Aihe: Laadukasta multiefektiä
1 2
J.RA
20.02.2007 19:42:28
Olen jo pitkään käyttänyt pelkkiä pedaaleita ja laudasta löytyykin aika kattava kattaus. En ole pahemmin edes tutustunut multiefektitarjontaan. Alkuaikoina soitin pitkään Zoomilla ja sen jälkeen käytin vähän aikaa Bossin ME50. Viimeiset liki 5 vuotta olen soittanut yksittäisillä pedaaleilla.

Nyt on kuitenkin alkanut vaivaamaan ajatus, jotta hankkisin jonkun laadukkaan multiefektin. Haluaisin että laitteesta löytyisi lähestulkoon kaikki tarvittava, se olisi nimeen omaan se sen plussapuoli, kompaktiuden lisäksi. Tuntuu tyhmältä hankkia jokin yli satasen pedaali, jos sitä käyttää yhden biisin yhdessä riffissä. Tai edes ei vielä tiedä onko sille edes käyttöä! Lähinnä haluaisin kasata noutopöydän, josta voisin noukkia sen haluamani. Ymmärrättekö? : )

Vaihtoehtoina on lähinnä ollut Podin xt live tai sitten G-major, ehkäpä jopa Bossin gt8. Haulla aika paljon löysinkin, mutta mielelläni kuulisin mietteitä näistä vehkeistä juuri tähän tarkoitukseen. Vähän arveluttaa kun mukaan tulee kaiutinmallinnoksia, sun muita, mitä en todellakaan aio alkaa käyttämään. Säröjä en tarvitse, ne tulevat vahvistimesta.

Vahvistimena on Mesan recto, ja aika raskasta musiikkia veivataan, mutta myös kevyempiäkin soundeja ja maailmoja olisi kiva (yrittää) luoda. Eli laadukasta multiefetiä, josta olisi tarkoitus repiä kaikki efektit. Mainitkaa myös ihmeessä, jos muita laitteita kuin nuo mainitsemani sopiaisi tähän hommaan! Ja kuulostaako koko ajatus aivan hullulta?
-Sellasta se vaan on-
Ziggy Bubba
20.02.2007 19:54:32 (muokattu 20.02.2007 19:55:54)

Jos efektimasiinaksi olet vehjettä hommaamassa, niin suosittelisin GT-8:ia. Siitä irtoaa todella monipuoliset soundit ja säätövaraa on enemmän kuin tarpeeksi - vaatii siis myös kärsivällisyyttä. XT Live on myös hyvä masiina, mutta efektien säätömahdollisuuksia on vähemmän (silti todella paljon).

Ite pistin GT-8:n aikoinaan myyntiin ja hommasin XTL:n, sillä jälkimmäisessä on ne vahvarimallinnukset mun korvaan reilusti parempia... Mut niitähän tässä ei kaipailtu.

E: Ei kuulosta ajatus hullulta, noilla multipaavoilla pääsee kätevästi monipuoliseen soundimaailmaan käsiksi. Toisaalta jos tarvetta on vaan parille eri muljuttimelle, niin silloin taipuisin irtopedaaleihin.
Myspace.com/Crookmachine
Exhausted
20.02.2007 20:10:30

Mulla on ollut nyt toista vuotta Mesan pikkucombon edessä POD XT live, jota käytän pelkkiin efekteihin. Siinä on etuna se, että efektejä voi kytkeä erikseen päälle ja pois, mutta myös presettejä voi käyttää. Eli voi olla ne perusefektit painalluksen päässä kuin pedaaleilla, mutta sitten jos tarvitsee sen autowahflangerdelayreverbin, niin sen saa yhdellä painalluksella. Best of both worlds, sanon minä. Ja tarvittaessa vehje taipuu suoraan linjaan soitettavaksi, että backuppi- ja demolaitteistot on samassa :-)
Perza
20.02.2007 20:14:40
Jotenki tuntuu typerältä laittaa Rectifierin perseeseen jotaki Podia tai Bossin multilankkua, koska niissä on kaikenmaailman vahvistin/kaappi mallinnuksia.

Ainoa oikea ratkaisu mun mielestä on G-majoR tuohon Mesan Efektilenkkiin. Ei syö syö vahvistimen omaa saundia, suhteellisen helppo käyttää, monipuolinen, etkä maksa noista turhista ja varmaan Mesaan verraten surkeista mallinnoksista.

Toisaalta joku sanoo tähän, että saahan ne mallinnukset pois päältä ja käytettyä pelkkiä efektejä. No mitäs niistä sitte makselee!!

