Aihe: Floikkakitara VAI kiinteätallainen, apua!
1 2
föödel
01.02.2007 07:54:39
Noniin, soittelen tässä nyt 7kk soiton jälkeen vielä kiinteätallaista halpista, mutta uudeksi kitaraksi olen pohtinut floikkakitaraa, koska soolottelu varmaan eniten nappaa. Mitä olette mieltä, että onko järkeä/hyötyä ostaa floikka/kiinteä? Kertokaa omia mielipiteitä ja plussia ja miinuksia molemmista! Eniten floikkaratkaisuna viehättäisi ibanezin rg2550e, varsinkin tuo edge pro talla. Verrattuna originaliin siinä on selvästi enemmän tilaa kevyesti pitää kämmensyrjää siinä tallan päällä ilman että demppaa kieliä.
tommiot
01.02.2007 08:03:37 (muokattu 01.02.2007 08:04:11)
Jos et mahdu pitämään kämmensyrjää OFR:n päällä, et tuu soittaa kovin hyvässä vireessä Edge Prolla jos painat kämmenellä sitä tallaa sieltä jostain hienovirittimien kohdalta...

Eiköhän noi floikan miinukset ja plussat oo listattu jo noin tuhat kertaa, kokeileppa hakua tai jos FAQeissa olis jotain juttua...
vmak
01.02.2007 08:05:43
Sanoisin kyllä, että jos 7kk olet soitellut niin osta nyt silti kiinteätallainen. Enemmän saat sitten kulumaan aikaa harjoitteluun kun floikan kanssa tappeluun.

Itse ostin tässä syksyllä ibanezilta kiinteä tallaisen RGA 121:n ja sitä voisin kyllä suositella sinullekkin. Luulisi tuon RG 2550 kanssa samaan budjettiin menevän.

Lopullinen päätös on sinun siitä, että tarvitsetko floikkaa. Onhan se kiva lisä soittoon, mutta jos virettä rupeat vaihtamaan niin hihat saattaa palaa aika helposti. Toisaalta jos et paljoa virettä vaihtele ja säädöt onnistuu hyvin niin sitten _kunnon_ floikka on ihan kätevä mauste soitteluun.

Ja viisaammat taas kertoo / korjailee asiaa lisää.
ööh.. ..joo
JuSu
01.02.2007 08:17:09
uudeksi kitaraksi olen pohtinut floikkakitaraa, koska soolottelu varmaan eniten nappaa

Tällä ei ole juuri mitään tekemistä sen kanssa, onko kitarassa floikka vai ei. Sooloilu onnistuu ihan yhtä hyvin floikattomallakin, tietyt hommat paremminkin.

Mitä olette mieltä, että onko järkeä/hyötyä ostaa floikka/kiinteä? Kertokaa omia mielipiteitä ja plussia ja miinuksia molemmista!

Hanki floikka, jos _todella_ uskot sitä tarvitsevasi. Jos epäilyttää, niin kiinteätallainen. Mä en ainoaksi kitaraksi suosittaisi floikallista, mutta jos aiot säilyttää sen nykyisen kitarasi, niin sitten _ehkä_ . Jos kitaroita on nurkissa useampia, niin miksei floikallinenkin sinne mahdu.

Floikka on kiva vehjes, ei siinä mitään. Kovin harva vaan osaa käyttää sitä tyylikkäästi, ei ole helppoa se.

Paljonkos sulla on budjetti? Mainitsemasi RG2550 pyörii tonnin hujakoissa, onko se hintakatto?

Jos et nimittäin osaa päättää, niin osta molemmat. N. 700 eurolla saapi jo ihan hyviä kiinteätallaisia kitaroita, tai käytettynä vielä parempia (lespaul mallisista vaikkapa japsi-Tokaita...). Lopuilla n. 300 eurolla löytää käytettynä vaikkapa 90-luvun RG:itä ja Charveleita, joissa on ihan hyvät floikkatallat (Edge tai Schalleria).

Niin, ja sitten on tietty sekin asia, että mikä käteen sopii. Jos se floikkakeppi (esim. juuri tuo RG2550) tuntuu kuin käteentehdyltä, niin ei sille voi mitään sitten, ostettava on... =)

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
urzaka
01.02.2007 10:21:30

Floikkakitarasta saat maksaa jo aika pajon ennenku sillä floikalla ees tekee jotain. Kiinteätallasia saa halvemmalla eikä oo mitään ongelmaa viritysten kanssa. Tosin ei se jonkun asteen kokemuksen kanssa enää floikankaa kanssa ole iso ongelma(ellei ole lisenssitalla).

