Aihe: Pedalboardin järjestys
1 2
Jarzki
15.12.2006 09:39:53

Ajattelin tuossa väsätä pedalboardin, mihinkä järjestykseen laittaisitte seuraavat pedaalit jos vielä perusteluita saa niin aina parempi.

Behringer Ultra Metal (Distortion)
Boss SD-1 (Overdrive)
DanElectro DanEcho (Delay)
Boss DC-2 (Chorus)
-Seksi on kuin bridgeä. Jos ei ole hyvää partneria on parasta olla hyvä käsi-
Exhausted
15.12.2006 09:54:31

Mieti mitä kaikkia kahta pedaalia käytät samaan aikaan ja kokeile kaikki ne parit eri järjestyksissä ja päätä kummasta tykkäät enemmän. Tämän perusteella voi sitten laskea täydellisen pedaalijärjestyksen.

Noille pedaaleille ehkä jonkinlainen ohjesääntöinen järjestys olisi kitara -> overdrive -> distortion -> chorus -> delay

mutta jotkut tykkää choruksesta tai delaystä ennen säröä, ja ehkä overdrive toimii paremmin distortionin jälkeen. Toisaalta voi myös asetella chorusta ja delayta säröjen väliin, jolloin saa sekä särön jälkeen että ennen olevat efektit. Toisaalta jos vaikka säröjä ei koskaan pidetä samaan aikaan päällä, niin niiden järjestyksellä ei ole mitään väliä. Samoin minkä tahansa efektijoukon, joita ei käytetä samaan aikaan.
Volle
15.12.2006 09:57:36 (muokattu 15.12.2006 09:58:30)
Ajattelin tuossa väsätä pedalboardin, mihinkä järjestykseen laittaisitte seuraavat pedaalit jos vielä perusteluita saa niin aina parempi.

Behringer Ultra Metal (Distortion)
Boss SD-1 (Overdrive)
DanElectro DanEcho (Delay)
Boss DC-2 (Chorus)

Laita samaan järjestykseen, kuin missä olet tähänkin asti niitä pitänyt, eh eh. :)

Ei vaan. "Perussääntöhän" on, että eka säröt ja sitten chorukset ja kaiut sun muut. Mä laittaisin varmaan jotenkin tähän tyyliin: sd-1 - ultra metal - vahvari - efektiluupin lähtö - chorus - delay - efektiluupin return. Jos ei ole efektiluuppia, sama järjestys pedaaleilla, mutta vahvistin vikaksi. Tosin chorus kuulostaa aika erilailaiselta ennen säröä, ehkä pidät siitä itse enemmän. Kokeile siis toki eri järjestyksiä ennen kuin naulaat polkimet lautaan kiinni.

edit: hidas
Piis
Jarzki
15.12.2006 10:17:19

Laita samaan järjestykseen, kuin missä olet tähänkin asti niitä pitänyt, eh eh. :)

Ei vaan. "Perussääntöhän" on, että eka säröt ja sitten chorukset ja kaiut sun muut. Mä laittaisin varmaan jotenkin tähän tyyliin: sd-1 - ultra metal - vahvari - efektiluupin lähtö - chorus - delay - efektiluupin return. Jos ei ole efektiluuppia, sama järjestys pedaaleilla, mutta vahvistin vikaksi. Tosin chorus kuulostaa aika erilailaiselta ennen säröä, ehkä pidät siitä itse enemmän. Kokeile siis toki eri järjestyksiä ennen kuin naulaat polkimet lautaan kiinni.

edit: hidas

Tarkoitus laittaa velcrolla kiinni eli voihan järjestystä toki vaihtaa. Olisi vaan hieno kun sais kertaheitolla edes lähelle oikeeta...:)
Porky
15.12.2006 10:20:24 (muokattu 15.12.2006 10:23:46)
Niin meinasit kai että missä järjestyksessä noi kannattais myydä. ;)
Aloittaisin tosta behringeristä...vimppana toi DanEcho, ku se on niin kivan värinen.
Jarzki
15.12.2006 10:29:36

Niin meinasit kai että missä järjestyksessä noi kannattais myydä. ;)
Aloittaisin tosta behringeristä...vimppana toi DanEcho, ku se on niin kivan värinen.

Pientä provoa pukkaa huomaan ;) Suosittelisin sua silti kokeilemaan nuo kaikki spedaalit ennenkuin tyrmäät ne... Tosin tuota Bossin DC-2:sta et ihan heti testiin löydä...
Porky
15.12.2006 10:37:53 (muokattu 15.12.2006 10:41:17)
Pientä provoa pukkaa huomaan ;) Suosittelisin sua silti kokeilemaan nuo kaikki spedaalit ennenkuin tyrmäät ne... Tosin tuota Bossin DC-2:sta et ihan heti testiin löydä...

Ei, ei pysty, mun soundi menee metsään...siis syvemmälle.
Myy ees toi behringeri, mutta ei mulle ;)
Noi muut on kait ihan jees.

Näin laittaisin:
Behringer Ultra Metal (Distortion)--->Boss SD-1 (Overdrive)--->Boss DC-2 (Chorus)
--->DanElectro DanEcho (Delay)
Jarzki
15.12.2006 10:42:29

Ei, ei pysty, mun soundi menee metsään...siis syvemmälle.
Myy ees toi behringeri, mutta ei mulle ;)
Noi muut on kait ihan jees.

