Aihe: Trankkujen aateli
1 2 3 4 5 6 7 8 9
LO
25.12.2005 23:43:03
Paljon on puhetta putkivahvistimista ja monen tonnin kamoista. Kun vihdoinkin saadaan ostettua se Engl, Mesa, Orange - you name it, niin alkaa päivittely siitä kuinka kehnoja trankut on. Paskaa puhuisin, jos väittäisin haluavani vaihtaa oman Triaxikseni nyt johonkin trankkucomboon, mutta oon moneen otteeseen joutunut (tai pikemminkin saanut) soittaa transistoripelillä josta lähtee vähintäänkin uskottavat soundit ja vieläpä järkevällä äänenvoimakkuudella. Usein ongelma tuntuu olevan vain se, että yritetään tehdä transistoreilla putkisoundi joka on - lets face it: mahdotonta. Sitten kun on vain yritetty tehdä hyvältä soundaava tankkuvahvistin, niin lopputulos onkin erittäin hyvä.

Kenenkään etua ei aja lista kaikkien aikojen parhaista trankkuvahvareista. Sen sijaan haluaisin ihmisten kertovan POSITIIVISIA kokemuksia nykypäivänä saatavilla olevista vahvistimista, mieluiten ei niin vakavasti soittoharrastustaankin ottaville sopivassa hintaluokassa -> aivan maksimissaan 1000e, joten jätetään Line6:n Vettat sun muut suosiolla sivuun. Toivoisin myös, ettei tää mene yksinomaan miksikään putkivahvistimien mollaukseksi.

En paljon näitä palstoja seuraile, mutta Tech 21 Trademark-sarjasta kuulee vain positiivista palautetta. Rolandin Cubet taitaa myös olla yleisesti "hyväksyttyjä" vahvistimia. Näiden kahden rinnalle nostaisin Rocktron Rampagen. 80 wattista ei-efekteillä-varustettua versiota olen testannut. EQ-potikat vain kello 12-kohdalle ja menoksi. Soundin lisäksi hyvää on varsin inhimillinen hinta.

Sana on vapaa:)
Mustikkamuffinssi
25.12.2005 23:45:20
Roland Jazz Chorus. Tuommoinen on pakko vielä joskus hommata.
Don't forget, kids... The faster you download, the bigger your penis is.
-K-
25.12.2005 23:48:23
Marshall mosfet lead 100. Asia peli tehoa halvalla. Siihen eteen vielä behringerin ultra metal pedaali niin johan tulee ohkasta rässisäröö.

Rolandin vehkeistä löytyy asiapuhtaat, jopa näin vähän vähemmän hehkutetuista spirit värkeistä.

Myös randall tuotta metallitouhuihin kivaa mättösäröä, ei siinä toki ole mitään putkivahvistimen dynamiikkaa mutta kyllä ihan asiallisia vehkeitä ovat.

Pahin kuva meikäläiselle on tullu näistä hybridivehkeistä, volumetason noustessa basson määrät nousevat järjettömiksi ja ei se yksi putki kuin pahimmillaan tee soundista mössöä.
Ei suotta elämys.
Tympee Huttunen
25.12.2005 23:55:15
Luin, että Transujen Aateli ja olin jo ehdottomassa Miriamia....sori...
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
Aki
25.12.2005 23:59:23

Cubet on ok, mutta Valvetronix pesee nämä ainakin cleaneissa ja rosoissa. Voxeissa tosin on yksi 12AX7, tiputtaako tämä se pois listalta?

Trademark60 on kyllä oikein hyvä combo, mutta ei mun verta seisauttava. Tuolla PopJazzilla on melkein joka luokassa TM60 sekä Fender HR Deluxe, ja etenkin ilman henkilökohtaista huoltoa ja huolenpitoa ne Fenkut kuulostaa tosi karmeilta TM60:sten rinnalla.

Vanhat Farfisat (70-luku) on aivan mainioita trankkucomboja, etenkin TR-70. Ei kuulu aiheeseen, mutta oli pakko mainita, oli niin hyvä. Olis ollu vähääkään pienempi kuin 2x12" ni olisin pitäny ittelläni.

En uusista ole varma, mutta ainakin aiemmat Peavey Banditit oli aivan hyviä.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Jani The Rock
26.12.2005 00:03:14

Fender Stage 160:lla olen soitellut tyytyväisenä jo monen vuoden ajan. Myös Pro 185:stä on oikein positiivisia kokemuksia.

