Aihe: Edge Pro & Floyd Rose
1
Rockheart
23.10.2006 13:25:59
Mitä ibanezeissa olevissa edge pro-talloissa, ja floyd rose-talloissa on eroa?
kumpi on parempi? Onko muita hyviä merkkejä? minkälaiset kelluvat tallat yleensäkin ovat hyviä ja kestäviä?
olen esimerkiksi kuullut, että steve vai retkuttaa omat tallansa pilalle suhteellisen nopeasti.. onko kelluvien tallojen käyttöön olemassa jotain vinkkejä, ohjeita tai muuta? miten kelluvia talloja säädetään? esim. jos haluaa yhtäkkiä vaihtaa kitaran normaali vireestä vaikka Eb-vireeseen, eikö tämä ole melko työlästä?
kertokaa kelluvista talloista, mielipiteitä, ja kokemuksia jne..
N33m0
23.10.2006 14:06:02

minkälaiset kelluvat tallat yleensäkin ovat hyviä ja kestäviä?

- kalliit, yleensä.
slow music for slow people
McNulty
23.10.2006 14:26:52 (muokattu 23.10.2006 14:27:38)
Mitä ibanezeissa olevissa edge pro-talloissa, ja floyd rose-talloissa on eroa?

Ibanezin Lo-Pro Edge ja Edge Pro tallat ovat matalaprofiilisempia kuin Original Floyd Rose. Eroa on myös säädöissä ja baseplatessa. Erilaisia ovat, mutta samaan tarkoitukseen.

kumpi on parempi?

Kummatkin. Tosin, uudempien Edge Pro-tallojen kohdalla olen muutamaa huonosti valettua yksilöä nähnyt.

Onko muita hyviä merkkejä?

On... ja niistä etenkin Schaller. Gotoh toimii myös.
Schaller valmisti aikanaan usealle kitaravalmistajalle kelluvia talloja ja tietääkseni vastasi myös OFR:n valmistuksesta. Siitä saadut kokemukset on nykyään hyödynnetty ja Schallerin omat "Floyd Rose" tallat ovat hyviä tekeleitä.

Kannattaa myös silmäillä KAHLER-nimistä tallaa. Vaikka se ei varsinaisesti kelluva talla olekaan, on se kuitenkin täyttä eliittiä Floyd Rose-johdannaisten seassa.

minkälaiset kelluvat tallat yleensäkin ovat hyviä ja kestäviä?

Vaikea sanoa, kun se on niin tapauskohtaista. Yleensä kuitenkin Ibanezin kalliimmat (ja kalleimmissa soittimissa olevat) tallat, Schallerit ja Original Floyd Roset ovat varsin hyviksi havaittuja.

olen esimerkiksi kuullut, että steve vai retkuttaa omat tallansa pilalle suhteellisen nopeasti.. onko kelluvien tallojen käyttöön olemassa jotain vinkkejä, ohjeita tai muuta?

Joo, pidä talla kunnossa ja säädöissä. Käytä laadukkaita jousia sekä silmäile tallan veitsien kuntoa aina kieltenvaihdon yhteydessä. Kyllähän tallan saa kulumaan nopeastikin jos haluaa.

miten kelluvia talloja säädetään? esim. jos haluaa yhtäkkiä vaihtaa kitaran normaali vireestä vaikka Eb-vireeseen, eikö tämä ole melko työlästä?

On se sillä tavalla työlästä, että joudut suurella todennäköisyydellä ruuvaamaan jousipakkaa löysemmälle, säätämään intonaation, virittämään, säätämään, virittämään, säätämään... eli floikan kanssa tulee tiettyjä työvaiheita tehtyä useammin kuin kiinteätallaisella.

kertokaa kelluvista talloista, mielipiteitä, ja kokemuksia jne..