Näin laittaisin:
Behringer Ultra Metal (Distortion)--->Boss SD-1 (Overdrive)--->Boss DC-2 (Chorus)
--->DanElectro DanEcho (Delay)

Itse asiassa...ajattelin ostaa vielä lisää Behkuja...:)
Porky
15.12.2006 10:47:06
Itse asiassa...ajattelin ostaa vielä lisää Behkuja...:)

Joo, pedaalithan on ihan hauskoja...ittellä hakusessa joku kunnon treble boosteri mistä sellaseen chorukseen joka on varustettu "mix" potikalla jottei tuo chorus/phaser/flanger valtaa tilaa liikaa ja lopuksi asialliseen delay kaikuun ja siitä vahvariin...
Exhausted
15.12.2006 11:28:40

Ei vaan. "Perussääntöhän" on, että eka säröt ja sitten chorukset ja kaiut sun muut. Mä laittaisin varmaan jotenkin tähän tyyliin: sd-1 - ultra metal - vahvari - efektiluupin lähtö - chorus - delay - efektiluupin return. Jos ei ole efektiluuppia, sama järjestys pedaaleilla, mutta vahvistin vikaksi.

Onko perusteltua käyttää efektilooppia jos vahvistimesta ei tule säröä?
Volle
15.12.2006 11:38:47

No eihän se välttämättä ole. Ainoa mikä tulee mieleen on, että joissakin vahvistimissa luuppi voi olla jalkakytkimellä ohjattavissa, jolloin saa kaikki luupissa olevat efektit yhtäaikaa päälle yhdellä polkaisulla. Toki piuhoja tulee luuppia käytettäessä väkisin enempi, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu.

Piti toi omaankin kirjoitukseen laittaa, mutta unohtui, kun oli niin mukamas kiire kirjoittaa.
Piis
oiva tumpeloinen
15.12.2006 11:57:15

Miksi ei olisi perusteltua? Otettakoon vaikka esimerkiksi EQ-pedaali. Onko silllä mitään väliä, mihin väliin sen työntää?
Exhausted
15.12.2006 12:19:50 (muokattu 15.12.2006 12:20:06)

Miksi ei olisi perusteltua?

Jos saundiin ei vaikuta yhtään onko ne efektit loopissa vai vahvarin edessä niin turha hommata kahta ylimääräistä piuhaa

Otettakoon vaikka esimerkiksi EQ-pedaali. Onko silllä mitään väliä, mihin väliin sen työntää?

On. Ihan eri vaikutus ennen ja jälkeen särön.

En oikein tajunnut sun viestin pointtia.
oiva tumpeloinen
15.12.2006 12:24:04
En oikein tajunnut sun viestin pointtia.

Se pointti oli se, että se etuaste vaihtaa paikkaa siinä ketjussa. Mä yritin ottaa esimerkkinä sen EQ:n, kun semmoinen monesta etusesta löytyy. Ja kyllä se EQ:nkin käyttäytyminen muuttuu muissakin paikoissa kuin särön molemmin puolin. Ehkä muutos ei vain ole niin radikaali.
Exhausted
15.12.2006 12:42:38

Olisi kyllä hauska tehdä pari sokkotestia ja kokeilla moniko pystyy erottamaan sen, onko eq-pedaali tai chorus puhtaan vahvarin edessä vai efektilenkissä.
oiva tumpeloinen
15.12.2006 12:54:52
Olisi kyllä hauska tehdä pari sokkotestia ja kokeilla moniko pystyy erottamaan sen, onko eq-pedaali tai chorus puhtaan vahvarin edessä vai efektilenkissä.

Tästä unohtuu nyt täysin mahtava mojowelho, joka ilmaantuu mitä ihmeellisimmin tavoin. ;)
rainmaker
15.12.2006 15:51:22

Noitten soundieroista en tiedä, mutta delay ainakin kuulostaa täysin erilaiselta vahvarin edessä kuin efektilenkissä. Se on ihan mistä tykkää, itselläni delay on efektilenkissä.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
kanka
15.12.2006 15:59:33

Noitten soundieroista en tiedä, mutta delay ainakin kuulostaa täysin erilaiselta vahvarin edessä kuin efektilenkissä.

En minä ainakaan ymmärrä miksi, jos vahvistimesta siis ei tule säröä..? Särön kanssa tietenkin lenkkiin.
Fortune
15.12.2006 17:36:41
En minä ainakaan ymmärrä miksi, jos vahvistimesta siis ei tule säröä..? Särön kanssa tietenkin lenkkiin.

Kyllähän se signaalitaso nousee etusen läpi kuljettuaan. Ainakin Memory Man menee luupissa enemmän ruttuun kuin ennen sitä. Eilen testasin, pitäisi olla tuore havainto.

Ja muokkaahan etunen sitä soundia muutenkin eq:n ja muiden avulla, tokihan se kaiutettu äänikin on toisenlainen.

Ja sitä paitsi jos psykoakustiikka ja mojo sanovat, että luupissa on parempi tai päinvastoin, niin sinnehän se on laitettava, no can do. Obey the mojo.
Look behind you, a three-necked guitar!
"When twenty-five years old you reach, look as good, you will not."
masterhat
15.12.2006 17:45:41
Ei tule kyllä vahvarista säröjä noukittua. Sen takia ostinkin 1-kanavaisen putkinupin, jossa on muistaakseni looppi, mitä en käytä.

Onkos täällä kokemuksia Zvexin, Catalinbreadin tai Pro tonen Fuzzeista? Catalinin Teaseri kiinostais, mut ei taida saada muualta kun jenkeistä. Toisaalta tuota zvexiä oon testannu, ja se oli kyllä vakuuttava, vaikkei saatavuus ole juuri catalinia parempi. mutta kolmas ehdokas Pro tone kiinnostaa, mutta niitä en ole löytänyt juurikaan mistään.. olisko jollain kokemuksia näistä?

http://www.catalinbread.com/teaser.html
Head like a hole
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)