Aihe: Tremolotyypit ja aaltomuodot
1
Juutas
07.03.2019 12:48:32
Hei, saisinko tyhjentävän vastauksen erilaisten tremoloefektityyppien ja aaltomuotojen väliseen suhteeseen? :)

Eli miten opto-, bias- tai putkitremolo suhtautuvat triangeliin (=sahalaita?), sini-käyrään tai kanttiaaltoon jne? Minkä sortin tremolo on Fenkun vahvistimien "vibrato"?

Toki samaan syssyyn voisi polkaista pienen gallupin aiheesta eli mikä on suosikkinne mainituista (tai vielä mainitsemattomista) tremolotyypeistä ja mistä pedaalista/vahvistimesta sen loihditte?
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
PJS
07.03.2019 13:25:45

Juutas: Hei, saisinko tyhjentävän vastauksen erilaisten tremoloefektityyppien ja aaltomuotojen väliseen suhteeseen? :)

Eli miten opto-, bias- tai putkitremolo suhtautuvat triangeliin (=sahalaita?), sini-käyrään tai kanttiaaltoon jne? Minkä sortin tremolo on Fenkun vahvistimien "vibrato"?

Toki samaan syssyyn voisi polkaista pienen gallupin aiheesta eli mikä on suosikkinne mainituista (tai vielä mainitsemattomista) tremolotyypeistä ja mistä pedaalista/vahvistimesta sen loihditte?

Fenderin "vibrato" ei tosiasiallisesti ole vibrato vaan juurikin tremolo. Mun mielestä se muistuttaa siniaaltoa, mutta saatan olla väärissäkin. Ja huomattavaa on, että välttämättä se aaltomuoto ei ikinä ole ihan nätin symmetrinen, vaan voi olla että nousu on hidas ja lasku on nopeampi, tai toisinpäin.
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
LaMotta
07.03.2019 13:27:45

PJS: Ja huomattavaa on, että välttämättä se aaltomuoto ei ikinä ole ihan nätin symmetrinen, vaan voi olla että nousu on hidas ja lasku on nopeampi, tai toisinpäin.

Jep. Tuosta kuvasta https://www.modulargrid.net/p/seymour-duncan-shape-shifter-original näkyy hyvin kaikki tarvittava tieto.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Sammo
07.03.2019 13:59:27
Mun suosikki on harmonic tremolo, joka löytyy Brownface-ajan Fendereistä. Se on kai oikeataan kaksi rinnakkaista 180 asteen vaiheessa olevaa tremoloa, joista toinen on high pass filtteri ja toinen low pass. Lopputulos on jotain tremolon ja univiben välistä.
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
kosmonausea
07.03.2019 14:14:45
Sammo: Mun suosikki on harmonic tremolo, joka löytyy Brownface-ajan Fendereistä. Se on kai oikeataan kaksi rinnakkaista 180 asteen vaiheessa olevaa tremoloa, joista toinen on high pass filtteri ja toinen low pass. Lopputulos on jotain tremolon ja univiben välistä.

Tähän olen kovasti itsekin viehtynyt, ja Strymonin Flintissä on vieläpä oikein kelvosti mielestäni moinen pedaalimuodossa.
Minä oon Hautamäjen Anssi.
Jucciz
07.03.2019 15:13:16
Blackface- ja Silverface-aikakauden isompien Fendereiden optisen tremolon aaltomuoto on aika jyrkän kantikas, vaikka sillekin paikkansa on. Sen sijaan ainakin Princeton-malleissa pysyi pidempään tuo herkullinen bias-tremolo, joka velloo pehmeämmin ja on mielestäni monikäyttöisempi ja usein "musikaalisempi".

Osassa isompia Brownface-Fendereitä (mm. Pro, Bandmaster) on tuo mainittu "harmonic vibrato", joka on tosiaan paljon monimutkaisempi sekä toteutukseltaan että soundiltaan. Se on omiaan psykedeelisempään menoon, kun pelkkä volumen väpätys ei riitä. Saman aikakauden pienemmissä koneissa (Princeton, Deluxe yms.) on simppelimpi bias-tremolo, tosi herkullinen sekin.
hallu
07.03.2019 22:30:29
Mulla oli silverface fenderissä biasmoduloitu tremolo ja tykkäsin siitä tosi paljon. Se oli vibrochampissa joka muutenkin oli todella hunajainen vahvistin muutenkin. Mutta en ole varsinainen tremoloasiantuntija enkä ole oikeastaan muita väpättimiä kokeillut. Mutta tosta ainakin tykkäsin.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Sammo
08.03.2019 09:11:39
kosmonausea: Tähän olen kovasti itsekin viehtynyt, ja Strymonin Flintissä on vieläpä oikein kelvosti mielestäni moinen pedaalimuodossa.

