Aihe: Kysymys JJ:n ECC803- putkien muuttumisesta mikrofonisiksi
1
Åboensis
12.11.2006 12:47:29

Vaihdoin Fender Pro Junioriini etuasteputkiksi parin JJ:n ECC803S-putkia tavallisesti käyttämieni ECC83S-putkien tilalle saadakseni sen säröytymään aiempaa pienemmällä volyymillä. Parin kuukauden epäsäännöllisen ja vähäisen soittelun jälkeen vahvistin alkoi kuitenkin kopsahtelemaan, rupsahtelemaan ja kohisemaan/ hurisemaan varsin epäilyttävästi. Pienen tarkastelun jälkeen paikansin ongelman uusiin etuasteputkiin: Pienikin naputus putkeen esim. lyijykynällä kuului myös kaiuttimesta - ne olivat siis muuttuneet mikrofonisiksi.

Kysynkin nyt, onko kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia kyseisistä JJ:n putkista (ECC803S-sarja) vai satuinko vain ostamaan huonolla tuurilla pari huonolaatuista exemplaaria (aiemmin käyttämäni JJ:n putket ovat toimineet moitteettomasti)?

Entä tietääkö joku jotain muuta syytä putken muuttumiseen mikrofoniseksi kuin se, että niitä "kohtelee huonosti" eli paiskoo/ pudottelee/ ravistelee jne.? Yritän nimittäin keksiä jotain järjellistä selitystä tapahtuneelle (oma vahvistimeni ei käynyt uusine putkineen keikalla, pudonnut lattialle, kaatunut tms.).
"Every night I tell myself I am the cosmos"
pekurides
12.11.2006 12:50:48

Niissä JJ;ssä oli ollu jotain Laatuheittelyä aika monellakin mutta pakko se vaan niellä ja onhan ainakin päätepuikoissa ainakin uraltonella parin kuukauren takuu.
Tunteella päin vittua.
Guitar Hero
12.11.2006 12:56:11
Vaihdoin Fender Pro Junioriini etuasteputkiksi parin JJ:n ECC803S-putkia tavallisesti käyttämieni ECC83S-putkien tilalle saadakseni sen säröytymään..

JJ:n putkista on kuulunut vähän soraisia palautteita..
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
Jucciz
12.11.2006 22:28:36
Kun kerran JJ:n laatuheittely otettiin puheeksi... itse tuskailin yhden vahvistimen pätkimisen kanssa pitkään ja purin sen suurin piirtein alkutekijöihin, kunnes lopulta vika selvisi: JJ ECC803, joka toimi aina vähän aikaa kerrallaan, sitten sitä piti töniä. Putkella oli takanaan käyttötunteja varmaan alle 10. Ehkä pisara meressä, koska moni muu JJ-putki on toiminut ihan hyvin, mutta harmittihan se silti.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
niskel
13.11.2006 07:16:23
Minullakin on käynyt hiukan huono tuuri juuri tuon kyseisen putken kanssa. 60-luvun Echolette nauhakaiussani niitä on hajonnut jo 3 vuoden sisään. Yhdestä meni hehkulanka toisesta puoliskosta ja kaksi aiheutti juuri ketjun aloittajan kuvauksen tapaan kamalia pörinöitä, paukahtelua ja oskillointia. Koneesta voisi tietty hehkujännitteen tarkastaa, uskoisin kuitenkin olevan kunnossa kun kone on täysin laitettu. Yksi koneen putkista on JJ ECC82 joka taas on toiminut täysin moitteetta koko ajan.

Ajattelin kokeilla jotain muutaja ostinkin Svetlanan ECC83:sia tilalle.
Anodit loimuaa punaisena ja rautalanka soi!
palani
13.11.2006 07:44:44 (muokattu 13.11.2006 07:45:00)
Empä ota kantaa JJ:n putkien kestävyyteen sen enempään mutta kompovahvistimiin kannattaisi käyttää juuri erityyppistä putkea kuin ECC803S johtuen sen anodin muotoilusta ja koosta. Tuo ei ole tärinän kestävyydeltään hyvä muotoilu. Perus JJ ECC83S on kompoon parempi. Itse olen käyttänyt Svetlanan ja Tungsolin ECC83 putkia ja niissä ei ole koskaan ilmennyt ongelmia tärisevissä olosuhteissa.
Jo 30 vuotta elektoniikkaa putkista transistoreihin ja taas putkiin !!
msormune
13.11.2006 10:28:48
Eikös tuo lue melkein jokaisessa JJ ECC803S:iä myyvässä paikassa, että ei suositella kombovahvistimiin yms, rakenteensa vuoksi? Kts:

