Aihe: Efekti pedaalien, multiefekti laitteen ja putkinupin yhdistelmä?
1 2
RS
30.10.2006 12:05:23
Hyvää päivää arvon tietäjät.
Ongelmani: Ostin juuri Mesa Boogien Stiletto deuce nupin ja sille Mesan 4x12 rectifier kaapin. Ostin nupin, koska siinä oli täydellisin perus särö minkä olen saanut ikinä pihalle mistään, mutta nyt on se vaihe, että kun aikaisemmin olen ollut line6 käyttäjä olen tottunut siihen, että mulla on yhden napin painalluksen päässä monia täysin erilaisia soundeja. Keikoilla tarvitsen minimissään 5 eriläistä säröä ja 1 cleanin ja nyt pitäisi rakentaa sellainen järjestelmä millä se onnistuisi helpoiten.

Suunnitelmissa on että ostan TC electronicsin G majorin multiefektin luomaan kaikuja, kompuran, noise gaten yms. Mutta siitähän ei niitä eri säröjä saa joten ostan sitä varten erinäköisiä analogi särö pedaaleita ja lisäksi floorboardiin tulee DIGITECH Whammy 4 ja IBANEZ WD7 Weeping Demon.

Tavoitteena olisi siis se, että saisin yhdellä midilankun tms. painalluksella vaihtumaan tietyn pedaalin ja tietyt säädöt G majorista. Yhtenä tärkeimmistä asioista on se, että ääni pysyisi koko matkan analogisena.

Onko kellään tietämystä asiasta ja jos on niin kertoisitko tietoasi minullekkin?
zeme
30.10.2006 12:23:08
Suunnitelmissa on että ostan TC electronicsin G majorin multiefektin luomaan kaikuja, kompuran, noise gaten yms. Mutta siitähän ei niitä eri säröjä saa joten ostan sitä varten erinäköisiä analogi särö pedaaleita ja lisäksi floorboardiin tulee DIGITECH Whammy 4 ja IBANEZ WD7 Weeping Demon.

Tavoitteena olisi siis se, että saisin yhdellä midilankun tms. painalluksella vaihtumaan tietyn pedaalin ja tietyt säädöt G majorista. Yhtenä tärkeimmistä asioista on se, että ääni pysyisi koko matkan analogisena.

Jos itse tekisin tuon tsydeemin, niin pistäisin ne g-majorin releet ohjaamaan stileton kanavia ja sitä soolo buustia. Siteen niihin analogi pedaaleihin. En tiedä montako aijot niitä pistää, mutta yksi vaihto ehto olisi ostaa tällainen nobelsin laite:

http://www.thomann.de/thoiw3_nobels_ms4_midi_switcher_prodinfo.html
http://nobels.de/cgi-bin/products/show.pl?e_ms-4

ja sillä ohjata tällaisia vehkeitä:

http://www.thomann.de/thoiw3_nobels … pmaster_loop_selector_prodinfo.html
http://nobels.de/cgi-bin/products/show.pl?e_loop-master

Noissa nobelsin looppi bokseissa on siis rele kytkintä varten paikka jolla pystyt ohittamaan pedaalin tai kytkemään sen linjaan. Eli toisin sanoen ohjaat tuolla ms-4 boxilla noita looppi bokseja, joita tietysti yhtä ms-4 kohden voi olla neljä.

Tietenkin tarvit sen midi controllerin, mutta siihen en ota kantaa, mikä kannataisi ostaa..

Pyydän anteksi jos olen hiukan epäselvä :D..
No problem.
McNulty
30.10.2006 12:24:06
Hyvää päivää arvon tietäjät.
Ongelmani: Ostin juuri Mesa Boogien Stiletto deuce nupin ja sille Mesan 4x12 rectifier kaapin. Ostin nupin, koska siinä oli täydellisin perus särö minkä olen saanut ikinä pihalle mistään, mutta nyt on se vaihe, että kun aikaisemmin olen ollut line6 käyttäjä olen tottunut siihen, että mulla on yhden napin painalluksen päässä monia täysin erilaisia soundeja. Keikoilla tarvitsen minimissään 5 eriläistä säröä ja 1 cleanin ja nyt pitäisi rakentaa sellainen järjestelmä millä se onnistuisi helpoiten.

