Aihe: Kondensaattori keinokuormaan
1 2
Mare552
18.10.2006 09:38:11
Nyt kun mulla on se Epi valve. Siihen ostin Uraltone keinokuorman jossa linjalähtö. Täällä jo keskusteltiinkin kaiutinsimultaation puuttumisesta.

Mutta upeasti soi hyvillä kuulokkeilla Epi tietsikan kautta. Toki hälyä on taustalla kuten vahvistimissa aina.

Mutta saundi on hyvä, säröä saa aivan tarpeeksi ja liikaakin jos laittaisi. Myös saa soimaan puhtaasti niin että soinnut erottuvat lähes kuten akustisessa.

Ainoa propleema on se simulaation puuttuminen, latasin kyllä Guitar rig_2 ohjelman, monella EQ:llä yritin leikata yläpäätä pois mutta silti korviin alkoi sattumaan aika pian, vaikka mitään korkeaa hälyä en kuullutkaan.

Nyt olen kuullut ratkaisusksi linjalähdön väliin (siis vaiheiden väliin) laitettavaa sopivaa kondensaattoria, jota voidaan n. 25 Kohm potikalla säätää päälle tai kokonaan pois.

Kondensaattorit ovat halpoja, mutta kaveri koettaa laskea sopivaa mutta.

jos on vaikka 1,6 nF konkka ja oletetaan sen leikkaavan 10 000 taajuuden pois, leikkaako se myös yli 10 000 Hz taajuudet pois, vai tarvitaanko myös vielä pienempiä konkkia mitä korkeampia ääniä poistetaan?

Siis luulen että korvani kipeyttävät äänet joita en edes kuule, voiko olla näin, voiko tuo yläkohina olla vaikka 30 Khz ja silti sattua korvaan jos äänenpaine on riittävän kova?

Luulisin että tähän minun kuulokesoittooni ei tarvita yhtään melua joka on yli 7000 hertsiä, ja sittenkin vielä kitara jää paljon sen alle. eli pitäisikö leikata kaikki alle 5000 hertsin äänet.

Miten tämä kondensaattorilla oikeasti onnistuu?

Ainakin Uraltonen Mikko sanoi että onnistuu mutta pelkäsi että saundistakin leikkaantuu helposti jotain pois.
kojones
18.10.2006 10:23:27 (muokattu 18.10.2006 19:39:53)
Varmaan tuolla elektroniikkapalstalla osaavat neuvoa paremmin.

Onhan sulla siinä kaiutinsimulaatio jossain välissä? Jos ei, niin kokeile. Luulisi Guitar Rigistäkin löytyvän, omaa kokemusta ei ole.

E: Pitäis vissiin lukea kahteen kertaan...
Torniojaws
18.10.2006 11:57:40

Siis luulen että korvani kipeyttävät äänet joita en edes kuule, voiko olla näin, voiko tuo yläkohina olla vaikka 30 Khz ja silti sattua korvaan jos äänenpaine on riittävän kova?

Kyllähän se voi, mutta siihen tarvii jo aikamoiset äänenpaineet. Ihmiskorva ei kuule yli 20 kHz ääniä, mutta koska ääni on fyysistä aaltoa, voi se edelleen tehdä tuhojaan korvalle tai jopa hengelle (200 dB on tappava määrä). Mutta käytäntö on eri asia. Siihen tarvii äärettömän laadukkaan kaiuttimen, jotta se edes voisi toistaa 30 kHz ääntä ;) Sellaisia ei luultavasti edes tehdä, joten... ;)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Werde
18.10.2006 12:06:12
Yhdellä konkalla saat rakennettua alipäästösuotimen joka suodattaa kaikki rajataajuutta ylemmät taajuudet pois.
hq
18.10.2006 12:07:35 (muokattu 18.10.2006 12:35:14)
Säädettävä alipäästösuodin:

http://img150.imageshack.us/img150/8781/alipaastomq8.gif

Vasemmalta sisään, oikealta ulos. R1 säätää rajataajuutta ja R2 vaimennusta rajataajuuden ylittävillä taajuuksilla.

