Aihe: Tunkkanen saundi. Auttaako presence/treble booster? 1 2 | |
---|---|
![]() 30.10.2006 20:38:09 | |
Vahvistimena on peavey classic 30 ja lisäkaappina framus cs 212. Ongelma on seuraavanlainen: classicci korostaa sopivasti alapäätä kun bassot on säädetty vahvarin omasta eq:sta 10-12, kun taas trebleä ja middleä ei voi samaan aikaan korostaa edes yli puolenvälin, muuten saundista tulee liian terävä ja kylmä ja oon huomannu että bändin kanssa saundi hukkuu muihin soittimiin. Ja kysymys kuuluukin että voisko tohon saundiin hakea lisää läpileikkaavuutta ja selkeyttä jollakin treble tai presence booster pedaalilla? Kuulemma vahvistimen presence säädöllä tota läpileikkaavuuttaa ja "läsnäolon" fiilistä sais lisää saundiin, mutta sitä ei tossa classicissa ole. En kuitenkaan hae mitään ylikirkasta boosteria, koska soitan aika tummalla ja rouheella bluus/rock saundilla. "You're the way, the truth and the life" | |
![]() 30.10.2006 20:59:18 | |
Millainen kitara, millaiset mikit? Onko kitaran ja vahvarin välissä muuta kuin (laadukas?) piuha? Säröä, wahia, muita purkkeja? Oletko kokeillut vaihdella etuasteputkia? Pedaaleista toki saattaa löytyä apu, mutta kannattaa ensin paikantaa varsinainen ongelma. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 30.10.2006 21:14:24 (muokattu 30.10.2006 21:24:20) | |
Millainen kitara, millaiset mikit? Onko kitaran ja vahvarin välissä muuta kuin (laadukas?) piuha? Säröä, wahia, muita purkkeja? Oletko kokeillut vaihdella etuasteputkia? Pedaaleista toki saattaa löytyä apu, mutta kannattaa ensin paikantaa varsinainen ongelma. Spectraflexin piuhoja, eli ei ihan halppiksia ja kaikki efektit on true-by-pass. Putket on melko uudet JJ:n merkkiset. Kitara on käsintehty strato Jeff Beckin minihumppareilla, runkomateriaalina muistaakseni vaahtera. Efektiketju on seuraava: kitara->wahi->jekyll&hyde->xotic BB preamp->xotic AC-booster->classic 30. Classicin efektilenkissä vielä H2O delay/chorus. Saundissa ei siis sinänsä oo mitään "vialla",siitä vaan puuttuu se läpitunkevuus, eli saundi sekottuu muuhun meteliin ja keikalla on vaikee erottaa välillä mitä soittaa vaikka vahvari hönkii täysillä. Huomasin tän ongelman ku kaveri soitti Fender Deluxen kautta myös melko tummalla saundilla, mutta presence säädettynä vahvarista yli puolen välin ja se leikkas tosi hyvin läpi mun,rumpalin ja basistin saundista. Oon myös kuullu että jotku on rakentanu C30:een presence kytkimen. Onkoha siinä sitten järkeä ja onko kuinka vaikea toteuttaa? EDIT: piuhat tarkistin kanssa ja niissä ei mitään vikaa "You're the way, the truth and the life" | |
![]() 30.10.2006 21:25:50 (muokattu 30.10.2006 21:26:13) | |
kun taas trebleä ja middleä ei voi samaan aikaan korostaa edes yli puolenvälin, muuten saundista tulee liian terävä ja kylmä ja oon huomannu että bändin kanssa saundi hukkuu muihin soittimiin. Mun mielestä tämä on Classic 30:lle ominaista. Se vaan kuulostaa tuolta jos haluaa että se kuuluu läpi. Yksinään ilman bändiä siitä saa kovin kauniin saundin väännettyä kyllä mutta sitten kun pitää hakea se erotteleva saundi niin siinä on joku sellainen pistävä taajuus mukana koko ajan mitä mun korvat ei kestä. Ja varsinkin jos se buustinappi on pohjassa. Tuosta saa aivan loistavan rokkisärön kyllä pihalle kun ruuvaa puhtaan kanavan täysille, mutta mitään muuta käyttökelpoista en oikein tuosta enää löydä. Puhdas kanava täysillä ei oikein tietty toimi missään muussa kuin äänityskäytössä. Paljonhan Classiciin on ihmiset erilaisia modeja tehneet esim: http://blueguitar.org/schems.htm#BlueGuitAmp "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 30.10.2006 21:43:53 | |
