h.e.k.a 12.01.2007 16:35:22 | |
---|
Ajattelin väsätä moniparikaapelin efektilaudan ja vahvistimen väliin, joka sisältäisi seuraavat linjat: 3 x audiosignaali ("normaali" + efektiluuppi) 1 x 9V DC (5 pedaalia, virtaa pitäisi olla tarpeeksi) 1 x midi (Engl Z-5, seitsemän johtoa, ts. 4 paria) Cordialin CMG8 moniparikaapeli kahdeksalla parilla riittäisi sopivasti tuohon, mutta tuleeko jollain jotain potentiaalista ongelmakohtaa mieleen? Esim. signaali heikentyy/ottaa häiriötä, kaapelista tulee hemmetin jäykkä, tms..? Tuo midiohjaus olisi tarkoitus toteuttaa kahdella D-liittimellä (9 nastaa), joista 7 nastaa kytketään (kts. http://www.englampsusa.com/ENGL_Sch … grams/Accessories/Z5-schematics.pdf), näin menisi suoraan alkuperäisen kaapelin tilalle. kustannuksia: moniparikaapeli n. 46€ 6 x monoplugi (Neutrik) n. 20€ DC-pistoke + DC-jatkoliitin n .3€ 2 x DE-9-liitin (uros+naaras) n. 10€ Vajaan satasen paukku siis tulossa, joten ajattelin näin etukäteen konsultoida kannattaako hommaan ryhtyä.. "I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osborne |
Hotlicks 15.01.2007 14:21:54 | |
---|
Terve Mulla on ollu nyt muutaman vuoden käytössä tuollanen moninapakaapeli. Mulla menee neljässä "mikkijohdossa" 9V ja signaali sekä vahvistimen ja vielä yhden ylimääräisen kaiun ohjaukset. Tuohon sun systeemiin se neljä paria ei vaan taida ihan riittää. Häiriötä ei ole ollut ja signaalikin pysyy bufferin avulla edelleen hyvänä. Tuon luupin kanssa kannattaa varmistaa, että joko luuppi tai siellä asusteleva paavo on bufferoitu, niin välttyy ongelmilta. Mä olen toteuttanut liittimet XLR:llä ihan vaan varmuuden vuoksi. Äänimiehiltä löytyy aina tarvittaessa varalle mikkipiuha, jos sattuu hajoamaan. Molemmissa päissä on sitten boksi joka muuntaa liittimet oikeanlaisiksi. Lisäksi on vielä vaihtoehtoiset liitännät tavallisille plugeille ja 9V virralle. Merkinnät kannatta tehdä sillä tapaa idioottivarmasti joko värein tai numeroiden. Aiemmassa systeemissä mulla meni sekä 9V DC ja 9V AC sekaisin huonojen merkintöjen takia ja pari pedaalia tykkäsi hieman kyttyrää. Tossa 9V:ssä kannattaa muistaa kytkeä se suojaava sukka maihin, niin ei tule häiriötä sitäkään kautta. Kaapelin valinnasta vielä sen verran, että älä osta studiokaapelia, vaan jotain live-käyttöön suunniteltua. Tuo CMG taitaa olla ihan passelia, CMS on sitten jo liian paksu ja jäykkä. Rahaa tuohon saa tietysti menemään aika hyvin. Tavallinen piuha nippusiteillä tai kutistesukalla yhteen kasattuna toimis varmasti myös. Itse sain kaapelin ilmaiseksi, niin oli helppoa kokeilla. Tykkään kovasti. Ei kun kokeilemaan! KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS. |
h.e.k.a 16.01.2007 22:28:19 | |
---|
Vielä tuosta maadoituksesta kysyisin, eli tuon 9V:n DC:n kohdalla yksi pari toimisi "jatkojohtona", miten tällöin sen suojaavan sukan saa maadoitettua (toinen johto plussa, toinen miinus)? Toinen asia on tuon koko kaapelin ympärillä oleva sukka, sehän ilmeisesti kannattaa maadoittaa, ja tällöinhän riittää, että kytkee sen vain yhden (esim. vahvistimeen menevän) signaalipiuhan maahan? Eikös tämä riitä muodostamaan siitä Faradayn häkin (kuten esim. pedaaleissa, joissa metallikotelo on maadoitettu)? Jos kummastakin päästä liittää maahan, niin tällöin taitaa muodostua iso luuppi, joka ei kai ole taas hyvä asia? Nämä ovat siis vain minun oletuksiani, korjatkaa jos olen pahasti hakoteillä... "I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osborne |
