Aihe: humbukkerit kiertää
1
bigmasi
27.10.2006 12:32:41
uuden gibson les paul specialini mikit kiertää suhteellisen paljon omasta mielestäni. Kämpällä tosin ääni tulee edestä eikä takaa kuten keikalla ja keikkakokemusta ei vielä ole. Mietin vain, että onko mikeissä vikaa vai soittajassa? Lueskelin mikkien vahauksesta joka oli minulle ihan uutta. Auttaako se siis kierto-ongelmiin tai onko jotain muuta kikkakolmosta? Ei se kierto sinänsä menoa haittaa kun soittaessa ei kuitenkaan kierrä vaan ainoastaan silloin kun ei itse kieliä rämpyttele. Onko jotain tiettyä taajuutta joka kitaramikeissä eniten kiertää? Olen muutenkin ajatellut hankkia taajuuskorjaimen, joten sillä voisi ehkä tämäkin ongelma ratketa, vai?
F_Lame
27.10.2006 12:51:15
Laita noisegate kitaran ja vahvistimen väliin ja vähennä säröä niin ei enää kierrä. Toisaalta sehän on tosi COOL kun kiertoa hyväkskäyttäen saa semmosen ikuisen sustainin vaikka soolon vikaan säveleen.
fox
27.10.2006 12:52:12

Mietin vain, että onko mikeissä vikaa vai soittajassa? Lueskelin mikkien vahauksesta joka oli minulle ihan uutta. Auttaako se siis kierto-ongelmiin tai onko jotain muuta kikkakolmosta? Ei se kierto sinänsä menoa haittaa kun soittaessa ei kuitenkaan kierrä vaan ainoastaan silloin kun ei itse kieliä rämpyttele. Onko jotain tiettyä taajuutta joka kitaramikeissä eniten kiertää? Olen muutenkin ajatellut hankkia taajuuskorjaimen, joten sillä voisi ehkä tämäkin ongelma ratketa, vai?

Gainia pienemmälle, ja vahvistimen sijoittelua/säätämistä.. Mikit todennäkösesti saattaa olla jo valmiiks vahattu...;)
Ei noita Elginin tehtaan mikkejä niin kovin kiertoherkiks ole täällä palstoilla tuomittu, että jos noista muista osa-alueista ensittäin katselisit..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
bigmasi
27.10.2006 12:53:57
Kyllä sillä kierrolla on tullut kämpällä jo herkuteltuakin... välillä vaan tuntuu, että pitää olla koko ajan käsi volumepotikalla jos haluaa lopettaa sen ainaisen HUUUMMVIIIGNÄÄÄ!!!!:n joka tulee joka biisin välissä. Täytyy kyllä miettiä tosiaan, että oisko se sittenkin bändin saundi... hmmm ;-)
bigmasi
27.10.2006 12:54:52
Ei noita Elginin tehtaan mikkejä niin kovin kiertoherkiks ole täällä palstoilla tuomittu, että jos noista muista osa-alueista ensittäin katselisit..

selvä... kuulostaa hyvältä
Guitar Hero
27.10.2006 13:16:44 (muokattu 27.10.2006 13:17:39)
uuden gibson les paul specialini mikit kiertää suhteellisen paljon omasta mielestäni. Kämpällä tosin ääni tulee edestä eikä takaa kuten keikalla ja keikkakokemusta ei vielä ole. Mietin vain, että onko mikeissä vikaa vai soittajassa? Lueskelin mikkien vahauksesta joka oli minulle ihan uutta. Auttaako se siis kierto-ongelmiin tai onko jotain muuta kikkakolmosta? Ei se kierto sinänsä menoa haittaa kun soittaessa ei kuitenkaan kierrä vaan ainoastaan silloin kun ei itse kieliä rämpyttele. Onko jotain tiettyä taajuutta joka kitaramikeissä eniten kiertää? Olen muutenkin ajatellut hankkia taajuuskorjaimen, joten sillä voisi ehkä tämäkin ongelma ratketa, vai?