Siihen tarvii äärettömän laadukkaan kaiuttimen, jotta se edes voisi toistaa 30 kHz ääntä ;) Sellaisia ei luultavasti edes tehdä, joten... ;)

Onhan noita "tweeter" elementtejä jotka toistavat helposti tuon 30kHz, Sonykin mainosti joitain hifikaiuttimiaan sillä että "toistavat 50 kHz asti". Onko siitä sitten mitään iloa, tuskinpa.
"Tietyntyyppisissä lauluissa aina purjehditaan pois. Kuulostaako se vakuuttavalta, jos ei muuta voi kun matkustaa?"
Aki
18.10.2006 14:38:36

Sellaisia ei luultavasti edes tehdä, joten... ;)
Mun kajarit toistavat 35KHz:iin +-3dB. Mutta sähkökitarassa ne 8-10KHz taajuudet on jo tosi rumaa ja rujoa sirkkeliä. Kaiutin kun suodattaa 8KHz taajuuksia jo noin 30dB. Se on paljon.

Yhdellä konkalla saat rakennettua alipäästösuotimen joka suodattaa kaikki rajataajuutta ylemmät taajuudet pois.
...Tosin hyvin loivasti laskevalla käyrällä, 6dB/okt. Jos tuollaisen laskee 5KHz:iin, 10KHz taajuuksia on leikattu vain 6dB, kun kaiutinelementti leikkaa niitä jo yli 30dB. Ei siis onnistu ihan helposti, eikä soundi tule miellyttämään. Lisäksi kaiutin tekee muitakin asioita, kuten 5KHz:in resonanssipiikki, ja HP-suodatus, jne.

Behringer GI-100 on DI-boksi joka sisältää oikein hyväsoundisen (joskin hieman suhisevan) kaiutinsimulaation. Boksi maksaa jotain 40€. Käytän itse ja suosittelen muillekin.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Mare552
18.10.2006 19:04:56
Tulipas paljon asiallista tietoa. Sain tänään kaverilta erisuuruisia konkkia ja 10 Kohm potikan. Neuvoi alkamaan kokeilemaan 0,16 nF, seuraavaksi 1,6 nF, jne.

Kun juotan piuhan pätkät, on helppo vaihdella konkkia.

Siis suodattaako tuo 0,16 korkeampia taajuuksia kuin 1,6? Ja kuinka suuri ero taajuuksissa?

Ehkä paras olisi leikata jostain 8000 - 10 000 Hz, kun luulen että ne pistävät äänet ovat kuitenkin luullakseni hyvin korkeita, jäisi tuo vaimennus pois vähemmän.

15 - 22000 Hz on mun kuulokkeiden taajuus.

Onko aivan pöllö (toimimaton) ajatus laittaa kaksi konkkaa, toinen vaikka 8000 - 10 000 ja toinen 15 000 - 20 000, pelkään jotenkin eniten niitä hyvin korkeita hälyjä. Taitaa mennä jotain pieleen noin? vaiko?

Sitten kiinnosti tuo Behringer GI-100 on DI-boksi, onko siinä keinokuorma, tai liene saan liitettyä kun mulla jo on sekä siinä linjalähtö. Hinta kuulostaa kohtuulliselta.

Voitko kertoa hieman lisää tuosta laitteesta? missä myydään?
kulmahiomakone
18.10.2006 20:16:56
Ekan asteen suodin on melko turha. Hyvä kun sen olemassaolon huomaa.

Laskuri ja muuta asiaa suotimista:

http://ccs.exl.info/calc_cr.html
http://ccs.exl.info/cust_cr.html
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Mare552
18.10.2006 21:14:55
Eli jos ymmärsin oikein. Että jos haluan leikata pois vaikka yli 15000 taajuudet, pitäisi olla 10000 ohmin potikka ja 1 nF konkka?

Tai 1000 ohmin potikka niin 10 nF konkka?

Tai 1000 ohm potikka niin 15,9 nF leikkais 10 000 hz

Saatoin laskea väärinkin. Vai käytinkö oikein laskuria?

Mutta vielä. Onko varma että jos kaiutin ei toista kuin esim. 20 000 Hz, onko se vain puhdasta musiikkia, voiko silti tulla paljon korkeampaa hälyä?
kulmahiomakone
18.10.2006 22:01:26
Eli jos ymmärsin oikein. Että jos haluan leikata pois vaikka yli 15000 taajuudet, pitäisi olla 10000 ohmin potikka ja 1 nF konkka?

