Aihe: Kevyt kitara selkä/niskavaivaiselle
1
stumpe
16.02.2019 12:54:26 (muokattu 16.02.2019 12:55:25)
Moi!

Nykyinen kitara Esp:n mahonkirunkoinen strato. Seisaaltaan soitettaessa alkaa esiintymään niska ja hartiakipuja, jopa selkäkipuja kun soittaa pidemmän setin. Tiedän että näitä vaivoja pitäisi fysiatrian keinoin parantaa, mutta lähden ensin etsimään mahdolisimman kevyttä kitaraa. Myös löytyy Cortin leppärunkoinen strato.

Referenssinä cort 3420g ja esp 3600g.

Joitain vaatimuksia uudelle kitaralle:
-kevyt runko esim. Leppä tai suosaarni?
-vaahteraotelauta
-tremolo ilman tuplalukkoja
-humppari, singlecoil tai humpparien puolitus
-strato olis kiva
-hyvä balanssi kitarassa seisaalteen soitettaessa

Strandbergit näyttää kevyiltä? Onko suosaarni oikeasti kevyt puu? Spekseissä voidaan joustaa tarvittaessa, mutta joku tremolo on ehdoton.

Budjetti melko laiha, jossain tonnin hujakoilla, tässä voidaan joustaa joitain satasia ylöspäin. Käytetty myös käy.

Kiitos jo etukäteen!
hallu
16.02.2019 13:08:13 (muokattu 16.02.2019 13:17:06)
stumpe: Moi!

Nykyinen kitara Esp:n mahonkirunkoinen strato. Seisaaltaan soitettaessa alkaa esiintymään niska ja hartiakipuja, jopa selkäkipuja kun soittaa pidemmän setin. Tiedän että näitä vaivoja pitäisi fysiatrian keinoin parantaa, mutta lähden ensin etsimään mahdolisimman kevyttä kitaraa. Myös löytyy Cortin leppärunkoinen strato.

Referenssinä cort 3420g ja esp 3600g.

Joitain vaatimuksia uudelle kitaralle:
-kevyt runko esim. Leppä tai suosaarni?
-vaahteraotelauta
-tremolo ilman tuplalukkoja
-humppari, singlecoil tai humpparien puolitus
-strato olis kiva
-hyvä balanssi kitarassa seisaalteen soitettaessa

Strandbergit näyttää kevyiltä? Onko suosaarni oikeasti kevyt puu? Spekseissä voidaan joustaa tarvittaessa, mutta joku tremolo on ehdoton.

Budjetti melko laiha, jossain tonnin hujakoilla, tässä voidaan joustaa joitain satasia ylöspäin. Käytetty myös käy.

Kiitos jo etukäteen!

Suosaarni kai voi olla aika monen painoista. Mulla itselläni on saarnipodynen strato joka painaa jotain 4500g, mutta mulla oli myös saarnirunoinen tele joka painoi vain 3300g ja ne on suunnilleen samankokoisia, mutta painoeroa kilo.

Sun kandeis varmaan katsastaa nuo thinlinesarjan kepukat myös kun ovat ontoksi koverrettuja niin lienevät keveitä.

E: kysy lähtiskö tuo rahalla https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1435666 tuo steinbergeri on muutenkin makea kitara.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
LaXu
16.02.2019 13:16:49
Mä lähtisin etsimään ratkaisua leveästä, pehmustetusta hihnasta ennemmin kuin kitarasta. Leveä hihna jakaa kitaran painon tasaisemmin olkapäälle. Sun kumpikin kitara on aika keskipainoinen eikä tuosta ihan hirveästi päästä alas muuta kuin lavattomilla ja niissäkin vielä koverretulla rungolla.

Selän vahvistaminen on kuitenkin se kaikkein paras ratkaisu.
LaMotta
16.02.2019 13:32:29 (muokattu 16.02.2019 13:33:30)

Tuplahihna? Turvauduin tuollaiseen akuutin kaularangan hermokivun vuoksi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
TTV
16.02.2019 13:39:15
LaMotta: Tuplahihna? Turvauduin tuollaiseen akuutin kaularangan hermokivun vuoksi.

