.2006 07:51:00)
Fenderin sivuilla ei lue noista nauhoista muuta kuin "21 vintage style frets" siis tuossa 50's telessä, jota olen katsellut.

vintaget on ymmärtääkseni ohuet.

Miksi kukaan haluaisi kitaraansa pienet nauhat? Miksi esim tälläisiä fendereitä nykyään edes valmistetaan? Isot on joka suhteessa paremmat. Pystyy käyttää paksuja kieliä ilman että soitto muuttuu jäykäksi ja hankalaksi.

sama maku itsellä. tilausta ilmeisesti vintagenauhoillekkin on, subjektiivisuudessani en tosin nyt löydä paremmuutta vintagenauhoissa missään - olisivatko vähän halvempia?
mjyysikoide.njiet
Fide
16.10.2006 09:18:49

vintage nauhoissa on tuon mainitun slide-edun lisäksi oma soitto tatsinsa... jos on tottunut tuollaisilla soittamaan isomat nauhat tökkii, luulen ma.

Tosiasiassa jo medium jumbo nauhoillakin kielten painamiseen tarvitaan aika vähän voimaa, ja jos ei soittoherkkyys oo kohdillaan, niin vintagenauhat on helpoimmat. En minä muita syitä keksi, vastatkoon viisaammat
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Joees
16.10.2006 09:28:24
Mä pidän isoista sekä vintageista. Kummatkin toimii. Mun mielestä pienemmät nauhat on mukavia erityisesti sointuja otettaessa.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Pnctocn
17.10.2006 11:44:54 (muokattu 17.10.2006 11:45:15)
pienemmät nauhat on mukavia erityisesti sointuja otettaessa.

tämän olen jaguaarissani havainnut myös, perustelua en tälle tiedä kuitenkaan.
mjyysikoide.njiet
LamaAjanElvis
17.10.2006 12:33:34
Multa löytyy Fenkun pientä vintagea, DeArmondin "Gibson" tyylistä mediumia ja RG:n jumboa. Kaikki noista menee mukavasti, mut joskus on käynyt kyllä mielessä minkalainen olisi tuokin Strato vähän isommilla nauhoilla. Olisihan se tietty vähän rennompaa kun ei olisi sormella edes mahdollisuutta jumia otelautaan sielukkaan vibrabendin aikana, mutta toisaalta pikkunauhaisella painaessa on kunnon soittamisen meininki.
Sormet lähtee soundista. VAROITUS: Patukointi vaarantaa impeytesi.
Jucciz
17.10.2006 15:05:45
Miksi kukaan haluaisi kitaraansa pienet nauhat?

Siksi, että soinnut soivat vireisemmin, vaikka soittaa ronskillakin tatsilla. Ja siksi, että ei tule sormenpäät kipeäksi yhtä helposti, kun liu'uttelee otelautakättä pitkin otelautaa.

Miksi esim tälläisiä fendereitä nykyään edes valmistetaan?

Siksi, että soinnut soivat vireisemmin, vaikka soittaa ronskillakin tatsilla. Ja siksi, että ei tule sormenpäät kipeäksi yhtä helposti, kun liu'uttelee otelautakättä pitkin otelautaa.

Isot on joka suhteessa paremmat.

Eivät ole. Pienemmillä nauhoilla soinnut soivat vireisemmin, vaikka soittaa ronskillakin tatsilla. Ja sormenpäät eivät tule kipeäksi yhtä helposti, kun liu'uttelee otelautakättä pitkin otelautaa.

Pystyy käyttää paksuja kieliä ilman että soitto muuttuu jäykäksi ja hankalaksi.

Niin pystyy vintagenauhoillakin. Tai no, mikä on kellekin paksua, ainakin 11- ja 12-setti onnistuu hienosti.

Minulle jumbonauhat eivät vaan sovi. Ne tuntuvat väärältä ja aiheuttavat helpommin epävirettä sointuotteisiin etenkin kaulan loppupäästä, vaikka hienovire olisikin kunnossa: on nimittäin hirvittävän vaikea painaa kaikkia sormia täysin saman suuruisella voimakkuudella, jos sointuote on valmiiksi vähän "hankalampi".
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Ze Kink
17.10.2006 15:19:22
Multa löytyy Fenkun pientä vintagea, DeArmondin "Gibson" tyylistä mediumia ja RG:n jumboa. Kaikki noista menee mukavasti, mut joskus on käynyt kyllä mielessä minkalainen olisi tuokin Strato vähän isommilla nauhoilla. Olisihan se tietty vähän rennompaa kun ei olisi sormella edes mahdollisuutta jumia otelautaan sielukkaan vibrabendin aikana, mutta toisaalta pikkunauhaisella painaessa on kunnon soittamisen meininki.

Suosittelen. Itselläkin oli pienet nauhat Stratossa, ja ihan iloisesti niillä soittelin. Päätin kuitenkin kulumisen takia vaihtaa jumbonauhat (6100), ja tykkään kitarasta nyt 2x enemmän. Kyllä ne jumbot taitaa olla mun juttu enemmän kuin pienet.