Riippuu ämyrin impedanssista. Siksi toisekseen, tarvitset kelan, et potikkaa tai vastuksia ylipäätään.

Mutta vielä. Onko varma että jos kaiutin ei toista kuin esim. 20 000 Hz, onko se vain puhdasta musiikkia, voiko silti tulla paljon korkeampaa hälyä?

Kyllä se melko varma on. Aina voit testata asian esimerkiksi koiralla. Jos se ei valita, ei sinullakaan ole aihetta.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Mare552
19.10.2006 04:26:45
Tuo laskuri on hyvä ja kätevä. Mutta olemme olleetkin eri asiassa. Kaveri jonka kautta tuon idean olen saanut, ja joka lähetti minulle potikan ja konkkia, katsoi samaa laskuria ja ilmoitti minulle heri että tämä on eri kytkentä.

Minulla kun tämä leikkuri tulee Uraltone keinokuorman linjatasolähtöön.

Siinä olevalle omalle 25 Kohm potikalle menossa on jo 1000 ohmin etuvastus.

Tämän 25 Kohm potikan rinnalle asennetaan toinen 10 Kohm potikka, jossa tosin pikku haittana, että sekin oikosuljettuna maata vasten pienentää kokonaisvastuksen 17,5 Kohm, mutta sen avulla voidaan säätää linjatason vaiheiden väliin tulevan konkan syöttöä nollasta täysille. Kun oikea taso on löytynyt, ei tätä konkkapotikkaa juuri tarvitse säädellä.

Minulla on kasa konkkia, teen sopivat piuhat joihin on helppo nopeasti vaihtaa eri konkkia ja kokeilla miltä kuulostaa.

Pientä näpräystä mutta ei järin hankalaa, kun oikea konkka löytyy, kasaan laatikon taas valmiiksi.

Silti jäi kiinnostamaan tuo edellä mainittu Behringer GI-100 on DI-boksi. jos hintaa ei ole kuin 40 €.

Mutta tämän Uraltonenkin aion sovitella sopivalla konkalla ihan mielenkiinosta.

Tuolle minun kytkennälle ei vain taida olla näin näppärää laskuria. Onneksi on kaveri joka melkein päässään laskee tuommoiset. Konkkia hän antoi varoilta valikoiman josta parhaan valitsee.
hq
19.10.2006 11:54:28 (muokattu 19.10.2006 12:05:04)
Onko aivan pöllö (toimimaton) ajatus laittaa kaksi konkkaa, toinen vaikka 8000 - 10 000 ja toinen 15 000 - 20 000, pelkään jotenkin eniten niitä hyvin korkeita hälyjä. Taitaa mennä jotain pieleen noin? vaiko?

Jos meinasit tehdä tuon pelkillä konkilla, niin metsään menee. Tarvitsisit lisäksi joko keloja tai vastuksia.

Tuo 20 kHz on -3dB piste, sen yläpuolellakin kaiutin toistaa jotain, vaimentuneena tosin. Kun kyse on säröllisestä kitarasaundista, niin se ei ole silloin "puhdasta" musiikkia :) Siellä on yleensä niitä korkeita harmonisia mukana melko ylös asti jos niitä ei millään rajoiteta.

Aina voit kokeilla, mutta yhdellä konkalla et tule saamaan aikaan mitään sellaista mikä vastaisi oikeaa kaiutinta tai kaiutinsimulaatiota..
"Tietyntyyppisissä lauluissa aina purjehditaan pois. Kuulostaako se vakuuttavalta, jos ei muuta voi kun matkustaa?"
kulmahiomakone
19.10.2006 12:33:01 (muokattu 19.10.2006 12:36:56)
-> Mä en enää ymmärrä ollenkaan, mikä tässä on tavoitteena. Jos tarkoitus on leikata korkeat äänet pois, niin käsittääkseni se tarvitsee alipäästösuotimen, on sitten kyseessä minkätasoinen signaali hyvänsä. Elektroniikasta en tosin ymmärrä paljoakaan.

