Aihe: Framus FR212 + 6505 ja tehot
1 2
Xenon
17.12.2006 22:14:08
Tervehdys!

Ajattelin ostaa toisen kaapin kotiin, jotta roudailu vähänisi kodin ja treeniksen välillä. Tuo Framuksen Dragon sarjan 2x12 -kaappi pisti sitten silmään osiensa ja hintanssa puolesta.

Olennainen kysymys onkin, että kestääkö tuo vempula 6505+:n alla tehojensa puolesta?

Framus FR212 CB: 2x 12 Celestion V30 100W 8Ohm
Peavey 6505+: 120W Rms (4, 8 tai 16 Ohm)

http://www.thomann.de/fi/framus_fr212_cs_cb.htm

http://www.thomann.de/fi/peavey_6505_plus_gitarrentopteil.htm

Kellään kokemuksia tuosta kaapista?
Alhainen hinta tosiian ihmetyttää..

Kiitos ja kumarrus!
-K-
17.12.2006 22:18:03
No siis ensinnäkin periaatteessahan toi on 120w koska kumpikin elementti kestää sen 60w ja toiseksi se on CS (eli carlos santana sarjan kaappi).

Ja tuskin tuota tulet ikinä täysillä huudattamaan. Eli en nyt näe suurta rikkoutumisen vaaraa.
Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita.
mesa-
17.12.2006 22:18:43
Kyllä kai tuo kestää kunhan et täysillä soita :) Ja se 120w tulee tosiaankin, kun soittaa volume kaakossa. Näin minä olen asian ymmärtänyt.
saastara
17.12.2006 22:20:08
Kyllä kai tuo kestää kunhan et täysillä soita :) Ja se 120w tulee tosiaankin, kun soittaa volume kaakossa. Näin minä olen asian ymmärtänyt.

Minä taas olen saanut semmoisen kuvan, että se todellinen teho voi olla huomattavasti ilmoitettua isompi putkivahvareilla.. Eli en tuota uskaltaisi itse ainakaan liian kovaa luukuttaa..

Mutta yrittänyttä ei laiteta.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
tommiot
17.12.2006 22:24:26 (muokattu 17.12.2006 22:28:24)

Ei. 120W tulee säröytymisen rajalla. Trankut kuulostavat tuon pisteen jälkeen paskalta, mutta putkivahvarit ovat heräilemässä henkiin tuolla volumella.
SH1THEAD
18.12.2006 01:07:44
halvempaa ja käytännöllisempää on ostaa kokonainen pikkuvahvari kotiin.
äsh :/
migreeni
18.12.2006 02:25:54

Ajattelin ostaa toisen kaapin kotiin, jotta roudailu vähänisi kodin ja treeniksen välillä.

Anteeksi etukäteen idioottimaisesta kommentista: Vähän porho veto! :D
Veco
18.12.2006 13:42:45
Omasta mielestä mitä oon testannu niin tuo yhdistelmä ei toimi. Alapäätä ei ole yhtään.
Erittäin tosi ison järkyttävän kokoisen valtava.
villeh
18.12.2006 13:46:52

toimiiko muuten tuossa 6505sessa se ikuinen kikka että reunimmaiset putket hittoon (eli 50 wattiseksi) ja sitten ajaa sitä niin jos kaappi on esim 8 ohminen niin laittaa sen 4 ohmin ulostuloon (tätä ei saa käytää ilman putkien irtottoa, kyrvähtää muuten)
Jucciz
18.12.2006 13:55:20 (muokattu 18.12.2006 19:17:22)
Tehonpuolitus on helppo ja turvallinen tapa säästää kaappia. Keskimmäiset tai reunimmaiset pääteputket nypätään vain pois. Ohmivalitsimen säätämisestä on käyty keskustelua ja monet ammattimiehet ovat vakuuttaneet, että sen kääntäminen "pykälää pienemmäksi" ei ole välttämätöntä, eli on ihan omasta soundimieltymyksestä kiinni, kääntääkö vai ei. Mitään ei mene rikki, jos vahvistin vaan muuten on ehjä.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Nacher
18.12.2006 14:55:27
Ensinnäkin, siis jos olet ostamassa toisen kaapin _kotiin_, niin jotenkin epäilen, ettet tule soittamaan sitä 6505:stasi 120w teholla, eli siis volumet kympissä kotona? Kotisoittelussa kestää periaatteessa mikä kaappi vain, koska ei kotona päästä kyllä millään edes kaksiwattisiin numeroihin ilman, että poliisit kolkuttavat ovelle. Eri asia toki, jos asuu jossain maatalossa keskellä preeriaa, mutta kuka sielläkään kotona soitellessa haluaisi tulpat päässä vedellä?

