Aihe: Gretsch vireongelmia
1
Feggy
13.01.2007 18:35:53

Tulipa syksyllä hankittua tämmöinen:

http://www.guitar24.de/de/pro.php?id=5241

Hieno vehje, hieno soundi ja hyvä soittaa. Mutta ei tahdo oikein pysyä vireessä ainakaan mulla edes Bigsbyyn koskematta. 0.11-setti on kiinni ja soittotatsini on ehkä ronskimmasta päästä. Mistäköhän päin kantsisi lähteä ongelmaa korjaamaan? Saapi kertoa myös ihmisiä, joille kannattaisi kiikuttaa.
Tomtom
13.01.2007 18:49:52
Onko satula vaihdettu? Ettei olisi joku öljypohjainen tekele? (muovi) Muistelisin että tuossa on kuitenkin ihan kelpo virittimet. Mää käytän omani aina Oeschilla ja ei tartte arpoo virettä sen jälkeen. Puoliakustiseen tulle earvana, sittenpä näkee senkin toimivuuden. Kun vaan tulis valmiiks..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Les Fender
13.01.2007 18:54:04
Satulan testaamiseen hyvä keino on painaa kieltä satulan ja virittimen välistä. Jos jää kauheasti ylävireeseen, niin vika on ainakin satulassa.
"Living is easy with eyes closed!"
Feggy
13.01.2007 18:54:11

Onko satula vaihdettu? Ettei olisi joku öljypohjainen tekele? (muovi) Muistelisin että tuossa on kuitenkin ihan kelpo virittimet. Mää käytän omani aina Oeschilla ja ei tartte arpoo virettä sen jälkeen. Puoliakustiseen tulle earvana, sittenpä näkee senkin toimivuuden. Kun vaan tulis valmiiks..

Siinä on se tehtaan muovinen...rullasatula tilalle?
Tomtom
13.01.2007 18:58:43 (muokattu 13.01.2007 18:59:34)

Mulla ei oo rullista kokemusta muuta kuin kaverin stratosta. Ainakin mun japsiversio piti vireen moitteettomasti. Jos vika oikeesti on satulassa, niin ehkä kannattais harkita esim. Graphtecin mallia, kun kerran bisgbykin löytyy? Tämä siis siksi että ainakin omien kokemuksien perusteella tuo on "liukas" ja toimi mulla bigsbykitarassa tosi hyvin. Puristithan tosin ovat sitä mieltä että tuo syö soundia _aivan hirveästi_, itse en huomannut eroa.

E: nin tai miks ei rullatkin. Kommentoikoon joku joka noista tietää.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Les Fender
13.01.2007 19:05:30
E: nin tai miks ei rullatkin. Kommentoikoon joku joka noista tietää.

Mulla on telessä luusatula ja Bigsby ja stratossa rullasatula ja 2-point tremolo. Melkeinpä vois väittää tuon telen pitävän vireensä paremmin. Ei kummassakaan tosin isompaa moitittavaa.
"Living is easy with eyes closed!"
MadMatt
13.01.2007 19:07:12

Onko jokin tietty kieli ongelmana? Parilla kaverilla on samanlainen skeba ja aika usein näyttää kaverikin virittelevän niitä ohuempia kieliä vaikka ei kampeen koske.
Sleepless
13.01.2007 19:10:12 (muokattu 13.01.2007 19:13:10)
Satulan testaamiseen hyvä keino on painaa kieltä satulan ja virittimen välistä. Jos jää kauheasti ylävireeseen, niin vika on ainakin satulassa.

Tämän saa usein fiksattua pyörittelemällä urassa lyijykynän kärkeä. Grafiitti saa kielet luistamaan paremmin urassa ja mahdollisesti vältytään satulan vaihdolta.

Voit myös varovasti "hioa" uria hankaamalla kieliä niissä edes takaisin, jotta ne väljityvät vähän. Näin tehdessä ei kannata painattaa liikaa alaspäin ettei urista tule liian syvät ja kielet ala rämistä nauhoihin!
Hiljaa hyvä tulee.
kivi
13.01.2007 19:11:59

Luusatula tilalle. Ammattimies tekemään satula 011:n kielille, niin vireenpito paranee. Sulla on nyt liian kapeat urat, kielet jää jumin ja vire ei pidä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Feggy
13.01.2007 19:48:49 (muokattu 13.01.2007 20:04:26)

Kiitos vinkeistä! Tarkemmin katsoen taitaa satula sittenkin olla luuta. Tuota lyijykynäkonstia olen jo koklannut, ei sanottavammin vaikuta. En sitten tiedä pitäiskö vähän varovaisemmin tuota soittaa...G kieli on herkin, mutta kyllä muutenkin treeneissä pitää virittää noin kolmen biisin välein eikä keikalle oikein vielä arvaa ottaa mukaan. No, pitänee viedä ammattilaiselle. Ehkä kuitenkin luottofirmaan eli Kitarapajaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)