Mosfet-Marshallit on hyvinkin jees, ja Peaveyn trankkuvehkeet samoin.
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
Antti1
26.12.2005 00:09:46 (muokattu 26.12.2005 00:26:27)
Marshallin ekan sarjan Valvestateista nostaisin 8100-nupin ja 8280-combon esille. Jos haluaa metallia mättää, niin tästä saa mukavan harvahampaista ja erittäin tiukkaa säröä. Jos ihan rehellisiä ollaan, niin ei ole kauhean kaukana vaikka ENGL Thunder/Screamer -osaston higain soundeista. Dynamiikka nyt on eri tasoa ja puhtaat löytyy Metallican One nimisestä kappaleesta (hyvät eli ei, kuunnelkaa ite. ei siis sama vahvari, mutta sama soundi), mutta säröt on jees. Ruuvaamista sitten onkin vaan aika paljon, ettei kuulosta ihan siltä teinisurinalta.

EDIT 1: Jännää sinänsä tämän keskustelun ajankohta, sillä juuri puoli tuntia takaperin marisin rumpalille muusikoiden netin naurettavasta putkipuritanismista. Kaikki vannoo putkien nimeen, vaikkei tiedä edes mistä siinä on kyse. Ei mun mielestä yleensä edes voida puhua mistään putkisoundista, päätevahvistinten särökäyttäytymistä lukuunottamatta. Trankuista on mahdollista saada yhtä mehevää sointia, kuin parhaasta putkivahvarista ja putkivahvarista on mahdollista saada yhtä munatonta sirinää, kuin huonoimmasta trankusta. Kuka sen putkisoundin muka erottaa? Millä tavalla se putki siinä soinnissa kuuluu? Mitä yhteistä on fenkun hotrodin ja mesan roadkingin soinnissa? Ei mitään?

Tekisi mieli tilittää niin perhanasti, mutten viitti tähän keskusteluun tuntojani purkaa.

EDIT 2: No pistänpä kuitenkin hieman lisää, kun jäi kaivelemaan. :) Kohta joku tulee puhumaan dynamiikasta. Mitä väliä sillä on jossain mätössä? Ei mitään. Ymmärrän jonkun LaXun ja Juccizen viehtymyksen dynamiikkaan, koska he varmaan käyttävät sitä hyödykseen volumepotikoita rullatessaan.

Entäpä sitten se putkien lämpö? No ei ne kuulosta yhtään sen lämpimämmiltä, kuin hyvin tehdyt trankutkaan. Kuunnelkaapa huviksenne 5150:n tai minkä tahansa mättökoneen perussointia, kuinka lämmin se on? Kylmää sointia sieltä perussäädöillä ja putkilla tulee, niinkuin metallimiehet olettaakin tulevan. Ei paljoa ole Uraltonen helmeilevän pehmeistä puhtaista tietoa, saatika ruskealta kuulostavista rokkisäröistä.

Mä tahdon siis tällä aavistuksen provokatiivisella tekstilläni tuoda esille sellaista näkökantaa, että putket ei ole autuaaksitekevä asia, eikä niistä itsestään tule mitään tiettyä soundia (jokaisella putkella tosin on ominaissointi, mutta kuulostaako jokainen ecc83:n etusessaan omaava vahvistin samalta?). Kaikki riippuu kytkennästä, säädöistä, muusta soittokamasta, soittajasta, soittohuoneesta jne. Ehkä joku löytää putkimarshallista unelmasointinsa. Se ei tarkoita, että ne trankut olisivat huonoja toteutustapansa takia. Laitteet ovat yksilöitä, joista jokaisessa on oma soundinsa. Ihan jokaisessa. Tämä nykyisin vallalle päässyt käsitys putkivahvistimien paremmuudesta vaan karsii huomattavasti varteenotettavien trankkuvaihtoehtojen kehityskulkua, maahantuontia, testaamismahdollisuuksia yms.

Lopputeesinä väitänkin, että kaikkien pitäisi etsiä enemmän omaa soundiansa mitä hurjimmilla virityksillä, eikä sitä yleisesti hyväksyttyä putkisoundia. Mitälie se putkisoundi sitten tarkoittaakaan.
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
McNulty
26.12.2005 00:12:33
Hevipiireissä ainakin Randall on yleisesti hyväksytty transistorivaffari. Räkkipuolella sitten Rocktron.
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
LO
26.12.2005 00:22:09 (muokattu 26.12.2005 00:55:41)
Aki
Cubet on ok, mutta Valvetronix pesee nämä ainakin cleaneissa ja rosoissa. Voxeissa tosin on yksi 12AX7, tiputtaako tämä se pois listalta?

