Aihe: ENGL vai Peavey?
1 2 3 4
Crimsomnia
30.11.2006 23:28:17
Moro.

Olen tässä kahden vaiheilla, kun valittavana olisi kaksi kitaranuppia, joko ENGL Blackmore signature tai Peavey 6505. Tarkoitus olisi soitella pääasiallisesti rokkenrollia/70-luvun esiheviä, tyyliin Black Sabbath, Rainbow, Jimi Hendrix, Kiss, jne, jne.

Satunnaisesti hairahdan metallijyystön puolelle, ja ainakin myyjän esittelyn perusteella tuo 6505 sopii juuri siihen hommaan, mutta rokkipuoli tuntui jäävän vähän kylmemmäksi. ENGLn nuppia en ole päässyt kuulemaan, joten en osaa sanoa siitä mitään, mutta kun kyseessä on kerta Blackmoren signature, ajattelin että se sopisi tyyliini.

Mihin suuntaan sitä lähtis?
Spike
30.11.2006 23:35:02
bläkkis on lähempänä hard rock meininkejä, siitäkin pitäisi kait lähteä tarpeeksi säröä mihin vain. Testaamallahan se selviää kummasta enemmän diggaa.
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
koponen
30.11.2006 23:38:06
Tuo lista = Marshall. Esim 1959HW + muutama valikoitu speddu niin on paletti aikalailla kasassa.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Crimsomnia
30.11.2006 23:38:54
bläkkis on lähempänä hard rock meininkejä, siitäkin pitäisi kait lähteä tarpeeksi säröä mihin vain. Testaamallahan se selviää kummasta enemmän diggaa.

Jep, harmi vain kun ENGLn nuppia ei saa suoraan siitä liikkeestä mistä katselin, eikä muualtakaan oikein löydy. Ajattelin jos jollakulla ko. vehkeen omistajalla olisi jakaa kokemuksia.
koponen
30.11.2006 23:41:50 (muokattu 30.11.2006 23:42:32)
Jep, harmi vain kun ENGLn nuppia ei saa suoraan siitä liikkeestä mistä katselin, eikä muualtakaan oikein löydy. Ajattelin jos jollakulla ko. vehkeen omistajalla olisi jakaa kokemuksia.

Oon nyt pari viikkoa ootellut sellaista (en osta), mutta Ben ei ole saanut niitä vielä(kään) maahan. Blackmorehan on periaatteessa vain modattu Savage, joten sukulaisuutta soundissa löytynee siihen suuntaan. Tsekkaa Savagen ääninäytteet vaikkapa netistä ensihätään.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Jucciz
30.11.2006 23:43:22
Koposta kompaten: kyllä vanhan liiton rokki ja hevi taittuu nimen omaan Marshallilla. ENGL ja Peavey ovat modernimpaa osastoa soundillisesti ja niissä on säröä ehkä liikaakin tarkoituksiisi.

Tsekkaa Marshallilta joko 1987 (50W) tai 1959 (100W) riippuen siitä, minkä verran hönkää tarvitset: kummallakin koneella on tehty kitararockin historiaa, joten näillä et voi mennä vikaan. Ei mennyt Hendrix, Page eikä moni muukaan. :)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Crimsomnia
01.12.2006 00:33:16
Tjoo, ainakin mitä noita klippejä Blacmoresta ja Savagesta kuuntelin, niin ihan liikaa säröä, vaikka toisinaan sekin maistuisi.

Kattoo ny sit. Tarkotus olisi joskus hamassa tulevaisuudessa päästä keikkailemaan, joten riittääkö marsun 50-wattinen standardin keskikaljakuppilan vaatimaan mökämäärään?

Ja tosiaan, luonnollisesti molemmat marsut ovat putkivehkeitä?
Jucciz
01.12.2006 00:44:29 (muokattu 01.12.2006 00:45:44)
riittääkö marsun 50-wattinen standardin keskikaljakuppilan vaatimaan mökämäärään?

Peruskuppilassa et pysty vääntämään sitä puolilleenkaan niin, ettei joku alkaisi oikeasti valittamaan metelistä.

