Aihe: 7-kielinen; kiinteätallaisia?
1 2 3 4
mungiisi
26.02.2007 10:59:37
Homman nimi on nyt se, että minulla on ollu Ibanezin 7-kielinen RG1527 noin vuoden verran. Kitarasta olen pitänyt, tallamikin vaihdolla kitarasta tuli entistä kovempi.

Paria asiaa olen nyt vuoden aika ruvennut kuitenkin kaipaamaan ja ne ovat pidempi skaala, ja kiinteä talla.

Näistä kahdesta kuitenkin suurempi ongelma on tuo talla. Floikka toimii kitarassa kyllä, mutta en itse pidä siitä, että kun vaihdan vireen, siihen menee tavallista kauemmin kun se täytyy virittää ja säätää uudelleen. Kiinteätallaisella se olisi vaan viritys ja siinä se.

Pidempi skaala -ongelma taitaa olla kaikille seiskoilla soitteleville tuttu. Se vaan tuntuu jämäkämmältä ja paremmalta kuin lyhyt. Myös hieman leveämpää otelautaa kaipaisin, etteivät kielet olisi niin sumpussa.

Olen siis ruvennut nyt katselemaan että mitä näitä kiinteätallaisia, pitkä skaalaisia seiskoja on, ja niitä ei paljoa tunnu olevan. Ibanezilta ei taida löytyä edes näillä vaatimuksilla varustettua kitaraa. LTD:llä on tuo SC607B, mutta siinä taitaa olla yhtä kapea otelauta kun nykyisessä Ibanezissani. Schecterillä on tuo C7 Hellraiser. Sen takia kaipaankin teitä, hyvät m.netin kama-asiantuntijat! Ehdotuksia, hintaluokka n. 1000 euroa.
zeme
26.02.2007 11:21:20
Tuli vaan mieleen, että tietenkin voisit teetättää tuohon tämänhetkiseen kitaraasi, eli rg1527:n pidemmän kaulan.. Hmm, se onkin sitten ongelmallista, miten se vois olla leveämpi, silloin kitaran runkoakin pitäisi mennä sörkkimään..
No problem. http://www.mikseri.net/artists/?id=58577 http://koti.mbnet.fi/haulu/
mungiisi
26.02.2007 11:25:53
Tuli vaan mieleen, että tietenkin voisit teetättää tuohon tämänhetkiseen kitaraasi, eli rg1527:n pidemmän kaulan.. Hmm, se onkin sitten ongelmallista, miten se vois olla leveämpi, silloin kitaran runkoakin pitäisi mennä sörkkimään..

Tämä on kyllä aika kaukaa haettua, mielummin kokonaan uusi kitara. Menee liian vaikeaksi tuommoinen.
saastara
26.02.2007 11:31:13 (muokattu 26.02.2007 11:34:17)

Ei välttämättä, sillä onhan tuo Iba tuolta satulapäästä kapeampi huomattavasti kuin runkopäästä. Tosin se vaatisi silloin, että kaula ei levene satulapäästä niin paljon verrattuna runkopäähän.. Osasinpa vaikeasti selittää.. :(

Lisäksi tuo uuden kaulan skaala pitäisi sovittaa tuohon runkoon, joka voi vaatia tallalle uutta jyrsimistä, joka ei floikalle varmastikkaan ole kaunista katsottavaa..

Helpoin tapa kiinteätallaistaa olisi kenties tuon floikan blokkaaminen, mutta se ei ehkäise sitä säätöhelvettiä.

Niin tai näin, noista operatsuuneista tulisi sen verta hintavia, että halvemmaksi tulisi melkein kun tilaisit Warmothilta uuden rungon ja kaulan ja heittäisit siihen elektroniikan tuosta.. Mutta sekään ei toisaalta ole hyvä juttu jos tuosta nimenomaisesta kitarasta pidät.. Vaikia juttu.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
mungiisi
26.02.2007 11:34:02
Ei välttämättä, sillä onhan tuo Iba tuolta satulapäästä kapeampi huomattavasti kuin runkopäästä. Tosin se vaatisi silloin, että kaula ei levene satulapäästä niin paljon verrattuna runkopäähän.. Osasinpa vaikeasti selittää.. :(

Lisäksi tuo uuden kaulan skaala pitäisi sovittaa tuohon runkoon, joka voi vaatia tallalle uutta jyrsimistä, joka ei floikalle varmastikkaan ole kaunista katsottavaa.. Helpoin tapa olisi kenties tuon floikan blokkaaminen, mutta se ei ehkäise sitä säätöhelvettiä.

Niin tai näin, noista operatsuuneista tulisi sen verta hintavia, että halvemmaksi tulisi melkein kun tilaisit Warmothilta uuden rungon ja kaulan ja heittäisit siihen elektroniikan tuosta.. Mutta sekään ei toisaalta ole hyvä juttu jos tuosta nimenomaisesta kitarasta pidät.. Vaikia juttu.