Toisekseen, tuo "putkivahvareista lähtee enemmän kuin ilmoitettu teho" on siinä mielessä yhdentekevä asia, että nuo kitarakaappien elementtien tehonkestot on mitoitettu juuri putkivahvarien mukaan. Eli toisinsanoen 60w elementin on tarkoitus kestää 60w putkivahvistin täysille kaakotettuna. Trankkutehoa moinen elementti tod näk kestäisi 150-200w.

Epäilen noiden vintage 30 sopimista kotisoitteluun. Niiden kiistaton etu on bändisoitossa kuuluminen hyvin lävitse, mutta soundi yksin vol olla hyvinkin nasaali, eivätkä nuo elementit edes herää pienellä volumella yhtään eloon. Ääni tapaa olla ohut ja ontto.

Pikkuvolumella katselisin varmaan jotain tyyliin G12H30 tai Greenbackeilla varustettua kaappia. Myös Eminencen vastaavat ovat hyviä.
kimurantti1
18.12.2006 15:00:19 (muokattu 18.12.2006 15:11:00)
Toisekseen, tuo "putkivahvareista lähtee enemmän kuin ilmoitettu teho" on siinä mielessä yhdentekevä asia, että nuo kitarakaappien elementtien tehonkestot on mitoitettu juuri putkivahvarien mukaan. Eli toisinsanoen 60w elementin on tarkoitus kestää 60w putkivahvistin täysille kaakotettuna.

Ei kai nyt sentään näin? Se todellinen teho (kun pääte alkaa säröytyä) kuitenkin vaihtelee eri vahvistimilla. Eihän tuollaisessa ilmoitustavassa olisi järjen hiventä. Kyllä 60w elementti kestää 60w tehoa.

Ei myöskään ole olemassa erikseen mitään putki- ja trankkutehoja. Watti on watti, toteutettiin se putkilla tai transistoreilla. Putkivahvistimien tehothan ilmoitetan puhtaana tehona. Joku asiasta tarkemmin tietävä voi varmaan selvittää miksi putkivahvistimesta lähtee säröytyessä enemmän tehoa.

Siitä mä kyllä olen samaa mieltä, ettei V30:t ole kotisoittoon. Myöskään kotisoitteluun tarkoitetun kaapin tehonkestoista ei musta kannata olla huolissaan. Jos 2x12 kaappi kyykkää kotisoittelussa, niin elementtirempan kylkiäisinä tulee todennäköisesti häätöilmoitus..

Mä en myöskään ymmärrä miksi 2x12 tai isompien kaappien tehonkestoista ollaan huolissaan. Ei 100w nupista tule kokoajan ulos sataa wattia, eikä kai kukaan täysillä valoilla hiihtävä luukuta vahvistinta niin lujaa, että 100w kestävä kaappi kyykkäisi.. Greenbackit kestävät tietysti vähemmän, mutta 2x25=50w on sekin jo musta tarpeeksi. Ainakaan mä en tule ikinä soittamaan bändissä, jossa toisen kitaristin 2x12 kaappi kyykkää...
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Spike
18.12.2006 15:44:03
Eli toisinsanoen 60w elementin on tarkoitus kestää 60w putkivahvistin täysille kaakotettuna. Trankkutehoa moinen elementti tod näk kestäisi 150-200w.

En suosittele kokeilemaan. Jos elementti kestää 60w, niin sillä ei ole väliä onko signaali vahvistettu transistoreilla vai putkilla. Liikaa virtaa läpi ja elementti on entinen.
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
Xenon
18.12.2006 17:56:05
Noh sainpas kunnon taistelut aikaan noista wateista :D

Omasta mielestäni tuo framus kuulostaa paremmalta pienillä volyymeillä kuin ENGL:n 212. Ainakin silloin, kun sen nappaa avonaiseksi takaa. Makuasia tuokin.

Kyllä sen varmaa uskaltaa ostaa, kun ei tuota peaveytä tule luukutettua koskaan yli kolmen numeroissa - ei kellona :)

Tuota tehojen puolitusta pitäisi joskus kyllä kokeilla. On tuo 120W kyllä liikaa - sattui tulemaan hyvän soundin sivutuotteena...
ReBeat
18.12.2006 18:40:21

Ei myöskään ole olemassa erikseen mitään putki- ja trankkutehoja. Watti on watti, toteutettiin se putkilla tai transistoreilla. Putkivahvistimien tehothan ilmoitetan puhtaana tehona. Joku asiasta tarkemmin tietävä voi varmaan selvittää miksi putkivahvistimesta lähtee säröytyessä enemmän tehoa.