Ja tosiaan, luonnollisesti molemmat marsut ovat putkivehkeitä?

Luonnollisesti.

Tuossa se vähemmän äänekäs versio, (joskin äänekäs sekin!):
http://www.thomann.de/fi/marshall_1987x_roehrentopteil.htm

Tuommoisella se Blackmorekin soitteli ennen Blackmore-nuppia. ;)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Crimsomnia
01.12.2006 00:56:50
Veri nice. Nyt pitäisi enää löytää nupille kaveriksi mukava kaappi. Taidan käydä huomenna kyselemässä Tampereen Rock Centeristä, kun siellä jokin marsun vehje viime näkemällä.
Jucciz
01.12.2006 00:59:15 (muokattu 01.12.2006 01:00:17)
Veri nice. Nyt pitäisi enää löytää nupille kaveriksi mukava kaappi.

http://www.thomann.de/fi/marshall_mr1960tv.htm

Sit alkaa näyttää tältä:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/halfstack.jpg

Ja kuulostaa tältä:
http://mp3.jucciz.com/marsu
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Crimsomnia
01.12.2006 01:20:32
http://www.thomann.de/fi/marshall_mr1960tv.htm

Muuten jees, mutta hintaa reilu puolet liikaa, kun nuppikin maksaa jo päälle 1500e. Ajattelin ottaa aluksi jonkun huokemman kaapin, ja myöhemmin kun saa taas töitä ja rahaa myy sen helvettiin ja ostaa kunnon laitteen.
Juzpe
01.12.2006 01:22:36

Veri nice. Nyt pitäisi enää löytää nupille kaveriksi mukava kaappi. Taidan käydä huomenna kyselemässä Tampereen Rock Centeristä, kun siellä jokin marsun vehje viime näkemällä.

Terse. Ensimmäinen kysymys noin offtopiccina, että missäs v**ssa toi rockcenter on ja onko sillä ollu joku muu nimi aiemmin?

Toinen: Jos tarviit 5150:sta ääninäytteitä, niin käväse osotteessa:

http://www.mikseri.net/artists/?id=61676

kaikki skebat on sisolla veetty ja niitä lähes kliinejä (joissa on vähän chorusta siis) ja wahituksia (joissa on crybaby original) lukuunottamatta efektejä ei oo käytetty. 6505 Kuulostaa niin samalta kun SISO että pikku nyanssieroilla ei vältti oo käytännön merkitystä.
Rusettiluistelusta anaaliseksiin - Suomen nuorison seksuaalikäyttäytymisen kehitys 40- luvulta nykypäivään.
Jucciz
01.12.2006 08:46:42
Muuten jees, mutta hintaa reilu puolet liikaa, kun nuppikin maksaa jo päälle 1500e. Ajattelin ottaa aluksi jonkun huokemman kaapin, ja myöhemmin kun saa taas töitä ja rahaa myy sen helvettiin ja ostaa kunnon laitteen.

Itse lähtisin metsästämään molempia käytettynä. Noin 1500 eurolla on mahdollista saada koko kioski. 1960TV:n lisäksi 1960AX ja 1960BX sopivat mainiosti tuon nupin kanssa. Greenbackejä joka tapauksessa suosittelen ämyreiksi, koska ne edustavat soundiltaan samaa aikakautta ja ovat muutenkin mitä mainioimmat vanhan liiton rockiin - tai jos minulta kysytään, kaikkeen rock-kitarointiin ja kaikkeen muuhunkin kitarointiin. ;) Kaikkia em. malleja on torilla pyörinyt n. 500-600 euron hintaan aina välillä. Eikä ole tavatonta löytää tuota nuppiakaan noin 1000 eurolla myytävän, joskin niitä suhteellisen vähän liikkuu käytettynä, ymmärrettävistä syistä.

Sitä paitsi, hyvä ja kallis nuppi ei pääse oikeuksiinsa huonon ja halvan kaapin kanssa, joten lähtisin siitä, että kalusto on soundillisesti tasapainossa.