Ei tiputa, kyllä Valvetronixit viime kädessä trankkuja on. Aika hyviä sellasia mun mielestä. En sitten tiedä palautuuko se siihen yhteen putkeen. Veikkaisin, että lähes samaan lopputuloksen olis Vox päässyt ilman sitäkin -> myyntikikkana hyvä. Yleisesti oon näistä hybridiviritelmistä samaa mieltä -K-:n kanssa, ei toimi. Varsinkin Laneyn Tube Fusion-sarja on jotain aivan käsittämätöntä kun saman lafkan putkivahvistimet on taas aina kolahtanut.

Antti1:
Marshallin ekan sarjan Valvestateista nostaisin -- putkisoundi sitten tarkoittaakaan.

Joo, mua ärsyttää ihan älyttömästi kanssa se putkipuritanismi, vaikka itellä putkivahvistin myös on. On vaan pariin kertaan herättänyt, kun oon testannut joitain niin hyvän kuuloisia trankkuja, että on tullut mietittyä oman Triaxisen tarpeellisuutta. Harrastelijapohjalla kuitenkin oon, niin kun varmaan suurin osa tämänkin foorumin jäsenistä.

Rivien välissä se sulla tulikin, mutta todetaan se nyt suoraan: Liian usein hyvän soundin etsinnässä katsotaan papereita ja ulkonäköä sun muita aivan epäolennaisia asioita. Väittäisin jopa, että puolet sen oman soundin hyvyydestä on ihan psykologinen juttu. Siihen en ota kantaa onko se hyvä vai huono asia, kunhan haluan vain tuoda tällaisen tosiasian (tai näkökannan siitä) esille.
Da Make
26.12.2005 00:23:25
Hevipiireissä ainakin Randall on yleisesti hyväksytty transistorivaffari. Räkkipuolella sitten Rocktron.

Randallin transistori kamat aina RG75 "ylöspäin" ovat erittäin heviä tavaraa!

Tech 21 SansAmp PSA-1 on paras etunen jota olen maistanut, aivan mahtavat Hi-Gain ja klean soundit. Kevyt rosot eivät kyllä ihan vastaa omaa näkemystä, mutta päteviä nekin. Tarkoituksenani olisi rakentaa SansAmppiin perustuva räkki härdelli tuon 2204 Marsun kaveriksi.

Trankku ja putki ovat oma juttunsa, eivät välttämättä ikinä kilpailijoita keskenään. Näin siis minun mielestäni.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
McNulty
26.12.2005 00:30:18
Tech 21 SansAmp PSA-1 on paras etunen jota olen maistanut, aivan mahtavat Hi-Gain ja klean soundit. Kevyt rosot eivät kyllä ihan vastaa omaa näkemystä, mutta päteviä nekin. Tarkoituksenani olisi rakentaa SansAmppiin perustuva räkki härdelli tuon 2204 Marsun kaveriksi.

Mie olen just etusta itselleni katselemassa... tuo SansAmp PSA nousi listoille kun jutustelin Helionin Jaakon kanssa yks päivä noista soittovehkeistä. Nimenomaan kaipaisin loistavia hi-gain soundeja kuin myös lämpimiä cleaneja.

Minun räkistäni olisi tarkoitus löytyä etusen lisäksi vielä VHT 2/50/2 ja t.c:n G-Majuri.
etuSEKSI olen katsellut Rocktron Piranhaa, Engl E530 ja nyt tuota SansAmpia.

Kerro ihmeessä lisää tuosta SansAmpista jos on jotain ruusuja ja risuja ko. vermeestä annettavaksi.

Trankku ja putki ovat oma juttunsa, eivät välttämättä ikinä kilpailijoita keskenään. Näin siis minun mielestäni.

Uskoisin trankkuetusen toimivan hienosti putkipäätteen kanssa. Putkien lämpö ja trankkujen gain, ihan miun juttu! :)
fox
26.12.2005 00:38:32

Minun räkistäni olisi tarkoitus löytyä etusen lisäksi vielä VHT 2/50/2 ja t.c:n G-Majuri.

Hei ´crusher, kannattaa myös katsastaa se wanhempi Chameleon, ja ehdottomasti VooDuValve, jos Piranhaa pidät vaihtoehtona.. Muuten noista trankuista vielä, Yamahan nupit on ihan toimivia, meillä yks toimii jopa edelleen.. Labit (jos löytyy) on myös varteenotettavia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
McNulty
26.12.2005 00:42:15
Hei ´crusher, kannattaa myös katsastaa se wanhempi Chameleon, ja ehdottomasti VooDuValve, jos Piranhaa pidät vaihtoehtona.. Muuten noista trankuista vielä, Yamahan nupit on ihan toimivia, meillä yks toimii jopa edelleen.. Labit (jos löytyy) on myös varteenotettavia.

