Aihe: Putkivahvistin-kysymyksiä
1
cr4b
17.12.2006 19:10:45 (muokattu 17.12.2006 19:18:29)
Ostin putkivahvarin. Marshall 6101 combo. Se on ensinnäkin aivan sairaan hyvä :) Mutta nyt pitäisi selvittää joitakin asioita, koska en ennen ole putkipeliä omistanut.

Mitenkä sellainen tykkää kylmästä ja pakkasesta, jos sen auton takakontissa kerran viikossa kuskaisi treeneihin ja takaisin? Toisekseen, Marsun sivulla sanottiin, että putkia pitäisi pitää standby:llä väh. 2 min ennen käyttöä, mutta entä kuinka lyhyeksi aikaa vahvaria kannattaa ylipäätään laittaa päälle? Jos esim haluaa 5 min soitella, niin kuluvatko putket käynnistämisestä ja sammuttamisesta sen verran, että kannattaisi soittaa jollain muulla? Sitten mitä teorian eroa on triode- ja pentode -asennoilla? Käytännössähän soundi ja teho muuttuvat.

Viimeisenä kysymyksenä kannattaako putkia vaihtaa, vaikka niissä ei sinänsä olisi mitään vikaa? Kun Marsun sivulla sanottiin jotain et pitäisi vaihtaa parin vuoden välein. Mulla saattaa olla jopa alkuperäiset '92-vuoden putket tuossa.

E: Niin, ja vielä että kannattaako ennemmin maksaa jollekin putkien vaihtamisesta, vai mennä sähläämään ite?
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire.
Dropped C
17.12.2006 19:24:56 (muokattu 17.12.2006 19:32:13)
Meikäläisen vaffarissa (ei sama kuin omasi) ainakin Pentode moodi tuuttaa täydet tehot pihalle ja Triode moodi ainoastaan 1/3. Saa mehevimmät säröt käyttöön alhaisemmilla volyymeilla, jos käytössä on ainoastaan 1/3 tehoista.
oiva tumpeloinen
17.12.2006 19:32:59
Mitenkä sellainen tykkää kylmästä ja pakkasesta, jos sen auton takakontissa kerran viikossa kuskaisi treeneihin ja takaisin?

Tästä on ollut ennenkin keskustelua täällä. Itse ainakin antaisin koneen reilusti lämmetä treeniksellä ennen virtojen päälle kytkemistä, jos automatka on ollut pitkä ja kylmä. Ja samaten jäähtyä kunnolla ennen takaisin pakkausta. Mitä pidempään, sitä parempi, mutta kyllä henkilökohtaisesti ainakin 15 minuuttia odottaisin molempiin suuntiin. Siinä ajassa voi kuitenkin jauhaa viimeiset kuulumiset, purkaa/pakata muut romut ja hoitaa muut tarvittavat jutut.

Toisekseen, Marsun sivulla sanottiin, että putkia pitäisi pitää standby:llä väh. 2 min ennen käyttöä, mutta entä kuinka lyhyeksi aikaa vahvaria kannattaa ylipäätään laittaa päälle? Jos esim haluaa 5 min soitella, niin kuluvatko putket käynnistämisestä ja sammuttamisesta sen verran, että kannattaisi soittaa jollain muulla?

Kyllähän käynnistäminen ja käyttäminen kuluttaa putkia. Se on sitten sinusta kiinni, että haluatko lämmittää sen takia vahvaria. Mä itse ajattelisin enemmänkin vaivaa piuhojen vetoon ja kaikkeen vastaavaan, kuin putkien ikää, jos 5 minuuttia meinaa soittaa.

Sitten mitä teorian eroa on triode- ja pentode -asennoilla? Käytännössähän soundi ja teho muuttuvat.

Teoriasta en osaa sen enempää tähän sanoa. Käytännön vaikutukset on juurikin noin, kuten sanoit.

Viimeisenä kysymyksenä kannattaako putkia vaihtaa, vaikka niissä ei sinänsä olisi mitään vikaa? Kun Marsun sivulla sanottiin jotain et pitäisi vaihtaa parin vuoden välein. Mulla saattaa olla jopa alkuperäiset '92-vuoden putket tuossa.

E: Niin, ja vielä että kannattaako ennemmin maksaa jollekin putkien vaihtamisesta, vai mennä sähläämään ite?

Jos putket vielä soivat ilman tehonvaihteluita, niin ei niitä ole pakko vaihtaa. Soundi kyllä muuttuu uusilla putkilla, että siinä mielessä on oma päätös, että kannattaako niitä vaihtaa vai ei.

Putkien vaihdosta vielä. Isot pojat sanoo, ettei ole vaikea homma. Eikä kyllä siltä ohjeiden parusteella vaikutakaan. Kuitenkin....... siellä vahvistimessa kulkee sen verran rajuja virtoja, ettei tarvitse parturiin mennä afroja hakemaan, jos väärään paikkaan sohaisee. Sen takia voipi olla viisasta antaa jonkun asiaan perehtyneen tehdä biasoinnin. Itse en ole biasointia tehnyt. Toisaalta olen niin laiska, etten jaksa alkaa perehtymään siihen, ja toisekseen eipä se hirveitä maksa teetättääkään. Uraltonellä vaihdatin viimeksi putket päättäriin: putket taisi maksaa jotain satasen luokkaa ja biasointi 15 (vai oliko se 20) euroa. Ei ole mielestäni paha hinta, ettei tarvitse itse alkaa söhläämään, jos ei osaa.
Artist
17.12.2006 19:50:20 (muokattu 17.12.2006 19:51:42)
Ei ole mielestäni paha hinta, ettei tarvitse itse alkaa söhläämään, jos ei osaa.