6505 Kuulostaa niin samalta kun SISO että pikku nyanssieroilla ei vältti oo käytännön merkitystä.

Peaveyn mukaan nuo kaksi ovat täsmälleen sama kone kahdella eri nimellä. Nyanssierojen olisi tämän mukaan pakko tulla eri merkkisistä tai eri kulumispisteessä olevista putkista, eri kaapista tai psykoakustisista syistä.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
mungiisi
01.12.2006 09:04:58
Minulta löytyypi ENGLin Ritchie Blackmore. Kovin olen kyllä ollut tyytyväinen, 4 eri kanavaa, jokaisella tosin yhteinen EQ, mutta eipä ole minua kauheasti haitannut. Itse valitsin juuri RB:n ja 6505 väliltä. 6505 on enemmän säröä kyllä, mutta en kovin innostunut laitteesta sen kliinin takia ja myöskin vähän sen takia että sellainen tuntuu nykyään olevan jokaisella.

ENGListä minulla oli joka kanavalta ääninäyte koneella jossain, mutta olen tainnut hukata ne. ENGLeissähän on tunnetusti aika kirkas soundi, niin on myöskin tässä. Käytän itse tosin aika paljon middleä, middle taitaa olla jossain klo 15 kohdilla. Välillä tuntuu siltä kuin särö loppuisi kesken tai että sitä kaipaisi lisää, mutta ehkäpä se on vain sitä soittotaidon puutetta :p
Spike
01.12.2006 12:25:11
Greenbackejä joka tapauksessa suosittelen ämyreiksi, koska ne edustavat soundiltaan samaa aikakautta ja ovat muutenkin mitä mainioimmat vanhan liiton rockiin - tai jos minulta kysytään, kaikkeen rock-kitarointiin ja kaikkeen muuhunkin kitarointiin. ;)

Jos kaipaa aavistuksen modernimpaa niin V30 on myös hyvä vaihtoehto. Ei aivan yhtä luonnollinen saundi, aggressiivisempi ja ylämiddle-korosteinen.
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
VoodooFish
01.12.2006 12:26:29
Laney!

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
"riks, raks ja poks" -korvat
Juzpe
01.12.2006 12:33:49 (muokattu 01.12.2006 12:56:09)

Peaveyn mukaan nuo kaksi ovat täsmälleen sama kone kahdella eri nimellä. Nyanssierojen olisi tämän mukaan pakko tulla eri merkkisistä tai eri kulumispisteessä olevista putkista, eri kaapista tai psykoakustisista syistä.

Veikkaan että 5150:n etupaneelissa oleva Eddie Van Halenin nimmari parantaa asiaan ehkä eniten. Laboratorio-olosuhteissa (sama kaappi, sama tila, yhtä paljon "psykoakustiikkaa"=olutta ja viskiä ja kaksi testaajaa) teimme sellaisen havainnnon, että ko. nupeissa on korvin havaittava ero. Tosin on hyvinkin mahdollista, että putket ovat eri valmistajan 6505:ssä ja 5150:ssa, lisäksi vertailussa ollut 5150 oli myös "sisäänajettu" ja 6505 taas lähes pakastavedetty.

Jossain vaiheessa vois oikeen porukalla vertailla noita tavallisimpia rokki- /hevinuppeja (ENGL Thunder/Screamer/Powerball/Fireball, Peavey 5150/6505, Marsun JCM800 , Laney VH100, Crate Blue Voodoo, yms.) ja kirjoitella artikkelin tonne artikkeliosastolle testituloksista. Itse ilmoittaudun samantien vapaaehtoiseksi ko. testiryhmään.

E: Niin ja sen 5150:n soundiin vaikuttaa myöskin se, että noita 6505:a on nykyään vähän joka jannulla.... Etupaneelin tekstillä/numeroilla ON merkitystä.