Chameleon On-Line ja VooDu Valve ovat myös listalla, samoin kuin ART DST-4, mutta ne on alemmilla sijoilla. Chameleonissa ja Voodussa on liikaa "menuja" ja kaikkea muuta sälää. Piranhassa on suoraan tarvittavat potikat etupaneelissa :)
fox
26.12.2005 00:46:55

Chameleon On-Line ja VooDu Valve ovat myös listalla, samoin kuin ART DST-4, mutta ne on alemmilla sijoilla. Chameleonissa ja Voodussa on liikaa "menuja" ja kaikkea muuta sälää. Piranhassa on suoraan tarvittavat potikat etupaneelissa :)

No joo, myönnetään varsin todeksi.. ;) Itse asiassa meitin kalustosta löytyy molemmat, joten hyvin ymmärrän, mitä tuolla tarkoitat. Toisaalta, kun sieltä hakee (jos suinkin viitsii) NE soundit niin...
McNulty
26.12.2005 00:52:07
No joo, myönnetään varsin todeksi.. ;) Itse asiassa meitin kalustosta löytyy molemmat, joten hyvin ymmärrän, mitä tuolla tarkoitat. Toisaalta, kun sieltä hakee (jos suinkin viitsii) NE soundit niin...

Hehe... kyllä miulle silti se VooDu kelpais. Myynnissä kenties? =)
Exhausted
26.12.2005 00:54:07

Ei tiputa, kyllä Valvetronixit viime kädessä trankkuja on..

Ärsyttää muuten kun jotkut pitää Valvetronixeja mallinnusetuaste+putkipäättäri-vehkeinä, vaikka se putki siellä on vain jonkinlainen mallinnus putkipäättäristä, varsinainen tehonvahvistus tapahtuu kuitenkin ilman mitään putkia. En sitä kiellä, etteikö putki lisäisi putkisaundia digitaaliseen maailmaan, mutta kyse ei silti ole oikeasta putkipäätteestä. Mainonnan uhreja ovat jotkut.
fox
26.12.2005 01:00:42

Hehe... kyllä miulle silti se VooDu kelpais. Myynnissä kenties? =)

Eihän toki, eihän sitä kukaan hyvää härveliä, jolle käyttöö on, myy... sorry.. ;)
Aikas vähän noita myynnissä on, mun mielestä??
McNulty
26.12.2005 01:21:08
Eihän toki, eihän sitä kukaan hyvää härveliä, jolle käyttöö on, myy... sorry.. ;)

Etuasteköyhä-meininki siis jatkuu. Kai se pitää vaan säästää tuohon PSA 1.1...

Aikas vähän noita myynnissä on, mun mielestä??

On... ja Piranhastakin saa maksaa sen 300-400e jos haluaa. Saksan Ebayssa oli muistaakseni yksi tsibale. Vähän kyllä teki mieli hukata matkarahat sinne, mutta sitten muistui mieleen Etelä-Italian rannat ja aurinko :)
Da Make
26.12.2005 01:21:33

Kerro ihmeessä lisää tuosta SansAmpista jos on jotain ruusuja ja risuja ko. vermeestä annettavaksi.

Vaikuttaa aika samanlaiselta ajatukselta kuin minulla, tosin mielessä käväsi Mesan Recto studio preamp, mutta siinä ei ollut sitä monipuolisuutta (midicontrolloitavuus), yksi tosi hyvä soundi siitä lähti, hi-gain. Mutta samaan pystyi omissa kokeilussani myös SansAmp. Tehdas patcheissa tykästyin todella kovasti Pantera nimiseen patchiin, se todellakin oli kuin 1:1 Reinventing the steel (minusta paras P. lätty). Etuasteena oli tässä kokeilussa joku ihan perus PA pääte, ja kaiuttimina 2kpl Electro Voicen (EV) "all range" kaiuttimia. En muita olivatko aktiiviset vai eivät.

Uskoisin trankkuetusen toimivan hienosti putkipäätteen kanssa. Putkien lämpö ja trankkujen gain, ihan miun juttu! :)

Itse en ole päässyt tuollaista kombinaatiota päässyt kokeilemaan (kellään tutulla ei ole myöskään putkipäättäriä...) Mutta luulisin että, ja muistelisin lukeneeni että kun tuo SansAmp emuloi putkisoundeja ja lisää kaiutinsimulaationkin soppaan mukaan, olisi suotavaa että sitä käytettäisiin mahdollisimman neutraalilla set upilla, siis allrange elementit ja transistori pääte. Myös putkinupin eteen soittaminen ei luetun perusteella tuota parasta mahdollista soundia.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
Hank Marvin_
26.12.2005 01:55:19
Kyl toi VOXin AD120VT on kyl aika kova peli...!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)