Aihe: Hienovireongelma
1
diabami
13.11.2006 23:21:08
Tuossa yritin säätää minun Epiphone SG:ta, jossa on tune-o-matic-talla.
Tarkoitus on laittaa uutta 10-52 settiä standardivireeseen.
Ongelmana oli se, että hienovireen säätövara ainakin G-kieleltä loppu kesken ennen oikeaa virettä.
Olen täältä foorumilta lukenut, että se hienovirepalikka kannattaa kääntää, jotta säätövaraa tulisi lisää. Tuo kitaransäätämis FAQ oli aika sekava, joten en tälläistä asiaa sieltä löytänyt nopealla vilkaisulla.
Mutta en tajua miten sellainen homma hoidettaisiin.

Neuvoja kaivattaisiin.

Kiitos jo etukäteen.
fox
13.11.2006 23:38:54

Neuvoja kaivattaisiin.
Kiitos jo etukäteen.

Tune-O-Matic-tallassa on ne tallapalat mahdollista kääntää, sulla todennäkösesti on jo valmiiks sillee osa toisin päin. Eli se viistepuoli eri suuntiin.. Nyt vaan otat sen G-kielen tallapalan käsittelyyn, ruuvi pois, tallapala toisin päin, ruuvi takaisin ja säätöä..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
diabami
13.11.2006 23:51:59
Tune-O-Matic-tallassa on ne tallapalat mahdollista kääntää, sulla todennäkösesti on jo valmiiks sillee osa toisin päin. Eli se viistepuoli eri suuntiin.. Nyt vaan otat sen G-kielen tallapalan käsittelyyn, ruuvi pois, tallapala toisin päin, ruuvi takaisin ja säätöä..

Joo. Kolmen ylimmän kielen tallapalat ovat eri suuntaan kuin kolme alinta.
Mutta eikös se tallapala liiku ruuvia vääntämällä? Joten kun säätövara loppuu, niin sillon ruuvia ei voi enää liikuttaa. Riuhdonko sen ruuvin tallapalsta vain siitä väkisin irti vai onko sinulla tarkempaa kokemusta asiasta?
fox
14.11.2006 00:02:47

Joo. Kolmen ylimmän kielen tallapalat ovat eri suuntaan kuin kolme alinta.
Mutta eikös se tallapala liiku ruuvia vääntämällä? Joten kun säätövara loppuu, niin sillon ruuvia ei voi enää liikuttaa. Riuhdonko sen ruuvin tallapalsta vain siitä väkisin irti vai onko sinulla tarkempaa kokemusta asiasta?

Tallapala liikkuu ruuvia kääntämällä, mutta se ruuvi tulee myös sieltä pois, kun tallapala on aivan "pohjassa", mitenkäs luulisit ne sinne laitetun?? 8)
Toki aina kannattaa epäillä...
Älä missään nimessä riuhdo, revi saati muuten väkivaltaile..
diabami
14.11.2006 00:07:35

Tallapala liikkuu ruuvia kääntämällä, mutta se ruuvi tulee myös sieltä pois, kun tallapala on aivan "pohjassa", mitenkäs luulisit ne sinne laitetun?? 8)
Toki aina kannattaa epäillä...
Älä missään nimessä riuhdo, revi saati muuten väkivaltaile..

Pitääpä huomenna hoitaa homma loppuun, kun olen nyt väsynyt.
Tuhannet kiitokset.
HeavyMachinery
14.11.2006 10:47:56

Tuossa yritin säätää minun Epiphone SG:ta, jossa on tune-o-matic-talla.
Tarkoitus on laittaa uutta 10-52 settiä standardivireeseen.
Ongelmana oli se, että hienovireen säätövara ainakin G-kieleltä loppu kesken ennen oikeaa virettä.
Olen täältä foorumilta lukenut, että se hienovirepalikka kannattaa kääntää, jotta säätövaraa tulisi lisää. Tuo kitaransäätämis FAQ oli aika sekava, joten en tälläistä asiaa sieltä löytänyt nopealla vilkaisulla.