Mahdollisesti gain-namiskan vääntäminen kaakosta lounaaseen auttaa. Jos namiska kuitenkin sattuu olemaan jo lounaan puolella, niin sitten vikaa sopii etsiä mikeistä. Mikin vahauksesta en sen enempää osaa sanoa, mutta isot pojat väittävät sen kierto-ongelmissa auttavan. Myös ainakin yläpään korostaminen yhdistettynä kovaan voluumiin nostaa kiertoherkkyyttä.

edit: no johan olin kohtuu hidas
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
askomiko
27.10.2006 14:22:01 (muokattu 27.10.2006 14:22:40)
Kiertääkö siis mikit vai kitara? Jos mikit kiertää, niin se on vittumainen tosi korkea winkuna, eikä muuta säveltään, vaan on aina sama vinkutaajuus. Käytännössä tekee kyseisen mikin käyttökelvottomaksi kovilla voluumeilla. Ja esim. häviääkö vonkuna jos vaikkapa painat sormella mikkiä? Jos mikki on syypää, niin vahaus (tai tietysti mikin vaihto) auttaa, jos taasen kitara kiertää ni sehän on silkkaa plussaa, paitsi jos määrät on samoja kuin puoliakustisissa.. Taajuuskorjaimet ja noise gatet on erittäin huono ratkaisu tämmöiseen ongelmaan, sama kuin auton pohjassa olisi reikä, ja laittaa sen päälle kumimaton.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
bigmasi
27.10.2006 14:36:13
Kiertääkö siis mikit vai kitara?

mielenkiintoinen ilmaus, heh. Siis ei vingu ilkeästi vaan humisee ja jymisee kuin työkone. Eli siis mitään järkyttävää ongelmaa ei mulla ole ja jos olis niin oisin jo lähettänyt koko kepukan takasin saksaan (thomann-miehiä minä...), mutta esimerkiksi joissain biiseissä on kohtia, joissa haluaisin jättää osan kielistä soimaan vapaana. Vapaat kielet alkavat kiertää hetken päästä ja sitten niitä on taas soitettava hiukan, ettei heleä yläkielillä soitto peity sen kierron alle. Uskon tosin itsekin, että ihmisten ja äänilähteiden sijoittelu auttaa asiaan jonkin verran ja ehkä sitä säröäkin voisi hiukan tiputtaa. Noh, joka tapauksessa tilanne muuttuu kun tilaamani vahvistin saapuu kuvioihin. Tällä hetkellä soitan laulukamojen kautta V-amp 2:n läpi. Samoista kaiuttimista puskee vieläpä kiipparimiehemme bassotkin joten tuottaa hieman ongelmia järjestellä kaapit niin että kaikki bändin jäsenet olis tyytyväisiä.
juzzz
27.10.2006 15:05:17

...joka tapauksessa tilanne muuttuu kun tilaamani vahvistin saapuu kuvioihin. Tällä hetkellä soitan laulukamojen kautta V-amp 2:n läpi. Samoista kaiuttimista puskee vieläpä kiipparimiehemme bassotkin joten tuottaa hieman ongelmia järjestellä kaapit niin että kaikki bändin jäsenet olis tyytyväisiä.

Tuo pätkä selittänee ja myös ratkaissee suuren osan ongelmasta.
I'm not here, this isn't happening.
NoCo
27.10.2006 15:07:56 (muokattu 27.10.2006 15:08:10)
.....Vapaat kielet alkavat kiertää hetken päästä....

niin eli kitara "kiertää", ei mikit.
N.C.
bigmasi
27.10.2006 15:08:32
Tuo pätkä selittänee ja myös ratkaissee suuren osan ongelmasta.

Tosin aikaisempi cort z-42 ei kiertänyt läheskään samalla tavalla...? Ei kyllä ollu soundikaan sama, että paluuta ei ole, heh heh.
duc
27.10.2006 15:15:47
Tosin aikaisempi cort z-42 ei kiertänyt läheskään samalla tavalla...? Ei kyllä ollu soundikaan sama, että paluuta ei ole, heh heh.

Ehkäpä siinä eivät mikit puskeneet ulos yhtä kovaa signaalia, joten nyt ei tarvitsisi olla säröä yhtä paljon kuin ennen.
bigmasi
27.10.2006 15:22:49
jep jep... eiköhän tämä thread ollut tässä... kiitos kaikille
Mecamo
27.10.2006 21:55:22
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, joten voi olla toistoa.

Mulla oli sama ongelma. Ehdottivat mikkien vahauksia ja vaikka mitä operaatioita. Puoli kierrosta ruuvarilla mikkejä kauemmaksi kielistä lopetti ininän, joten näiltä vältyttiin. Kokeile...

8)
www.mechanicalmonsters.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)