Saa kyllä olla todella herkät sormenpäät että niitä kipeiksi saa. Siis oikeasti todella herkät. Ja tosiaan, niitä kieliä pitää myös painaa aika pirusti, että vireisyys kärsii. Paitsi jos käyttää jotain 0.08-settiä tietenkin, itselläni ei 0.10 ja 0.11-seteillä ole koskaan ollut ongelmaa.

Mutta makuasioitahan nuo nauhat on. Itselleni toimivin juttu on ylivoimaisesti jumbot. Siksi minuakin häiritsee, että esim. melkein kaikissa Fendereissä on liian pienet nauhat.

Täytyy vielä lisätä, että kyllä minäkin välillä pieksen kitaraa ihan kunnolla, eikä vire kärsi muuta kuin siitä, että kielet antaa liikaa periksi. Eli enpä nyt tiedä. Käy kokeilemassa, niin saat selville kumpi on enemmän oma juttusi.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
tomukka
17.10.2006 23:21:05
Päätin kuitenkin kulumisen takia vaihtaa jumbonauhat (6100), ja tykkään kitarasta nyt 2x enemmän. Kyllä ne jumbot taitaa olla mun juttu enemmän kuin pienet.

Mitä tommoisesta remontista jouduit maksamaan, jos saan udella?
Ze Kink
18.10.2006 02:14:35
Mitä tommoisesta remontista jouduit maksamaan, jos saan udella?

Eihän se mitään halpaa hommaa ole, pari sataa tuohon upposi.
-Mie haluun keksiä!
-Toi!
Fide
18.10.2006 08:19:10

Saa kyllä olla todella herkät sormenpäät että niitä kipeiksi saa. Siis oikeasti todella herkät. Ja tosiaan, niitä kieliä pitää myös painaa aika pirusti, että vireisyys kärsii.

Esitän eriävän mielipiteen Juccizen tueksi =)

Riippu meinaan soittomäärästä... jos liuttelet kaulaa pitkin esim työksesi ja 8 tuntia päivässä, niin tuollaiset erot tuntuu, aikuisten oikeesti.

Samoin toi vireisyys ei oo mikään pikkujuttu, jo medium jumboilla mä jouduin tarkistamaan omaa soittotekniikaani aika reilusti, vaikka alla oli akustinen .012 setillä. Nimen omaan cleaneilla tuo epävireisyys nousee merkitykselliseksi. Roson ja särön kanssa sitä ei välttämättä niin selvästi huomaa.

Mulla taas nuo korkeammat nauhat sopii kuin nenä päähän, koska oon aika nakkisormi, ja mulla on ollut kautta aikojen vaikeuksia saada vaikeammat soinnut soimaan ilman, että osa kielistä särisee. korkeammat nauhat keventävät soittotatsia niin paljon, että painamisen sijasta voin keskittyä itse otteeseen ja mulla on edes teoreettinen mahdollisuus soittaa puhtaasti. Kyllä se tekniikan hiomin tosin ottaa aikansa.
Ze Kink
18.10.2006 13:12:22
Esitän eriävän mielipiteen Juccizen tueksi =)

Riippu meinaan soittomäärästä... jos liuttelet kaulaa pitkin esim työksesi ja 8 tuntia päivässä, niin tuollaiset erot tuntuu, aikuisten oikeesti.

On sitä välillä tullut treenattua jopa 10h päivässä, enkä ole huomannut kipeytymistä sormenpäissä paitsi tietty kielien takia joskus. Ei ne nauhat ainakaan minulla ole olleet ongelma. Ehkä mulla sitten on vaan tunnottomat sormet tai jotain.

Samoin toi vireisyys ei oo mikään pikkujuttu, jo medium jumboilla mä jouduin tarkistamaan omaa soittotekniikaani aika reilusti, vaikka alla oli akustinen .012 setillä. Nimen omaan cleaneilla tuo epävireisyys nousee merkitykselliseksi. Roson ja särön kanssa sitä ei välttämättä niin selvästi huomaa.

Itselläni ei tällaisesta ole kokemusta, sillä ekalla jumboilla varustetulla kitaralla soitto kulki ihan normaalisti. Ehkä silläkin voi olla jotain tekemistä, että olen soittanut klassista jo niin kauan, ja tatsi on kehittynyt tms.
-Mie haluun keksiä!
-Toi!
Fide
18.10.2006 13:31:33

Ehkä silläkin voi olla jotain tekemistä, että olen soittanut klassista jo niin kauan, ja tatsi on kehittynyt tms.

Hyvin todennäköistä =) yleensä tuolla puolella tekniikka on hioutunutta heti alusta.. toista kato meillä kantapään kautta keskenämme opetelleilla kun bluussisakin bassokieli otetaan peukalolla ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)