kokkoju1 05.12.2006 11:41:30 (muokattu 05.12.2006 12:54:12) | |
---|
Hyvät Ystävät, GT-8:ssa on säätöjä niin prkl määrä. Onko jollain sellasta valmista GT-8 soundia säädettynä..? Miten kannattaa mikäkin parametri säätää, että sais sellasen ynkkä-soolosoundin..? Oletetaan että vahvari on putki-Marshall ja kitara Fender strato. Tiedän, että kaikki vaikuttaa kaikkeen... eli pitäis olla DiMarzio YJM-mikit jne.jne. Mut et jos sais edes vähän siihen suuntaan.... -Juha- |
saastara 05.12.2006 13:35:36 (muokattu 05.12.2006 13:48:35) | |
---|
Oletetaan että vahvari on putki-Marshall ja kitara Fender strato. Tiedän, että kaikki vaikuttaa kaikkeen... eli pitäis olla DiMarzio YJM-mikit jne.jne. Mutta eikös noilla pääse jo aika hyvin matkaan..? Plexi-mallinnuksella minä etsinnät aloittelisin. E: Ja sitten jokin purkki buustaamaan signaalia. E II: Mutta Ynkan soundissa on se surullinen fakta, että se ei oikeasti ole mitenkään kovin kummoinen soundi noin teknisessä mielessä.. Siellä ei ole mitään omintakeisia temppuja tahi vipstaakkeleita joista se olisi helppo kopioida.. Kympilla ajettu JMP 100 (tmv), jokin buusteri edessä, Strato.. sekä ne Ynkan mikit. Ja itse soittaja. Ei siinä Ynkan soundissa paljon muuta ole.. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Da Make 05.12.2006 13:56:45 | |
---|
Ynkällä on soundissa aika vähäinen särö. Paljon selaista Pleximäistä päätekompuraa, etuasteessa aika ohut (yksikelaisen mikin _kuuloinen_) erotteleva keskialue ja vähän säröä. Kaiut eivät ole kummoisia, perus delay aika hiljaisella 200-400 ms ja ehkä tämän perään reverbiä. Ei överiksi. "More is more, less is less. The idea of less being more is illogical." - Yngwie Malmsteen on subtleties. Pidä tuo mielessä ja aja päätettä kovaa ! |
kokkoju1 05.12.2006 15:14:43 | |
---|
niin... ehkä olen liikkeellä väärän laitteen kanssa--> (BOSS GT-8). Esim. pelkkä DOD YJM 308 pedaali riittäisi. |
ballfish 05.12.2006 15:16:34 | |
---|
Täytyypä sanoa, että Ynkän soundi lähtee kokonaan sormista. Ihan aikuisten oikeasti. :) |
saastara 05.12.2006 15:23:06 | |
---|
Täytyypä sanoa, että Ynkän soundi lähtee kokonaan sormista. Ihan aikuisten oikeasti. :) Jeps.. Ja melkoisen vahvasti vielä. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
JS 05.12.2006 15:25:52 | |
---|
Niitä kieliäkin saa nostaa ihan terveelliselle korkeudelle, jos Ynkkää haluaa kunnolla jäljitellä Do you the Devil's work
>-)))> #20 |
saastara 05.12.2006 15:28:14 (muokattu 05.12.2006 15:28:27) | |
---|
Niitä kieliäkin saa nostaa ihan terveelliselle korkeudelle, jos Ynkkää haluaa kunnolla jäljitellä Totta.. Ynkalla kun on koverettu otelauta niin saa olla kielet vaikka kuinka taivaissa ja säilyy soitettavuus kevyenä. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Bookkeeper 05.12.2006 15:31:59 (muokattu 05.12.2006 15:33:35) | |
---|
Totta.. Ynkalla kun on koverettu otelauta niin saa olla kielet vaikka kuinka taivaissa ja säilyy soitettavuus kevyenä. Tää on myytti. Kyllä soitettavuus muuttuu koverretulla otelaudalla ihan samalla tavalla kuin kovertamattomalla... "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Werde 05.12.2006 15:41:42 | |
---|
Tää on myytti. Kyllä soitettavuus muuttuu koverretulla otelaudalla ihan samalla tavalla kuin kovertamattomalla... Jees, ei se matka kieleltä otelautaan vaan kieleltä nauhaan. Lyön perseeni pantiksi ettei ynkällä kovin korkea action voi olla. Bendailu kyllä helpottuu koverretulla toiseen potenssiin jos mataliin nauhoihin vertaa, joskin tuohon actioniin se ei vaikuta sitten yhtään. |
saastara 05.12.2006 15:46:36 (muokattu 05.12.2006 15:48:18) | |
