Aihe: Apua säröpedaalin hankkimiseen
1 2
balla
13.02.2007 14:43:46
Kaipaisin vähän apua säröpedaalin hankkimiseen kun olen basistin ruppana, mutta nyt on tullut siirryttyä kitaran varteenkin ja pitäisi täydentää tuota efektipuolta.

Eli kaipailisin säröpedaalia, jossa olisi semmonen "perussärön" soundi. En kaipaa mitään metallista menoa vaan soitamme pumppumme kanssa rockahtavaa musaa naislaulajan kanssa tyyliin Natalie Imbruglia, Stella yms., mutta en ihan munatontakaan menoa halua vaan pitäs saadas sellasia tuhteja peruskitaravalleja. Olen lähinnä funtsinut tuota BOSS:n Super Overdrivea. Olenko mennyt pahasti metsään? Entäs mitä chorus-pedaalia suosittelisitte? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
reppana
13.02.2007 14:47:51
Toi Sd-1 on hyvä, itselläni on. Varmasti sopii tuohon musa tyyliin. Itselläni ei ole kokemusta kuin tästä: Danelectro FAB Chorus. Itse tykkään vaikka onkin halpa, 20e?
Pesee behkut. Mutta bossilla on varmaankin hyviä choruksia..
Harjottelemalla oppii=)
Kirk_Hammett
13.02.2007 14:55:39
hyvä säröpedaali tuohon tarkoitukseen olisi varmastikin DigiTech Bad Monkey. Sillä saat tuollaiset hyvät rokki saundit irti. eikä edes olisi kovin kalliskaan, kannattaa sitä tutkailla tuolta torilta
You know it's sad but true...
JuSu
13.02.2007 14:56:32 (muokattu 13.02.2007 14:58:23)
Eli kaipailisin säröpedaalia, jossa olisi semmonen "perussärön" soundi

Suosittelen estottomasti tutustumaan Visual Sound Jekyll&Hyde Ultimate Overdriveen. Hiukka hintava, mutta oivallinen peli.

Samassa lootassa sekä overdrive että distortion -tyyliset säristimet, ja nuo saa kytkettyä päälle yhtäaikaa. Jalkojen juuressa siis sopivasti säädettynä yksi loota, mutta kolme erilaista särösoundia. Lisäksi kytkimet on sijoitettu niin, että molempia voi vaivatta polkaista yhdellä kertaa, näin pääsee aina yhdellä polkaisulla haluamaansa soundiin.

http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/154/256/vjh_1.phtml

http://www.visualsound.net/Pedal_jh.htm

Chorusta saavat suositella muut, itse en ole choruksen suhteen kovin tarkka. Tosin samalla lafkalla on myös H2O -niminen chorus/delay -pedaali, joka ainakin näyttäisi Jekyll&Hyden vieressä hienolta... =)

JuSu

EDIT: Nuo taisivat olla Musamaailmassa jossain Crazy Days -alennuksessakin, tosin tuo huuma muistaakseni loppuu huomenna...
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
maxillaris
13.02.2007 15:28:36
hyvä säröpedaali tuohon tarkoitukseen olisi varmastikin DigiTech Bad Monkey. Sillä saat tuollaiset hyvät rokki saundit irti. eikä edes olisi kovin kalliskaan, kannattaa sitä tutkailla tuolta torilta

Samaa mieltä. 39€:lla vaikea löytää yhtä hyvää poljinta. Tuo poljin tuntuu sopivan monen vahvistimen kanssa. Itse olen käyttänyt Mesassa ja Riverassa. Saa mukavasti (särö)soundiin tiukkuutta.
Flaser_Phanger
13.02.2007 15:36:23 (muokattu 13.02.2007 15:54:08)

Edullisista pedaaleista tuo Sd-1 on kyllä aika kunkku. Kirjoittelinpa siitä joskus artikkelin aikana kuluksi ja vertailin eri versioita, jos kiinnostaa lukea niin täältä löytyy:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=925

Toki jos rahaa on enemmän sijoittaa niin erilaisia mahdollisuuksia on uuvuttavan paljon, mutta SD-1:sellä pääsee todella hyvin alkuun. Ja juuri tuohon kuvaamaasi musatyyliin tuo on mun mielestä erittäin sopiva.
ei se siitä!!
Twistyh
13.02.2007 17:42:51
Voi saateri tota yhtä vastausta, ketjun alottaja ehdotti alle 50e pedaalia ja tos yhdes oli jo 100e enemmän.

