Aihe: Straton mikit 1 2 | |
---|---|
![]() 01.11.2006 17:16:59 (muokattu 01.11.2006 17:48:18) | |
Osaisiko joku kuvailla minkälaisia eroavaisuuksia on vintage tyylisillä strato mikeillä ja nykyaikaisilla? Mulla on tollanen Fernandes strato ja olen ajatellut saisko sillä uusilla mikeillä vähän enempi vielä irti..vaikka ei noi orkkiksetkaan ihan huonot ole, ehkä vähän "kylmä" soundi niissä on. tuskin voi ihan metsään mennä seymour duncanin SSL 1 setillä? aika edullisesti sais..Toisessa kitarassa seymourin humpparit ja olen ollut tyytyväinen. | |
![]() 01.11.2006 17:34:06 | |
Vintageissa on enemmän middleä ja ovat usein perinteisellä tavalla häiriöisiksi jätettyjä, koska häiriönpoisto huuhtoo vintagen mennessään, samoin kuin lukkovirittimet tai medium-jumbo-nauhat. Kummankin tyylisiä on oikeasti monenlaisia jo pelkän ulostulotehon osalta. Vaikea lokeroida. Onko Dire Straitsin Sultans of Swingillä oleva strato-soundi vintagea? | |
![]() 01.11.2006 17:47:30 (muokattu 01.11.2006 17:52:02) | |
Noi tämän hetken mikit taitaa olla aika vintage henkiset koska midleä löytyy ja häiriöitä myös:) niitähän kyllä saisi kuriin paremmalla suojauksella... En ole tuota dire straitsin biisiä/levyä kuullut...tai en ainakaan muista. Mun ehkä kannattais vaihtaa vain kaula ja talla mikit koska keskimikin soundiin olen aika tyytyväinen ja sitä enimmäkseen käytänkin. Mikähän olis sellainen mehevän pyöreähkö kaulamikki? tallaan vois melkein testata esim. JB:tä. | |
![]() 01.11.2006 20:35:56 | |
tuskin voi ihan metsään mennä seymour duncanin SSL 1 setillä? aika edullisesti sais..Toisessa kitarassa seymourin humpparit ja olen ollut tyytyväinen. SSL-1 imitoi vintage Strato-mikkejä. Mulla on toisessa kitarassa 2 kpl (Vintage Staggered) ja tykkään kyllä, mutta jos olet hakemassa "uudempaa" soundia... Mun ehkä kannattais vaihtaa vain kaula ja talla mikit koska keskimikin soundiin olen aika tyytyväinen ja sitä enimmäkseen käytänkin. Mikähän olis sellainen mehevän pyöreähkö kaulamikki? tallaan vois melkein testata esim. JB:tä. Hmm...APS-2 Alnico Pro II? Tuosta on saatavilla flat ja staggered versiot. Se täytyy mainita, että JB:ssä on reippaasti enemmän outputtia kuin noissa yksikelaisissa (SSL-1, oletettavasti sama tilanne APS-2 kanssa). Toimii jos nimen omaan haluat että tallamikillä soi lujempaa. Loppuun hullu ehdotus: Dimarzio HS-3 tai jopa YJM!? Jos ei sana "Malmsteen" pelota, niin noissa on sellainen pehmeämpi, mun korviin single coilin ja humpparin välimaastosta oleva soundi - ilman 60hz huminaa. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp | |
![]() 01.11.2006 20:49:07 | |
Totta kyllä että jb on aika tuhti monien yksikelaisten kaveriksi...ehkä joku cool rails olisi sopivampi. sais silti sitä paksuutta sinne tallaan..nyt käytän normi mikityksellä äärimmäisen harvoin tallamikkiä. sh-3. Eipä kait mies mikkiä pahenna...Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. tuota alnico pro II:sta olen tuolta seymourin sivuilta pohdiskellutkin...ja kuunnellut... | |
![]() 01.11.2006 20:51:10 (muokattu 01.11.2006 20:51:50) | |
Tältä kuulostavat Lindy Fralinin Vintage Hot -sarjan Stratocaster-mikit: http://mp3.jucciz.com/mp3/mystique/strat_fralin.mp3 Vintage viittaa siis perinnehenkiseen, mutta Hot taas siihen, että näissä olisi aavistuksen enempi löylyä... vaan kyllä kai ennenkin tarvittaessa osattiin ylikäämiä mikit, jos siihen tarvetta ilmeni. Itse kyllä soitan näillä ihan laidasta laitaan. "Uskottava perinneosasto" on kaiken A ja O - se voidaan kyllä tarvittaessa "modernisoida" kaikenmoisilla härveleillä kitaran ja vahvistimen välissä. :) Aikaisemmin on kokemusta myös Duncanin SSL-1:istä ja hyväsoundisethan nekin mikit ovat, selvästi Vintagen puolella. Samoin DiMarzion HS-3 (eli se Ynkkä-mikki) on toimiva mikki Stratocasteriin: se on kaikkea muuta kuin kuuma, vaikka kaksikelainen onkin. Siitä syystä balanssin löytäminen yksikelaisten ja HS-3:n välillä on helppoa. ilman 60hz huminaa. Suomessa verkkovirran taajuus on 50 hertsiä, mistä syystä myös humina on 10 hertsiä matalemmalla. ;) | |
