Aihe: Putkiradion putket
1
SamPpaa
12.12.2006 16:47:53
Morjensta!
Mulla on vanha helkaman putkiradio joka on muutettu kitaralle sopivaks. Putket masiinassa ovat seuraavanlaisia:
philips EL84
philips EABC80
philips ECC85
philips ECH81
RFT EF89

Radion soittopeliksi muuttanut kaveri vaihtoi tuohon ainakin jonkun putken. Osa on alkuperäistä tavaraa. Nyt haluaisin kokeilla vaihtaa tuohon etuasteputket. Niitä vaihtaessahan ei tarvitse tehdä mitään kummempaa, kuten pääteputkia vaihtaessa?
Kysymys kuulukin, että mitkä noista ovat etuasteputkia ja minkalaisia putkia niiden tilalle voin vaihtaa? EL84 on ilmeisesti ainakin pääteputki..
gator
12.12.2006 16:54:50
www.uraltone.com Siellä on Putki-infoa-osio josta löytyy vastaukset noihin kysymyksiin.
Suosittelen tuolta myös ostamaan tarvitsemas putket.
SamPpaa
12.12.2006 17:33:22
www.uraltone.com Siellä on Putki-infoa-osio josta löytyy vastaukset noihin kysymyksiin.
Suosittelen tuolta myös ostamaan tarvitsemas putket.

Joo sieltä aattelin tilatakki... pitää tsekata tuota infoa jos sieltä löytyis... saa heittää kommenttia silti!
Jucciz
12.12.2006 18:35:42
Ja kun noita kaikkia ei kuitenkaan Uraltonen kaupasta löydy (EL84:ää toki vaan entäs muut?), katsastapa huviksesi www.musiikkitarvike.com - sieltä lötyy ainakin omaan radiooni kaikki tarvittavat putket. Pitäisiköhän ostaakin varasatsi vielä kun kaikkia löytyy...
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
SamPpaa
12.12.2006 22:30:48
Osaako kukaan sanoa onko nuo kaikki loput putket etuasteputkia, tuota EL84 lukuunottamatta?
pekurides
12.12.2006 22:37:33

Ei kait sitä ny samanlaisia putkia tarvi tilalle laittaa? Mä laittelisin ihan jotain ecc83 ja vaikka jj kuhan selvittää mitkä noista on etusia ja mitkä tasureita yms.
Tunteella päin vittua.
SamPpaa
12.12.2006 22:46:23
Ei kait sitä ny samanlaisia putkia tarvi tilalle laittaa? Mä laittelisin ihan jotain ecc83 ja vaikka jj kuhan selvittää mitkä noista on etusia ja mitkä tasureita yms.

Juuri tälläistä infoa kaipaisin, että mitkä muut käy. Ja miten ne eroaa noista alkuperäisistä. Ja sitten sen että mitkä noista on niitä etuasteputkia. Mä oon näissä asioista aika urpo :)
Jucciz
12.12.2006 23:01:49 (muokattu 12.12.2006 23:20:36)

Nyt menee kyllä niin rankan arvailun puolelle, että lopetetaanhan ajoissa? Pian on nimittäin radio rikki jos tunget sinne ihan fiiliksellä mitä sattuu kaapista/kaupasta löytymään.

Eri putkilla on ihan eri speksit ja ne eivät välttämättä ole millään tapaa yhteensopivia. Esimerkiksi ECC83-yhteensopivia putkia tuossa listassa ei ole ainuttakaan. Omassa radiossanikaan ei ole, vaikka pääteputki on tunnetua tyyppiä, EL84 siinäkin. Toki kytkentää sopivasti modaamalla melkein mikä tahansa putki saadaan toimimaan missä tahansa laitteessa, mutta silloin kyllä hukkuu alkuperäinen ideakin.

Osa noista putkista on radiopuolen toimintaa varten jne. Suosittelen käyttämään saman tyyppisiä tai yhteensopiviksi varmistettuja putkia. ECC85 voisi nimen perusteella löytyä etuasteesta, koska kuulostaa samalta kuin ECC83, mutta eivät taida nekään olla yhteensopivia.

http://www.cs.uu.nl/~gerard/RadioCorner/Articles/TubeTypes.htm

Esimerkkejä kyseisen radion putkien tehtävästä yllä mainitun sivun perusteella:

ECH81
CH as in ECH3, UCH41, ECH21, ECH81:
Triode plus hexode, this combination is used as frequency changer.

EABC80
ABC as in EABC80:
A diode, duodiode, and triode combine AM-detection, FM detection, and audio amplification. Virtually all nineteen-fifties AM/FM sets contain this tube. Was it used in stereo decoders?

ECC81, ECC83, and ECC85 are twin-triodes, where ECC83 differs not too much from ECC81 and can replace it, but ECC85 is variable-mu and thus has completely different properties (characteristic). Tämä on tärkeä huomata!

EF89 oli yleinen putki radio- ja TV-vastaanottimissa 50-luvulla.

Vielä lisää putki-infoa, hyvinkin yksityiskohtaista, löytyy täältä:
http://www.radiomuseum.org/dsp_searchtubes.cfm
http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
SirElwood
13.12.2006 03:11:12 (muokattu 13.12.2006 03:15:22)

No ei nyt jumalauta.

Noniin. Jucciz tuossa jo asiaa selittikin. Tuon EABC80 triodi-osa on tuossa etusena audiolle. Korvaa samanlaisella.

ECC85 voisi nimen perusteella löytyä etuasteesta, koska kuulostaa samalta kuin ECC83, mutta eivät taida nekään olla yhteensopivia.

Eivät ole yhteensopivia. Radiotaajuusvahvistin ja sekoitin on tuo. Ei siis mitään tekoa audion kanssa. :)
pekurides
13.12.2006 05:04:51

No ei nyt jumalauta.

Noniin. Jucciz tuossa jo asiaa selittikin. Tuon EABC80 triodi-osa on tuossa etusena audiolle. Korvaa samanlaisella.

Eivät ole yhteensopivia. Radiotaajuusvahvistin ja sekoitin on tuo. Ei siis mitään tekoa audion kanssa. :)

No ei väkisin:) ehkä paree ku unohtaisi oko värkin ja hommaisi oikean vaffarin:)
Tunteella päin vittua.
SamPpaa
13.12.2006 17:13:48
Kiitos äijille vastauksista! Mitäs tuota vaihtamaan... samanlaista ei ihan heti tule vastaan ja se on kiva asia. On mulla sitten epin 5w kombokin, jos ei halua radiolla soittaa ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)