---|
Tää on myytti. Kyllä soitettavuus muuttuu koverretulla otelaudalla ihan samalla tavalla kuin kovertamattomalla... Totta kai muuttuu.. Sehän on itsestään selvää. :) Mutta se ei muuta sitä faktaa, että koverretulla otelaudalla on suhteessa kevyempää soittaa.. Eli näin olen seuraamme pientä kaavaa: (P) = peruskaula (K) = koverrettu kaula Kielet matalalla: (P): Kevyt soittaa. (K): Naurettavan kevyt soittaa Kielet peruskorkeudella: (P): Peruskevyttä soittaa (K): Kevyt soittaa Kielet korkealla: (P): Ankaraa soittaa (K): Perustatsi soittaa jnejne.. Vai olenko nyt käsittänyt jotakin väärin..? Tämmöisen olen itse empiirisissä koettelemuksissani huomannut.. E: Voin toki erehtyä. Itselle on tämmöiset vibat jäänyt. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Ze Kink 05.12.2006 15:51:05 (muokattu 05.12.2006 15:54:10) | |
---|
Mutta Ynkan soundissa on se surullinen fakta, että se ei oikeasti ole mitenkään kovin kummoinen soundi noin teknisessä mielessä.. Siellä ei ole mitään omintakeisia temppuja tahi vipstaakkeleita joista se olisi helppo kopioida.. Kympilla ajettu JMP 100 (tmv), jokin buusteri edessä, Strato.. sekä ne Ynkan mikit. Ja itse soittaja. Ei siinä Ynkan soundissa paljon muuta ole.. No yksi juttu siinä kyllä on: Ynkkä kuulemma vääntää aina bassot nollaan styrkkarista. Tai onhan se vuosien varrella muuttunut jonkin verran, mutta näin luki Ynkän sivuilla joskus. Ja kielethän sillä on nykyään tosi korkealla, siis koverretun otelaudan lisäksi. Eli nauhojen särinä ei ainakaan kuulu Ynkän saundiin. Jees, ei se matka kieleltä otelautaan vaan kieleltä nauhaan. Lyön perseeni pantiksi ettei ynkällä kovin korkea action voi olla. Muistaakseni jotain 3-4mm, eli ei se kyllä kovin matala ole. Tai mitäpä minä turhaan selittelemään, kun kuitenkin varmaan muistan väärin, eli tuolta löytyy kaikki: http://www.yngwie.org/Equipment.htm -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi! |
zepeteus 05.12.2006 16:10:47 (muokattu 05.12.2006 16:11:38) | |
---|
Lyön perseeni pantiksi ettei ynkällä kovin korkea action voi olla. Älä älä, saattaa olla ettet muuten selviä kuin hyvin liberaaleilla korkeusmääritelmillä. ;) Minulle normaali action on 2mm luokkaa, ehken aavistuksen yli. Esim. Fenderin tehdasasetukset näyttävät yleensä ottaen olevan samaa luokkaa, mutta Ynkästä kun kerran puhutaan, juurikin Yngwie Signature-malliin säädetään tehtaalla reilut 1.5mm. Tämä ei kuitenkaan koske herran omia säätöjä. Esim. SRV:llä mielletään olleen korkeahko action, eikös? Kitarateknikkonsa mukaan oli n. 2.8mm. Jos näitä pidetään suuntaviittana, niin mikähän Ynkän n. 4mm sitten on? Koverrettu otelauta, ohuet kielet ja korkea action, siinä asetelma Ynkkä-tatsiin, niin hassulta kuin se saattaa kuulostaakin. Edit: johan Ze Kink ehtikin... |
JS 05.12.2006 17:18:33 | |
---|
Koverrettu otelauta, ohuet kielet ja korkea action, siinä asetelma Ynkkä-tatsiin, niin hassulta kuin se saattaa kuulostaakin. Juu, tää on sellanen asia, että joka kerran kun mä sen täällä sanon, alkaa joku ämpyilemään :P Do you the Devil's work
>-)))> #20 |
Bookkeeper 05.12.2006 20:17:44 (muokattu 05.12.2006 21:10:04) | |
---|