G-Major, et pety!!
Turhaa
J.RA
20.02.2007 20:28:27 (muokattu 20.02.2007 20:29:41)
Toisaalta joku sanoo tähän, että saahan ne mallinnukset pois päältä ja käytettyä pelkkiä efektejä. No mitäs niistä sitte makselee!!

Tämähän se juuri tuntuukin vähän tyhmältä. Oletko kokeillut noita vehkeitä vierekkäin? Itse olen kokeillut kumpaakin, mutta en vierekkäin. Jäi sellaiset fiilikset, että podi xt vei kyllä voiton... En tiedä oliko metapsykoa vai mitä.. Lähinnä kiinnostaakin mielipiteet pitkässä juoksussa. Tällähetkellä kyllä kallistuisin tuohon podiin..

Miten, eikö tuossa podissa ole myös wahimallinnoksia. Mitkä ovat niistä kokemukset? Kuinka käyttökelpoisia ne ovat?

Ja tarvittaessa vehje taipuu suoraan linjaan soitettavaksi, että backuppi- ja demolaitteistot on samassa :-)

Nämä ovat kyllä kanssa varteenotettavia plussia.
-Sellasta se vaan on-
Exhausted
20.02.2007 20:28:50

G-Major, et pety!!

Kuten tuossa äsken sanoin, vaikkei vahvari- ja kaappimallinnoksia käytä normisoitossa, niin niissä on hyvä backup-systeemi tai sitten demoäänitysverme samassa.

G-Major on varmaan ihan jees, jos haluaa käyttää vaan hifi-chorusta ja delayta ynnä muuta, mutta vahvarin eteenhän se ei sovi. Podi taas toimii parhaiten vahvarin edessä, löytyy wahit ja boostipedaalit sun muut. Itselläni ainakin toimii tämä rokkimeininki parhaiten. Sitten Bossin GT-8:n saa sekä vahvarin eteen että lenkkiin, varteenotettava vaihtoehto...
Exhausted
20.02.2007 20:30:14

Miten, eikö tuossa podissa ole myös wahimallinnoksia. Mitkä ovat niistä kokemukset? Kuinka käyttökelpoisia ne ovat?

uusimmassa XT-sarjassa tosiaan on muistaakseni 7 eri wah-mallia. Kyllä ne ihan asiansa ajavat. Ehkä suurimpana ongelmana voi olla ekspressiopedaalin tatsi verrattuna normiwahiin, vaikka toki crybabystä tuttu on-off kytkin löytyy sieltä pedaalin ala-asennosta.
Quu
20.02.2007 20:34:36

Ostin POD XT:n viime kesänä ja olen ollut todella tyytyväinen.
Säätövaraa on enemmän kuin jaksan säätää ja silti saan omaan korvaan todella hyviä soundeja. Niin puhtaille, rokkiin kuin heviinkin.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
Exhausted
20.02.2007 20:40:51

Haluaisin vielä nostaa tuon käyttöliittymä-asian esiin. Pod XT Livessä on siis jokaista pankkia kohden neljä muistipaikkaa, ja jokaiselle muistipaikalle on amp, stomp, mod ja delay-painikkeet, sekä tietysti volumepedaali jolla saa wahin päälle, tai ohjelmoitua jotain efektin parametria. Mulla esimerkiksi ykkösmuistipaikka on sellainen jossa oletuksena ei ole mitään efektejä, mutta nappia painamalla siihen saa lisättyä Tube screamerin, phaserin tai perusdelayn. Pelkästään tuolla muistipaikalla soittelen puolet illan keikkasetistä. Sitten toisessa phaserin tilalla on flangeri ja screamerin tilalla fuzz face jne. Joissain muistipaikoissa on monta efektiä kerralla päällä, että ne saa nopeasti haettua jos tarvitsee.

GT-8:ssa taas on jokaista pankkia kohden myös nuo neljä muistipaikkaa, mutta vain yksi toimintopedaali. Tosin en tiedä saako sen säätää muistipaikkakohtaisesti. Jos hommaat G-Majorin ja vaikka Rolandin FC-200:n niin näitä käyttötapoja ei voi sotkea samanaikaisesti, vaan joudut joko menemään pelkillä muistipaikoilla, tai sitten pelkillä efektit on/off-kytkimillä. Ja FC-200:n ohjelmointi vaatii jo vähän osaamista sekä ohjekirjaa :)
oiva tumpeloinen
20.02.2007 20:57:22 (muokattu 20.02.2007 20:58:11)
Haluaisin vielä nostaa tuon käyttöliittymä-asian esiin. Pod XT Livessä on siis jokaista pankkia kohden neljä muistipaikkaa, ja jokaiselle muistipaikalle on amp, stomp, mod ja delay-painikkeet, sekä tietysti volumepedaali jolla saa wahin päälle, tai ohjelmoitua jotain efektin parametria. Mulla esimerkiksi ykkösmuistipaikka on sellainen jossa oletuksena ei ole mitään efektejä, mutta nappia painamalla siihen saa lisättyä Tube screamerin, phaserin tai perusdelayn. Pelkästään tuolla muistipaikalla soittelen puolet illan keikkasetistä. Sitten toisessa phaserin tilalla on flangeri ja screamerin tilalla fuzz face jne. Joissain muistipaikoissa on monta efektiä kerralla päällä, että ne saa nopeasti haettua jos tarvitsee.