Kertokaahan mulle viisaammat, miten alipäästösuodin tehdään (tai korkeat äänet leikataan) konkilla ja _vastuksilla_? Tai miksi se kannattaa niin tehdä, kun kerran alipäästösuodin on yksinkertainen, toimiva ja halpa konstruktio?
PIM
19.10.2006 13:10:48
Kertokaahan mulle viisaammat, miten alipäästösuodin tehdään (tai korkeat äänet leikataan) konkilla ja _vastuksilla_? Tai miksi se kannattaa niin tehdä, kun kerran alipäästösuodin on yksinkertainen, toimiva ja halpa konstruktio?

Eiköhän se ole tuossa jo edellä moneen kertaan sanottu eli että yksinkertaisella yhdellä kondensaattorilla toteutetulla ensimmäisen asteen alipäästösuotimella ei päästä tarpeeksi jyrkkään suodatukseen. Katsopa linkistä miltä näyttää marsun 4x12 kaapin taajuusvaste, taajuusvaste leikkaantuu tässä tapauksessa yli 20dB/oktaavi 4kHz:n jälkeen ja siihen verrattuna ensimmäisen asteen suodatus 6dB/oktaavi on yhtä tyhjän kanssa.

http://aikenamps.com/Marshall4x12response.htm
Aki
19.10.2006 13:22:52

Kokeilu on aina kivaa ja opettavaista. Mikään ei estä sua kokeilemasta vaikka sataa erilaista konkkaa erilaisissa asennoissa ja eripäin. Varmasti opit paljon. Mutta jos sulla on intoa oppia myös muiden kantapäistä, ota nää neuvot ihan vakavissasi.

1) Jos määränpäänä on saada linjaulostuloon soundia joka kuulostaa kuin ääni tulisi kitarakaiuttimesta, sitä ET saa itse tehtyä ilman monimutkaista kytkentää. Siihen ei riitä muutama konkka eikä suunnaton into. Sähköfysiikka on armotonta.

2) Kaiutinfiltteröimättömän sähkökitaran terävimmät piikit on siinä 8-10KHz:n kohdalla, koska tuolla alueella ero kaiuttimen suodattamaan äänentasoon on suuri, mutta ihmisen korva silti melko herkkä. 15KHz-20KHz on alue jonka puuttumista tuskin huomaisit.

3) 8KHz:n taajuuden leikkaaminen 30dB vs suunnittelemasi 6dB. Ero on yhtä suuri kuin normaalin puheen vs rock-konsertin voimakkuus. Ts, haluaisit toistaa diskantit puhevoimakkuudella, mutta kytkentäsi toistaakin ne rock-konserttivolyymilla. Toimiiko? Ei toimi.

4) On hyvin vaikeaa (ja tarpeetonta) poistaa kaikki tietyn taajuuden ylä- tai alapuoliset taajuudet. Kitarakaiuttimestakin kuuluu vielä yli 12KHz:n taajuuksia, mutta vaan ihan sairaan hiljaa. Koska taajuuksia ei juuri koskaan poisteta kokonaan, on äärimmäisen tärkeää KUINKA PALJON niitä poistetaan. Kts kohta 3), 6dB vs 30dB.

Onko aivan pöllö (toimimaton) ajatus laittaa kaksi konkkaa
Kaksi konkkaa ajaa täysin saman asian kuin yksi vähän erisuuruinen konkka. 2kpl 1nF konkkia päätyy ihan samaan lopputulokseen kuin 2nF konkka (jos sellainen olisi). Eli on, toimimaton ajatus.

Ja jos tähtäät yhdellä konkalla siihen 8K seudulle, toinen konkka joka tähtää 16K seudulle ei vaikuta muuta kuin että kokonaisuus on sama kuin jos yhdellä konkalla tähtäisitkin 6,5K seudulle.

Sitten kiinnosti tuo Behringer GI-100
Mikäli olen ollenkaan ymmärtänyt oikein, tämä on se millä pääset haluamaasi lopputulokseen halvimmalla, eli että linjatasoinen kitarasoundi kuulostaa kuin se tulisi kaiuttimesta. GI-100:ssa ei ole keinokuormaa, mutta siinä on max 40dB pad, joten kaiutintasoista ääntäkin pystyy käsittelemään. Parhaiten uskoisin tuon toimivan käytössäsi siten että viet johdon keinokuormasi linjalähdöstä tuohon GI-100:seen, ja siitä johdon tietokoneelle tai mikseriin tai mihin nyt sitten haluatkin.

