Aihe: Potikkaprobleema.. 1 | |
---|---|
![]() 20.02.2007 10:18:48 | |
Elkikkäs mulla on Ibanezin RG3120 jonka potikka on pikkuhiljaa menossa kohti viimeistä leposijaansa. Käytännössä se ei toimi enää ollenkaan. Oon yrittänyt kyllä putsata sitä jne., mutta ei auta! Nyt täytyis sitten pistää uus potikka tilalle..kysymys kuuluukin: minkähänlaisen potikan uskaltaisin tuohon keppiin upottaa, kun en viittis ihan mitään halpispotikkaa käyttää. Potikka on 500k log potikka ja Ibanezin sivuilta löyty mallikin: 3VR1J500G. Eli saiskohan noita alkuperäisosia jostain vai pitääkö heittää joku tarvikepotikka kehiin? | |
![]() 20.02.2007 10:33:42 | |
Levytukusta kannattaa kysyä noita Ibanezin alkuperäisosia. Luulisi sieltä nimittäin löytyvän, jos nyt ei hyllystä niin ainakin tilaamalla. "You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!" | |
![]() 20.02.2007 10:33:57 | |
Potikka on 500k log potikka ja Ibanezin sivuilta löyty mallikin: 3VR1J500G. Eli saiskohan noita alkuperäisosia jostain vai pitääkö heittää joku tarvikepotikka kehiin? Käy mikä tahansa 500k Log potikka, toki ne halvat alkaa rohisemaan hyvinkin nopeasti. Alkuperäisosassa saat varmasti maksaa extraa ja todennäköisesti se potikka on ihan tarvikeosa ibanezin omalla leimalla. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 20.02.2007 11:53:14 | |
Nuo Ibanezin omat elektroniikat ei ole kovinkaan kovassa huudossa. Mulla ei tosin ole ollut ongelmia niiden kanssa, mutta monilla tuntuu olleen. Joku aika sitten kysyin noista potikoista ja muista romuista, ja kettu silloin raapi pitkän listan kasaan tähän malliin: Hyvä kysymys..mitä sitten kukin ymmärtää "laatuosilla".. Itsellä riittää, että kyseinen osa kestää käyttöä ja pitkään.. ;) Noista mikrokytkimistä kaiketi Jeanrenauld, New Ohto Gakki, Mitsubishi, JFT nyt ainakin..ja Gotohin brändin alla myytävät.. sitten muutama muukin. Potikoista CTS (Chicago Telephone Supply) Alps, Bourns, Allen-Bradley..ja kyllähän Maxxon Electronic Co:n potikoistakin on hyviä kokemuksia. Hosco on myös ihan toimiva. Mikkiswicheistä tietenkin Switchcraft, ja sitten Maxxonin "laatikko" eli se suljettu palikka. Jakeissa Switchcraft, Bourns, vanha Simms-Watts, noissa ainakin on liuskat riittävän jämäkkää tekoa eivätkä "väsy" ja aukea.. Konkistahan on kaikkein hypetetyin tone-konkka Sprague, mutta kyllä mikä hyvänsä konkka tuntuu toimivan, ellei asennusvaiheessa oo sitä paahtanut pilalle.. Noissa pikkukilkkeissä vaan on usein tyytyminen siihen, mitä liikkeen hyllystä löytyy. Ehkä hyvä vinkki olisi katsella vähän vaikka switchejä, onko jämäkän tuntuinen, onko vivussa "klappia" ja onko kytkentäliuskat sellasia, että niitä saa ihan pienellä näppivoimalla taipumaan... Ja, ennenkaikkea, hyvilläkin osilla, mutta huonolla asennuksella tulee ongelmia. Eli kannattaa ne juotokset tehdä hyvin ja skemat tsekata huolella. | |
![]() 20.02.2007 12:11:31 | |
Koita etsiä jotain hyvää made in japan tarvikepotikkaa joka on sitä ohuempaa mallia. Dimarzion potikoita olen itse käytellyt mutta joutuu ibanezeihin tekemään lisää tilaa. Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita. | |