GT-8:ssa taas on jokaista pankkia kohden myös nuo neljä muistipaikkaa, mutta vain yksi toimintopedaali. Tosin en tiedä saako sen säätää muistipaikkakohtaisesti. Jos hommaat G-Majorin ja vaikka Rolandin FC-200:n niin näitä käyttötapoja ei voi sotkea samanaikaisesti, vaan joudut joko menemään pelkillä muistipaikoilla, tai sitten pelkillä efektit on/off-kytkimillä. Ja FC-200:n ohjelmointi vaatii jo vähän osaamista sekä ohjekirjaa :)

En mä nyt tiedä, että onko se niinkään kovaa rakettitiedettä saada Major ohjelmoitua. Tai ei mulla sellaista ole ollut, mutta ei tuo Force ainakaan mikään kovinkaan vaikea ole käyttää. Lankusta taas riippuu, miten CC-komentoja/preset-vaihtoja pystyy ohjelmoimaan. Forcessa ainakin on myös valmiina asetuksia joillekin lankuille, jolloin ei tarvitse muuta kuin valikosta valita oikea lankku ja kaikki napppulat toimii niin, kuin niissä lukeekin. Samaan syssyyn Major ohjaa myös Mesan. En tiedä, miten GT tuosta selviytyy, puhumattakaan XT:stä. Paljon olen kuullut myös juttua Mesan ja PODin sopivuudesta keskenään, mutta en niihin sen enempää puutu, kun ei omaa kokemusta tuosta ole.

G-Major on varmaan ihan jees, jos haluaa käyttää vaan hifi-chorusta ja delayta ynnä muuta, mutta vahvarin eteenhän se ei sovi. Podi taas toimii parhaiten vahvarin edessä, löytyy wahit ja boostipedaalit sun muut.

Mitenkäs PODin kanssa, jos haluaa ne efektit luuppiin? Sitä ei vissiinkään saa sekäettä? Henkilökohtaisesti en ainakaan kovasti välitä modulaatioista ennen säröjä, mutta makuasioitahan ovat ne.

Ainoa oikea ratkaisu mun mielestä on G-majoR tuohon Mesan Efektilenkkiin. Ei syö syö vahvistimen omaa saundia...

Kyllä Major jonkin verran ääntä värittää, jos se ei ole bypass-tilassa. Single Recton kanssa tosin siinä taitaa releet riittää myös lenkin on/off-ohjaukseen.

Pahoitteluni, ettei tullut kronologisessa järjestyksessä lainattua tekstejä, mutta ei nyt jaksa alkaa vaihtelemaankaan niiden järjestystä. =)
Krice
20.02.2007 21:51:39

Lainaan ketjua ja kysyn omistaako kukaan Zoom G7.1ut:tä ja jos, niin minkälainen se on..
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
hq
20.02.2007 21:57:45
GT-8:ssa taas on jokaista pankkia kohden myös nuo neljä muistipaikkaa, mutta vain yksi toimintopedaali. Tosin en tiedä saako sen säätää muistipaikkakohtaisesti.

GT-8:ssa voi säätää MITÄ VAIN ;)

Eli toimintopedaalin voi säätää muistipaikkakohtaisesti, ja sen saa myös tekemään useita asioita yhdellä painalluksella. Expressiopedaaliin ja sen kytkimeen voi myös määritellä mitä tahansa toimintoja samalla tavalla.
Lisäksi laitteen saa manual modeen jossa muistipaikanvaihtopolkimet toimivat efektien päälle/pois-painikkeina (voi valita minkä efektien).
Exhausted
20.02.2007 22:39:34 (muokattu 20.02.2007 22:39:45)

jep, GT-8 vaikuttaa varsin asialliselta peliltä efektikäyttöön kyllä. Jokaisella näillä vaihtoehdolla on omat puolensa, ja niistä kukin sitten löytää itselleen parhaiten sopivan.
Fonisoul_
20.02.2007 22:54:11 (muokattu 20.02.2007 22:56:17)
Bossista ei ole kokemusta, mutta XT Livestä on parin vuoden edestä, ja uskallan kyllä suositella. Samaa meininkiä on ollut mulla kuin exhaustedilla, eli keikkasetistä suurimman osan soitan samalla muistipaikalla, josta sitten tarvittaessa polkee aina efektejä päälle.