Ei muuta kuin kasaamaan Stileton säröjen rinnalle säröpolkusimia. Niitähän voi Stilen clean-kanavaan ajella miten tahtoo. Eli kitaran ja nupin väliin haluamiasi säristimiä vain valikoimaan.

Suunnitelmissa on että ostan TC electronicsin G majorin multiefektin luomaan kaikuja, kompuran, noise gaten yms.

Minusta on kovin omituista... Jos G Majuri tulee esim. nupin FX-looppiin jossa omasta mielestäni kaiut (niin delayt kuin reverbit) toimivat parhaiten, niin kompuran änkeäminen vasta etuasteen jälkeen kuulostaa oudolta. Yleensä kompura on aina se ensimmäinen laite, siis kitaran ja nupin välissä, eikä vasta etuasteen jälkeen. Kukin toki tyylillään.

Mutta siitähän ei niitä eri säröjä saa joten ostan sitä varten erinäköisiä analogi särö pedaaleita ja lisäksi floorboardiin tulee DIGITECH Whammy 4 ja IBANEZ WD7 Weeping Demon.

Osta nyt ainakin kunnon Wah äläkä tuollaista lelua :)
Säristimiä toki löytyy laidasta laitaan, ei muuta kuin valitsemaan omat suosikit. Niitähän voi käyttää tai olla käyttämättä laudassa. Itselläni lojuu 3 overdriveä, yksi distortion ja yksi fuzzi hyllyllä tällä hetkellä.

Tavoitteena olisi siis se, että saisin yhdellä midilankun tms. painalluksella vaihtumaan tietyn pedaalin ja tietyt säädöt G majorista.

G-Majurin releswitcheillä voi ohjata tiettyyn pisteeseen asti erinäisiä laitteita.

Yhtenä tärkeimmistä asioista on se, että ääni pysyisi koko matkan analogisena.

Sori nyt, mutta miten signaali voi pysyä analogisena koko matkan, jos välissä on digitaalinen G-Major?

Onko kellään tietämystä asiasta ja jos on niin kertoisitko tietoasi minullekkin?

Oletko harkinnut suoraan esim. BOSS GT-sarjasta? Siinä kun on sisällä erilaisia säristimiä, on kaikki halutut efektit, wahit jne jne. Eipä tarttis kikkailla erikseen minkään midilankun + yksittäisten paavojen kanssa. Pääset oikeasti vähemmällä: a) roudaamisella
b) säätämisellä
c) piuhoittamisella
d) rahalla
e) hyppimisellä
jne jne jne...
"I think it moved." -George Costanza
Exhausted
30.10.2006 12:48:48

Minulla kävi Line6:sta Mesaan siirtyessä niin, että en enää tarvinnutkaan kolmea erilaista säröä, vaan yhdestä perussäröstä sai puoliroson volumea pienemmälle kääntämällä tai ihan vaan hiljempaa soittamalla. En tiedä miten erilaisia saundeja olet sitten käyttänyt, mutta kannattaa katsoa vähän, mitä se vahvistin itsessään tarjoaa, ennenkö suunnittelet monimutkaisempaa setuppia.
McNulty
30.10.2006 12:49:48
Minulla kävi Line6:sta Mesaan siirtyessä niin, että en enää tarvinnutkaan kolmea erilaista säröä, vaan yhdestä perussäröstä sai puoliroson volumea pienemmälle kääntämällä tai ihan vaan hiljempaa soittamalla. En tiedä miten erilaisia saundeja olet sitten käyttänyt, mutta kannattaa katsoa vähän, mitä se vahvistin itsessään tarjoaa, ennenkö suunnittelet monimutkaisempaa setuppia.