Ja sitä myydään musiikkiliikkeissä jotka myyvät Behringer-tuotteita kautta maan.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
kulmahiomakone
19.10.2006 14:31:17 (muokattu 19.10.2006 14:32:23)
Eiköhän se ole tuossa jo edellä moneen kertaan sanottu eli että yksinkertaisella yhdellä kondensaattorilla toteutetulla ensimmäisen asteen alipäästösuotimella ei päästä tarpeeksi jyrkkään suodatukseen. Katsopa linkistä miltä näyttää marsun 4x12 kaapin taajuusvaste, taajuusvaste leikkaantuu tässä tapauksessa yli 20dB/oktaavi 4kHz:n jälkeen ja siihen verrattuna ensimmäisen asteen suodatus 6dB/oktaavi on yhtä tyhjän kanssa.

http://aikenamps.com/Marshall4x12response.htm

No tuota juuri hain... Tuolla ekan asteen suotimella ei tee mitään ja toisen tai sitä korkeamman asteen alipäästösuodinta ei ilman keloja rakenneta.

Aikenista ja kaiutinsimulaattoreista tuli mieleen, että mulla on tälläinen (eka versio siis): http://www.aikenamps.com/spkrload.html

Ei ole vaikea rakentaa ja linjatasoiselle signaalille rakennettuna tuo tulee luultavasti melko halvaksikin. Siitä en tiedä, onko tuollaista mitään järkeä linjatasoiselle signaalille rakentaa tai toimiiko se sellaisella...
Hanok
19.10.2006 15:06:47 (muokattu 19.10.2006 15:38:47)
No tuota juuri hain... Tuolla ekan asteen suotimella ei tee mitään ja toisen tai sitä korkeamman asteen alipäästösuodinta ei ilman keloja rakenneta.

Tarkennetaan sen verran että minkä tahansa asteen yli- tai alipäästösuodattimen voi kyllä rakentaa ilman keloja, mutta tällöin tarvitaan operaatiovahvistimia. Kytkentä ei siis ole passiivinen.

Kelahan voidaan itse asiassa korvata kohtuullisen yksinkertaisella sijaiskytkennällä joka siis sisältää operaatiovahvistimen. Monissa sovelluksissa tämä kannattaa koska varsinkin isommat kelat ovat painavia ja kalliita. Konkat ja operaatiovahvistimet taas ovat melko halpoja ja kevyitä.

EDIT: Kaivoin vielä tuon sijaiskytkennän esille kun alkoi itseäkin mietityttää tuon toiminta. Tässä linkki TKK:n piirianalyysi 1 -kurssin materiaaliin, ks sivu 234:
http://www.ct.tkk.fi/courses/ca1/PDF/color/week09.pdf

2. asteen yli- tai alipäästösuodattimeen ei kuitenkaan vielä tarvita kuin yksi opari.

EDIT2: Kun nyt tulee tätä hommaa tässä mietittyä muutenkin niin sanokaas joku asiaa kunnolla ymmärtävä: eikös siitä saada mielivaltaisen asteen suodatusta aikaan jos kytketään peräkkäin noita yksinkertaisia passiivisia ensimmäisen asteen suodattimia? Tässä on vain ongelmana impedanssin kasvu komponenttien lisääntyessä, joten signaali heikkenee. Oparin avulla suodattimia voi lisätä ilman tätä ongelmaa.
hq
19.10.2006 16:24:19 (muokattu 19.10.2006 17:13:20)
Kertokaahan mulle viisaammat, miten alipäästösuodin tehdään (tai korkeat äänet leikataan) konkilla ja _vastuksilla_?

Esim. näin:

Ei välttämättä hyvä alipäästösuodin, mutta alipäästösuodin kuitenkin.

Tai miksi se kannattaa niin tehdä, kun kerran alipäästösuodin on yksinkertainen, toimiva ja halpa konstruktio?

Nyt en tajunnut, siis alipäästösuodinhan tuo on. Sille on olemassa erilaisia toteutustapoja.

Aikenista ja kaiutinsimulaattoreista tuli mieleen, että mulla on tälläinen (eka versio siis): http://www.aikenamps.com/spkrload.html

Ei ole vaikea rakentaa ja linjatasoiselle signaalille rakennettuna tuo tulee luultavasti melko halvaksikin. Siitä en tiedä, onko tuollaista mitään järkeä linjatasoiselle signaalille rakentaa tai toimiiko se sellaisella...