En mä noista ymmärrä, mutta tuolla on selvitetty lähinnä trankkuaudiovahvistimien näkökulmasta tehojuttuja: http://www.rocketroberts.com/techart/powerart_a.htm

Mun käsittääkseni se on jotenkin niin, että kun putkivahvistin alkaa clippaamaan, niin ne kerrannaiset joita aaltoon tulee lisää, kuulostavat edelleen musikaalisilta. Siksi on mielekästä katsoa että paljonko sitä tehoa maksimissaan voi lähteä. Kun trankkuvahvistin clippaa niin kerrannaiset kuulostavat kamalalta ja ehkä aaltomuotokin on lähempänä kanttiaaltoa. Sitä jälkeä ei kukaan kuuntele ja siksi trankuilla ei ole mielekästä ilmoittaa maksimitehoa clippauksen jälkeen. Voin olla ihan hakoteilläkin =|
Gypsy
18.12.2006 18:46:15
Ohmivalitsimen säätämisestä on käyty keskustelua ja monet ammattimiehet ovat vakuuttaneet, että sen kääntäminen "pykälää isommaksi" ei ole välttämätöntä, eli on ihan omasta soundimieltymyksestä kiinni, kääntääkö vai ei. Mitään ei mene rikki, jos vahvistin vaan muuten on ehjä.

No tossa tapauksessahan sovitus menee ihan pieleen, jos otetaan ensin putkia pois (suurempi impedanssi) ja sitten vielä laitetaan ohmivalitsin pykälää isommaks, esim. 8 --> 16. Pienempi impedanssi.
Aamen
Prkl
18.12.2006 19:04:40
toimiiko muuten tuossa 6505sessa se ikuinen kikka että reunimmaiset putket hittoon (eli 50 wattiseksi) ja sitten ajaa sitä niin jos kaappi on esim 8 ohminen niin laittaa sen 4 ohmin ulostuloon (tätä ei saa käytää ilman putkien irtottoa, kyrvähtää muuten)

Pakko vaan tuumata tähän että jos ei irroita mitään putkia ja tekee noin eli 8 ohmin kaappi 4 ohmin ulostuloon niin ei siinä mikään mihinkään hajoa. Jos taas laitat sen esim. 16 ohmin ulostuloon niin sitten erittäin todennäköisesti pääsee savut karkuun..
Jucciz
18.12.2006 19:16:58
No tossa tapauksessahan sovitus menee ihan pieleen, jos otetaan ensin putkia pois (suurempi impedanssi) ja sitten vielä laitetaan ohmivalitsin pykälää isommaks, esim. 8 --> 16. Pienempi impedanssi.

Joo. Ilmaisin itseäni taas mahdollisimman epäselvästi näemmä. Tokihan asia on noin kuin sanot, eli suositeltava kuorma tuplaantuu kun putkia poistetaan, jolloin kuorman pysyessä samana on ohmivalitsimesta vastaavasti valittava pykälää pienempi lukema.

Korjaanpa vielä tuonne ylöskin niin ei kukaan hämäänny.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Jucciz
18.12.2006 19:20:40
Pakko vaan tuumata tähän että jos ei irroita mitään putkia ja tekee noin eli 8 ohmin kaappi 4 ohmin ulostuloon niin ei siinä mikään mihinkään hajoa. Jos taas laitat sen esim. 16 ohmin ulostuloon niin sitten erittäin todennäköisesti pääsee savut karkuun..

Kuten sanottua, useimmat ehjät ja hyvin suunnitellut vahvistimet eivät todellakaan ole moksiskaan yhden pykälän heitosta suuntaan tai toiseen. Tiedänpä vanhaa Fenderin Bandmaster-nuppia (suosituskuorma 4ohm) ajettaneen esim. ihan kiltisti 16 ohmin Marshall-kaapilla eikä kumpikaan sanonut työsopimustaan irti, vaikka Fenkku oli tosissaan käytännössä täysillä.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Prkl
18.12.2006 19:26:18 (muokattu 18.12.2006 19:26:43)
Kuten sanottua, useimmat ehjät ja hyvin suunnitellut vahvistimet eivät todellakaan ole moksiskaan yhden pykälän heitosta suuntaan tai toiseen. Tiedänpä vanhaa Fenderin Bandmaster-nuppia (suosituskuorma 4ohm) ajettaneen esim. ihan kiltisti 16 ohmin Marshall-kaapilla eikä kumpikaan sanonut työsopimustaan irti, vaikka Fenkku oli tosissaan käytännössä täysillä.

Joo ei se noinpäin ookkaan vaarallista, että kaapissa on enemmän ohmeja kuin nupin lähdössä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)