Toisaalta, mitään ei opi jos ei opettele. Itsekin pidin aikanaan halpana sitä, että vein kitaran aina huoltoon kun kaulaa tai intonaatiota piti säätää. Sitten kun viimein opettelin tekemään sen itse, huomasin, että niillä hinnoilla teen sen jatkossakin itse. Kitaraa säätäessä ei tosin ole sähköiskun vaaraa...
"I want a brand new car, a twangy guitar, cute little honey and lots of money"
pekkaautio
17.12.2006 21:43:33
Anna lämmetä sen tosiaan jonkin aikaa ennnekuin soitat. Lyhyet soitot voi tehdä vaikka ilman vahvaria, edestakainen käyttö kuluttaa jonkin verran putkia. Jos vaihdat vain etuasteputket (ne pienemmät), biasointia ei tarvitse tehdä, mutta aina kun pääteputket vaihdetaan, joutuu Marsussa tekemään biasoinnin. Uraltonen sivulla siitä on ohjeetkin, mutta jos asut jossain asutuskeskuksessa, ei sen tekeminen maltaita maksa. Siellä vahvarin sisällä on hirmuisia tasavirtoja, esim. itse kun biasoin Marshall JMP 2203 100 w vahvarin keväällä, mittasin suurimmillaan 496 V jännitteen. Afro tulee ja jotain muuta lähtee, jos sohaisee väärään paikkaan.
Heikki
17.12.2006 22:18:52

Mun mielestä aika helvetin turhaa varoa ja pelätä putkien kulumista, ei ne putket hetkessä loppuun kulu. Eikä se putkien vaihto ole kovin kallista vaikka sen joku muu tekisikin, kumminkin niitä täytyy niin harvoin vaihtaa.
PIM
18.12.2006 07:58:59
Mun mielestä aika helvetin turhaa varoa ja pelätä putkien kulumista, ei ne putket hetkessä loppuun kulu. Eikä se putkien vaihto ole kovin kallista vaikka sen joku muu tekisikin, kumminkin niitä täytyy niin harvoin vaihtaa.

Erittäinkin hyvin sanottu. Vähän sama kuin jos ostaisi Ferrarin harrastaakseen taloudellisuusajoa. Jos putkivahvarin välttämättä haluaa niin silloin on parasta varautua siihen, että sen ylläpito maksaa ja käyttö tulee sitä myöden kalliimmaksi kuin trankkuvahvarin tai mallintavan.
maggot
18.12.2006 08:39:28
Etuasteputket on tosiaan helpot itse vaihtaa. Periaate on: nyi vanha pois ja laita uusi tilalle, niitä ei edes voi saada väärin laitettua sinne kun niissä on ne pinnit. Itse olin epävarma oman vahvistimen kanssa noiden vaihdosta mutta toimenpide osoittautui varsin helpoksi, 6505 on siis mun eka putkivahvistin.

Pääteaste putkiin kannattaa se biasointi tehdä, ainakin itse aion pääteputkien vaihdon yhteydessä viedä vahvistimeni biasoitavaksi.

No, näistä olikin jo tuossa yllä juttua mutta ajattelin laittaa kuitenkin tuon etuasteputki vaihto homman tuohon kun se oikeasti on helppo homma, ei siis kannata pelätä että hajoittaa jotain.
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
cr4b
18.12.2006 08:46:28
No niin, tännehän on tullut kiitettävästi vastauksia, kiitos niistä :)

Varmaan vaihdan putket sitten kun ne hajoavat, kun ne tosiaan toimivat toistaiseksi ihan hyvin. Tuosta triode/pentode -hommasta kiinnostaisi se, että käyttääkö vahvistin triodella kaikkia pääteasteputkia, vai vain osaa niistä?
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire.
Niq
18.12.2006 08:57:20

Varmaan vaihdan putket sitten kun ne hajoavat, kun ne tosiaan toimivat toistaiseksi ihan hyvin.

Jos sulla on vielä alkuperäiset putket siinä kiinni, niin todennäköisesti vaihtamalla uusiin laatupääteputkiin soundi paranee huomattavasti. Sama voi tapahtua etusissakin. Mutta fiilistele nyt hienoilla putkivahvistinsoundeilla ja sitten kun alat kyllästyä, teetät putkiremontin ja voit ihastua uudelleen... :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Gypsy
18.12.2006 09:13:15 (muokattu 18.12.2006 09:43:22)
Tuosta triode/pentode -hommasta kiinnostaisi se, että käyttääkö vahvistin triodella kaikkia pääteasteputkia, vai vain osaa niistä?

Suojahilat kytketään anodeihin. Kaikki putket on toiminnassa.

Lisäys: Ja tottakai kannattaa ite vaihtaa putket.
Aamen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)