Hanok 17.01.2007 10:56:50 (muokattu 17.01.2007 10:58:54) | |
---|
Tavallinen piuha nippusiteillä tai kutistesukalla yhteen kasattuna toimis varmasti myös. Mietin joskus itsekin tuollaista moninapasysteemiä, mutta olen toistaiseksi luoupunut ideasta. Sen sijaan olen niputtanut pedaalilaudan piuhat yhteen muovisella spiraalilla jota ostin metritavarana Teollisuus-Etolasta. Tuossa on ainakin se hyvä puoli että että piuhojen muuttaminen onnistuu tarvittaessa tien päälläkin melko vaivattomasti, eikä tarvitse katkoa esim. kanavanvaihtajien piuhoja. Onhan se paketti halvempikin tehdä näin jos tarvittavat piuhat löytyvät ennestään. Olen vielä virittänyt 9 V DC syötön samaan nippuun omalla jatkopiuhallaan. Piuhapaketti mahtuu pedaalilaudan caseen, joten piuhoja ei tarvitse irrottaa roudausta varten. Isolla piuhamäärällä moninaparatkaisu voi toki olla parempi. EDIT: 9 V DC:stä vielä... Siinä piuhassahan on tasajännite, ei kai sen pitäisi kummempia häiriöitä aiheuttaa ympäröiviin signaalipiuhoihin? Enemmänkin AC-syötöstä voi tulla verkkohurinaa jolta on hyvä suojautua. |
kivi 17.01.2007 11:03:12 (muokattu 17.01.2007 11:05:50) | |
---|
Ajattelin väsätä moniparikaapelin efektilaudan ja vahvistimen väliin, joka sisältäisi seuraavat linjat: 3 x audiosignaali ("normaali" + efektiluuppi) 1 x 9V DC (5 pedaalia, virtaa pitäisi olla tarpeeksi) 1 x midi (Engl Z-5, seitsemän johtoa, ts. 4 paria) Muistathan, että midijohdossa on vain kolme keskimmäistä nastaa kytketty, paitsi jos kyseessä on 7-piikkinen pedaalilaudan ohjausjohto (esim ADA) jossa uloimmat ovat laudan virransyötölle. Midille riittää siis 3-5 karvaa. Suosittelen hakemaan hakusanalla "midi looper" keskitettyä ohjausyksikköä, ja laittamaan kaikki pedaalit true-bypass-midiohjaukseen sinne vahvistimen päälle. Sillä tavalla saat yhden nätin ohjauslaudan yhden ohjauspiuhan päässä etulaitaan, ja loput kamat istuvat vaikkapa räkissä, pedaalit ja kaikki. Ja toimii. EDIT: Mä olen rakentanut tuon kuvaamasi kaltaisen systeemin. Siitä ei ikävä kyllä ollut kuin hankaluuksia, aina jokin liitos oli hajalla tai sähkönsyöttö pätki. Lisäksi virransyöttö samassa linjassa aiheutti hurinaa, kuten myös meno- ja paluujohtojen läheisyys. |
Fortune 17.01.2007 11:29:25 (muokattu 17.01.2007 11:30:03) | |
---|
Minä vedin joskus ihan "piuhat pakettiin" -metodilla virratkin lautaan, eikä hurinoita ollut, koska vedin virtalähteestä sen tasavirtapiuhan lautaan (virtalähde asui räkissä). Verkkopiuha varmasti aiheuttaa hurinaa. Jännitehäviökään ei ole vielä millään tasolla merkittävä tuon mittaisessa piuhassa (kymmenmetrinen oli minulla). Look behind you, a three-necked guitar!
|
h.e.k.a 17.01.2007 17:08:04 | |
---|
Tuosta Z-5:sen kytkentäkaaviosta vain tsekkailin, että seitsemän nastaa on kytketty, mutta nyt tarkemmin katsottuna ainakin (3) ja (5) näyttäisivät olevan yhdessä (löytyy tällä hetkellä vain osasuurennos, joten en ole varma josko myös (8) ja (9) ovat yhdessä...). No joka tapauksessa, heikohko tasavirta kulkee yhdessä johtoparissa, mutta sen maadoitus on vielä hieman auki. Suurempi kysymys on tällä hetkellä koko kaapelin maadoitus, olen yrittänyt hieman opiskella tuota maadoitusasiaa tänään (mm. http://www.rane.com/note151.html) ja olen ymmärtänyt, että tuo kaapelin ympärillä oleva sukka pitäisi maadoittaa nimenomaan "runkomaahan", ei signaalin "maahan". Miten toteuttaa tämä, se onkin sitten vielä hieman auki. Olisiko tähän neuvoja? "I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osborne |