Jep... tässä on todella fiksu "ohje". Eli kannattaa tutustua siihen laitteeseen hyvin, ennenkö lähtee ehjää korjaamaan.
"I think it moved." -George Costanza
ReBeat
30.10.2006 12:56:23

Tuossa erilaisia looper-switchereitä, joista tähdellä merkittyjä ei enää valmisteta:

Axess Electronics GRX4
Carl Martin Combinator2
Brunetti Vector, Matrix
Custom Audio Electronics 2x4 Audio Controller, RSB-12*, RSB-18*
Skrydstrup MR4, MR8, MR9
GCX Guitar Audio Switcher
Exef Audio Switcher*
Kenton GS-8*
Kitty Hawk Midi Looper*
Mesa/Boogie Midi Matrix*
Rocktron Patchmate*
Sound Sculpture Switchblade
Jäärä
30.10.2006 14:42:28
Tuossa erilaisia looper-switchereitä, joista tähdellä merkittyjä ei enää valmisteta:

Axess Electronics GRX4
Carl Martin Combinator2
Brunetti Vector, Matrix
Custom Audio Electronics 2x4 Audio Controller, RSB-12*, RSB-18*
Skrydstrup MR4, MR8, MR9
GCX Guitar Audio Switcher
Exef Audio Switcher*
Kenton GS-8*
Kitty Hawk Midi Looper*
Mesa/Boogie Midi Matrix*
Rocktron Patchmate*
Sound Sculpture Switchblade

Tän voisi lisätä listaan:

http://www.true-bypass-loopers.com/
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
oiva tumpeloinen
30.10.2006 15:01:58
OT:na haluaisin kysyä, että onko joku noista looppihärdelleistä stereo?

Tuossa Stiletossa ei taida olla efektilenkille katkaisijaa pedaalissa, vaan se taitaa olla nupin takana kytkimellä? Jos sitä ei meinaan saa releellä ohjattua, on edessä Majorin lievä äänenväritys tai tuplapainallus midilankusta (vaihdettava kanava + bypass Majorista).

Jos sen ketjun haluaa yhdellä painalluksella täysin puhtaaksi, niin silloin tuollainen looppihässäkkä on paras vaihtoehto. Saa kaikki ylimääräiset säröpurnukat ja muljuttimet pois yhdellä midi-käskyllä ja samalla käskyllä vaihtuu vielä Stiletosta kanavakin. Noita erilaisia säröjä en suoralta kädeltä lähtisi ostelemaan, kuten täällä on jo neuvottukin. Särön luonnetta saa muokattua kuitenkin myös sieltä muljuttimelta.
Fortune
30.10.2006 15:49:47
OT:na haluaisin kysyä, että onko joku noista looppihärdelleistä stereo?

Tuossa Stiletossa ei taida olla efektilenkille katkaisijaa pedaalissa, vaan se taitaa olla nupin takana kytkimellä? Jos sitä ei meinaan saa releellä ohjattua, on edessä Majorin lievä äänenväritys tai tuplapainallus midilankusta (vaihdettava kanava + bypass Majorista).

Jos sen ketjun haluaa yhdellä painalluksella täysin puhtaaksi, niin silloin tuollainen looppihässäkkä on paras vaihtoehto. Saa kaikki ylimääräiset säröpurnukat ja muljuttimet pois yhdellä midi-käskyllä ja samalla käskyllä vaihtuu vielä Stiletosta kanavakin. Noita erilaisia säröjä en suoralta kädeltä lähtisi ostelemaan, kuten täällä on jo neuvottukin. Särön luonnetta saa muokattua kuitenkin myös sieltä muljuttimelta.