Onko tän kaltainen?

https://goo.gl/images/ZDfuSG
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
zedder
16.02.2019 13:46:36
hallu: E: kysy lähtiskö tuo rahalla https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1435666 tuo steinbergeri on muutenkin makea kitara.

Minulla on tuommoinen. Painoa 2,5 kg. Ihan OK mutta jotenkin "yllättäen" aika epästabiilin oloinen, lepattaa tuulessa.. Kaula paksuudeltaan vissiinkin suunnilleen Gibsonin slim taperin luokkaa. Pysyy kohtuullisesti vireessäkin vaikka hiukan kampeaisikin, tosin pidemmällä aikavälillä tuon pilipalimetallista tehdyn tallan kestävyys ei ole huippuluokkaa.

Ihan heti ei kyllä taida löytyä samanpainoista stratoa mistään...
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
LaMotta
16.02.2019 13:55:10

Taitaa rungoista leppä olla melkein kevein?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
73nd3r
16.02.2019 14:20:59
Anteeksi jos buzzkill, mutta en usko että kitaran painolla saa ne kivut loppumaan.

Checklistaksi ennemmin vaikka asento, hihna, kropan kunto, jumpat, fysiot, lääkkeet, leikkaukset (helpoimmista hankalimpiin).
Laulava Kylätohtori
16.02.2019 14:32:45
73nd3r: Anteeksi jos buzzkill, mutta en usko että kitaran painolla saa ne kivut loppumaan.

Checklistaksi ennemmin vaikka asento, hihna, kropan kunto, jumpat, fysiot, lääkkeet, leikkaukset (helpoimmista hankalimpiin).

Komppaan. Jos reilu 3 kg kitaralla tulee ongelmia, niin en usko, että auttaa mitään, jos saa hyvällä tuurilla kilon pois.

Parempaa hihnaa voi kokeilla, mutta muuten huomio soittoasentoon, kitaran korkeuteen (eli hihnan pituuteen), käden asentoon, jännittääkö hartioita tai niskaa, jne.. Ja sitten tietysti nuo fysiohommat, mutta ne ilmeisesti unohdetaan tässä kohtaa.3

Jos kuitenkin haet kevyempää kitaraa, niin unohda puulajit, kyllä ne ovat yksilöitä, joista vaan pitää hakea se kevyt skeba. Hallu tuossa jo antoikin hyvän esimerkin asiasta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
stumpe
16.02.2019 14:35:42
Hyvä tietää että kitarani ovat melko kevyitä.

Fender Eric Johnson thinline strato olisi kyllä unelma, tosin budjetti pitäisi tuplata.

Ja vaivaa myös GAS, eli lääkettä siihen myös etsitään.

Budjettivaihtoehtona olisi squierin thinline stratot, noin 400e, joku oli punninnut alle kolme kiloiseksi..
Lepinkäinen
16.02.2019 14:42:16
Strandbergit on tosiaan kevyitä. Body on ontto, mikä vähentää painoa. Tasapaino kuitenkin säilyy, koska ei ole lapaa ja virittimet tallassa.

Monessa muuten kevyessä kitarassa on kaulapainoisuus ongelmana.
iec
16.02.2019 14:48:38

Thinline Strato voisi olla sopiva painoltaan. Mulla on thinline Tele (ei Fender, vaan osista kasattu) ja se painaa alle 2,5kg.

Myös Prs SE Zach Myers on kevyt, samoin kun tuo aiemmin mainittu Steinberger.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
LaMotta
16.02.2019 16:35:49

TTV: Onko tän kaltainen?

https://goo.gl/images/ZDfuSG

Noita ne valmiit systeemit on. Tiukan paikan tullen voi laittaa kaksi tavallista hihnaa kiinni. Ajaa lähes saman asian.
LaXu
16.02.2019 22:06:58
stumpe:
Ja vaivaa myös GAS, eli lääkettä siihen myös etsitään.