Ite suosittelisin kiinteätallaista juurikin sen takia että ne on halvempia ja kuluupahan aikaa sitten enemmän siihen soitteluun eikä vireen kanssa tappeluun. :)
Chickdude!
Numb
01.02.2007 10:25:37

My 2 cents on tremolo systems: jos ei ole varma mitä sillä floikka-kautta-vast -härpäkeellä tekee, kannattaa hankkia kiinteätallainen. Jos taas aikoo soittaa jotakin, johon kammen käyttö olennaisena kuuluu (rautalanka, divebombing...), niin sitten epäkiinteä.
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
oiva tumpeloinen
01.02.2007 11:59:16
Floikkakitarasta saat maksaa jo aika pajon ennenku sillä floikalla ees tekee jotain. Kiinteätallasia saa halvemmalla eikä oo mitään ongelmaa viritysten kanssa. Tosin ei se jonkun asteen kokemuksen kanssa enää floikankaa kanssa ole iso ongelma(ellei ole lisenssitalla).

Kuten JuSu tuossa mainitsikin, noita vanhempia hevitikkuja saa todella halvalla. Varsinkin Ibanezin RG5xx-sarja on lähestulkoon ilmainen verrattuna sen tarjoamaan laatuun. Eipä sen puoleen, ei ole kaikki uudemmatkaan hinnalla pilattu.

Itse aiheeseen Jusua apinoiden, mietipä se käyttötarkoitus. Jos tuntuu, että kammelle on tarvetta, niin sitten vastaus lienee jyrkkä ehkä. Tallan säätämisestä en loputonta murhetta ottaisi. Sen oppii aika nopeasti säätämään ja käyttämään, mutta kyllä siinä on huonoja puolia aika paljon, jos sitä ei käytä.
Mattarn
01.02.2007 12:31:34

Kyllä se sooloilu sujuu mainiosti kiinteälläkin.
"You see, most blokes will be playing at 10. You're on 10, all the way up, all the way up... Where can you go from there? Nowhere. What we do, is if we need that extra push over the cliff...Eleven. One louder."
Ze Kink
01.02.2007 12:35:47 (muokattu 01.02.2007 12:37:43)
Se, että floikan säätäminen olisi todella vaikeaa ja hidasta, on ihan kakkaa. Sen homman oppii todella nopeasti. Vireiden vaihtaminen yms. on toki sitten vähän hitaampaa kuin kiinteällä tallalla, ja kielen katkeaminen on aika ikävä homma. Ainoastaan intonaation säätäminen floikalla on oikeasti hidasta ja todella ärsyttävää hommaa, paitsi jos omistaa Ibanezin tallan ja sen intonaation säätöön suunnitellun työkalun.

Tästä syystä en ottaisi floikkakitaraa ainoaksi kitaraksi, sillä se vaatii aina backupin esim. kielen katkeamista varten. Muuten se on ihan jees. Tosin jos ei sitä floikkaa käytä, ei sitä kannata ottaakaan.
Walrus
01.02.2007 12:40:38
Varmaan 95% kaikista maailman sooloista voi soittaa ilman vibrakampea joten kannattaa tarkkaan harkita kannattaako jotain kopiofloikkaa hommata. Jos se kampi on pakko saada niin hyvin voi harkita jotain yksinkertaisempaakin vibratallaa.
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
SH1THEAD
01.02.2007 12:43:38 (muokattu 01.02.2007 12:43:53)
Ainahan sen floikan voi blokata jos siitä ei tykkääkkään. Mulla tuli Edge Pro ikäänkuin kaupanpäällisenä vasenkätisyydestä johtuen ja nyt on talla paikallaan.
äsh :/
joukov
01.02.2007 13:55:30
Komppaan Jusua, jos pitää edes kysyä kumpi niin silloin kiinteätallainen. Jos pystyt perustelemaan itsellesi floikan tarpeen niin sittenhän ainoa vaihtoehto on kammellinen kitara.
Paul Stanley: Live To Win, KISS: KISSology The Ultimate KISS Collection Vol.1 1974 - 1977
ballfish
01.02.2007 15:14:18
Floikassa viree pysyy. Ja sen säätäminen on kiwaa. Munsta.
Sweeppaaja
01.02.2007 15:49:16

