Aihe: uusi tallako
1
rrl3
22.10.2006 07:39:57 (muokattu 22.10.2006 07:47:09)
vaihdoin 11 setin 10 settiin DR:kieliä ja nyt en saa D kieltä millään hieno vireeseen.kyseessä on siis fenderin stankku tele.otin jo talla palan jousenkin pois että saan lisää säätö varaa,mutta vitut sekään ei riitä.onko tässä nyt ostettava kokonaan toisenlainen talla nykyisen 6 palaisen tilalle.taitaa olla ne kolmen palan vintage tallat asiaa näiden nyky rimpuloiden rinnalla.
b...bl..blu..blue..BLUES!!!
Pnctocn
22.10.2006 07:59:08 (muokattu 22.10.2006 08:00:38)
vaihdoin 11 setin 10 settiin DR:kieliä ja nyt en saa D kieltä millään hieno vireeseen.kyseessä on siis fenderin stankku tele.otin jo talla palan jousenkin pois että saan lisää säätö varaa,mutta vitut sekään ei riitä.onko tässä nyt ostettava kokonaan toisenlainen talla nykyisen 6 palaisen tilalle.taitaa olla ne kolmen palan vintage tallat asiaa näiden nyky rimpuloiden rinnalla.

et siis ilmeisesti saa D-palaa tarpeeksi taakse? Yleensä kyseinen ongelma ilmenee raskaampaan settiin siirryttäessä ja matalalla E-kielellä. D-kielellä ei kyseistä ongelmaa pitäisi olla, koska d ja ylä-e ovat soivalta kielen osaltaan lyhimmät.

yleensä hienoviritysviuhka näyttää jotakuinkin tältä:
.....E
......H
.......G
......D
.......A
........E

Kannattaa säätää kaularaudalla kaulan "relief" kohdilleen, vaikuttaa helposti ratkaisevasti mikäli säätövaraa ei ole huimasti tarjolla. Lisäksi tallapalaa voi lyhentää esim. hiomalla kannasta. Kuitenkin luulen että ongelma olisi se, että haet D-kielen hienovirettä aivan liian takaa (olettaen että muiden kielien hienoviritys luonnistuu).
mjyysikoide.njiet
rrl3
22.10.2006 09:06:28
et siis ilmeisesti saa D-palaa tarpeeksi taakse? Yleensä kyseinen ongelma ilmenee raskaampaan settiin siirryttäessä ja matalalla E-kielellä. D-kielellä ei kyseistä ongelmaa pitäisi olla, koska d ja ylä-e ovat soivalta kielen osaltaan lyhimmät.

.....E
......H
.......G
......D
.......A
........E

Kannattaa säätää kaularaudalla kaulan "relief" kohdilleen, vaikuttaa helposti ratkaisevasti mikäli säätövaraa ei ole huimasti tarjolla. Lisäksi tallapalaa voi lyhentää esim. hiomalla kannasta. Kuitenkin luulen että ongelma olisi se, että haet D-kielen hienovirettä aivan liian takaa (olettaen että muiden kielien hienoviritys luonnistuu).

kiitos neuvosta pitää vielä yrittää uudestaan!!!!!!!!
Cujo
22.10.2006 10:53:46 (muokattu 22.10.2006 10:54:03)
Ja tuota itse olen nimenomaan noissa DR:n seteissä aika usein törmännyt siihen, että joko A- tai D-kieltä ei saa pirullakaan hienovireeseen. Muistaakseni joku muukin valitti joskus samaa. Ehkäpä viallisia kieliä liikenteessä?
"Frankly, my dear, I don't give a damn."
rrl3
22.10.2006 11:11:01
Ja tuota itse olen nimenomaan noissa DR:n seteissä aika usein törmännyt siihen, että joko A- tai D-kieltä ei saa pirullakaan hienovireeseen. Muistaakseni joku muukin valitti joskus samaa. Ehkäpä viallisia kieliä liikenteessä?

