Aihe: Kielet spagettia 1 | |
---|---|
![]() 26.11.2006 00:32:31 | |
Miten on mahdollista, että 0.14 -0.70 setti menee makaroniksi A-vireessä vaikka moni käyttää 0.13 -0.60 settiä? Tyylillä, ei taidolla! | |
![]() 26.11.2006 00:33:52 | |
Ehkäpä noin matalaan vireeseen kannattaisi hankkia baritonikitara? Eihän tuommoisella normikepillä voi millään setillä soittaa järkevästi noissa vireissä imo. | |
![]() 26.11.2006 00:40:16 (muokattu 26.11.2006 00:51:05) | |
noin 68 on omasta ja bändikaverini mielestä sopiva paksuus a:lle. Knnnattaa muistaa että samaa tatsia kuin normi e-vire kepukkaan et tule saamaan. Jos haluaa tietää tarkemmin suunnitella ja tutkailla alavirekielten sopivia paksuuksia/jännityksiä suosittelen http://daddario.com/Resources/JDCDAD/images/tension_chart.pdf En vannoisi kauheasti baritoniskaalankaan nimeen, 64 paksuus 27" baritonissa vastaa noin 68 paksuutta 25-tuumaisessa skaalassa. Ei mielestäni ratkaiseva ero, vaikka itse käytänkin baritoniluuttua. Aika sama, sanoisin. Edit: Dino Cazares soitteli 52-a:lla. Omat puolensa löysällä lötkölläkin, jos oli tarkka sahaus ja palm-mute hallussa. | |
![]() 26.11.2006 01:46:34 (muokattu 26.11.2006 01:47:05) | |
No mikä ihme se on että menee spagetiksi: mulla on nyt Les Paulissa 12-54 -setti normaalivireessä ja tän tuntuma on aika passeli. Karkeasti olen arvioinut että pykälän heitto kielisetin paksuudessa vastaa tuntumassa puolisävelaskeleen vireenmuutosta. Näin ollen 7 sävelaskeleen pudotus (E -> A) vaatisi 7 pykälää paksummat kielet, eli vaikka olisi tottunut edes kymppisettiin normaalivireessä niin A-vire vaatisi about 17-setin ... ja bassopäähän jotain luokkaa .080 paksuisen kielen. Ennen kitarat oli kitaroita ja bassot bassoja. | |
![]() 26.11.2006 01:54:17 (muokattu 26.11.2006 01:57:52) | |
No mikä ihme se on että menee spagetiksi: mulla on nyt Les Paulissa 12-54 -setti normaalivireessä ja tän tuntuma on aika passeli. Karkeasti olen arvioinut että pykälän heitto kielisetin paksuudessa vastaa tuntumassa puolisävelaskeleen vireenmuutosta. Näin ollen 7 sävelaskeleen pudotus (E -> A) vaatisi 7 pykälää paksummat kielet, eli vaikka olisi tottunut edes kymppisettiin normaalivireessä niin A-vire vaatisi about 17-setin ... ja bassopäähän jotain luokkaa .080 paksuisen kielen. Ennen kitarat oli kitaroita ja bassot bassoja. Otatko nyt huomioon että lessussa on lyhyempi skaala? Lessussa on 0.11-.052 setillä melko sama tuntuma kuin normi 25.5" skaalasessa 0.09-0.46 setillä. Tämäkin karkeasti arvoiden:) Itse pidän melko löysästä tuntumasta, mutta riippuen siitä mitä soitan. Puhtaat / rokki hommat voi vetää vähän paksummalla setilla, 0.10-0.52 on todettu tähän melko toimivaksi. Helppo bendailla kun ei kokin kuivat näpit kestä paksumpia. Hevitouhuissa pikkauksen helpottamiseksi on 0.10-0.46 aika passeli setti. Hiljaa hyvä tulee. | |
![]() 26.11.2006 03:11:05 (muokattu 26.11.2006 03:11:41) | |
eli vaikka olisi tottunut edes kymppisettiin normaalivireessä niin A-vire vaatisi about 17-setin ... ja bassopäähän jotain luokkaa .080 paksuisen kielen. Ennen kitarat oli kitaroita ja bassot bassoja. Normaalissa kymppisetissähän on 013 B-kieli, että mitä ihmettä? Tallaratkaisu saattaa myös vaikuttaa. Kelluva talla antaa jonkin verran periksi, ja esim. string thru -tallassa on kuulemma usein isompi jännitys johtuen kielen pidemmästä matkasta. Pidempi skaala voisi auttaa asiaa. Itse ainakin huomaan selvän eron jo 25.5", 25" ja 24.75" kitaroiden välillä samoilla kielillä, joten varmasti joku 28" skaala saattaisi helpottaa asiaa huomattavasti. Itse vetelen 010-052 ja 011-seteillä E-vireessä, ja minulle riitti B-vireeseen 013-064 setti ihan mainiosti. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin! -Mie haluun keksiä! -"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä." -Toi! | |