E2: Kieliasun "viilausta"
Rusettiluistelusta anaaliseksiin - Suomen nuorison seksuaalikäyttäytymisen kehitys 40- luvulta nykypäivään.
Märzä
01.12.2006 12:44:40

ENGListä minulla oli joka kanavalta ääninäyte koneella jossain, mutta olen tainnut hukata ne.

http://rocksolidamps.com/sounds.php

Tuolla on hiton paljon erilaisia klippejä, osa pirun laadukkaitakin, keskivaiheilta löytyy hyvä rokahtava RB-klippi, kannattaa tsekata.

Sinänsä kyllä yhdyn edellisiin siinä, että marsussa on se klassinen rock-suondi, mutta itse pidän Englin rokkirosoista enemmän.
Etsitään laulajaa hevibändiin!!!
cruel_destiny
01.12.2006 14:33:11
Jossain vaiheessa vois oikeen porukalla vertailla noita tavallisimpia rokki- /hevinuppeja (ENGL Thunder/Screamer/Powerball/Fireball, Peavey 5150/6505, Marsun JCM800 , Laney VH100, Crate Blue Voodoo, yms.) ja kirjoitella artikkelin tonne artikkeliosastolle testituloksista. Itse ilmoittaudun samantien vapaaehtoiseksi ko. testiryhmään.

itsekkin voisin kyllä tulla kokeilemaan, vaikka en mitään nuista omista. :)

sama idea heräsi itelläni; mitä jos samanlainen isompi tapaaminen tehtäisiin näiden ns. halvempien vahvareiden kanssa, esim. peavey classic, peavey valveking, laneyn halvemmat sarjan kombot (oliko niitä jotain LC ym. sarjoja), randallin RG. itse voisin antaa oman treenikseni päiväksi tälläiseen käyttöön. kunnon artikkelit kehiin, josta löytyisi hyvät ääninäytteet ja tiedot, mielipiteitä unohtamatta. mites ois? :)
I can't sing and I can't dance, still I know how to clap my hands!
Juzpe
01.12.2006 14:49:00 (muokattu 01.12.2006 14:51:41)

sama idea heräsi itelläni; mitä jos samanlainen isompi tapaaminen tehtäisiin näiden ns. halvempien vahvareiden kanssa, esim. peavey classic, peavey valveking, laneyn halvemmat sarjan kombot (oliko niitä jotain LC ym. sarjoja), randallin RG. itse voisin antaa oman treenikseni päiväksi tälläiseen käyttöön. kunnon artikkelit kehiin, josta löytyisi hyvät ääninäytteet ja tiedot, mielipiteitä unohtamatta. mites ois? :)

Mun ideani on seuraavanlainen noin käytännössä:

Esivalmistelut:
- Päätetään mitkä n. 5-7 nuppia otetaan mukaan
- Varataan reenikämppä (esim. meidän kämppä)
- Otetaan 5-7 testaajaa edustaen erilaisia soittotyylejä ja musiikillisia vaikutteita
- Otetaan kasa skeboja (esim. perinteiset tele, strato ja pauli, lisäksi jokainen tuo omia kirveksiään)
- Varataan kämpälle muutama erilainen kaappi
- Ostetaan v...sti kaljaa, koska vakavassa testaustyössä tulee jano
- Otetaan musakaupasta testiin/ ihmiset tuo mukanaan nupit

Toteutus:
- Testaajat, nupit, kaapit ja testiöljy viedään pelipaikalle
- Jokaisella testaajalla kynä ja paperia muistiinpanojen tekoa varten
- Ensin testaajat testaavat yksitellen eri kaapeilla ja kitaroilla testissä olevat nupit
- Toinen testivaihe on ns. olutta ja jammailua vaihe, jossa testataan vahvistinten toimivuutta käytännön tilanteessa
- Seuraavana/sitäseuraavana aamuna pahiten itsensä humalassa naurunalaiseksi saattanut henkilö (eli luultavasti minä) tekee muistiinpanoista yhteenvedon ja kirjoittaa sen artikkeliosastolle
- Muut testaajat käyvät painamassa miinusta ja haukkumassa artikkelia, koska heidän mielipiteensä on esitetty väärällä tavalla
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)