Aihe: pieni ongelma floikan kammen kanssa.
1 2
broken soul
10.10.2005 19:33:47
Eli mulla olis tälläinen ongelma:
Floikan kampi ei pysy siinä mihin sen viimeksi on jättänyt vaan se valahtaa alas aina.. Aluksi tätä ongelmaa ei ollut, mutta tuli parin päivän päästä. Olisiko jonkinlaisia neuvoja asiaan ?
Can you see that I'm only a broken soul....?
Eemil
10.10.2005 19:57:11
Floikan kampi ei pysy siinä mihin sen viimeksi on jättänyt vaan se valahtaa alas aina.. Aluksi tätä ongelmaa ei ollut, mutta tuli parin päivän päästä. Olisiko jonkinlaisia neuvoja asiaan ?

Mikähän kitara mahtaa olla?
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös. K100 #2
broken soul
10.10.2005 20:00:14
LTD mh-250. Floikan kanssa ei ole ollut mitään muuta ongelmaa, tai muutenkaan kitaran kanssa.
zepeteus
10.10.2005 20:31:19
Jos on samanlainen kuin orig. FR, sitä kammen juuressa olevaa mutteria täytyy kiristää aika ajoin. Siellä välissä oleva(t) nylonprikat kuluvat myös aikaa myöten, vaatii kiristämistä senkin takia ajoittain.
Lutkare
10.10.2005 22:12:56
Ei kait sen ole tarkoituskaan pysyä paikallaan?
Aadolf Virtanen: "Hevi on paskimmillaankin parasta musiikkia"
zepeteus
10.10.2005 22:44:24
Ei kait sen ole tarkoituskaan pysyä paikallaan?

Ei kai jos ei halua, mutta kyllä sen paikoillaan saa pysymään, vaikka niin hyvin ettei pyöri ollenkaan.

Joskus olen kiristänyt siten, että pysyy just siinä paikassa mihin sen siirrän, mutta siirtyy tarvittaessa pois tieltä kevyellä näpäytyksellä. Vaati kyllä sitten useammin hienosäätöä, jos enemmän kampea käyttää.
Jormaz
10.10.2005 23:48:28
Tossa tallassa on vaan tommonen ominaisuus, holkki löystyy ja kampi alkaa lonksua. Ite vedin holkin pihdeillä tiukalle jos halusin ettei ala lonksumaan. Lopulta vaihoin koko tallan Original Floyd Roseen.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Juustonaksu
11.10.2005 17:03:37 (muokattu 11.10.2005 17:05:07)
Siinä on kiinnitysruuvi, mitä löysäämällä ja kiristämällä voidaan kontrolloida tosiaan sen "roikkuvuutta". Eli väännät sitä ruuvin kaltaista juttua, millä se kiinnitetään tallassa olevaan aukkoon.

Edit: Niin joo, yleensä sen annetaan roikkua. Säädä se itsellesi sopivalle jäykkyydelle, niin, että se pysyy käden ulottuvilla. :)

Jos tuosta ei parane niin osta joku vähemmän lisensoitu floikka. Tai siirry suoraan kiinteään, toimii ainakin minun kohdallani.
Jos nyt ensiksi oppisi soittamaan...
TheWickerMan
11.10.2005 17:20:40

Pyh senhän kuuluis vaa heilua messissä, eikä kököttää.
Drink, Drank, Punk
Juustonaksu
11.10.2005 17:27:15
Pyh senhän kuuluis vaa heilua messissä, eikä kököttää.

Riippuu täysin siitä, miten soittaja sen haluaa. Ainakin, kun katselee jotain blues-videoita niin useimmat ovat ruuvanneet sen tiukalle siihen. Muutenkin kun rauhallisempi musiikkityyli eikä tarvitse kokoajan heilua ja riehua lavalla. :)
Jos nyt ensiksi oppisi soittamaan...
J.Hollström
11.10.2005 18:31:42
Olisiko jonkinlaisia neuvoja asiaan ?

Semmoinen neuvo olis (ihan kaikille kitaristeille), että tutustukaa niihin soittimiinne. Pieni näpertely ja purkuoperaatio kummasti avartaa käsitystä miten mikäkin vimpstaaki toimii. Ei ne siitä mene rikki, korkeintaa osia jää yli kun alatte kasaamaan kitaraa uudelleen.

Suosittelen myös säätämään kitaran ja korjaamaan pienet viat itse (potikat, irroneet juotokset jne.), samoin intonaatiot ja kaulan säädöt ym. perusasiat. Säästätte pitkässä juoksussa paljon rahaa kun opiskelette instrumenttinne hieman tarkemmin, ja saatte kitaran säädöt oman mielen mukaiseksi. Mielestäni kuuluu jokaisen itseään arvostavan soittajan perusasioihin tuntea omaa instrumenttiaan sen verran että perushommat taittuu.

Kitarankorjaajat ja rakentajat on sitten asia erikseen, kun isompiin remontteihin lähdetään. Niistä on oma foorumikin täällä.
oiva tumpeloinen
11.10.2005 19:17:06
Semmoinen neuvo olis (ihan kaikille kitaristeille), että tutustukaa niihin soittimiinne. Pieni näpertely ja purkuoperaatio kummasti avartaa käsitystä miten mikäkin vimpstaaki toimii. Ei ne siitä mene rikki, korkeintaa osia jää yli kun alatte kasaamaan kitaraa uudelleen.