![]() 26.11.2006 11:36:57 | |
Kannattaa huomata noita paksuuksia / vireen laskemista miettiessä, että kielen jäykkyys on verrannollinen kielen poikkipinta-alaan. Eli esim. ero 010 ja 011 kielillä on paljon pienempi kuin 013 ja 014 paksuisilla. | |
![]() 26.11.2006 16:36:19 (muokattu 27.11.2006 14:16:39) | |
Otatko nyt huomioon että lessussa on lyhyempi skaala? Lessussa on 0.11-.052 setillä melko sama tuntuma kuin normi 25.5" skaalasessa 0.09-0.46 setillä. Otan huomioon. Omien havaintojeni mukaan 11-setti Paulissa vastaa noin 10-settiä Stratossa. Sama tilanne vastaavasti 12:lla ja 11:llä. | |
![]() 27.11.2006 02:33:00 | |
No, eihän sitä bassoa tarvitse ostaa, mutta miten olisi baritoni-kitara jos kerran alavireistä soittelee? En näe mitään syytä olla ostamatta 6-kielistä baritonia tahi pidemmällä skaalalla varustettua 7-kielistä soitinta jos meinaa jostain F, G, A tai B vireistä soitella. Jokainen vetäköön tyylillään, eipä minun tarvitse heitä/heidän musiikkiaan kuunnella :) "I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer | |
![]() 27.11.2006 12:30:36 | |
Miten on mahdollista, että 0.14 -0.70 setti menee makaroniksi A-vireessä vaikka moni käyttää 0.13 -0.60 settiä? Sama ongelma ku mulla oli, tuntu et oli aivan spagettia kielet A:ssa. Ongelmaan autto La Bella merkkiset kielet joista löytyi 15-80 setti.. Tosin vielä kuitenkin on suunnitelmissa ostaa baritoni seiska niin sais soitettua über matalaa basisteja syrjivää metallia :) Huumori on yksi elämän elin ehdoista. | |
![]() 27.11.2006 13:42:42 (muokattu 27.11.2006 14:19:56) | |
Tää nyt ei liity topikin aloittajan ongelmaan mitenkään mutta olen huomannut omalla kohdallani sen että omat kappaleet syntyy poikkeuksetta B-vireisellä kitaralla, 6-kielisellä siis. Jotenkin löydän niin paljon omasta mielestä siistimpiä riffejä matala vireisellä kitaralla kuin normaali e-vireisellä. Toki normaali vireinen kitara löytyy myös Maidenin ja muun perinne hevin soittamiseen. Mielestäni kannattaisi hyväksyä se tosi seikka että jengi käyttää matalia vireitä nykyisin ja se siitä. Ei se meiltä muilta ole pois millään tavalla. Mulla on tuossa RGT42DX:ssä ja RG750:sessä B-vire ja kieli settinä on molemmissa Daddarion perus 13 setti. Toimii hyvin, ei valittamista. Mod.huom. Seuraava vajukki, joka tulee tänne mussuttamaan omia "totuuksiaan" siitä, kuinka nykymusiikki on kauhiaa alavireineen, saa kaksi viikkoa jäähyä, heti. Ei liity nimittäin asiaan yhtään. "I ain´t got no time to bleed!" | |
![]() 27.11.2006 14:46:42 | |
Mod.huom. Seuraava vajukki, joka tulee tänne mussuttamaan omia "totuuksiaan" siitä, kuinka nykymusiikki on kauhiaa alavireineen, saa kaksi viikkoa jäähyä, heti. Ei liity nimittäin asiaan yhtään. Kovin on herkkää touhua täällä nykyään. Omia totuuksia mussattavaksi vajukiksi nimittelyäkin voisi jollain tavalla pitää asiaan kuulumattomana. | |
![]() 27.11.2006 14:50:41 (muokattu 27.11.2006 14:52:19) | |