![]() 01.11.2006 21:06:55 | |
Makiasti soi nuo fralinit! Onko noi siis nuo Lindy Fralin H.O. Strat pickupit joita custom shop myy? Siellä luki että saa 10% tai 15% kuumempina kuin perus vintaget. kummat noi on? Onko kitarassa vaahtera vai ruusupuu otelauta? | |
![]() 01.11.2006 21:29:14 | |
Suomessa verkkovirran taajuus on 50 hertsiä, mistä syystä myös humina on 10 hertsiä matalemmalla. ;) Aaa...mun tietämys verkkovirrasta rajoittuu siihen että osaan kytkeä säröpetaalin adapterin seinään ;-) Hyvältä kuulostaa noi Fralinit! "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp | |
![]() 01.11.2006 21:36:32 (muokattu 01.11.2006 21:41:52) | |
Makiasti soi nuo fralinit! Onko noi siis nuo Lindy Fralin H.O. Strat pickupit joita custom shop myy? Custom Shopin tuotenimi näille on "Lindy Fralin VH-Stock Strat Replacement". VH eli Vintage Hot, ilmeisesti. Siellä luki että saa 10% tai 15% kuumempina kuin perus vintaget. kummat noi on? Onko kitarassa vaahtera vai ruusupuu otelauta? Nää on Vintage Hot, emmä muuta tiedä. :) Vaahteraotelaudalla mennään tuossa pätkässä - ja muutenkin tällä hetkellä. | |
![]() 01.11.2006 21:59:10 (muokattu 01.11.2006 22:00:39) | |
Joo. VH on vintage hot ja HO on high output. Vintage hotit riittäis mulle. Pitääpä laittaa asia hautumaan. Tulis mikeille hintaa yhtä paljon kuin maksoin kitarasta mutta väliäkös tuolla..Jäähän mikit olemaan vaikka kitara vaihtuisi. Kiitos vinkistä! Vaahteraa on tuossa Fernandesissakin otelauta...mäkin kallistumassa sen kannalle vaikka ennen ajattelin että ruusupuu tuo lämpöä soundiin... | |
![]() 01.11.2006 22:20:25 | |
Suosittelen Kent Armstrongin mikkejä. Itse laitoin STH-1 kaulaan ja keskelle ja STH-2 tallaan. Ero on todella iso vanhoihin mikkeihin verrattuna. Outputtia ja bassoa tuli reippaasti enemmän säilyttäen silti perinteisen yksikelasoundin. Soundia voisi kuvailla läskiksi. Millbrookilla 33,-/kpl suosittelen! Se vanha strato oli highway-1 sarjaa. pöö.. | |
![]() 01.11.2006 22:34:33 (muokattu 01.11.2006 22:37:30) | |
Suosittelen Kent Armstrongin mikkejä. Itse laitoin STH-1 kaulaan ja keskelle ja STH-2 tallaan. Ero on todella iso vanhoihin mikkeihin verrattuna. Outputtia ja bassoa tuli reippaasti enemmän säilyttäen silti perinteisen yksikelasoundin. Soundia voisi kuvailla läskiksi. noi on ainakin todella edulliset vaihtoehdot...mites iso toi ero noissa alnico magneeteissa ja keraamisissa oikein on? pelaako volume taso hyvin sth 1:n ja sth 2:n välillä? haluaisin kyllä että toi keskialuepurevuus säilyisi... | |
![]() 01.11.2006 22:53:59 | |
pelaako volume taso hyvin sth 1:n ja sth 2:n välillä? Tallassa kielet ei värähtele niin paljoa ja volumetasojen tasapainottamiseksi tallassa on hyvä olla vähän tehokkaampi mikki. Itse asiassa taitaa olla tallamikki lähempänä kieliä kuin muut, ja hyvin tuntuu pelaavan yhteen volume tasot. haluaisin kyllä että toi keskialuepurevuus säilyisi... Ei nuo mielestäni keskialuetta kovin leikkaa. Yläpään piikkejä kylläkin. pöö.. | |
![]() 02.11.2006 10:00:24 | |
Loppuun hullu ehdotus: Dimarzio HS-3 tai jopa YJM!? Jos ei sana "Malmsteen" pelota, niin noissa on sellainen pehmeämpi, mun korviin single coilin ja humpparin välimaastosta oleva soundi - ilman 60hz huminaa. Mä uskon että jollain heikkotehosella humbukkerilla voisi saada samaa saundia kun HS-3 mikeillä. Kun onhan HS-3:setkin tavallaan humbukkereita päällekäisten kelojen ansiosta. Malmsteen taitaa käyttää noita YJM:iä kaulassa ja HS-3:sia tallassa. Noiden ero on ihan minimaalinen. Taisi HS-3:sissa olla vain hiukan enemmän yläpäätä. Mun mielestä noi HS-3 mikit on ihan liian kalliita (noin 100euroa). Fenderiltä ja Kent Armstrongiltakin löytyy jotain humcancelling"singlecoil" mikkejä onkohan niistä yhtään mihinkään ? | |
