Aihe: Seinä vai Lattiateline?
1 2 3
arvid70
20.08.2006 18:20:17
eli pikaisesti kysäsen, ku huhuja kuullu että seinätelineet vois aiheuttaa onkelmia kaulaan tai muuhun, pitääkö paikkansa, ku kaupoissahan ne roikkuu aina telineissä??
luultavasti paskapuhetta, mut kysyn nyt kumminki.

mites teillä on? mulla nyt tossa 5keppiä ja vaan 2telinettä ja loput sit nojailee seiniin.
pitäs saada jonkulaista järjestystä noille. (laittakaa vaik kuvia jos löytyy ja ideoita saa köyriä)
MITÄS MÄ PASKALLA, KU EI OO PELTOOKAAN??
Hössö
20.08.2006 18:22:43 (muokattu 20.08.2006 18:23:09)
seinätelineet vois aiheuttaa onkelmia kaulaan tai muuhun, pitääkö paikkansa

Seinäteline on varmasti parempi kuin että laitat kitarasi nojaamaan seinään... enempi se kaula siitä ottaa itteensä ku seinätelineestä, se on ihan varma!
Torniojaws
20.08.2006 18:23:06 (muokattu 20.08.2006 18:24:36)

Itse en vain luota seinätelineisiin. Seuraavan kerran kun joku käy huitelemassa imurin kanssa tai muuten vain, niin siinä on kitara kovan pudotuksen jälkeen lattialla.

Hanki vain tällainen, niin menee kitarat siististi pienimpään mahdolliseen tilaan:

http://www.thomann.de/thoiw3_rockstand_rs20861_prodinfo.html
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
arvid70
20.08.2006 18:29:16
Itse en vain luota seinätelineisiin. Seuraavan kerran kun joku käy huitelemassa imurin kanssa tai muuten vain, niin siinä on kitara kovan pudotuksen jälkeen lattialla.

Hanki vain tällainen, niin menee kitarat siististi pienimpään mahdolliseen tilaan:

Toihan o ihan kätsän olonen, ku nyt ne pari o sellasia yksittäisiä.
Juustonaksu
20.08.2006 18:43:17
Itse säilytän laukussa aina jossain seinää vasten, kun en soita. Yllättävän pieni vaiva, millä säästyy pidemmän tähtäimen tuhoilta, kuten kosteudenmuutoksilta ja ihan lämpötilanvaihteluilta. Itselläni on kitara aina epävireessä, jos se on yöksi vaikka unohtunut ulos kotelosta. Saattaa tuo pidemmän ajan kuluessa aiheuttaa ihan pysyvääkin tuhoa soittimeen.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Grabel
20.08.2006 18:45:15
Jos kitara roikkuu seinätelineessä, niin kaulaan kohdistuu vääntöä bobyn ja kaulan massasta. Kaulaan kohdistuvan väännön voisi laskea helposti statistiikan perusperiaatteilla, jos asia mietityttää, mutta vääntö on kuitenkin ehkäpä sen verran pientä, ettei sillä ole käytännössä merkitystä. Mutta vääntöä kuitenkin esiintyy johonkin suuntaan - se on varmaa.

Itse pidän kitaraani pelkästään omassa laukussaan (johtuen vaippasäröstä..), mutta ennen muinoin käytössäni oli lattiateline. Lattiateline on mielestäni niin paljon joustavampi sijoituksensa kannalta ja muutenkin enemmän omaan mieleeni sopiva, ettei senäteline ole edes koskaan käynyt mielessäni.
arvid70
20.08.2006 18:48:10
Kyl kai se tua lattiavaihtoehto mullakin paras, ehkä ostan niitä lisää, tai sitte yhen isomman ku tätä tilaakin on ainaki 55m2 :)
darrell
20.08.2006 18:58:06
Jos kitara roikkuu seinätelineessä, niin kaulaan kohdistuu vääntöä bobyn ja kaulan massasta.

Kyllä täysin marginaalista vääntöä, jos ollenkaan. Silloin kitaran pitäisi roikkua jo selkeästi vinossa bodyn painosta.

Selkeästi väärä tapa jättää kitara odottelemaan seuraavaa soittokertaa on jättää nojailemaan seinään kielet ulospäin.