Tää on vähän apropos, mutta mulla on Yamahan UD-stomp, eli se lattiamallinen 8 äänninen delay jota Allan Holdsworth oli sunnittelemassa/speksaamassa. Anyway, siinä on paljon parametreja muokattavana ja niitä saa myös kivasti synkattua keskenään. Manuskassa on presettien parametriarvot ja koska tremolo on modulaatioefekti, sekin siellä seisoo. That Pedal Shown Joey Landreth -osassa selitettiin mitä harmonic-tremolo tekee ja low and behold, niillä neuvoilla sai kohtuu helposti ohjelmolmoitua melkein harmonic tremolon. Säästyi Flintin verran rahaa :)
hallu
08.03.2019 09:23:36
Sammo: Tää on vähän apropos, mutta mulla on Yamahan UD-stomp, eli se lattiamallinen 8 äänninen delay jota Allan Holdsworth oli sunnittelemassa/speksaamassa. Anyway, siinä on paljon parametreja muokattavana ja niitä saa myös kivasti synkattua keskenään. Manuskassa on presettien parametriarvot ja koska tremolo on modulaatioefekti, sekin siellä seisoo. That Pedal Shown Joey Landreth -osassa selitettiin mitä harmonic-tremolo tekee ja low and behold, niillä neuvoilla sai kohtuu helposti ohjelmolmoitua melkein harmonic tremolon. Säästyi Flintin verran rahaa :)

Piti käydä heti googlaamassa tuo harmonikkatremolo ja sehän onkin aika makea. Pitäneekin tsekata tarkemmin se. Totanoin, huomasin että esimerkiksi Supro on tehnyt harmonikkitremolopedaalin.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
tomaattiorava
08.03.2019 10:30:25
Emmä vieläkään oikeen tajua mitä se harmonic trem käytännössä tekee vaikka pedal showta kattelinkin. Samapa tuo, tullut aika harvoin käytettyä vaikka tuosta keeleystä löytyy molemmat + vibrato.
Sammo
08.03.2019 10:33:45 (muokattu 08.03.2019 10:39:18)
hallu: Piti käydä heti googlaamassa tuo harmonikkatremolo ja sehän onkin aika makea. Pitäneekin tsekata tarkemmin se. Totanoin, huomasin että esimerkiksi Supro on tehnyt harmonikkitremolopedaalin.

Joo, siitä on tullut vähän muotijuttukin, ainakin Source Audion Vertigosta ja Spring Reverbistä löytyy tuo digitaalisena ja analogisiakin löytyy. Halpaa/pientä ei ole tainnut kukaan vielä tehdä.

Tässä vielä That Pedal Shown jakso johon viitasin (saman bändin Joey Landreth ja Ariel Posen ovat molemmat aivan sairaan hienoja soittajia ja kannattaa tutustua jos slide, hyvät soundit ja hienot soinnut on yhtään sydäntä lähellä...)
https://www.youtube.com/watch?v=FDRHDy9GI-M

EDIT: Ja tämän jälkeen selvisi että hallitus kaatuu ja Joey Landreth esiintyy Puistobluesissa. Normiperjantai uutisten osalta. Not.
Laulava Kylätohtori
08.03.2019 11:22:10
hallu: Piti käydä heti googlaamassa tuo harmonikkatremolo ja sehän onkin aika makea. Pitäneekin tsekata tarkemmin se. Totanoin, huomasin että esimerkiksi Supro on tehnyt harmonikkitremolopedaalin.

Olikos Catalinbreadin Pareidolia myös tällainen vai muistanko väärin..
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
PJS
08.03.2019 18:03:45

Mut kaikkein kivoin vahvari-väpätys on kyllä se ihan oikeasti taajuutta huojutteleva vibrato. Esim. Magnatoneista löytyy ja saundi on kyllä aina parasta!
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)