Kamapuoli siis vaikuttaisi olevan kunnossa - erittäin pätevät vehkeet vieläpä. Classic 30 ei ole minulle kovin tuttu enkä osaa pikaisten kokeilujen perusteella sanoa sen toiminnasta (ja ominaissoundista) mitään. Voi olla, että se on vain yksinkertaisesti väärä vahvistin sinun tarpeisiisi. Toinen mieleeni pompahtanut mahdollisuus ovat nuo mikit. Yksikelaisen kokoiset humbuckerit, tehokkaat sellaiset (SD JB jr, eikö?). Saattaisivatko ne lyödä vahvarin tukkoon? Oletko soittanut vaikkapa tuolla kaverisi Deluxella ja kokeillut, miltä kuulostaa? Omalla kitaralla ja pedaaleilla? Minä en ole juurikaan soittanut humbuckereilla, 1-kelaisilla saa minun kokemukseni mukaan enemmän purevuutta ja läpitunkevuutta tummiinkin soundeihin (ja vähäisemmällä säröllä). Siis ainakin P90-, Jazzmaster- ja Telemikeillä. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 30.10.2006 21:48:39 | |
Kamapuoli siis vaikuttaisi olevan kunnossa - erittäin pätevät vehkeet vieläpä. Classic 30 ei ole minulle kovin tuttu enkä osaa pikaisten kokeilujen perusteella sanoa sen toiminnasta (ja ominaissoundista) mitään. Voi olla, että se on vain yksinkertaisesti väärä vahvistin sinun tarpeisiisi. Toinen mieleeni pompahtanut mahdollisuus ovat nuo mikit. Yksikelaisen kokoiset humbuckerit, tehokkaat sellaiset (SD JB jr, eikö?). Saattaisivatko ne lyödä vahvarin tukkoon? Oletko soittanut vaikkapa tuolla kaverisi Deluxella ja kokeillut, miltä kuulostaa? Omalla kitaralla ja pedaaleilla? Minä en ole juurikaan soittanut humbuckereilla, 1-kelaisilla saa minun kokemukseni mukaan enemmän purevuutta ja läpitunkevuutta tummiinkin soundeihin (ja vähäisemmällä säröllä). Siis ainakin P90-, Jazzmaster- ja Telemikeillä. Oon kokeillu monilla eri vahvareilla ja ei pitäs olla kitarasta tai mikeistä kiinni. Tosin en oo tota fenderin deluxea kokeillu koskaan. Mulla on noissa JB jr.:ssä puolituskytkin ja ei ne single coileinakaan tunnu toimivan yhtään paremmin. Mitä tommonen treble booster pedaali käytännössä tekee? Onko se sama ku säätäis vahvarin treble nuppia? "You're the way, the truth and the life" | |
![]() 30.10.2006 21:51:04 | |
Oon kokeillu monilla eri vahvareilla ja ei pitäs olla kitarasta tai mikeistä kiinni. Tosin en oo tota fenderin deluxea kokeillu koskaan. Mulla on noissa JB jr.:ssä puolituskytkin ja ei ne single coileinakaan tunnu toimivan yhtään paremmin. Mitä tommonen treble booster pedaali käytännössä tekee? Onko se sama ku säätäis vahvarin treble nuppia? Ostin eräältä muusikoiden.nettiläiseltä tuollasen itsetehdyn Rangemaster- kloonin, mutten ole vielä päässyt kunnolla vahvistimen kanssa kokeileen. Se vähä mitä kokeilin, niin toimi juuri kuten presence- ja treblepotikat. Ehkä vähän liiankin hyvin tuotti korkeita ääniä... | |
![]() 30.10.2006 21:54:23 | |