Mut Bossin DS-1, distortionkin on ihan näpsäkkä peli. Ei hirveä särömäärä siltikään ja mukavan pehmeä ja samalla terävä.
Quu
13.02.2007 17:48:56

Jos boostaamaan pedaalia tarvit niin vastaukseni on Digitech Bad Monkey, särön tarpeeseen suosittelen saman valmistajan Hot Headia.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
balla
13.02.2007 17:53:31
Jep, kiitos vaan paljon kaikista vastauksista. Tuo BOSS:n SD-1 on varmasti tällä hetkellä se ykkösvaihtoehto, sillä kaverilla on sellainen ja mielestäni se on varsin bueno peli. Ja tuo edellä mainittu pehmeys on yksi sellainen elementti mitä juuri säröltä hakisin. Löytyykö sitä tuosta Mad Monkeykstä?. Entä osaako kukaan sano mitään tälläsestä pedaalista kuin DOD VX250V? On nimittäin Thomanilla aika mukavassa tarjouksessa.
Kitarmän
13.02.2007 18:13:58
kannatetaan Jekyll&Hydeä......
Quu
13.02.2007 18:30:15

Ja tuo edellä mainittu pehmeys on yksi sellainen elementti mitä juuri säröltä hakisin. Löytyykö sitä tuosta Mad Monkeykstä?.

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=542
Klipit on valitettavasti aika paskoja, mutta minkäs voit kun on soittajakin :)

Pedaalin säätöjä en muista enää, olisi se varmaan ollut ihan hyvä kanssa mainita tuossa, mutta meni jo.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
McNulty
13.02.2007 18:31:37
kannatetaan Jekyll&Hydeä......

minä komppaan kanssa... tai sitten jostain vanha MXR DoubleShot Distortion. Kummatkin laitokset monipuolisia ja hyväsoundisia!
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
Tomtom
13.02.2007 19:03:24
Mulla on ollut tuo J&H aikaisemmin, mutta nuo tarpeet huomioiden uskaltaisin suositella Visual soundin toista mainiota lootaa eli Route 66:ää. Yksi hyvälaatuinen overdrive ja kompura samassa laatikossa. Ei tuolla (yksistään) mitään äijäheviä soiteta, mutta tuollaiseen pop-rock vääntöön soveltuu erittäin hyvin.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
masterhat
13.02.2007 19:51:50 (muokattu 13.02.2007 19:52:57)
Mites olisi Ibanezin tubescreamer? ainakin putkivahvarin saa kunnolla soimaan tuolla, enkä tarkoita mitään hevimättö-juttuja. Catalinbread on fantastinen, jos haluat jotain hieman uniikimpaa soundia. Mutta perus Bossiin on aivan hyvä, aivan kuten taisit sanoa, sellaista perussäröä;)
Head like a hole
JuSu
13.02.2007 20:18:16 (muokattu 13.02.2007 20:21:59)
Voi saateri tota yhtä vastausta, ketjun alottaja ehdotti alle 50e pedaalia ja tos yhdes oli jo 100e enemmän.

No voi saaterin saateri niih. =)

Ketjun aloittaja ei tainnut olla asettanut hintaraameja, vai missasinko?

Anyway, Jekyll&Hyde on kaksi pedaalia yhdessä lootassa ja vieläpä käytännössä toimiva ja hyväsoundinen sellainen. Siinä valossa n. 150 euroa ei _mun mielestä_ ole paljoa. Ja noita liikkuu käytettynä hyvin, satasen pintaan tai pikkuisen yli. Paranee vaan, eikös vaan?