Valitettavasti siihen ei nykytiede ole vielä pystynyt kehittämään lääkettä. Lopulta me kaikki ollaan kadulla kyselemässä et oisko jollain heittää parii D'Addarion kieltä, kun lompakko on tyhjä ja koti sekä treenikämppä soitinroinaa täynnä.
Laulava Kylätohtori
16.02.2019 22:16:50
iec: Thinline Strato voisi olla sopiva painoltaan. Mulla on thinline Tele (ei Fender, vaan osista kasattu) ja se painaa alle 2,5kg.

Myös Prs SE Zach Myers on kevyt, samoin kun tuo aiemmin mainittu Steinberger.

Joo, tämä PRS oli jo liian kevyt. Siis mulle. Se oli niin kevyt, että sillä oli jo "huono" soittaa. Vähän kuin lelu. Kitarana kyllä sinänsä todella hyvä, mutta keveys ei ollut ainut ongelma spekseissä, niin jatkoi matkaansa.

En tainnut ikinä punnita, en ainakaan muista, mutta tuo strato taitaa olla reilut 3,2 kg ja se oli selvästi kevyempi, joten kyllä sen oma yksilön on täytynyt olla selvästi alle 3 kg. Tuo oli varmaan ensimmäinen kitara, jonka kohdalla ymmärsin, että kitara voi olla myös liian kevyt.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
16.02.2019 22:27:54 (muokattu 16.02.2019 22:30:53)
Gibson SG tai Tokai SG. Todella kevyt malli ja seilaa soundissa jossain les paulin ja telecasterin välimaastossa, enempi lespan. Tone ja vol potikat on hyvässä paikassa joten eivät tule soiton tielle.

Hyvä ja suht halpa SG malli on Tokai SG-43 vaikka käytettynä jos haluaa päästä halvemmalla. Parempi kuin Epiphonen SG.

Mulla on strato ja Tokai SG, ja mun mielestä SG on just hyvä kaveri stratolle humppari kitaraksi.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Hezus
22.02.2019 15:10:37
Laulava Kylätohtori: Joo, tämä PRS oli jo liian kevyt. Siis mulle. Se oli niin kevyt, että sillä oli jo "huono" soittaa. Vähän kuin lelu. Kitarana kyllä sinänsä todella hyvä, mutta keveys ei ollut ainut ongelma spekseissä, niin jatkoi matkaansa.

En tainnut ikinä punnita, en ainakaan muista, mutta tuo strato taitaa olla reilut 3,2 kg ja se oli selvästi kevyempi, joten kyllä sen oma yksilön on täytynyt olla selvästi alle 3 kg. Tuo oli varmaan ensimmäinen kitara, jonka kohdalla ymmärsin, että kitara voi olla myös liian kevyt.

Kyseisen PRS:n kohdalla vaaka pysähtyi lukemiin 2,9kg.
Soundi lähtee sormista ja mopo käsistä..
Mikko1978
22.02.2019 15:26:57
Rahalla saa erittäin kevyttä suosaarnia. Pienemmällä budjetilla saa erittäin kevyttä lehmusta. Jos kevennellään lankkua koloilla ja aukoilla, niin puulaatu ei ole kriittinen.
Laulava Kylätohtori
22.02.2019 16:26:36
Muistelisin, että jäsen PIM vei tämän keveyden taannoin melko pitkälle ja rakensi (tai rakennutti, en muista) jonkun tosi kevyen kitaran. Oliko se siellä kahden ja kahden ja puolen kilon välissä, vai miten mahtoi olla...
Joees
22.02.2019 16:33:03
Laulava Kylätohtori: Muistelisin, että jäsen PIM vei tämän keveyden taannoin melko pitkälle ja rakensi (tai rakennutti, en muista) jonkun tosi kevyen kitaran. Oliko se siellä kahden ja kahden ja puolen kilon välissä, vai miten mahtoi olla...

Mun taannoin hommaamani Brad Paisley nimikkotele painaa 2,6 kiloa. Ovat kaikki siinä painoluokassa. Vaikkei puut olekaan vintakekorrekt niin tää on soundiltaan yksi parhaista teleistä mitä oon soittanut.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)