Iiphii 28.12.2006 00:04:45 | |
---|
HOHO! |
SH1THEAD 28.12.2006 00:34:16 | |
---|
Nyt vasta aloin tosin miettimään, että minkäslaisia lisätoimenpiteitä tarvitsee tehdä, kun sinkkumikin vaihtaa humppariin vai tarviiko minkäälaisia? Kannattaako tämmösen amatöörin viedä mikki vaihdettavaksi jonnekkin vai uskaltaako ihan ite alkaa näpertämään? Tyhjältä pöydältä aloittaa kaikki. Itse en stratoa omista, mutta muistaakseni niissä on mikit pleksissä kiinni, joten lisätilaa ei tarvi runkoon jyrsiä. Pleksistä koloa pitää suurentaa humpparille sopivaksi, mutta muovin työstäminen ei ole mitenkään hankalaa. Itse täysin kokemattoma osasin kolvata mikin johdot paikoilleen, joten eiköhän se onnistu sinultakin. Täysin turhaa viedä soitinrakentajalle teetettäväksi nuo toimenpiteen kalliilla hinnalla, kun saat itse tehtyä sen ilmaiseksikin. äsh :/ |
slowfinger 28.12.2006 00:54:43 | |
---|
Kannattaa mielummin ostaa uusi pleksi sopivan kokoisella aukolla kuin alkaa suurentamaan sitä vanhaa pleksiä. Tulee siistimpi ja saa kitaran takaisin alkuperäiseksi helposti. Jossain stratoissa saattaa joutua jyrsimään lisää tilaa sinne mikin alle. clapton wanted to sound like a black man...and hendrix wanted sound like he came from another dimension. |
rainmaker 28.12.2006 01:28:39 | |
---|
Niin, kannattaa tarkistaa pleksin alta, että siellä varsin on tarpeeksi tilaa normaalikokoiselle humpparille. Tietysti jos jaksaa näperrellä, niin saahan sinne jyrsittyä lisää tilaa, mutta laiskana miehenä itse hankkisin single-coilin kokoisen humpparin. Mahtuu varmasti, eikä tarvitse alkaa pleksiäkään vaihtamaan/työstämään. "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
oiva tumpeloinen 28.12.2006 01:29:35 (muokattu 28.12.2006 01:30:20) | |
---|
Itse en stratoa omista, mutta muistaakseni niissä on mikit pleksissä kiinni, joten lisätilaa ei tarvi runkoon jyrsiä. Mikit on kyllä pleksissä kiinni, mutta kun pleksi on muutaman millin paksu ja mikki muutaman sentin (en mä nyt jaksa muistaa niille kokoja), niin kyllä sinne alle aika reilusti tilaa tarvitaan, jos siellä on vain yksikelaisille paikat. Mutta siis......avaa vanha pleksi ja kurkkaa sen alle. Jos siellä on tilaa, niin pelkkä pleksin leikkeleminen tai vaihto (minä vaihtaisin uuden tilalle) riittää. Jos siellä ei ole tilaa, niin yhdeksi vaihtoehdoksi tulee jyrsiminen. Aikanaan itse tein ihan taltalla ja vasaralla tilaa; Eipä se lopputulos kuitenkaan näy, kun pleksin alle jää. Toinen vaihtoehto on hommata single coil sized-humbucker vanhaan pleksiin. Jälkimmäinen vaihtoehto on sinänsä helpoin tapa, ettei se vaadi mitään muuta kuin uuden mikin. |
Captain Farrell 28.12.2006 06:28:58 | |
---|
Isot pojat puhuu, että minihumppari ei saundaa samalta kuin täyskokoinen. Onko tää vaan kultakorvien elvistelyä vai onko saundissa oikeesti eroa? Esim. Duncanin minit vs. täysikokoiset. Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest. |
duc 28.12.2006 08:06:30 | |
---|
Isot pojat puhuu, että minihumppari ei saundaa samalta kuin täyskokoinen. Onko tää vaan kultakorvien elvistelyä vai onko saundissa oikeesti eroa? Esim. Duncanin minit vs. täysikokoiset. Vaikkapa Duncanin Hot Rails kuulostaa kyllä erilaiselta kuin täysikokoinen humppari, mutta ei se välttämättä huono asia ole, hyvältä se silti kuulostaa. Ja sopii ehkäpä paremmin yhteen niiden lautaan jäävien yksikelaisten kanssa. |
