Onkos m-nettiläiset vetänyt rokki keikkoja livenä läppärillä?
Soitinyhtyeemme on siirtymässä pikkuhiljaa korvamonitoreihin ja rupesi kutkuttamaan ajatus vedellä keikka hieman kevyemmällä kalustolla eli ulkoinen äänikortti sekä läppäri kainaloon ja menoksi. Voisi kerrankin jättää sen marsun pinon kotiin.
Itse soitellut jo jonkin aikaa kotona pelkästään kuulokkeet korvilla plugareita käyttäen. Tullut hankittua, Mesa Boogien bundle mistä löytyy kovia nuppeja (dual sekä triple rectifier, Mark III Mark IV). Lisäksi tullut hommattaua Englin Savage sekä uusimpana Fortin Nameless Suite, joka on todella mainio plugari, niin kuin kyllä nuo kaikki muutkin.
Sanalla sanoen olen ollut itse jo sen verran tyytyväinen noihin pluagareihin, että livenä niiden kokeileminen alkaa jo kutkuttaa.
Tarkoituksena ruveta muutenkin käyttämään taustanauhoja, joten miksi sitten ei vetäisi samalla myös koko hommaa diginä.
Softana tarkoitus käyttää varmaankin Apple Mainstage 3:sta ja joko soundien vaihto automaationa tai
sitten käyttäen jotain pedaalia niiden vaihtamiseen, joko Apogeen Gio:ta tai sitten vaikka Behkun FCB1010.
Äänikorttina varmaankin menee jo nyt treeniksellä kököttävä Tascamin 16x08. Tascamin ja Mainstagen avulla latenssi saanut laskettua todella pieneksi (bufferi taisi olla 16) Mutta toki voisi harkita jotain Apollo Audion äänikorttia missä on oma prossu sisällä, joten latenssin saisi käytännössä lähes kokonaan pois.
Keikalla kulkisi mukana MacBook Pro josta riisuttu kaikki turha pois ja joka on pyhitetty vain keikkakäyttöön. Pitänee iskeä sisään SSD levy ja vähän lisää muistia, mutta muuten kone on vallan pätevä tuohon hommaan.
Onkos kenelläkään antaa vinkkejä mitä muuta kannattaisi ehkä ottaa huomioon?
Tietenki mukana kulkisi jonkin sortin varasysteemi (blackstarin ht-5 ja joku pikku kaappi kaverina)
https://www.youtube.com/watch?v=dDKZDjdFGYATuossa Ola Englundin hieman vastaava setuppi mitä käyttää kun soittaa klinikoilla.
Muitakin vastaavia esimerkkejä varmaan löytynee, mutta Ola selittää asian varsin hyvin ja kattavasti.
Get the best and fuck the rest.