Höh, onpas täällä ahdasta... Meneepä vähän aiheen sivuun, mutta niin menee näköjään moni muukin, eli tässä mun mielestä sellasia bändejä, jotka käyttää voimakkaita alavireitä ja joiden musiikki ei olisi läheskään niin vaikuttavaa, leimaa-antavaa ja kiinnostavaa (=hyvää) normivireellä soitettuna: Type O Negative, Stapping Young Lad, Korn, Mokoma, Kyuss, Soundgarden, Hypocrisy, Tool, Cathedral, Deftones, Entombed, Fear Factory, LOK, Meshuggah... etc. etc. Se on vähän niinku se juttu monella bändillä, varsinkin metallin saralla. Ps. "Nykymusiikki" on ollut alennustilassa varmaan 50-luvulta lähtien, tiettyjen piirien mielestä... Jos esimerkiksi jonkun mielestä mainitsemani bändit edustavat nykymusiikin alennustilaa, sellaiset mielipiteet on mun mielestä pitkälti huvittavia. Ehkäpä jollekulle muullekin... Mutta saa sitä mieltä olla. :) E: noh, enpäs huomannut moderaattorin kommenttia kun juttua raapustin. :O Elä sie kimpoile... | |
![]() 27.11.2006 14:57:27 | |
Meshuggah... Meshuggah muuten kertoi haastattelussa, että yhdessä vaiheessa soittivat kaikki bassoa. Ei kuulemma toiminut ollenkaan, joten hommasivat 8-kieliset kitarat. Ei liity, tiedän. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin! -Mie haluun keksiä! -"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä." -Toi! | |
![]() 27.11.2006 14:57:41 | |
eli vaikka olisi tottunut edes kymppisettiin normaalivireessä niin A-vire vaatisi about 17-setin ... ja bassopäähän jotain luokkaa .080 paksuisen kielen. Ennen kitarat oli kitaroita ja bassot bassoja. Billy Gibbonshan vetelee osan ZZ Topin viimeisimmän levyn jutuista A-vireessä. Kielet olivat vieläpä ihan hemmetin ohuita, siis normi 10-settiä ohuempia. Joten kyllä se ilmeisesti onnistuu, ilmeisesti vaan pitää vähän totutella tuohon kielien spagettisuuteen. Itse kyllä näkisin, että tarpeeksi kun alavireessä soitellaan, ei oikein muuta ratkaisua ole kuin totutella siihen, että tuntuma on löysä. Tai siis, jonkinlaisen kompromissin joutuu aina tekemään. Vähään aikaan en ole itse testaillut, mutta joskus tuli varakitaroita viritettyä ties kuinka alas ja kokeiltua kaikenlaista. Toki bassot sitten erikseen, mutta kaikenlainen kokeilu avartaa, eikä mihinkään asiaan pitäisi tyytyä pelkästään sillä perusteella, että ennenkin oli niin. "I want everything in this whole world, all the money, all the girls" | |
![]() 27.11.2006 15:03:04 | |
Ihmeelliseltä vaikuttaa ettei tuollainen setti piisaa. Skaalan pituuskin kun on ymmärtääkseni se 25,5" tässä tapauksessa? (Oman kuvauksen kitaralistalla 25,5" skaalaisia molemmat) Onko se kitara nyt varmasti oikeassa oktaavissa siinä A:ssa? Kovin on herkkää touhua täällä nykyään. Omia totuuksia mussattavaksi vajukiksi nimittelyäkin voisi jollain tavalla pitää asiaan kuulumattomana. Mun mielestä toi osui aika hyvin kohdalleen. Omien "totuuksien" toitottaminen on jo lähtökohtaisesti idioottimaista, ja siinä vaiheessa kun samasta asiasta on jauhettu miljoonaan kertaan aiemmin siihen pisteeseen asti että threadit on dereilattu melko täydellisesti ja porukka on kuvainnollisesti toistensa kurkuissa kiinni niin voidaan jo mielestäni ihan huoletta puhua vajukeista Tai sitten ei.. | |
![]() 27.11.2006 16:34:23 | |