Tämähän on nyt vähän eri asia? Tämän tehtävä on näkyä dynaamisena impedanssina vahvistimelle (kuin oikea kaiutin), asia mitä ei saavuteta pelkällä vastuskuormalla. Ulostuleviin taajuuksiin tuo ei vaikuta siinä mielessä kuin se kaiutinsimulaatio josta tässä nyt oli kyse.

Kelahan voidaan itse asiassa korvata kohtuullisen yksinkertaisella sijaiskytkennällä joka siis sisältää operaatiovahvistimen.

Joo, operaatiovahvistimen takaisinkytkentälooppiin kytketty kondensaattori vaikuttaa kytkennässä kelan tavoin.

Kun nyt tulee tätä hommaa tässä mietittyä muutenkin niin sanokaas joku asiaa kunnolla ymmärtävä: eikös siitä saada mielivaltaisen asteen suodatusta aikaan jos kytketään peräkkäin noita yksinkertaisia passiivisia ensimmäisen asteen suodattimia? Tässä on vain ongelmana impedanssin kasvu komponenttien lisääntyessä, joten signaali heikkenee. Oparin avulla suodattimia voi lisätä ilman tätä ongelmaa.

En nyt tiedä olenko "asian kunnolla ymmärtävä", mutta kyllä noita voi peräkkäin lisäillä, sekä aktiivisia että passiivisia. Se on kuitenkin monimutkaisempaa kuin luulisi jos siitä haluaa saada hyvin toimivan - pelkkä samanlaisten suodattimien kytkeminen peräkkäin ei riitä vaan niiden siirtofunktioiden navat pitäisi saada eri paikkoihin (eli yksinkertaisemmin: muutella hieman komponenttien arvoja :))
Hanok
19.10.2006 17:18:09 (muokattu 19.10.2006 17:18:56)
En nyt tiedä olenko "asian kunnolla ymmärtävä", mutta kyllä noita voi peräkkäin lisäillä, sekä aktiivisia että passiivisia. Se on kuitenkin monimutkaisempaa kuin luulisi jos siitä haluaa saada hyvin toimivan - pelkkä samanlaisten suodattimien kytkeminen peräkkäin ei riitä vaan niiden siirtofunktioiden navat pitäisi saada eri paikkoihin.

Jep, kiitti. Näistä koitan tässä juuri päästä jyvälle.

Ja varsinaiseen ketjun aiheeseen liittyen vielä. Aloittaja pääsee varmasti tällaista yksinkertaista suodatinta parempaan tulokseen ottamalla käyttöön softa-eq:n jossa on alipäästösuodatin. Eipä tuo Behringerin purkkikaan kallis hankinta ole jos se kerran toimii ja soundaa järkevälle.

EDIT: Napautinpa vielä hq:lle plussan tuosta edellisestä sepustuksesta.
kulmahiomakone
19.10.2006 20:26:03
Esim. näin:

Ei välttämättä hyvä alipäästösuodin, mutta alipäästösuodin kuitenkin.

Miten paljon tuo vaimentaa per oktaavi? Mua ahdisti noissa aloittajan jutuissa se, että ollaan tekemässä yksinkertaista asiaa melko vaikeasti, tai vaihtoehtoisesti ollaan tekemässä jotain, mistä ei ole mitään hyötyä. Vaikkapa tollainen kolmannen asteen alipäästösuodin (18db per oktaavi) parilla kelalla ja konkalla on kuitenkin pirun yksinkertainen, halpa ja käyttökelpoinen värkki. Lisäksi sen suodatukset on helppo laskea. Itse olen tuollaisen joskus kolvannut kasaan kun soittelin PA-kaiuttimien kautta.

Sikäli kun vastuksilla ja kondensaattoreilla päästään samaan, niin mikäs siinä - en vain tiennyt asiaa.

Tämähän on nyt vähän eri asia? Tämän tehtävä on näkyä dynaamisena impedanssina vahvistimelle (kuin oikea kaiutin), asia mitä ei saavuteta pelkällä vastuskuormalla. Ulostuleviin taajuuksiin tuo ei vaikuta siinä mielessä kuin se kaiutinsimulaatio josta tässä nyt oli kyse.

Jep, sekoilin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)