![]() 20.02.2007 12:31:22 | |
Koita etsiä jotain hyvää made in japan tarvikepotikkaa joka on sitä ohuempaa mallia. Dimarzion potikoita olen itse käytellyt mutta joutuu ibanezeihin tekemään lisää tilaa. Mitenkä niin? Mulla on ainakin DM:n potikka tuossa hyllyllä, joka on pienempi potikka, kuin Iban originaalit. JEMissäkin on samankokoinen potero, kuin RG:ssä ja ihan hyvin sielläkin DM:t kukkuu. DM:n potikan varsikin on ohuempi kuin Iban orkkispotikoiden, joten en ymmärrä, missä se voisi kanittaa. | |
![]() 20.02.2007 12:39:34 | |
Mitenkä niin? Mulla on ainakin DM:n potikka tuossa hyllyllä, joka on pienempi potikka, kuin Iban originaalit. JEMissäkin on samankokoinen potero, kuin RG:ssä ja ihan hyvin sielläkin DM:t kukkuu. DM:n potikan varsikin on ohuempi kuin Iban orkkispotikoiden, joten en ymmärrä, missä se voisi kanittaa. Omissa dimarzioissani se kierreosa on huomattavasti paksumpi. Tarkkaa potikan mallinumeroa en nyt osaa tähän heittää kun paketteja ei ole tallessa. Ibanez ja Framus, muuta ei tarvita. | |
![]() 20.02.2007 12:47:19 | |
Osta alpha tai cts potikka normaali 500 ohm log. Japanissa tehdyissä kitaroissa on yleensä 6mm akselilla olevat potentiometrit. Jenkeissä sitten 1/4" tai siis 6,3mm akselit. Vähän joutuu reikää viilaamaan isommaksi jos tollasen jenkkipotikan laittaa. | |
![]() 20.02.2007 18:05:47 | |
Juu kiitoksia vastauksista! Kyselin levytukusta ja sieltä löytyisi alkuperäisosa.. kustantaa 9,70€..eli tuplahinta tarvikepotikkaan. Kannattaisiko lunastaa pois vai harkita tosiaan jotain ehkä jopa parempaa potikkaa?? Olisin kyllä valmis koittaan jotain muutakin..mutta mistähän sellaisia kannattais lähtee etsiin?? Plussaa olis tosiaan jos potikka olis suunnilleen samankokoinen ettei hirveesti joutuis kikkaileen! | |
![]() 20.02.2007 18:41:48 | |
Plussaa olis tosiaan jos potikka olis suunnilleen samankokoinen ettei hirveesti joutuis kikkaileen! No, sitte on tuo alkuperäis-varaosa takuuvarma vaihtoehto tosiaan.. Niinkuin tuolla todettu, jenkkiläiset on jenkkein mitoilla, joten eivät ilman viilaa tai kaiverrusta reamerilla sovi, se 0,3 milliäkin on joskus liikaa.. Enkä kovin kauheesti epäile noitten alkuperäistenkään kestoa normikäytössä, Maxxonia tai New Ohto Companya tai Mitsubishiä tms. siellä kumminkin takana on. Japsikitaroissa kaikissa tuollasia. Ja vuosien mittaan kovin kiiteltyjä ovat olleet. 8) Toki Chicago Telephone Supply (CTS) on hyvä myös, mutta asennus ei menne heittämällä, pelkäänpä.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 21.02.2007 03:01:29 | |
Kuinkas vanha kitara tuo on? jos se on alle 10v ni melkein sanoa että ei tuo iban orkkispotikka mitenkään erityisen ylivertaisen laadukas ole:) (niinno tietenkin riippu käytöstä tai sen puutteesta ja ympäristöstä) Ei kai ne iballakaan viitsi omaa katetta pienentää laittamalla sen parhaan ja kalliimman potikan kun edullisempikin perustarvike riittää vallan mainiosti.... Tunteella päin vittua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)