itsellä tuntuu vähän samalta ton classicin kanssa, ei oikeen ole tyytyväinen saundiin varsinkaan bändin kanssa... I can't sing and I can't dance, still I know how to clap my hands! | |
![]() 30.10.2006 21:56:29 | |
Mitä tommonen treble booster pedaali käytännössä tekee? Onko se sama ku säätäis vahvarin treble nuppia? Enpä ole tarpeeksi teknisesti orientoitunut selittämään, mutta treble booster on vähän eri juttu. Nimensä mukaisesti se korostaa yläkeskialueita ja trebleä, ja useimmissa on germaniumtransistorimagiaa mukana. Joillakin päästään jopa fuzzsoundeihin asti. Boostereissa on eroja, kuten juustoissa. Oletko testaillut AC:n ja BB:n eq:iden vääntelemistä? Minulla on RC ja sen eq venyy aika monenlaisiin säätöihin. Xoticeillä pitäisi periaatteessa pystyä emuloimaan trebleboosterisoundeja - vähän gainia, paljon volumea, bassoa pois ja trebleä ronskisti. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 30.10.2006 21:58:04 (muokattu 30.10.2006 21:58:15) | |
Tulipas mieleen että ihan perus EQ-pedaalillahan voisit korostaa haluamiasi taajuuksia. Olen joskus kokeillut EQ:ta Classicin kanssa ja kyllä sillä paljon sitä saundia sai muokattua. Nuo vahvistimen omat EQ:t kun ei oikein vaikuta saundiin mitenkään muuten kuin ääriasennoissaan. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 30.10.2006 22:07:14 | |
Tulipas mieleen että ihan perus EQ-pedaalillahan voisit korostaa haluamiasi taajuuksia. Olen joskus kokeillut EQ:ta Classicin kanssa ja kyllä sillä paljon sitä saundia sai muokattua. Nuo vahvistimen omat EQ:t kun ei oikein vaikuta saundiin mitenkään muuten kuin ääriasennoissaan. Oon mä bossin eq:lla yrittäny säätää, mutta siinä ei riitä taajuudet ku 6,4Khz:hon asti ja eikös presence vaikuta josssain 8-10Khz alueella? Ainakin musta tuntuu että se ongelma on nimenomaan noissa ylätaajuksissa tai ylä-middlessä tai jossain. "You're the way, the truth and the life" | |
![]() 30.10.2006 22:08:05 (muokattu 30.10.2006 22:12:27) | |
Jos voitte suositella jotain hyviä treble/presence boostereita tai eq:ta jotka yltää tonne 8Khz asti nii laittakaaa ihmeessä ehdotuksia :) "You're the way, the truth and the life" | |
![]() 30.10.2006 23:42:28 | |
Ei ole Peaveystä ihmeemmin kokemusta, mutta JJ:t on ainakin tummasoundiset etuasteputket, joten niitä vois koittaa vaihtaa vaikka halpis Sovtekkeihin. | |
![]() 30.10.2006 23:54:52 | |
Ei ole Peaveystä ihmeemmin kokemusta, mutta JJ:t on ainakin tummasoundiset etuasteputket, joten niitä vois koittaa vaihtaa vaikka halpis Sovtekkeihin. Hmm... Tai sitten Electro-Harmonixeihin. Karvan verran laadukkaampia (vaikka ilmeisesti tulevat samasta tehtaasta) ja kirkassoundisia. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 31.10.2006 00:44:32 (muokattu 31.10.2006 00:46:31) | |
Milläs elementeillä tuo framun skobe on? hmm.näyttäis olevan v30... kokeileppa viälä toista kaappia ja jos ei sittenkää irtoo mitä haet ni eiku pelit vaihtoon. (jos pedaalilla joutuu korjata saundia ni silloin on yleensä jo perus-saundi väärä, nöyrä mielipiteeni:) Yleensä ite joutunu lisää middleä vääntää reeniksellä että erottuisi .... tai sitten yksinkertaisesti tarvit vaan lisää watteja!! (30w aika pieni peli jos aletaan tosissaan rumpuja pieksemään) Tunteella päin vittua. | |