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=525
Spasi
13.11.2006 15:14:40

Mulla JJ:n etuset toiminut jo kauan, mutta tuli mieleen että päättäreissä on ollut vissiin viime aikoina laatuongelmia koska uraltone ei suostunut myymään mulle niitä. Tuli sitten ostettua Svetlanat.
Ocku
13.11.2006 16:09:04
Jes, minulla oli sama juttu kyseisen putkityypin kanssa.

Nyt kun uusia putkimalleja on ropissiut markkinoille niin valmistajilla on ilmeisesti muutaman mallin kohdalla ollut turhan kiire saada uusi malli markkinoille.
Seurauksena mikrofonisuutta y.m. ongelmia. Olikohan esimerkiksi KT77-putken ensierissä jotain samantyyppistä ongelmaa?

Muuten JJ:n tuotteet ovat olleet mielestäni mainioita.
Wäiski
13.11.2006 16:49:38
Minulla on ollut JJ:n kanssa ehkä normaaliakin huonompi tuuri, ennenaikaisia hajoamisia on käynyt n. viidelle JJ:lle, sekä etu- että pääteasteputket ja vieläpä yksi tasuri. Tärinä ei ole ollut syynä, muutama on mennyt nupissa kotisoitossa, pari meni kombossa heti uudekseltaan hiljaa soittaessa. Pääteputki poltti myös hilavastuksen, yksi etuasteputki kummitteli niin, että vahvari oli pari kiireistä viikkoa pajalla, jossa ei taas yllättäen löydetty vikaa. Minkään muun merkkisissä putkissa en ole törmännyt laatuongelmiin. Toimiessaan JJ:t ovat ihan hyviä putkia.

En osta JJ:tä enää kuin pakkotilanteessa. Piste.
superfly
13.11.2006 17:43:46
en osta JJ:tä enää kuin pakkotilanteessa. Piste.

Sama täällä. Mitäs suosittelisitte JJ:n tilalle pääteputkiksi? Niiden perussaundi miellyttää kyllä, mutta jos se kerran on noinkin lottoamista noiden kanssa niin jotain muuta taidan ostaa seuraavan kerran.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Åboensis
13.11.2006 19:44:41

Empä ota kantaa JJ:n putkien kestävyyteen sen enempään mutta kompovahvistimiin kannattaisi käyttää juuri erityyppistä putkea kuin ECC803S johtuen sen anodin muotoilusta ja koosta. Tuo ei ole tärinän kestävyydeltään hyvä muotoilu. Perus JJ ECC83S on kompoon parempi. Itse olen käyttänyt Svetlanan ja Tungsolin ECC83 putkia ja niissä ei ole koskaan ilmennyt ongelmia tärisevissä olosuhteissa.

Mjoo, luin/ kuulin kyllä tuosta suosituksesta ennen ostopäätöstä, mutta kun en ehtinyt edes treenikämpälle asti kokeilemaan niitä uusia (ECC803S) putkia vaan testailin niitä ainoastaan pienellä volumella kotisoittelussa, en usko, että vahvistimen tärinä voi olla syynä putkien rikkoutumiseen.

Kiitos kaikille kuitenkin vastauksista. Täytyy ilmeisesti tyytyä käyttämään noita perus ECC83S-putkia tai vastaavia, ellei joku sitten osaa suositella jotain hyviä, kestäviä ja jo hieman alemmilla volumeilla säröytyviä putkia jotka sopivat myös kombovahvistimiin...?
"Every night I tell myself I am the cosmos"
Wäiski
13.11.2006 23:16:09
Sama täällä. Mitäs suosittelisitte JJ:n tilalle pääteputkiksi? Niiden perussaundi miellyttää kyllä, mutta jos se kerran on noinkin lottoamista noiden kanssa niin jotain muuta taidan ostaa seuraavan kerran.

Olen käyttänyt Svetlanan C-logoisia, Bassmanissa 2 kpl 6L6 ja Uraltonessa EL 34. Molemmat soivat ja toimivat erinomaisesti. Kovin laajaa kokemusta ei ole tullut, koska nämä tuntuvat kestävän isältä pojalle...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)