Dropped C 24.11.2006 15:38:29 | |
---|
Tervehdys. Nyt ilmeisesti reenikselle tulee mahdollisesti parempaa(?) roipetta kitaransoittoon liittyen ja Ampeg VT-60 nuppi vapautuu muuhun käyttöön. Bassonuppini (Warren Profet 3.2) on muhjuisen kuuloinen ja haluaisi putkisoundia. Eli voiko tuolla kitaranupilla vedellä surutta bassokaapin läpi bassoa? Meneekö rikki? Nupin etusessa on 4*12AX7 ja 1*12AU7 putket ja päätteessä 2*6L6GC. Riittäisiköhän tehot (60W)? Onkohan liian diskanttisen kuuloinen? Pistin tänne kun bassopalstalla on yleensä hiljaisempaa. |
Dropped C 24.11.2006 16:14:57 | |
---|
Entäs tälläinen vaihtoehto vielä että modaisi tuon toosan 100W:n bassonupiksi vaihtamalla päätteeseen 6550 putket? Manuaalin mukaan laite hyväksyy ainostaan 6L6 tai EL34 putkia eli jotain remonttia olisi ilmeisesti tulossa? Mihinköhän hintaan ja missä tälläinen onnistuisi? |
Niq 24.11.2006 16:44:12 (muokattu 24.11.2006 16:47:03) | |
---|
Voi olla, että päätemuuntaja on ns. kitaramallia, eli suotii komeasti alataajuksia veke. Tuskin se siitä rikki menee, varsinkin kun on bassokaappi alla. Ei ne putket tai komponentit siitä hiukkasen matalammasta signaalista mitään välitä. Kokeile rohkeasti, jos alapäätä ei tule, se voi johtua juurikin tuosta päätemuuntajasta tai sitten jostain Low cut- toteutuksesta muualla virtapiirissä. Pääteputken vaihdolla tuo tuskin korjaantuu. EDIT: Riittäisiköhän tehot (60W) Ei bassonsoittoon taida riittää. Hanki toinen kaappi ja aja tuota ja sun bassokasaas rinnan, niin että bassovahvarista saat alapäät ja putkirosoa tuosta putkivahvistimesta+kaapista. :) "I have a cunning plan" -Baldrick |
Ze Kink 24.11.2006 16:53:05 | |
---|
Ei bassonsoittoon taida riittää. Hanki toinen kaappi ja aja tuota ja sun bassokasaas rinnan, niin että bassovahvarista saat alapäät ja putkirosoa tuosta putkivahvistimesta+kaapista. :) Mäkin vähän kyllä luulen ettei riitä. Ja saundi voi olla aika pinkeä, mutta jotkut kai siitäkin tykkää. -keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi! |
Penasol 24.11.2006 16:58:05 (muokattu 24.11.2006 16:58:25) | |
---|
Itsehän olen basisti ja käytän Carlsbro Top50 -putkinuppia, joka siis on pääasiassa kitaranupiksi suunniteltu, basson kanssa. 50 wattia EL34-parilla 16 ohmiseen 18" komeroon ja hyvin potkii. Bändihommissa en ole vielä käyttänyt, mutta kyllä tuosta aika hyvin kuitenkin mökää lähtee, uskoisin sen riittävän jos vain runpali ei pulikoi kauhian kovalla kädellä. Tietenkin tämä on eri peli kuin Ampeg, mutta soundikin on vallan oivallinen. Ei välttämättä tällä yhdistelmällä ihan sinne hifimpiin bassojytinöihin pääse, mutta eipä olekaan hifikamat, mukavaa rosoista, mutta lämpöistä soundia pukkaa. Kannattaa kokeilla, ei siinä mitään menetä. "Tekotaide lol pitää tapella hardwaresta ku tekisivät esim kitaravahvariin softaa joka tekis valmiita biisejä"
Hörörh, örh. AKKK#9 |
Hanok 24.11.2006 17:15:46 | |
---|
Kitaranupissa saattaa olla etuaste rakennettu niin että se leikkaa bassotaajuuksia. Bassokäytössä soundista saattaa jäädä alapäätä uupumaan. Testaamalla se selviää. |
Volle 24.11.2006 17:59:28 | |
---|
Semmonen lemmy-pörinä lähtee aikas kivasti, kun on "liian pieni" putkinuppi käytössä. Kyllä mulle riitti semmosen vanhan 2*el34 (eli n. 50 wattia) putkinupin tehot bassollekin ihan mukavasti. Vähän särkee, mutta sehän on vaan plussaa. Tosin nuppi on ajalta, jolloin basso- ja kitaranupit olivat ihan samoja pömpeleitä. Hyvä olisi kyllä katsoa, että alla on bassolle tarkoitettu kaappi, ettei kaiuttimille käy kehnosti. Lisäksi kitarakaappi voi olla bassolle vähän huono saundiltaankin. Tosin mä oon kyllä väärinkäyttänyt omaa pikkukomboani aika surutta ilman, että olen saanut mitään paskaksi ja jopa tykännyt saundista. Piis |
