Timesby 04.03.2007 20:20:50 (muokattu 04.03.2007 20:21:18) | |
---|
Ostin kitaran, jossa on nitrolakattu kaula. Tuppaa menemään vähän tahmaiseksi, kun kädet hikoaa tai on vähänkään likaiset. Onko mitään kikkoja kaulan "nopeuttamiseksi" ja puhdistamiseksi. Tahmaisuus vähän hidastaa ja tököttää. Olen pyyhkinyt kuivalla froteepyyhkeellä kaulaa aina silloin kun se menee tahmeaksi. Tuo on vain ensiapua, ei pysyvää helpotusta. Onko kukaan hionut lakkaa kaulasta pois ja millaisin tuloksin? Tuleeko silloin kaulasta "nopeampi" kädelle? "Mr Rusk, You're not wearing your tie." |
Hiku 04.03.2007 20:35:39 | |
---|
Jos et hiomapuuhiin halua ryhtyä, niin nopea ja helppo tapa on hangata kaula läpeensä teräsvillalla. Lakasta tulee näin satiinipintainen ja soitettavuus paranee. Itse juuri viime viikolla tain kyseisen tempun Tokailleni ja loppujenlopuksi vedin kitaran kantta lukuunottamatta mataksi. Suosittelen. That`s not talking, that´s mumbling! |
Timesby 04.03.2007 20:38:17 | |
---|
Jos et hiomapuuhiin halua ryhtyä, niin nopea ja helppo tapa on hangata kaula läpeensä teräsvillalla. Lakasta tulee näin satiinipintainen ja soitettavuus paranee. Itse juuri viime viikolla tain kyseisen tempun Tokailleni ja loppujenlopuksi vedin kitaran kantta lukuunottamatta mataksi. Suosittelen. Pitäis kyllä eka testata sellaista kaulaa ennen kuin itse uskaltaa moiseen puuhaan. "Mr Rusk, You're not wearing your tie." |
Hiku 04.03.2007 20:40:44 | |
---|
Saahan sen tarvittaessa vielä kiillotettua, jos katumapäälle tulee. That`s not talking, that´s mumbling! |
bfoc 04.03.2007 21:07:34 | |
---|
Jos et hiomapuuhiin halua ryhtyä, niin nopea ja helppo tapa on hangata kaula läpeensä teräsvillalla. Lakasta tulee näin satiinipintainen ja soitettavuus paranee. Itse juuri viime viikolla tain kyseisen tempun Tokailleni ja loppujenlopuksi vedin kitaran kantta lukuunottamatta mataksi. Suosittelen. Olen tehnyt normaalilla kattilavillalla saman kahdelle omalle ja yhdelle kaverin kitaralle. Soittotuntuma parani huomattavasti IMO. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä. |
Timesby 04.03.2007 21:17:18 (muokattu 04.03.2007 21:17:33) | |
---|
Olen tehnyt normaalilla kattilavillalla saman kahdelle omalle ja yhdelle kaverin kitaralle. Soittotuntuma parani huomattavasti IMO. Hmm...ja kaulat oli nitrolakattu? Vai onkohan sillä tässä asiassa merketystä. Tuntuu jotenkin oudolta ratkaisulta nitrolakka kaulassa, koska sehän halkeilee iän myötä. Ei auta. "Mr Rusk, You're not wearing your tie." |
bfoc 06.03.2007 01:28:56 | |
---|
Hmm...ja kaulat oli nitrolakattu? Vai onkohan sillä tässä asiassa merketystä. Tuntuu jotenkin oudolta ratkaisulta nitrolakka kaulassa, koska sehän halkeilee iän myötä. Ei auta. Jaa-a.Olin nopee. En toisaan ole tsaknnut että oliko nitrolakattu. Noh lakattu olivat kuitenkin ja tuntuma parani kun hinkkasin ne mataksi. Jazz is not dead, it just smells funny.
Frank Zappa
Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä. |
jsvenn 06.03.2007 11:06:56 | |
---|
Olen havainnut saman ilmiön millä tahansa lakalla lakatun kaulan kanssa. Hiki tekee kaulasta tahmean ja soittotuntuma kärsii. Nitroselluloosalakatun kaulan voi helposti hioa kostealla vesihiomapaperilla (kaulan suuntaisesti), jolloin saat lakkaa ohuemmaksi tai kokonaan pois. Käytä aluksi karkeampaa #300 ja lopuksi #600... #800 paperia. Voit tietysti hioa myös teräsvillalla, mutten osaa sanoa millä karkeuksilla. Rajaa hionta-alue tarkasti maalarinteipillä. Kaikkialtahan ei tarvitse lakkausta hioa. Lopuksi voit kiillottaa kaulan pulituuritupolla, kun jäljelle jää vähäinen lakkakerros (aina jää puun syihin jotain). Nitroselluloosalakka kiillottuu helposti peilikirkkaaksi. Kaulalakkauksen krakeloitumista ei tarvitse pelätä. Jos soitat kitaraasi, kaulan lakkaus ohenee vähitellen. Ohut lakkakerros ei ole enää niin paha krakeloitumaan. Muutamissa kitaroissani on hiottu kaula ja kyllä se toimii paremmin kuin paksusti lakattu. |
Dr. Muff 06.03.2007 12:04:10 | |
---|
Sikäli kun kyseessä on uusi kitara, muuttuu se ajan myötä vähemmän tahmaa kerääväksi. Tuore nitro on vähän stickyä. |