oiva tumpeloinen 28.12.2006 09:42:32 | |
---|
Isot pojat puhuu, että minihumppari ei saundaa samalta kuin täyskokoinen. Onko tää vaan kultakorvien elvistelyä vai onko saundissa oikeesti eroa? Esim. Duncanin minit vs. täysikokoiset. Tarkoitatko nyt mini-bukkereita vai single coil sized-bukkeria? Joka tapauksessa molemmissa on eroa täysikokoiseen bukkeriin. Ei ole pelkästään kultakorvien kuultavissa ne erot. |
Captain Farrell 28.12.2006 13:26:15 | |
---|
Tarkoitatko nyt mini-bukkereita vai single coil sized-bukkeria? Single coil sized:ia tarkoitin. Eikös se olekaan sama kuin minihumbucker? Badger and Bunny have got a secret hiding place in the forest. |
rainmaker 28.12.2006 13:30:43 | |
---|
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
Iiphii 28.12.2006 14:32:36 (muokattu 28.12.2006 14:33:15) | |
---|
Kiitos vastauksista. Tämä taitaa olla tällä selvä. HOHO! |
diabami 28.12.2006 15:23:32 | |
---|
Kiitos vastauksista. Tämä taitaa olla tällä selvä. Mihin päädyit? |
Iiphii 29.12.2006 23:21:57 | |
---|
Senkun tietäis. :) Sinkkumikin kokonen humppari ois helpoin, mutta saundista en sitten tiedä. Ja toisaalta sit humppari vaatii enemmän säätöä. ARGH! Noh, ilmotan kun on mikki hommattu. (Jos ketään edes kiinnostaa) HOHO! |
fox 30.12.2006 01:33:22 | |
---|
Isot pojat puhuu, että minihumppari ei saundaa samalta kuin täyskokoinen. Onko tää vaan kultakorvien elvistelyä vai onko saundissa oikeesti eroa? Esim. Duncanin minit vs. täysikokoiset. Kyllä se ihan kuultavissa on. Toki näin, sillä kitaramikin perussoundi tulee kelan mitoituksesta.. Toki sitä voidaan hieman muokkailla, vaikka jotain osa-alueita korostella kierrosmäärillä.. Mutta siis jos kela on korkea ja kapea, korostuu ylä-keskialue, jos leveä ja matala niin ala-keski.. vrt. vaikka Straton mikkiä P-90 mikkiin. Minihumppari on kirkkaamman soundinen, eikä sitä voi "prässätä" niin kuin täyskokoista humpparia. Magneettiratkaisuilla ja kelan kierroksilla toki voidaan vähän joitakin alueita nostaa ja leikata tarpeen ja halutun soundin mukaan. Esmerkiks tuossa mun omankuvan kitarassa on yhdistetty F-birdin minihumppari ja täyskokoinen ´buckeri. Soundipaletti laajenee huomattavasti eri yhdistelmillä.. |
oiva tumpeloinen 30.12.2006 02:24:38 | |
---|
Senkun tietäis. :) Sinkkumikin kokonen humppari ois helpoin, mutta saundista en sitten tiedä. Ja toisaalta sit humppari vaatii enemmän säätöä. ARGH! Noh, ilmotan kun on mikki hommattu. (Jos ketään edes kiinnostaa) Juuri palasin kämpiltä, missä tehtiin mikin vaihto johonkin Toksun stratoon. Kitaran omistaja oli kurkannut aiemmin päivällä pleksin alle (sieltä löytyi bukkerin kolo tallapaikasta) ja kävi ostamassa uuden pleksin (varaosapleksi maksoi vissiinkin 13 euroa). Suurin ongelma koko hommassa oli (perinteisesti), ettei meinannut olla sopivia työkaluja käsillä. Ainoa pysyvä modaus, mikä kitaraan piti tehdä, oli yhden ruuvinreiän poraaminen. Sekin tosin jää pleksin alle, jos sen alkuperäiseen vaihtaa. Muutaman ruuvin jätin myös laittamatta, kun vanha reikä osui niin harmittavan lähelle, mutta toisaalta niin harmittavan kauas. |
Fender Stratocaster 30.12.2006 21:27:56 | |
---|
mun mexico stratossa on ainakin pleksin alla vakiona paikka vaan ykskelaselle, ei mahdu iso humppari vakiobodyyn |