Juutas 01.02.2019 15:50:20 | |
---|
Otsikko kertoo kaiken oleellisen eli tuollainen olisi hakusessa - suosituksia? Pitäisi olla sellainen yksilö joka toimisi hienosti "pedaalialustana".. ;) Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
Sammo 01.02.2019 16:10:18 | |
---|
Juutas: Otsikko kertoo kaiken oleellisen eli tuollainen olisi hakusessa - suosituksia? Pitäisi olla sellainen yksilö joka toimisi hienosti "pedaalialustana".. ;) Jos "reilusti headroomia" ja "pedaalialustana" tarkoittaa samaa ku minulle, niin saa laittaa jonkin verran watteja lisää. Eli pändivolilla (melkein) yhtä puhdasta kuin makkarissa. Mun suositukset on: a) Halvahko vaihtoehto on Fenderin Hot Rod Deluxen kolmosversio (unohdat että siinä on särökanava). Voipa olla maailman yleisin kitaravahvistin ja veikkaisin että isoa osaa speduista testamaan tämän kautta kehitysvaiheessa b) Kallis vaihtoehto on Two Rockin Studio Pro -sarjalaiset, lähinnä se 35 wattinen. Rakastaa *kaikkia* speduja. Ja mä rakastan sitä. Eiku. :) I'm very highly educated. I know words, I have the best words. |
Jucciz 01.02.2019 16:14:19 | |
---|
Tai sit jos löytyy vaikkapa vanha Carlsbro Top 50 -combo, siinä on headroomia, yksi kanava, tosi simppeli kone, terve perussoundi ja erinomainen pedaalialusta. Muutamalla satasella noita on näkynyt silloin joskus kun näkyi. |
Juutas 01.02.2019 16:39:51 | |
---|
Sammo: a) Halvahko vaihtoehto on Fenderin Hot Rod Deluxen kolmosversio (unohdat että siinä on särökanava). Voipa olla maailman yleisin kitaravahvistin ja veikkaisin että isoa osaa speduista testamaan tämän kautta kehitysvaiheessa Omistin aikanaan (kymmenisen vuotta sitten) tuollaisen, mutta silloin tuntui aina liian äänekkäältä peliltä... Useimmilla keikkapaikoilla master huiteli siinä kakkosen kohdilla. Siksi möin pois ja vaihdoin pienempään. Niin ikään pitää todeta, että ylöspäin skaalaaminen onnistuu aika helposti mikittämällä vahvistin tarvittaessa. :) Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
Kousi 01.02.2019 16:41:30 (muokattu 01.02.2019 16:45:49) | |
---|
Jucciz: Tai sit jos löytyy vaikkapa vanha Carlsbro Top 50 -combo, siinä on headroomia, yksi kanava, tosi simppeli kone, terve perussoundi ja erinomainen pedaalialusta. Muutamalla satasella noita on näkynyt silloin joskus kun näkyi. Vaikka usein näkee puhuttavan "hyvin speduja syövistä" -vahvistimista, oli tämä ensimmäinen itselle joka oikeasti toimi tuossa käytössä erinomaisesti ja jonka kohdalla jopa yllätyin miten hyvältä esim. säröspedut voivatkaan kuulostaa oikean koneen kanssa. Top 50 -nuppiversio oli silloin kyseessä. Tätä ennen olin vahvasti vahvarisärön kannattaja pääasiallisena särön lähteenä. Sittemmin toki tullut vastaan muitakin oivallisia pedaalialustoja, esim. jo aiemmin mainittu Hot Rod Deluxe. Edit: Uusin IV -versio HDR:stä toimii hyvin maltillisemmallakin volumella. Muistelen myös että jossain aiemmassa versiossa oli tuota ongelmaa ettei saanut kovin hiljaa soimaan kunnolla. |
Sammo 01.02.2019 16:48:01 | |
---|
Juutas: Omistin aikanaan (kymmenisen vuotta sitten) tuollaisen, mutta silloin tuntui aina liian äänekkäältä peliltä... Useimmilla keikkapaikoilla master huiteli siinä kakkosen kohdilla. Siksi möin pois ja vaihdoin pienempään. Niin ikään pitää todeta, että ylöspäin skaalaaminen onnistuu aika helposti mikittämällä vahvistin tarvittaessa. :) Okei, mikittäminen muuttaa tietenkin pelikenttää pikkasen. Kolmos ja nelosversioissa volapotikan taperia on muutettu niin että se ei ole niin jyrkkä. Tosin masteri taitaa vaikuttaa vain siihen särkökanavaan. Jos pienempikin riittää niin sitten sanon sitten TR:n Studio Pro 22 -- siitä puuttuu muutama ominaisuus 35:een verrattuna ja putkina on 6v6:t 6l6:n sijaan. I'm very highly educated. I know words, I have the best words. |