Ei se Major niin paljoa sitä soundia väritä, että tuosta oikeaa haittaa olisi. Ainakaan livetilanteessa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Kuuntele vaikka Marvelin (R.I.P.) postuumia demoa...
RS
30.10.2006 15:58:19
Kiitoksia vastauksista. Kävi varsin nopeasti...Olen nyt fiilistellyt tällaista ratkaisua

Voodoo Lab GCX Audio Switcher + Voodoo Lab Ground Control Pro

Linkit laitteisiin tässä:
http://www.custom-sounds.com/epages … c274159fa3d3d0650+FI/products/12209
ja
http://www.custom-sounds.com/epages … c274159fa3d3d0650+FI/products/12208

Tuntuisi mun järkeen hyvältä ja helpolta ratkaisulta ja kaiken lisäksi vielä ihan siedettävän hintainenkin.

Kehoituksistanne huolimatta olen päätymässä siihen, että muutama särö pedaali (esim. Tube screamer) on hommattava, koska Stiletossahan se boosti ei tee soundille mitään muuta, kuin nosta volumea. Tarvitsen siis ainakin 5 täysin eri säädöillä olevaa särö soundia. Levytukun myyjä ainakin suositteli Tube screameriä oivana lead särön tekijänä. Sillä sai aika mukavasti boostattua sen Stileton omaa säröä ja samalla muuttamaan säröä siihen suuntaan kuin soolo hommiin haluan.
Exhausted
30.10.2006 16:12:35 (muokattu 30.10.2006 16:12:54)

Tarvitsen siis ainakin 5 täysin eri säädöillä olevaa särö soundia.

Ihan mielenkiinnosta, millaiset ovat 5 erilaista särösaundiasi? Tämän perusteella voi myös suositella ratkaisuja
oiva tumpeloinen
30.10.2006 16:47:23
Ei se Major niin paljoa sitä soundia väritä, että tuosta oikeaa haittaa olisi. Ainakaan livetilanteessa.

Mainitsinkin lievästä värjäyksestä. Jokainen päättäköön itse, haittaako se vai ei. Tuossa vain mainittiin ketjun siivoamisesta, niin ajattelin tuosta mainita.

Livetilanteesta ei mun mielestä muutenkaan kannata loputtomasti tehdä erillistä numeroa kuuntelijoiden nautinnosta soundien suhteen. Suurin osa niistä ei tiedä, mitä edes koko sana "särö" tarkoittaa. Itseä vartenhan niitä soundeja rakennellaan.
päänahka
30.10.2006 17:36:50
Linkit laitteisiin tässä:
http://www.custom-sounds.com/epages … c274159fa3d3d0650+FI/products/12209
ja
http://www.custom-sounds.com/epages … c274159fa3d3d0650+FI/products/12208

Tuntuisi mun järkeen hyvältä ja helpolta ratkaisulta ja kaiken lisäksi vielä ihan siedettävän hintainenkin.

Olen aivan varma että saat halvemmallakin ratkaistua ongelmasi. En noihin laitteisiin tarkemmin tutustunut, mutta luulisin, että ne ovat vähän hevimpään kikkailuun kuin pelkkien efektilooppien ja kanavanvaihdon hoitamiseen. Itsehän ajattelin suorittaa vastaavan projektin koulussa, parhaimmassa tapauksessa ilmaiseksi. Parin kympin mikrokontrolleri, kotelo, jakit, releet ja kytkimet.
Up and down, that's how energy stays alive.
Fortune
30.10.2006 17:44:55
Olen aivan varma että saat halvemmallakin ratkaistua ongelmasi. En noihin laitteisiin tarkemmin tutustunut, mutta luulisin, että ne ovat vähän hevimpään kikkailuun kuin pelkkien efektilooppien ja kanavanvaihdon hoitamiseen. Itsehän ajattelin suorittaa vastaavan projektin koulussa, parhaimmassa tapauksessa ilmaiseksi. Parin kympin mikrokontrolleri, kotelo, jakit, releet ja kytkimet.