Aikoinaan tutulta pääsi itku, kun joku oli talvella baari-illan jatkoilla testaillut sen Gibson ES-335:n ja kitara oli siitä jäänyt muutamaksi päiväksi lämpöpatteria vasten nojailemaan kielet ulospäin.
arvid70
20.08.2006 19:04:25
Selkeästi väärä tapa jättää kitara odottelemaan seuraavaa soittokertaa on jättää nojailemaan seinään kielet ulospäin.
Päteekö tuo siis noihin lattiatelineisiin jossa kepit nojaa kaula tyhjänpäällä??
http://www.thomann.de/thoiw3_millenium_gs2001a_prodinfo.html
Muuki
20.08.2006 19:22:28
Päteekö tuo siis noihin lattiatelineisiin jossa kepit nojaa kaula tyhjänpäällä??
http://www.thomann.de/thoiw3_millenium_gs2001a_prodinfo.html

Kyseisessä telineessähän tuki kohdistuu bodyyn joten kaula jää tässä tapauksessa rauhaan. Eli ilmeisesti ei päde? En ainakaan keksi syytä kuinka kaulalle voisi jotain tapahtua noin suuressa kulmassa ilmassa sojottaen mitään.
Mittään en oo kirjottanu alle
zentinel
20.08.2006 19:25:55
Jos kitara roikkuu seinätelineessä, niin kaulaan kohdistuu vääntöä bobyn ja kaulan massasta. Kaulaan kohdistuvan väännön voisi laskea helposti statistiikan perusperiaatteilla, jos asia mietityttää, mutta vääntö on kuitenkin ehkäpä sen verran pientä, ettei sillä ole käytännössä merkitystä. Mutta vääntöä kuitenkin esiintyy johonkin suuntaan - se on varmaa.

Rohkenesin väittää, että kaulaan ei kohdistu minkäänlaista vääntöä jos kitara riippuu vapaasti telineessä. Kaulan suuntainen vetävä voima ja jännitys kaulassa kylläkin vallitsee.
Les Fender
20.08.2006 19:35:58
Tästähän on tahkottu aikanaan vernuarmuille asti:9

Kitara ei sinänsä kärsi roikottamisesta, mutta kitaran kaulaan tuppaa jäämään hiertymiä tms. telineeseen laitosta. Aina on myös riski että kitara putoaa laitettaessa/poistaessa telineestä tai teline/kiinnitys pettää. Toki lattiateline voi myös kaatua, mut tuollaisena soittotauon lepopaikkana lattiateline on mielestäni hyvä. Vähänkin pidempään säilyttämiseen laukku.
"Living is easy with eyes closed!"
LamaAjanElvis
20.08.2006 19:36:36

Mulla on samanlainen, paitsi pari pykälää tilavampi.

http://www.thomann.de/thoiw3_rockstand_rs20862_prodinfo.html
Kolme allekirjoitusta. 1.Kesä on läskien pahinta aikaa. 2.Sormet lähtee soundista. 3.Would you know my name, If I saw you with hard-on?
Les Fender
20.08.2006 19:41:11
Mulla on samanlainen, paitsi pari pykälää tilavampi.

http://www.thomann.de/thoiw3_rockstand_rs20862_prodinfo.html

Tuollainen olisi sopivan sadistinen synttärilahja GASn uhrille jolla on VASTA kaksi kitaraa... "Ai siinä oli neljä paikkaa??? En huomannutkaan, noh voithan pitää nuo loput tyhjillään....."
"Living is easy with eyes closed!"
Dr. Muff
20.08.2006 19:50:11 (muokattu 20.08.2006 19:50:56)
Rohkenesin väittää, että kaulaan ei kohdistu minkäänlaista vääntöä jos kitara riippuu vapaasti telineessä. Kaulan suuntainen vetävä voima ja jännitys kaulassa kylläkin vallitsee.

Kaulaan voi muodostua muuttuva jännitys ja jonkun pisteen mukaan tarkasteltuna myös vääntöä sillä bodyn massakeskipiste ei välttämättä ole kaulan muodostamassa linjassa. Voima ja varsi. Mut tokkopa kitara miksikään menee, rumat jäljet voi toki jäädä roikotuskohtaan.