Juutas 02.02.2019 12:30:26 | |
---|
Sammo: b) Kallis vaihtoehto on Two Rockin Studio Pro -sarjalaiset, lähinnä se 35 wattinen. Rakastaa *kaikkia* speduja. Ja mä rakastan sitä. Eiku. :) Nää vaikuttaa kyllä tosi kiinnostavilta, mutta hintaluokka pompsahtaa tässä kohtaa elämää yläkanttiin. :) Oiskohan mitään vastaavaa, mutta hieman edullisempaa suositusta? Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä... |
iec 02.02.2019 13:33:11 (muokattu 02.02.2019 13:37:43) | |
---|
Rikstonelta voisi kysyä löytyisikö jo valmiina 6v6 päätteellä ja Fender bassmanin tyylisellä etuasteella olevaa komboa. Tai mitä maksaisi tehdä sellainen. Silloin ollaan siinä 20w teholuokassa ja etuaste toimisi hyvin pedaalien kanssa. http://rikstone.fi/index.htmlTieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Haeroe 02.02.2019 14:40:21 | |
---|
iec: Rikstonelta voisi kysyä löytyisikö jo valmiina 6v6 päätteellä ja Fender bassmanin tyylisellä etuasteella olevaa komboa. Tai mitä maksaisi tehdä sellainen. Silloin ollaan siinä 20w teholuokassa ja etuaste toimisi hyvin pedaalien kanssa. http://rikstone.fi/index.html Uskoisin Bluetoneltakin löytyvän samaa meininkiä. En tiedä, kumpi kioski tekee halvemmalla. Kehuisin enemmänkin Bluetonea, mutta koska omistan itse sellaisen, tulee vielä fanipojan status. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. |
Simeonii 02.02.2019 15:03:06 | |
---|
Juutas: Nää vaikuttaa kyllä tosi kiinnostavilta, mutta hintaluokka pompsahtaa tässä kohtaa elämää yläkanttiin. :) Oiskohan mitään vastaavaa, mutta hieman edullisempaa suositusta? Kannattaa tsekata Brunetin Singleman -sarja, löytyy 16, 35 ja 50 wattisina. Italialaista laatutyötä. |
elon arska 02.02.2019 18:07:55 | |
---|
Tsekkaa Bugera V22, niitä pyörii välillä torilla erittäin edullisesti. no vähä rypäis ja paka shousii. -haitaripartio |
Icy-Sun 02.02.2019 18:43:29 (muokattu 02.02.2019 18:44:01) | |
---|
Halvahko vaihtoehto on Fenderin Hot Rod Deluxen kolmosversio Tämä tai Blues jr. on hyviä koneita molemmat. Carlsbro top Kova kone sekin, vaan hinnat on nousseet viime vuosina. |
hallu 02.02.2019 19:03:44 | |
---|
Tää on ehkä vähän aiheen sivussa, mutta mitä ominaisuuksia vahvistimessa pitää olla, että se on hyvä pedaalialusta? tai siis, mikä ominaisuus tekee vahvistimesta hyvä pedaalialustan? onko se paljon headroomia? vai onko se että vahvistin säröytyy tai yliohjautuu juuri nätisti? vai onko se monipuolinen ja johdonmukaisesti juuri oikeilla aallonpituuksilla puraiseva eq? Ihan vaan siksi kyselen kun en tätä tiedä. Muistan lukeneeni joskus Kipanderin artikkelin miten headroom liittyy säröpedaalin toimintaan, mutta en vaan oikein muista siitä mitään. Mutta otaksun että hyvin pedaaleja syövä vahvistin syö juurikin säröpolkimia, muut speduthan ei kai ole niin ronkeleita vahvistimesta. Vai kuinka? "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" |
LaMotta 02.02.2019 19:12:34 (muokattu 02.02.2019 19:14:10) | |
---|
hallu: Mutta otaksun että hyvin pedaaleja syövä vahvistin syö juurikin säröpolkimia. Vai kuinka? Tämä. Ja sit hyvä efektilenkki ois hyvä olla tänä päivänä. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Icy-Sun 02.02.2019 19:53:53 | |
---|
hallu: siis, mikä ominaisuus tekee vahvistimesta hyvä pedaalialustan? onko se paljon headroomia? vai onko se että vahvistin säröytyy tai yliohjautuu juuri nätisti? Tuo onkin oleellinen kysymys. Tein yhdet vahvistinvaihtokaupat juuri niinpäin, että halusin itselleni herkemmin yliohjautuvan nupin, jolle od-purkkia kaveriksi ja annoin vaihdokkina hyvällä headroomilla varustetun nupin, joka toimii paremmin kun otetaan kokonaan säröt purkista. Komppasin itsekin tuossa yllä Fenderin hot rodia tai blues junioria sekä Carlsbro toppia, jotka ovat kuitenkin aika erilaisia vehkeitä. Mutta otaksun että hyvin pedaaleja syövä vahvistin syö juurikin säröpolkimia, muut speduthan ei kai ole niin ronkeleita vahvistimesta. Vai kuinka? No on minusta. :D Esimerkiksi nyt soitan enimmäkseen 2203 jcm kasisatasella ja mielestäni phaserin suhteen MXR toimii paremmin kuin EHX. Bossin ja MXR:n analogidelay käy paremmin kuin mikään kokeilemani digidelay jne. Vaan sehän on tietenkin aivan makuasia. :) Vai onko marsu sitten ronkelimpi purkeille miten yleensä ajatellaan. |