Toisaalta midi-ohjaus on aika nannaa ja sen itse värkkääminen ei olekaan ihan simppeli nakki.
oiva tumpeloinen
30.10.2006 17:46:12

Tuo looperhan on juurikin looppien avaamiseen ja sulkemiseen. Ja tuo toinen on ihan normi midi-pedaali. Hintajuttu on sitten ihan toinen asia, mutta jos ei itse ymmärrä elektroniikan päälle, niin tuollaisen systeemin rakentaminen on aika mahdoton homma.
päänahka
30.10.2006 17:52:19
Tuo looperhan on juurikin looppien avaamiseen ja sulkemiseen. Ja tuo toinen on ihan normi midi-pedaali. Hintajuttu on sitten ihan toinen asia, mutta jos ei itse ymmärrä elektroniikan päälle, niin tuollaisen systeemin rakentaminen on aika mahdoton homma.

Joo, mutta ensinnäkään midiä ei välttämättä tarvita tähän ollenkaan, joten 500 euron sijoittaminen siihen kuulostaa vähän hätiköidyltä. Toiseksi tuollaisia looppereita löytyy vähän pienemmässäkin mittakaavassa, jolloin koko sotkusta selviäisi muutamalla satasella.
Fortune
30.10.2006 17:56:35 (muokattu 30.10.2006 17:57:17)
Joo, mutta ensinnäkään midiä ei välttämättä tarvita tähän ollenkaan, joten 500 euron sijoittaminen siihen kuulostaa vähän hätiköidyltä. Toiseksi tuollaisia looppereita löytyy vähän pienemmässäkin mittakaavassa, jolloin koko sotkusta selviäisi muutamalla satasella.

Jos haluaa vaihtaa soundia yhdellä polkaisulla, niin midi lienee aikalailla pakkosauma, jos G-major on ketjussa mukana. Ja kun midipedaali on ostettava joka tapauksessa, niin GCX:n vaihtoehdotkaan eivät enää ole niin absurdin hintaisia.
päänahka
30.10.2006 18:01:57
Jos haluaa vaihtaa soundia yhdellä polkaisulla, niin midi lienee aikalailla pakkosauma, jos G-major on ketjussa mukana. Ja kun midipedaali on ostettava joka tapauksessa, niin GCX:n vaihtoehdotkaan eivät enää ole niin absurdin hintaisia.

Ai niin, en muistanut että G-Majoriakin piti säätää siinä samalla. No sitten pitää ilmeisesti olla midiä.
juini
30.10.2006 18:09:19
Ei millään pahalla, mutta ehdottaisin, että ketjun aloittaja laittaisi hiukan jäitä hattuun ja tutustuisi uuteen vahvistinkikkaraansa kunnolla. Uskoisin, että pari keikkaakin menee alle viidellä särösoundilla. Hätiköimällähän ei tule kuin...niin tiedätte kyllä mitä!
RS
31.10.2006 19:59:32 (muokattu 31.10.2006 20:09:15)

Mulle pääasia on, että laitteet on äärimmäisen luotettavat ja laadukkaat ja tehty erinomaisista osista, jotta kaikki ärsyttävät häiriö naksut ja hurinat jäisi minimiin. Alunperin ajattelin ensikisi laitosta joka löytyy osoitteesta: http://www.skrydstrup.com/CUSTOMSHOP.htm Ja sieltä The 2006 Ben Granfelt System tyylinen ratkaisu eri pedaaleilla vaan. Se olisi äärimmäisen loistava vaihtoehto, mutta se on hieman jo liian raskas kukkarolle joten pädyin sen takia Voodoo Labeihin joiden laitteet ovat kelvanneet mm. Metallican tyypeille niin ja ovat kuitenkin ainakin puolet Skrydstrupin laitteita halvempia. Soitan kuitenkin ammatikseni, joten ei ole varaa ruveta leikkimään millään epävarmoilla patenteilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)