Ihan hyvä "keksintö" vaan ei kaikille tarpeellinen. Itse en käytä kauheasti kampea, siispä minulle riittää kiinteätallaiset kitarat vallan mainiosti. On minulla tosin yksi Kahlerilla ja yksi Jacksonin JT-6 tallalla varustettu kitara. Niillä saa kammettua sen mitä tarvitsee. Itseasiassa Kahleriin olen kovasti tykästynyt.

Jos et koe kelluvaa tallaa millään tavalla pakolliseksi (tai jos epäilet että se innostus kestää ne ekat 2kk), niin kannattaa jättää sellainen hankkimatta. Jos taas kokee floikan tarpeelliseksi, kannattaa siihen satsata kerralla enemmän. Itse kyllä suosin Kahlerin lisäksi Schalleria ja/tai OFR:a. Nuo Ibanezin uudet Edge Pro-tallat eivät säväytä lainkaan. Tuntuu niin leluilta verrattuna esim. Ibanezin EDGE-tallaan.

PS. Ibanezilla on myös tuo "uusi" ZR-talla. Se löytyy S-sarjasista skeboista ja sitä kannattaa testailla. Itse en pitänyt sen jäykähköstä fiiliksestä, mutta idea siinä on hieno. Se kannattaa siis laskea kelluvien tallojen kirjavaan joukkoon myöskin.
These pretzels are making me thirsty!
Visiting is pretty, visiting is good!
oiva tumpeloinen
23.10.2006 14:38:51
Ibanezin Lo-Pro Edge ja Edge Pro tallat ovat matalaprofiilisempia kuin Original Floyd Rose. Eroa on myös säädöissä ja baseplatessa. Erilaisia ovat, mutta samaan tarkoitukseen.

Nyt jäi tästä pois, että Lo-Pro Edgellä ja Edge Prollakin on eroja keskenään tukipaalujen lukituksen suhteen.

Kannattaa myös silmäillä KAHLER-nimistä tallaa. Vaikka se ei varsinaisesti kelluva talla olekaan, on se kuitenkin täyttä eliittiä Floyd Rose-johdannaisten seassa.

Mikä Kahlerista tekee ei kelluvan? Mulla ainakin oli aikanaan yhdessä Westonessa moinen, ja ihan kelluva se muistikuvien mukaan kyllä oli......
McNulty
23.10.2006 14:43:47
Nyt jäi tästä pois, että Lo-Pro Edgellä ja Edge Prollakin on eroja keskenään tukipaalujen lukituksen suhteen.

Tuo liittyy säätöeroihin :)

Mikä Kahlerista tekee ei kelluvan? Mulla ainakin oli aikanaan yhdessä Westonessa moinen, ja ihan kelluva se muistikuvien mukaan kyllä oli......

Ainakin 2300-sarjanen on ihan ruuveilla kiinni kitaran kannessa eikä se mihinkään "kellu". Se takaosan pakka vain muljuttaa akselin ja jousten varassa. En siis laskisi tuota "kelluvaksi" samalla tavoin kuin ankkuritappeja vasten nojaavaa ja taiteilevaa Floyd Rosea.
These pretzels are making me thirsty!
Visiting is pretty, visiting is good!
oiva tumpeloinen
23.10.2006 14:52:27
Tuo liittyy säätöeroihin :)

Juuh. Ajattelin vain, kun kysyttiin yleensä noiden tallojen eroista. Ja kyllä mielestäni (ainakin markkinakeinona) nuo lukitukset on jonkinlainen käytännön ero.

Ainakin 2300-sarjanen on ihan ruuveilla kiinni kitaran kannessa eikä se mihinkään "kellu". Se takaosan pakka vain muljuttaa akselin ja jousten varassa. En siis laskisi tuota "kelluvaksi" samalla tavoin kuin ankkuritappeja vasten nojaavaa ja taiteilevaa Floyd Rosea.

Mä katsoinkin vähän netistä, ja tuon 2300-sarjasen suhteen olet täysin oikeassa. Mulla oli vain siinä mainitsemassani kitarassa ihan kelluva talla á la Kahler. Ilmeisesti kyseisen tallamallin valmistus on nykyään lopetettu.....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)