Gibsoni on laukussa jos ei soitossa ja straton nyt voi pitää nojaamassa sarvien varassa jossain sopivassa kulmassa. Telineitäkin olis mut ne on ehkä vähän tilaavieviä kotosalla.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
Grabel
20.08.2006 20:01:52

Ajatellaan suoraa sauvaa, joka on kiinnitetty toisesta päästä (pää A) kattoon jollain nivelellä ja toiseen, alhaalla roikkuvaan päähän (B) on kiinnitetty paino. Tällainen sauva roikkuu vapaasti tasan tarkkaan pystysuorasti, eikä siihen kohdistu vääntömomentteja.

Kitaraa ei voi verrata suorana olevaan sauvaan, joten ajatellaan seuraavaksi esim. C:n mallista sauvaa, joka on kiinnitetty toisesta päästä kattoon toisen pään roikkuessa vapaasti. Tällöin C-profiiliin kohdistuu vääntöä, tarkasteltiinpa sen mitä kohtaa tahansa.

Tämän oletuksen perusteella (kitara ei ole suora sauva) kitaran kaulaan ym. osiin kohdistuu vääntöä, kun kitaraa roikottaa seinätelineellä.

Vääntö on kuitenkin sen verran pientä, että tuskinpa se mitään poikkeavaa saa kitarassa aikaiseksi.
juici
20.08.2006 22:04:17

Mulla on kaks K&M:n seinätelinettä. Toinen niistä on varmaan viis vuotta jo ollut seinällä ja siitä ei ole tipahtanut vielä kertaakaan kitara saati että teline olisi tipahtanut seinältä. Kunnon puuhun kun vaan vetää kunnon ruuveilla kiinni niin johan pysyy.

Johtuen osin tilanpuutteesta, minäkin joudun pitämään kitaroitani välillä miten sattuu. Sähkäriä olen alkanut pitämään omassa, kovassa laukussaan ja Epiphone Thunderbird ison kokonsa takia saa roikkua Herculesin lukittuvassa lattiatelineessä.
"vitturallaatirullaa" -WM
janik
20.08.2006 22:06:10
Mulla on 2½ kitaraa roikkumassa seinällä, ei ne varmaankaan tuossa ole mitään kärsineet.
Joees
20.08.2006 22:06:17
Ajatellaan suoraa sauvaa, joka on kiinnitetty toisesta päästä (pää A) kattoon jollain nivelellä ja toiseen, alhaalla roikkuvaan päähän (B) on kiinnitetty paino. Tällainen sauva roikkuu vapaasti tasan tarkkaan pystysuorasti, eikä siihen kohdistu vääntömomentteja.

Kitaraa ei voi verrata suorana olevaan sauvaan, joten ajatellaan seuraavaksi esim. C:n mallista sauvaa, joka on kiinnitetty toisesta päästä kattoon toisen pään roikkuessa vapaasti. Tällöin C-profiiliin kohdistuu vääntöä, tarkasteltiinpa sen mitä kohtaa tahansa.

Tämän oletuksen perusteella (kitara ei ole suora sauva) kitaran kaulaan ym. osiin kohdistuu vääntöä, kun kitaraa roikottaa seinätelineellä.

Vääntö on kuitenkin sen verran pientä, että tuskinpa se mitään poikkeavaa saa kitarassa aikaiseksi.

Pilkunviilaaminen tuntuu olevan kivaa... Totta sä siinä turiset, mutta tässähän kuitenkin oli vain kyse siitä tekeekö se vahinkoa. Ei siitä kohdistuuko siihen pienintäkään vääntöä. Jos sitä pelkää niin eihän jumankauta kitaralla voi soittaa. Sehän ottaa vääntöä jo soittaessaankin.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Vainhaalee
20.08.2006 22:10:32 (muokattu 20.08.2006 22:10:58)
Entäs mahdollisen kuivan ilman vaikutus kitaraan?
Olen kuullut juttua, ettei telinettä ainakaan kannata ruuvat ns. ulkoseinää vasten...
Nippon Seiki Japan
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)