tomaattiorava 02.02.2019 20:13:42 | |
---|
LaMotta: Ja sit hyvä efektilenkki ois hyvä olla tänä päivänä. Emmätie voiko ees puhua pedaalialustasta jollei siinä fx-looppia ole. Mut mitä tässä sitten se "hyvä" tarkoittaa? Ei mulla ainakaa mitää hajua mikä tekee lenkistä laadukkaan tai shaiban. Paitti että rinnakkaisloopit om ihampaskoj |
Lepinkäinen 02.02.2019 20:35:50 | |
---|
Aiheeseen liittyen vastaisuuden varalle: Mikä on huono pedaalialusta? Vox ac30 ei vissiin toimi tubescreamerin, mutta onko se esimerkki huonosta pedaalialustasta (vaikka zen drive taas toimii ainakin axefxmallissa)? |
Laulava Kylätohtori 02.02.2019 20:49:24 | |
---|
tomaattiorava: Emmätie voiko ees puhua pedaalialustasta jollei siinä fx-looppia ole. Mut mitä tässä sitten se "hyvä" tarkoittaa? Ei mulla ainakaa mitää hajua mikä tekee lenkistä laadukkaan tai shaiban. Paitti että rinnakkaisloopit om ihampaskoj Mä en sitten taas tiedä, tarvitaanko pedaalialustassa looppia lainkaan? Siinähän saa joka tapauksessa muljuttimet ja tilaefektit säröjen jälkeen, kunhan vaan järjestelee oikein. Ja olisiko esim. loopperi parempi? Vaikka sellainen ohjelmoitava, mihin kaikki spedut kytketään kiinni ja napeilla valitaan kombinaatiot tai vaikka yksitellen, jos haluaa. On siis vahvistimen edessä tämä. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
Laulava Kylätohtori 02.02.2019 20:54:13 (muokattu 02.02.2019 21:00:18) | |
---|
Icy-Sun: No on minusta. :D Esimerkiksi nyt soitan enimmäkseen 2203 jcm kasisatasella ja mielestäni phaserin suhteen MXR toimii paremmin kuin EHX. Bossin ja MXR:n analogidelay käy paremmin kuin mikään kokeilemani digidelay jne. Vaan sehän on tietenkin aivan makuasia. :) Vai onko marsu sitten ronkelimpi purkeille miten yleensä ajatellaan. Ihan vaan uteliaisuudesta. Mistä päättelet, että kyse on vahvarin toiminnasta, eikä makuasiasta? Nuohan ovat varsin erilaisia purkkeja soundiltaan, joten ne kuulostavat kaikissa vahvareissa erilaiselta. Ja jos ei kuulosta, niin sellainen vahvari kannattaa unohtaa. :) Käsittääkseni Marshall on tunnetusti hyvin speduja vastanottava vahvari. Mulla on Bluetonen Marshall-johdannainen ja kyllä sille ainakin kelpaa spedut, niin säröt kuin muutkin, erinomaisesti, mutta sehän ei olekaan Marshall vaan Bluetone. E. Ja onko edes mitään absoluuttisesti hyvää spedualustaa olemassakaan, vai onko nämä "hyvin syövät" vahvarit vain vahvareita, jotka sattuvat kutkuttamaan sopivasti omistajansa makuhermoja? Joku toinen taas olisi ihan eri mieltä sen hyvyydestä. Ja ainakin omien kokemusten mukaan sen spedun soundi muuttuu sen mukaan, ajetaanko sitä matalan vai korkean headroomin vahvariin - ja siihen vielä kaikki muut ominaisuudet päälle - niin eikö se silloin ole väkisinkin enemmän makuasia kuin absoluuttinen sähkökytkennällinen fakta? Tämä siis vähän tuonne Hallun pohdinnan suuntaan myös... Esim. eikö Vox ole vähän sellainen, että toisilla se on spedualustana ja toisten mukaan sen kanssa ei toimi mitkään spedut... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
janpeko 02.02.2019 21:02:08 | |
---|
Itselläni on Rikstonen 5d3 vahvari. Puhdasta riittää omiin tarpeisiin ja maukkaat säröt saa koneesta kotivolyymilla, koska käytössä on vvr. Vahva suositus Rikstone vahvareille. |