Suosittelen myös säätämään kitaran ja korjaamaan pienet viat itse (potikat, irroneet juotokset jne.), samoin intonaatiot ja kaulan säädöt ym. perusasiat. Säästätte pitkässä juoksussa paljon rahaa kun opiskelette instrumenttinne hieman tarkemmin, ja saatte kitaran säädöt oman mielen mukaiseksi. Mielestäni kuuluu jokaisen itseään arvostavan soittajan perusasioihin tuntea omaa instrumenttiaan sen verran että perushommat taittuu.

Nyt näkisin, että lähestytään asian ydintä. Eikä siinä vielä kaikki......

Tuollaisten perussäätöjen teko on kaiken lisäksi erittäin helppoa, kunhan etenee varovasti pikkuhiljaa.
MasK oF SaNiTY
11.10.2005 20:43:11

jos löytyy kuminauhaa tai vastaavaa kumia leikkaa pieni palanen ja pistä se sitten tallan ja kammen väliin.. toimii mahtavasti.
Ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä.. Vaan tyhmiä ihmisiä jotka kysyvät niitä!
broken soul
12.10.2005 23:47:50
No siis olen koittanu ruuvata mahd. kireelle, mut silti tipahtaa alas, ja jos saa pysymään paikalla, ja kun nostaa ylöspäin sitä ni sit se ruuvattava osa aukeaa, ja valuu alas.
(anteeks kun vanhan keskustelun nostan ylös vielä, en ole päässyt koneelle vähään aikaan)
mikkosah
13.10.2005 10:25:22
Itsellä ibanezissä sama mut tein patentin. Laitoin polkupyörän oaikkarasiassa olevasta venttiilikumista pienen pätkän vibrakammen juuren ympäri. Sit kiristin kammen paikalleen, eikä tarvinnut edes tiukalle laittaa. Se kumi on sen verran nihkeä että kampi pysyy siinä mihin sen jätät..............koitappa.
Let´s go through the wall!!!!
-AK-
13.10.2005 12:48:37
Tuohan ei siis ymmärtääkseni ole lainkaan vika vaan ominaisuus, joka ilmenee kaikissa kammelllisissa vehkeissä ajan mittaan, viimeistään kulumisen myötä. Ei siis apua onko OFR tms. vai ei.

Testaile laittaa jotain kumia tai teippiä sinne sisuksiin joka sen pitäisi paikallaan.
Jormaz
21.12.2006 01:52:22
Pistetään vaikka tämän otsikon alle. Tämmönen OFR jäänyt ylimääräiseksi: http://koti.mbnet.fi/horst/dada/jorma.JPG

Ja tuohon pitäis tökätä semmonen kampi missä ei ole kierrettävää holkkia kun tuo on antiikkia, tosin hyväkuntoista sellaista. Jotenka ajattelin joskus päivittää tuon vehkeen tämmöisellä varaosalla: http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/1269_1lg.jpg

Eli jorma pitäisi repiä irti ja holeen sovittaa uusi kampisysteemi. Ajatuksia, kokemuksia, tuleeko pelkkää sanomista?
Miees...
Jormaz
21.12.2006 02:22:21 (muokattu 21.12.2006 02:33:16)
Okei, spirit of tee-se-itse eli hänessä vahvana ja tajusin että ruuvaamallahan jorma lähtee veke. Jos vielä joku osais sanoa että onko tuo reikä mitä kaliiberia verrattuna uudempiin vehkeisiin. Olettaisin että samaa, eli meneekö tuohon reikään heittämällä yllä mainitsemani varaosa? Odottakaas, ehkä spirit of tee-se-itse on vahva ja hän etsii viivottimen ja kaaviokuvan uuden mallisesta floikasta. Taitaa olla turhaa postailu ihan kosolti.

L: Tulin johtopäätökseen että reiän on oltava saman kokoinen vaikka kammen kiinnityssysteemi on muuttunut. Enää pitäisi sitten metsästää kyseinen varaosa jostain. Esim. halvalla :)
Miees...
Vilhelmus
21.12.2006 15:40:40

Mielestäni kuuluu jokaisen itseään arvostavan soittajan perusasioihin tuntea omaa instrumenttiaan sen verran että perushommat taittuu.

Mun mielestä toi "kuuluu"-asenne on ihmeellistä itsepäistä bullshittiä aina. Ite maksan sangen mieluusti siitä että säätöihinkin kuluvan ajan ja vaivan sijaan voin käyttää kallista aikaa johonkin järkevään tekemiseen, kuten soittamiseen, oluenjuontiin tai jalkapalloon.
J.Hollström
21.12.2006 15:47:07
Mun mielestä toi "kuuluu"-asenne on ihmeellistä itsepäistä bullshittiä aina. Ite maksan sangen mieluusti siitä että säätöihinkin kuluvan ajan ja vaivan sijaan voin käyttää kallista aikaa johonkin järkevään tekemiseen, kuten soittamiseen, oluenjuontiin tai jalkapalloon.

Artisti on hyvä vaan ja maksaa. Näin kotirunkkarin näkökulmasta ajettelen itse näin miten olin tonne joskus kirjoitellut. Toki jos mielenkiintoa / taitoa väsäilyyn ei ole riittävästi, niin jalkapallo ja kaljanjuonti on ihan ok, järkevyydestä en tiedä. Mutta muutaman ruuvin vääntäminen on niin yksinkertaista, että siihen ei kovin kummoisia insinöörintaitoja tarvita. Ei ne kitarat niin monimutkaisia kapistuksia ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)