Tietty tässä haettiin vain yhtä pedaalia, mutta kuitenkin useimpien kitaristien soundivalikoimaan kuuluu enemmän kuin yksi särösoundi. Aloittaja ei myöskään maininnut, käytetäänkö säröä esimerkiksi potkaisemaan jo säröitetty vahvistin maata kiertävälle radalle, vai stand alone -tyyppisesti puhtaan soundin päälle. Jotenkin rivien välistä ymmärsin, että jälkimmäinen tapa on kyseessä. Myöskään ei ollut puhetta, mikä vahvistin on kyseessä, sekin ratkaisee paljon.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
Deranged
13.02.2007 21:06:34
Eli kaipailisin säröpedaalia, jossa olisi semmonen "perussärön" soundi. En kaipaa mitään metallista menoa vaan soitamme pumppumme kanssa rockahtavaa musaa naislaulajan kanssa tyyliin Natalie Imbruglia, Stella

MXR Wylde Overdrivellä pääsee jo yksinään AC/DC komppisäröön asti, Digitech Bad Monkey antaa kevyempää murinaa eikä ole kallis.

Mutta suosittelen Visual Soundin Jekyll & Hydeä kuitenkin ehkä. On yksinkertaisesti huippu ja varsin monipuolinen sekä suht häiriötön isommallakin säröllä.
Iron Horse
13.02.2007 21:28:14 (muokattu 13.02.2007 21:31:05)
Jos rahaa on enemän, niin Jekyll & Hyde on ihan hyvä vaihtoehto, ja sitten on aussiputiikkia n. 120 eurolla: MI Audion Crunch Box, todella mallikkaat saundit bluesrosoista rockliideihin ja metalliinkin asti, marsutyylistä säröä
http://www.miaudio.com/CB1.htm
E: ja tuota siis saa musamaailmasta
balla
13.02.2007 21:38:07
No voi saaterin saateri niih. =)

Ketjun aloittaja ei tainnut olla asettanut hintaraameja, vai missasinko?

Aloittaja ei myöskään maininnut, käytetäänkö säröä esimerkiksi potkaisemaan jo säröitetty vahvistin maata kiertävälle radalle, vai stand alone -tyyppisesti puhtaan soundin päälle. Jotenkin rivien välistä ymmärsin, että jälkimmäinen tapa on kyseessä. Myöskään ei ollut puhetta, mikä vahvistin on kyseessä, sekin ratkaisee paljon.

JuSu

Jep, eipä noita tullut mainittua eli hintarajaksi olen kyllä mielessä laittanut korkeintaan 100€. Vahvistimena mulla perus 30w Marsu. Ja tuohon kysymykseen, että kummin pedaalia aikoisin käyttää, en osaa kyllä vielä sanoa. En ole ajatellut edes asiaa noin monimutkaisesti...Basisti kun olen.

Mutta hyvää keskustelua tullut aiheesta ja antakaa vaan tulla lisää vaihtiksia, perusteluita yms! Kukaan ei ole vielä tuosta em. DOD pedaalista maininnut mitään.
JuSu
13.02.2007 22:17:00
Jep, eipä noita tullut mainittua eli hintarajaksi olen kyllä mielessä laittanut korkeintaan 100€.

Kas vain...

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=150265

Näyttäisi Jekyll&Hydeä olevan tyrkyllä satasella... Ok, lopetan inttämisen tähän. =)

Onko Marshallisi mallia putki vai trankku? Käytätkö siitä särökanavaa vai pelkkää puhdasta?

JuSu
balla
13.02.2007 23:15:53
Kas vain...

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=150265

Näyttäisi Jekyll&Hydeä olevan tyrkyllä satasella... Ok, lopetan inttämisen tähän. =)

Onko Marshallisi mallia putki vai trankku? Käytätkö siitä särökanavaa vai pelkkää puhdasta?

JuSu

Niimpä olis juu...

Marsu on trankku. Ja tuohon jälkimmäiseen en osaa oikein sanoa kun en ole kokeillut vielä tuota hommaa minkään säröpedaalin kanssa vaan on mennyt ihan Marsun säröillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)