taidan mennä huomenna paikalliseen musiikki liikkeeseen uudestaan ja sellittää kielten anatomiaa vähemmän ystävällisellä tavalla.on se perkele!!!!!että tänä päivänä ei vieläkään saa kunnon kieliä.mulla loppui ainakin DR settien osto alkuunsa ja palaan takaisin nikkeli 250 fenkkuihin.
Antti1
22.10.2006 11:19:58

Yleensä, ei aina kuitenkaan. Mä säädin about 3 päivää sitten juuri uudelle kielisetilleni (d-vire, punottu g ja 12-54 setti) intonaatiota. Lopputuloksena tämmöinen näkymä:

.....E
......H
....G
......D
.......A
.........E

Ilmeisesti punottu kieli ja vire tekevät oman osansa tuosta. Intonaatiota säädettäessä kannattaa muuten kiinnittää huomiota erityisesti soittotekniikkaan, jotta äänet soivat joka kieleltä mahdollisimman samankaltaisesti. On ihan yhtä tyhjän kanssa säätää mitään, jos rämpäyttelee vähän miten sattuu.
Maailma on paska paikka. Mä en jaksa puhua siitä, enkä jaksa kuunnella siitä puhuttavan, joten painukaa vittuun.
Cujo
22.10.2006 11:36:27
.....E
......H
....G
......D
.......A
.........E

Punotulla G:llä juurikin näin.
"Frankly, my dear, I don't give a damn."
LaXu
22.10.2006 11:50:41
DR:n kielillä minulla on välillä ollut sellaista ongelmaa, että jollain kielellä ei saa intonaatiota kohdalleen millään. Jos ei muuten onnistu, kokeile vaihtaa kieli.
Pnctocn
22.10.2006 12:40:52
Yleensä, ei aina kuitenkaan. Mä säädin about 3 päivää sitten juuri uudelle kielisetilleni (d-vire, punottu g ja 12-54 setti) intonaatiota. Lopputuloksena tämmöinen näkymä:

.....E
......H
....G
......D
.......A
.........E

Ilmeisesti punottu kieli ja vire tekevät oman osansa tuosta.

jepjep. olenkin miettinyt miksi akustisessa kaksiosaisen tallan luut istuvat 2+4 konfiguraatiossa, ilmeisesti siis siksi.
mjyysikoide.njiet
Ze Kink
22.10.2006 12:52:47 (muokattu 22.10.2006 12:53:48)
DR:n kielillä minulla on välillä ollut sellaista ongelmaa, että jollain kielellä ei saa intonaatiota kohdalleen millään. Jos ei muuten onnistu, kokeile vaihtaa kieli.

Samaten. Yhden Dean Markleyn kanssa myöskin.

onko tässä nyt ostettava kokonaan toisenlainen talla nykyisen 6 palaisen tilalle.taitaa olla ne kolmen palan vintage tallat asiaa näiden nyky rimpuloiden rinnalla.

Eijei, silloin voit ainakin heittää hyvästit tarkalle intonaatiolle.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
LaXu
22.10.2006 13:12:31
Eijei, silloin voit ainakin heittää hyvästit tarkalle intonaatiolle.

Ei joudu, jos hommaa Wilkinsonin WT3:n. Siinä on nääs kolme satulaa, joiden kulmaa voi muuttaa. Normaalilla 10 setillä saa intonaation ihan yhtä hyvin kohdalleen kuin kuudella tallapalalla.

http://www.saunalahti.fi/laxu/pics/yamaha_pacifica_1511-07.jpg

Tässä tapauksessa tallan vaihto on mielestäni kuitenkin turhaa. Veikkaan syyksi DR:n laadultaan vaihtelevia kieliä. Lopetin itse niiden ostamisen, kun tuli useampi paska setti.
_oSKu_
22.10.2006 14:52:58
Mulla on kyllä DR:n kielet ollu täysin tasalaatusia. Tasapaskoja kaikki setit mitä oon epähuomiossa ostanut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)