Juu meikällä on tuo sama malli, mutta vaan sitä vanhaa 550ex, ja Lo-Pro edge talla. Eihän tallassa ole mitään vikaa, mutta tuo virittäminen on kyllä tuskallista. Ja syöhän tuon tyyppinen talla sustainia. Ite en ihan loppuun ajatellut ennenkuin piti mennä ostamaan. Kyllä sillä parikertaa sen Dive-bombin teki, sitten siitäki meni mehut. Eli eise floikka oo niin välttämätön. Mä ainakin ostan seuraavaks kitaraks jonkun kiinteä tallaisen. Jos joku haluaa vaihtaa ni käy ;P
Ze Kink
01.02.2007 16:30:08
Juu meikällä on tuo sama malli, mutta vaan sitä vanhaa 550ex, ja Lo-Pro edge talla. Eihän tallassa ole mitään vikaa, mutta tuo virittäminen on kyllä tuskallista. Ja syöhän tuon tyyppinen talla sustainia. Ite en ihan loppuun ajatellut ennenkuin piti mennä ostamaan. Kyllä sillä parikertaa sen Dive-bombin teki, sitten siitäki meni mehut. Eli eise floikka oo niin välttämätön. Mä ainakin ostan seuraavaks kitaraks jonkun kiinteä tallaisen. Jos joku haluaa vaihtaa ni käy ;P

Miten se nyt sitä sustainia syö? Mun neckthru floikkakitarassa on kovin akustinen ääni mitä olen kuullut mistään solid body -kitarasta. Veikkaan, että se pulttikaula siinä on syynä sustainin menemiseen. Sitä paitsi, eikös tune-o-matic ole samalla tavalla paaluilla rungossa kiinni kuin floikka?
Quu
01.02.2007 16:55:22

Miten se nyt sitä sustainia syö? Mun neckthru floikkakitarassa on kovin akustinen ääni mitä olen kuullut mistään solid body -kitarasta. Veikkaan, että se pulttikaula siinä on syynä sustainin menemiseen. Sitä paitsi, eikös tune-o-matic ole samalla tavalla paaluilla rungossa kiinni kuin floikka?

Kyllä sitä sustainia riittää pulttikaulaisessakin enemmän kuin tarpeeksi, kunhan on vain hyvin tehty se kitara & kaulaliitos (tämähän nyt kyllä patee muihinkin).
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
Ze Kink
01.02.2007 16:57:36 (muokattu 01.02.2007 16:58:11)
Kyllä sitä sustainia riittää pulttikaulaisessakin enemmän kuin tarpeeksi, kunhan on vain hyvin tehty se kitara & kaulaliitos (tämähän nyt kyllä patee muihinkin).

Toki, esim. Music Manin kitaroissa on mielestäni hyvä sustain, tiedä sitten onko se sen 6-pulttisen liitoksen ansiota.

Kaularakennekin varmaan saattaa vaikuttaa, tuossa omassani on 5-palainen laminaattikaula 2-action kaularaudalla ja grafiittivahvisteilla.
hjukke
01.02.2007 17:03:09

Toki, esim. Music Manin kitaroissa on mielestäni hyvä sustain, tiedä sitten onko se sen 6-pulttisen liitoksen ansiota.

Kaularakennekin varmaan saattaa vaikuttaa, tuossa omassani on 5-palainen laminaattikaula 2-action kaularaudalla ja grafiittivahvisteilla.

Neljäpulttinen fenkkäkin omaa sustainia kohtalaisesti, ei se todellakaan ole pelkästään kaulaliitoksesta kiinni.
Kaikki rannekellotornin mukana
Volle
01.02.2007 17:10:17

Eikös äänen kovuus ja sustain ole kuitenkin ihan eri asioita eivätkä vältämättä lainkaan liity toisiinsa?

Eniveis, ei munkaan mielestä floikka välttämättä sustainia tuhoa. Mun entinen floikkakitarani soi ihan riittävän pitkään eikä se lähtenyt myyntiin ollenkaan huonon sustainin takia.
Piis
Ze Kink
01.02.2007 17:10:19 (muokattu 01.02.2007 17:11:40)
Neljäpulttinen fenkkäkin omaa sustainia kohtalaisesti, ei se todellakaan ole pelkästään kaulaliitoksesta kiinni.

Jep, mutta tuo Carvin voittaa Stratoni sustainissa ihan helposti, eikä tuo Strato siis ole mikään huono.

Eikös äänen kovuus ja sustain ole kuitenkin ihan eri asioita eivätkä vältämättä lainkaan liity toisiinsa?

Hups, unohdin kokonaan mainita sustainin. No, sitä tosiaan löytyy rutosti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)