Tää "ala"vire-keskustelu on hivenen kummallista paisuttelua kielten paksuuksien suhteen. Kun viritetään 6-kielinen "alas" Beehen niin ne viis korkeinta kieltä löytyy ihan standardivireisestä kepistäkin ihan niillä peruspaksuuksilla. Sitten kun mennään alemmas Aahan niin sehän on vaan sävelaskel alemmas normivireestä viidellä kielellä + se matala A-kieli. Itse olen ostanut yleensä jonkun 10-setin + B/A-kieleksi jonkun n.kuuskymppisen. Mitä laadukkaampi kitara niin sitä paremmin soi tuo matalin kieli, luonnollisesti. Lisäksi olen joskus laskenut mikkiä ja ruuvannut matalimman kielen sitä kelaruuvia muita korkeammalle jollei luuska soi tarpeeksi hyvin. Niin ja sen basson tontin pystyy peittämään ihan standardivireisellä kitarallakin kuten eräs herra Hetfield teki jollain levyllä... | |
![]() 27.11.2006 16:44:39 (muokattu 27.11.2006 16:47:55) | |
Myönnän kyllä sen, että itseänikin on ruvennut kyllästyttämään näiden elitisti tyyppien tunkeminen jokaiseen metallia käsittelevään tekstiin. Enhän minäkään niitä tosissani ota, huumorilla yleensä, mutta kun ne samat "dropped Ö ja Keskiäänet 0 ja särö 10" jutut ilmestyvät melkeinpä poikkeuksetta jokaiseen metalli musiikkia ja sen äänimaailmaa käsittelevään viestiin, rupeaa se vähitellen jo kyllästyttämään. Ja asiaan. Kyllä mielestäni alaspäin viritetty kitara kuulostaa aivan erilaiselta kuin basso. Ei bassolla saa sitä tiukkaa, perkussiivista ääntä kuin kitaralla. Jos mielestäsi särön läpi vedetyn basson saa kuulostamaan dempatessa yhtä iskevältä kun kitaran, niin sen kyllä haluan kuulla. Kitara ja basso on kuitenkin eri luonteisia soittimia äänimaailmansa puolesta, joten nuo "osta basso"-kommentit ovat erittäin.... Ja kyllähän bassollakin se oma paikkansa on siellä tukemassa kitaraa niinkuin ennenkin. Itse soitan 7-kielistä ja pidän erittäin paljon sen monipuolisuudesta. Soitan paljon neo-klassista, ja kyllä tuolla H-kielellä saa korostettu mukavasti tiettyjä kohtia. Eli kysessä on siis asia nimeltä dynamiikka. Ja itselläni käytössä 58 H-kielenä. Kitarassani on kylläkin 26,5" skaala joka auttaa kanssa asiaa. | |
![]() 27.11.2006 16:48:32 (muokattu 28.11.2006 22:29:03) | |
Tää "ala"vire-keskustelu on hivenen kummallista paisuttelua kielten paksuuksien suhteen. Kun viritetään 6-kielinen "alas" Beehen niin ne viis korkeinta kieltä löytyy ihan standardivireisestä kepistäkin ihan niillä peruspaksuuksilla. Sitten kun mennään alemmas Aahan niin sehän on vaan sävelaskel alemmas normivireestä viidellä kielellä + se matala A-kieli. Itse olen ostanut yleensä jonkun 10-setin + B/A-kieleksi jonkun n.kuuskymppisen. Mitä laadukkaampi kitara niin sitä paremmin soi tuo matalin kieli, luonnollisesti. Lisäksi olen joskus laskenut mikkiä ja ruuvannut matalimman kielen sitä kelaruuvia muita korkeammalle jollei luuska soi tarpeeksi hyvin. Jep, sitä itsekin tuossa tarkoitin aiemmin, kun sanoin, että normaalissa kymppisetissäkin on 013 B-kielenä. Millähän setillä mahdat Clayden soitella standardivireessä (tai siis D-vireessä)? Jos se on esim. joku 012-setti, niin tsekkaa mitkä kielet 012-setissä, ja osta irtokieli B-kieleksi. Niin ja sen basson tontin pystyy peittämään ihan standardivireisellä kitarallakin kuten eräs herra Hetfield teki jollain levyllä... Aivan. Lopettakaa se basson peittäminen kitaroilla, ja ostakaa mandoliini! Tai voi sitä eq:takin ruuvailla vähän. Ajatelkaa myös positiivisesti, alavireinen kitarahan menee pois lauluja peittämästä! E: Ja tosiaan, onko tuo M50 se joka nyt on A-vireessä? Onko talla blokattu? Ne jouset nimittäin antaa periksi, ja kielet saattaa sen takia tuntua veltommilta. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin! -Mie haluun keksiä! -"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä." -Toi! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)