![]() 02.11.2006 10:51:12 | |
Malmsteen taitaa käyttää noita YJM:iä kaulassa ja HS-3:sia tallassa. Noiden ero on ihan minimaalinen. Taisi HS-3:sissa olla vain hiukan enemmän yläpäätä. Oli just toisinpäin tuo yläpääjuttu. DiMarzio DP217 Yngwie J.Malmsteen Signature Pickup, Sound like the HS3 Pickup however with Vintage magnet, and somewhat more highs Sormet lähtee soundista. VAROITUS: Patukointi vaarantaa impeytesi. | |
![]() 02.11.2006 16:21:06 (muokattu 02.11.2006 16:35:44) | |
Joo. Tällähetkellä tuntuis että voisin kyllä niihin ssl 1:iin taipua ihan taloudellisista syistä. Sopiihan ne tohon mun stratoon siitäkin syystä että se on tollainen 50´s tyylinen yksikerrospleksiä myöten...pitää sen sitten sille asialle uskollisena:) Mut ans kattoo nyt siihen kun on rahaa käytössä. Joskus pitää kyllä tutustua noihin Lindy Fralineihin...Ehkä toinen astetta hotimpi strato joskus rakenteille. Tai sitten Tele Fralinin blues tai high outputeilla. Tota pitäis muutenkin kyllä asiantuntijalle vilauttaa...En ole ostamisen jälkeen tehnyt kunnollisia säätöjä siihen...Pitäs kyllä joskus sijoittaa sellaiseen mittariin joka kelpais intonaation säätämiseenkin. Se tossa hämää että kaularaudan säätöruuvi on bodyn päässä ja jää pleksin alle (sekin ilmeisesti sitä 50´s meininkiä). Miten käytännössä kaularautaa voidaan säätää? Kun mun logiikalla siitä pitäs ottaa kielet pois, pleksi irti elektroniikkojen kera, kielet takas ja säätö. Sitten taas sama juttu toisin päin eli kielet irti, kamat takas ja kielet takas... Vai onko tohon joku helpompi ratkaisu? | |
![]() 03.11.2006 11:44:51 | |
Se tossa hämää että kaularaudan säätöruuvi on bodyn päässä ja jää pleksin alle (sekin ilmeisesti sitä 50_s meininkiä). Miten käytännössä kaularautaa voidaan säätää? Kun mun logiikalla siitä pitäs ottaa kielet pois, pleksi irti elektroniikkojen kera, kielet takas ja säätö. Sitten taas sama juttu toisin päin eli kielet irti, kamat takas ja kielet takas... Vai onko tohon joku helpompi ratkaisu? Työläs homma todellakin, pleksin saa kyllä pois vaikka ei kieliä irroita kokonaan. Muutaman kerran kun tekee niin homma alkaa jo sujua aika hyvästi. Mun Fernandesissa kaulan säätöruuvi jää vielä piiloon niin että täytyy löysätä kaulan ruuvejakin että saa meisselin kohdalleen!? | |
![]() 03.11.2006 17:17:09 | |
Mun Fernandesissa kaulan säätöruuvi jää vielä piiloon niin että täytyy löysätä kaulan ruuvejakin että saa meisselin kohdalleen!? Just joo. Onkohan se sitten mulla sama homma. Taidan jättää säädöt ammattilaisen tehtäväksi. Mitä vuosimallia Fernandes sulla on? Tää mun on 90-luvulta jostain... | |
![]() 04.11.2006 15:14:09 | |
Jees. Yritin kiristää kaularautaa...Onnistuu tosiaankin suhteellisen kivuttomasti kun löysää kieliä ja ottaa pleksiä vähän sivuun. Mutta mutta...mullakin tosiaan tuo säätöruuvi vähän ton bodyn reunan alla. jäi sitten siihen kun ei ollut tarpeeksi jyhkeää ristipäämeisseliä jolla olis saanut kaulaa löysättyä. Kunhan on mikit vaihdettu vien ammattilaiselle säädettäväksi... | |
![]() 04.11.2006 15:57:04 | |
Tää liippaa sen verran läheltä mun aihetta, että postaan tänne. Omistan mexicon Fender Stratocaster 50's modelin. Tallamikkiä vaihtaisin tollaseen SEYMOUR DUNCAN SSJBJ-1B WHITE:n, kuva löytyy tästä: http://www.thomann.de/thoiw3_seymour_duncan_ssjbj1_wh_prodinfo.html Joutuuko sitä reikää suurentamaan jos tollasen siihen iskisi? vai onko jotain muuta mikkilaatua, mitä kannattais iskeä tohon skittaan. Sellasta perus hyvää rokkisoundia tohon haen, koska tällä hetkellä vahvarilla kuin vahvarilla särösoundit on tosi huonot. "Tehdään kaikesta elämää suurempaa" kuuluisa lainaus kuuluisalta äärinostalgikolta, eli minulta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)