Mulla esimerkiksi ykkösmuistipaikka on sellainen jossa oletuksena ei ole mitään efektejä, mutta nappia painamalla siihen saa lisättyä Tube screamerin, phaserin tai perusdelayn.

Mulla on siis samantyyppinen systeemi, mutta kytken vielä lisäksi tuolla AMP-näppäimellä kompressorin päälle/pois. Tuolla saa helposti vähän ekstravolumea soolon ajaksi.

Edit: Oikeastaan ainoa mitä olen tuohon kaipaillut, on ollut efektilenkki. Sen avulla voisi sitten käyttää vaikkapa säröjä ennen etuastetta ja modulaatioita vahvistimen efektilenkissä. Mutta toimii se kivasti noinkin. Eikä mulla Tiny Terrorissa edes lenkkiä ole, joten aivan sama.
Exhausted
21.02.2007 09:15:39

Mulla on siis samantyyppinen systeemi, mutta kytken vielä lisäksi tuolla AMP-näppäimellä kompressorin päälle/pois. Tuolla saa helposti vähän ekstravolumea soolon ajaksi.

Mulla oli sama systeemi, mutta huomasin että Tube Screamer ajaa tuon asian paremmin. Toki AMP-napillekin on käyttöä. Käytän Tube Preamp-mallinnusta eq:n omaisesti vähentämään volumea ja ohentamaan saundia sopivasti, jotta saan komppisäröstä puoliroson.
J.RA
21.02.2007 09:26:26
Taidan kyllä tuon pod xt liven hommata. Mitä ominaisuuksia tuossa Pod xt prossa on mitä livessä ei? Hinta on aika paljon kovempi..

Kyl se siltä näyttää että torille ilmestyy kohta pino pedaaleita myyntiin... :)
-Sellasta se vaan on-
Exhausted
21.02.2007 09:48:12

Taidan kyllä tuon pod xt liven hommata. Mitä ominaisuuksia tuossa Pod xt prossa on mitä livessä ei? Hinta on aika paljon kovempi..

XT Pro:ssa on efektilenkki (signaaliketjun lopussa, eli tähän käyttöön hyödytön), SPDIF- ja XLR-kytkennät sekä reamp-mahdollisuus ilman tietokonetta.

XT Livessä sen sijaan on joitain ominaisuuksia mitä XT Pro:ssa ei ole. Mukana tulee FX Junkie-model pack, eli aikamoinen läjä ylimääräisiä efektejä. Lisäksi messissä on kytkentäpaikka Variaxille. Tietysti myös Pro:ta varten joutuisit ostamaan kalliin Line6-footswitchin joka maksaa melkein saman verran kuin XT Live pelkästään.
J.RA
21.02.2007 10:19:29 (muokattu 21.02.2007 10:20:14)
Tietysti myös Pro:ta varten joutuisit ostamaan kalliin Line6-footswitchin joka maksaa melkein saman verran kuin XT Live pelkästään.

Sitä mä just kattelin, että hyöty näyttäisi olla aika minimaalinen varsinkin jos suhteuttaa hintaan! Kiitoksia sulle muuten E. kärsivällisyydestä, seuraavaksi tulen itkemään kun en osaa käyttää tuota.. No tuskin kuitenkaaan.. :)

Edit. Yksin olen tuota testinyt Krankin nupin kanssa, mutta täytyy yrittää saada testittyä Mesan kanssa ennen ostoa..
-Sellasta se vaan on-
Exhausted
21.02.2007 10:21:11

Sitä mä just kattelin, että hyöty näyttäisi olla aika minimaalinen varsinkin jos suhteuttaa hintaan! Kiitoksia sulle muuten E. kärsivällisyydestä, seuraavaksi tulen itkemään kun en osaa käyttää tuota.. No tuskin kuitenkaaan.. :)

Voin tarjota sitten sulle mun omat efektipatchit että pääset alkuun. Niissä on siis otettu kaikki turha pois ja jätetty pelkät efektit. Sitten voit niistä muutella vain efektit mieleiseksesi.
J.RA
21.02.2007 12:16:46
Voin tarjota sitten sulle mun omat efektipatchit että pääset alkuun. Niissä on siis otettu kaikki turha pois ja jätetty pelkät efektit. Sitten voit niistä muutella vain efektit mieleiseksesi.

Pidetään mielessä. Katsotaan jahka laitteen jostakin saan hankittua.
-Sellasta se vaan on-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)