Dropped C 25.11.2006 09:35:15 | |
---|
Tuossa otin tyypit kitarakaapeilla ja hiljaisella (ettei mee skobet rikki), kun arvasin ettei tuo nuppi rikki mene. Puuttuu tämä 6,3mm/speakon liitin, eli ei voinut vielä bassotoosaan tunkea kiinni. Soundi oli lupaava, mutta tehot ei juu välttämättä riitä, tai sitten on aikamoinen särövalli kehissä. Kyllä tuo piuha kuitenkin hommata pitää, voihan se jaksaa paremmin Warren 4x10:lla kuin sillä roskalla mikä minulla tuossa Ampekissa nyt on kiinni. |
Dropped C 03.12.2006 18:57:36 (muokattu 03.12.2006 19:01:13) | |
---|
Nyt sitten ilmaantui uusi ongelma: Ampekki ei millään suostunut toimimaan hankkimani 6,3mm/Speakon kaapelin ja Warren kaapin kanssa... Piuhassa ei ollut mitään vikaa, Warren nupin kanssa toimi täydellisesti. Onko tälläistä Warren 4x10" bassokaappia mitään mahdollisuutta ajaa tuolla Ampegilla vai voiko koko homman unohtaa saman tien? Hyvä peli tuo Ampekki muuten on, aikas rehevät heavy/metallisoundit lähti kitaralla, kun kokeili Marsun 1960A kaapin kanssa. Ei siitä siis tämän bassojutun vuoksi kannata luopumaankaan ryhtyä. Hommaa sitten vaan kunnon kaapin ja soittelee vaikka yksikseen kitaraa. |
Jucciz 03.12.2006 19:03:08 | |
---|
Tosiaan 60-70 -luvuilla kitara- ja bassovahvistimet eivät eronneet tekniseltä toteutukseltaan oikeastaan mitenkään, ja näkyypä esimerkiksi Fender Bassmaneja ja Marshall Super Bass -vahvistimia paljon kitarakäytössä: miksei homma toimisi myös toisinpäin, kun erot ovat komponenttitasolla yleensä laskettavissa yhden käden sormin tuon aikakauden basso- ja kitaravahvistimissa. Jos soundi on hyvä, kitaranuppia voi ihan hyvin käyttää bassolle, etenkin jos nupin jatkeena on bassokaappi... mutta ei sekään aina niin nuukaa ole: kyllä Marshallin 4x12-kaappeja on käytetty sekä neli- että kuusikielisille ainakin ihan surutta. :) |
Dropped C 03.12.2006 19:14:53 (muokattu 03.12.2006 19:33:09) | |
---|
Juu ei, tuota marsua ei käytetä bassonsoittoon, kun ei ole oma. Kitaralla tyypin. Tässä vaan selittelen (lähinnä itselleni) että Ampekista ei kuitenkaan luovuta, ei vaikka bassonsoittoon se ei omilla kamoilla nyt ehkä taivukkaan. Vai taipuuko? Missä vika kun 6,3mm/Speakon kaapeli ei kelvannut? Meneekö piuha nyt heti myyntiin? Edit: Juu, ja oma Ampekki ei ole 70-luvun heiniä vaan 80/90 luvun taitteesta. "Halpis" Mesa kopio, joka on tarkoitettu heavyn/metallin soittoon. Designed by Lee Jackson (Metaltronix). Eli on kyllä siis ihan puhdas kitaranuppi. |
Dropped C 17.01.2007 21:03:46 (muokattu 17.01.2007 21:11:41) | |
---|
Nostetaanpa tämä pinnalle. 6,3mm / XLR - kaapelilla homma lähti pelittään. Yllättävän paljon lähti möyhköä ulos kun Ampekin 60W kitaranupilla ajoi 4x10 + 1x15 stäkkiä. Mutta se alimpien taajuksien vähyys kyllä hieman ketutti. Soundi oli kyllä muuten hieno, kun edessä oli vielä EBS ValveDrive. Seuraavalla kerralla tyypitään vielä Eq:n kanssa. Volyymi riitti kaksin rumpalin kanssa soitellessa mainiosti, tiedä miten sitten koko bändin kanssa. Headroomiahian tuossa ei hirveästi ole, tosin pieni särö ei haittaa ollenkaan, päinvastoin. Putketkaan eivät sen kummemman kuumalta tuntuneet session jälkeen, eli luulen että rikki ei todellakaan mene mitään. Edit: Kitaran kanssa soitettaessa tuo kitaranuppi + bassokaapit yhdistelmä kyllä kuulosti todella surkealta. Ei tullut Kyuss soundia, nyyh... |