![]() 31.10.2006 08:08:11 | |
Musta tuntuu että treble booster ei ole tässä tapauksessa oikea vehje kirkkauden hakemiseen. Sellaiset muuttavat soundin aika totaalisesti eli eivät pelkästään kirkasta yläpäätä. Ainakin jotkut niistä tuntuvat tavallaan ohentavan ja jopa tunkkaistavan soundia osittain, mutta tekevät yläpäästä sitten sellaisen leikkaavan ja sooloamisessa hyvin erottuvan. Ite kyllä pidän niiden meiningistä, mitä nyt muutamaa olen käytellyt. Mutta niiden kanssahan paras meininki usein irtoaa ja jopa ohjeet viittaavat siihen suuntaan, että treble boosteri tulee ruuvata suunnilleen täysille ja kitarasta tone-potikkaa pienemmälle ja volumea myös aavistuksen kiinni. Kaulamikillä. Eli siitä voi jo päätellä jotain niiden luonteesta. Joku EQ toimisi tässä tapauksessa varmaan paremmin, mikäli ei haluta soundin juurikaan muuttuvan paitsi yläkerran osalta. | |
![]() 31.10.2006 08:14:29 | |
Milläs elementeillä tuo framun skobe on? hmm.näyttäis olevan v30... kokeileppa viälä toista kaappia ja jos ei sittenkää irtoo mitä haet ni eiku pelit vaihtoon. Komppaan tätä. V30:ssä on se ylämiddlepiikki, oisko tämä osa ongelmaa? Eikun tilailemaan Music Storesta edullisia Greenbackeja... =) http://www.musicstorekoeln.de/en/gl ... 70-000/0/0/0/detail/musicstore.html (jos pedaalilla joutuu korjata saundia ni silloin on yleensä jo perus-saundi väärä, nöyrä mielipiteeni:) Hyvä mielipide, mun mielestä. JuSu I'm afraid of the candle but live for the flame. | |
![]() 31.10.2006 11:04:01 | |
Yleensä ite joutunu lisää middleä vääntää reeniksellä että erottuisi .... tai sitten yksinkertaisesti tarvit vaan lisää watteja!! (30w aika pieni peli jos aletaan tosissaan rumpuja pieksemään) Classic 30 on todellakin aivan liian tehoton vahvistin treenikselle. Käyn soittamassa kahdella eri treeniksellä joista toinen on vaimennettu kunnolla ja toinen on pommisuoja ilman kunnollisia vaimennuksia ja äänieristeitä. Näistä ensimmäiseksi mainitulla classicin teho riittää juuri ja juuri, jos ei haittaa, että clean on hieman säröytynyt. Pommisuojassa on melkein sama on vahvistin päällä vai pois. Teho ei vain yksinkertaisesti riitä leikkaamaan rumpujen läpi. What is life? - A bad trip. | |
![]() 31.10.2006 11:23:19 | |
Classic 30 on todellakin aivan liian tehoton vahvistin treenikselle. Käyn soittamassa kahdella eri treeniksellä joista toinen on vaimennettu kunnolla ja toinen on pommisuoja ilman kunnollisia vaimennuksia ja äänieristeitä. Näistä ensimmäiseksi mainitulla classicin teho riittää juuri ja juuri, jos ei haittaa, että clean on hieman säröytynyt. Pommisuojassa on melkein sama on vahvistin päällä vai pois. Teho ei vain yksinkertaisesti riitä leikkaamaan rumpujen läpi. Mitä vittua? Mulla jos vääntää Classicin volumen edes neloseen asti niin kaikki muu peittyy ihmiset huutaa tuskissaan jo. Korvat vuotaa verta. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 31.10.2006 11:38:18 | |
Mitä vittua? Mulla jos vääntää Classicin volumen edes neloseen asti niin kaikki muu peittyy ihmiset huutaa tuskissaan jo. Korvat vuotaa verta. Toiset soittaa humppaa ilman tulppia ja toiset kuolonmetallia super-hyper-teollisuuskuppikuulonsuojaimien kanssa... ;-) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)