Totta kai muuttuu.. Sehän on itsestään selvää. :) Mutta se ei muuta sitä faktaa, että koverretulla otelaudalla on suhteessa kevyempää soittaa.. Eli näin olen seuraamme pientä kaavaa: (P) = peruskaula (K) = koverrettu kaula Kielet matalalla: (P): Kevyt soittaa. (K): Naurettavan kevyt soittaa Kielet peruskorkeudella: (P): Peruskevyttä soittaa (K): Kevyt soittaa Kielet korkealla: (P): Ankaraa soittaa (K): Perustatsi soittaa jnejne.. Vai olenko nyt käsittänyt jotakin väärin..? Tämmöisen olen itse empiirisissä koettelemuksissani huomannut.. E: Voin toki erehtyä. Itselle on tämmöiset vibat jäänyt. Toki koverrettu otelauta on aavistuksen verran kevyempi soittaa, mutta kyllä kitaran (muu) rakenne ja kielten korkeus vaikuttaa paljon enemmän. Mun kitaroista Iban RG oli kirkkaasti kevyin soittaa, Charvelin halpis hyvänä kakkosena. Molemmat tavis otelaudalla. Vastaavasti esim. kaverin custom Tele oli raskas soittaa ennen otelaudan koverruttamista - ja sitä se on edelleen. Mun kokemuksien mukaan sun kaava liioittelee, vaikka periaatteessa oletkin ihan oikeassa. Toinen juttu on vaikutus soittotapaan: mun mielestä koverrettu otelauta "opettaa" aika hyvin kuinka kevyellä tatsilla kielet saa soimaan. Ja kun soittotekniikka muuttuu, kitaran soitettavuus tuntuu kevyemmältä, vaikka todellisuudessa ero on tosi pieni. Koverrettu otelauta auttaa venytyksissä ja sellaisen laajemman (Ynkkä)vibraton aikaan saamisessa. Tuntuma on erilainen, koska näpit koskee vain kieliin...ei otelautaan. Makuasia...mä diggaan, kaikki ei :-) Huonot puolet: - jos kieliä painaa liian lujaa, kitara soi (helpommin) epävireisesti - vaatii hiukan enemmän tarkkuutta, ts. mistä kohtaa kieliä painaa - vaikeuttaa nauhojen vaihtoa, saattaa heikentää kaulan rakennetta
EDIT - pikku lisäys: usein kuulee tarinoita siitä kuinka otelaudan jyrsiminen "nopeuttaa" soittoa ja tekee kenestä vain paikkakunnan tilujumalan. Ongelma on siinä, että vaikka soitettavuus kevenee marginaalisesti eikä otelauta aiheuta ylimääräistä kitkaa näppien ja puun välillä, toisaalta - niin kuin sanottu - soittamisen on oltava tarkempaa. Kun mennään omien taitojen rajoille, tällä seikalla on enemmän merkitystä kuin voisi luulla. Normi otelauta antaa pikku kämmit anteeksi paljon paremmin...harvoilla meistä on kuitenkaan täydellinen soittotekniikka. En osaa tiluttaa, eli saatan olla väärässä. Nää on loppujen lopuksi vain omia kokemuksia, ei mitään absoluuttisia totuuksia. Voihan olla, että supertaitava tilukeisari hyötyisi koverretusta otelaudasta megalomaanisen nopeuden tavoittelussa? Itse herra Malmikivi on sitä mieltä että koverrettu otelauta tekee tiluttamisesta vaikeampaa, ei helpompaa... "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Bookkeeper 05.12.2006 20:22:26 | |
---|
Muuten...onko kukaan maininnut Eb-virettä? "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
saastara 06.12.2006 01:13:57 | |
---|
Mun kokemuksien mukaan sun kaava liioittelee, vaikka periaatteessa oletkin ihan oikeassa. Pilke silmäkulmassahan tuota toki väännetty on.. Eli oikeassa olet. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Werde 06.12.2006 10:52:50 | |
---|
Esim. SRV:llä mielletään olleen korkeahko action, eikös? Kitarateknikkonsa mukaan oli n. 2.8mm. Jos näitä pidetään suuntaviittana, niin mikähän Ynkän n. 4mm sitten on? Kyllä minä edelleen panttaan takapuoleni sen puolesta että 4mm actionilla ei semmoisia arpeggioita vedellä. Jos tosiaan TODELLA matalasta actionista puhutaan, niin minulla on Jacksonissa ylä-E kielellä 0,7mm nauhalla 24.. nauhojen hionta teki ihmeitä vanhalle sotaratsulle. |
koponen 06.12.2006 11:25:40 (muokattu 06.12.2006 11:26:09) | |
---|
Milleistä en osaa sanoa mutta kyllä ynkällä nimenomaan on todella korkea action jokaisessa kitrarassa. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
JS 06.12.2006 17:41:00 | |
---|
Kyllä minä edelleen panttaan takapuoleni sen puolesta että 4mm actionilla ei semmoisia arpeggioita vedellä. Kylläpä vaan vedellään. Siihenkin tottuu...:P Do you the Devil's work
>-)))> #20 |