Neuvoja kaivattaisiin.

Kiitos jo etukäteen.

Onko pultti kaula vai liimattu ?

Kerran olen törmännyt saman ongelmaan pulttikaulaisessa jossa kaulan jysrsintä oli liian syvä. Mensuurin pituus ei siis täsmännyt...
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
diabami
14.11.2006 21:14:37
Onko pultti kaula vai liimattu ?

Kerran olen törmännyt saman ongelmaan pulttikaulaisessa jossa kaulan jysrsintä oli liian syvä. Mensuurin pituus ei siis täsmännyt...

Liimakaula on.
diabami
14.11.2006 21:16:30 (muokattu 14.11.2006 21:22:33)
Ei onnistu. Ruuvi ei liiku kun säätövara on pohjassa vai enkö vain osaa?

http://www.guitarmigi.it/schemi-foto/ponti/tuneomatic.jpg

Tämän mallinen tune-o-matic.
Mesa/Boogie
14.11.2006 22:27:52
Mulle on kerran 15 vuoden aikana sattunut viallinen kieli. Sen hienovire oli heti kättelyssä aivan pielessä, eikä säätö auttanut. Kielen vaihto auttoi.
diabami
14.11.2006 22:35:44 (muokattu 14.11.2006 22:51:53)
Mulle on kerran 15 vuoden aikana sattunut viallinen kieli. Sen hienovire oli heti kättelyssä aivan pielessä, eikä säätö auttanut. Kielen vaihto auttoi.

Sitä ihmettelen, että miten tuo ongelma voi olla monella kielellä?

Pelastakaa minut!
fox
14.11.2006 23:02:51

Ei onnistu. Ruuvi ei liiku kun säätövara on pohjassa vai enkö vain osaa?

http://www.guitarmigi.it/schemi-foto/ponti/tuneomatic.jpg

Tämän mallinen tune-o-matic.

Se lanka pois siitä, käännät koko roskan ylösalaisin, niin putoovat kaikki.. Tai lanka pois (retaining wire) ja nostat sen G-kielen tallapalan ja ruuvin pois, ja ruuvaat tallapalan ruuvista, käännät ja laitat takasin.
diabami
15.11.2006 00:32:56 (muokattu 15.11.2006 00:40:39)
Se lanka pois siitä, käännät koko roskan ylösalaisin, niin putoovat kaikki.. Tai lanka pois (retaining wire) ja nostat sen G-kielen tallapalan ja ruuvin pois, ja ruuvaat tallapalan ruuvista, käännät ja laitat takasin.

Jes! Luulen onnistuneeni. Teen vielä tänään koko höskän loppuun. Kaksi kieltä on säädetty hienovireeseen. Muihin pitäisi vaihtaa uudet kielet.

Kiitos todella paljon Viekkaalle Ketulle, olet sankarini!

Edit. Oli muuten todella turhauttavaa hommaa. Toivottavasti en enää ikinä joudu tekemään kitaralleni tuota hommaa.
fox
15.11.2006 05:16:16

Jes! Luulen onnistuneeni. Teen vielä tänään koko höskän loppuun. Kaksi kieltä on säädetty hienovireeseen. Muihin pitäisi vaihtaa uudet kielet.

Kiitos todella paljon Viekkaalle Ketulle, olet sankarini!

Edit. Oli muuten todella turhauttavaa hommaa. Toivottavasti en enää ikinä joudu tekemään kitaralleni tuota hommaa.

Ei mitn, kuva auttoi koko lailla paljon.. 8) Ne on muuten nää etä-huollot ja jeesinnät monesti sellasta pimeeseen roiskimista.
Kyllähän huolellinen perussäätö aikansa vie, mutta eipä sitä ihan jatkuvasti tarvii tehdä sitten.. 8)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)