Jos nyt vaan lähdetään ihan siitä että tilalle kokonaan eri kitara. Näin pääsemme edes hieman helpomalla.
saastara
26.02.2007 11:38:15
Jos nyt vaan lähdetään ihan siitä että tilalle kokonaan eri kitara. Näin pääsemme edes hieman helpomalla.

Voisi olla ainakin käytännöllisempi ratkaisu.. Skaala voipi ratketa tuolla mutta mitä olen öögaillut niin kaikilla useimmilla seiskojen valmistajilla näyttäisi tuo satulan leveys olevan tuo 48mm. Eli siinä joutuu hieman hakemista harrastamaan.
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
mungiisi
26.02.2007 12:10:31
Voisi olla ainakin käytännöllisempi ratkaisu.. Skaala voipi ratketa tuolla mutta mitä olen öögaillut niin kaikilla useimmilla seiskojen valmistajilla näyttäisi tuo satulan leveys olevan tuo 48mm. Eli siinä joutuu hieman hakemista harrastamaan.

Satulalla ei ole niin välilä, se olisi vain etu jos se olisi suurempi kuin tuo. Muistaakseni Schectereissä se on hieman leveämpi.
maggot
26.02.2007 12:13:32
Ibanezilta ei taida löytyä edes näillä vaatimuksilla varustettua kitaraa.

Ibanezilla on ne XL mallit ja niistä kiinteätallaisia on RG7421XL, RG7621XL. Niissähän on pidempi skaala eli 27. Tosin niiden tuotanto lopetettiin kaiketi jotain viitisen vuotta sitten mutta käytettynä niitä voi hyvinkin löytää. Hinnoista tosin mulla ei ole mitään tietoa, luulisin kuitenkin että n.500€ ja siitä ylöspäin maksavat.

Itselleni olen toiseksi seiskaksi ajatellut juuri noita XL malleja, tosin haluan kelluva tallaisen mutta kuitenkin.
"You want to kill me Tucker, don´t you? Well, take a number and get in line!"
Ze Kink
26.02.2007 12:21:51
Ibanezilla on ne XL mallit ja niistä kiinteätallaisia on RG7421XL, RG7621XL. Niissähän on pidempi skaala eli 27. Tosin niiden tuotanto lopetettiin kaiketi jotain viitisen vuotta sitten mutta käytettynä niitä voi hyvinkin löytää. Hinnoista tosin mulla ei ole mitään tietoa, luulisin kuitenkin että n.500€ ja siitä ylöspäin maksavat.

Itselleni olen toiseksi seiskaksi ajatellut juuri noita XL malleja, tosin haluan kelluva tallaisen mutta kuitenkin.

Noita Rg1077Xl ja Rg2077Xl -mallejahan näkyy torilla vähän väliä, mutta noita kiinteätallaisia olen nähnyt vain yhden, eikä se ollut myynnissä. Käsittääkseni niitä ei ole tännepäin kovin montaa rantautunut.

Schecterin Jeff Loomis -mallissa on kaiketi erityisen leveä kaula, mutta siinäkin on floikka.
Who gare`s...
saastara
26.02.2007 12:23:10 (muokattu 26.02.2007 12:24:18)
Ibanezilla on ne XL mallit ja niistä kiinteätallaisia on RG7421XL, RG7621XL.

Näitä suosittelisin minäkin metsästämään. Näitä on liikkeellä vain hieman heikosti.. Tuntuvat ihmiset pitävän kiinni omistaan. Jos ei näitä löydy, voisi Japanian mailta koittaa tilata Rg Extremen. Skaala on tuo 27" ja mikkeinä muistaakseni EMG 81-7:t. Niistä sitten tykkää tai ei. Alle tonninkin pitäisi reilusti hinnan jäädä.

Schecterit kannattaa myös pitää mielessä. Noissa kalliimmissa malleissa on tuo 26.5" skaala. C-7 Blackjack voisi olla melko kova.. Sitä olen itsekkin välillä himotellut.

E: Pitäisin tuon Warmothin edelleen yhtenä vaihtoehtona.
mungiisi
26.02.2007 12:32:48
LTD SC607B vaikuttaa näistä kaikista parhaalta tällä hetkellä. Miltä tuo kaulamikki soundaa tuon sijaintinsa puolesta?
Twist
26.02.2007 12:38:59
LTD SC607B vaikuttaa näistä kaikista parhaalta tällä hetkellä. Miltä tuo kaulamikki soundaa tuon sijaintinsa puolesta?

Itseäni himottaisi tämä kitara, mutta rahaa saa kyllä kerätä pidemmän aikaan. Mutta ei kyllä löydy tällähetkellä muita vaihtoehtoja.. Vaikka aikaa kyllä piisaa
Oops, I twisted again...
Werde
26.02.2007 13:01:10
Satulalla ei ole niin välilä, se olisi vain etu jos se olisi suurempi kuin tuo. Muistaakseni Schectereissä se on hieman leveämpi.

Perstuntumalta Schectereissä on kyllä kapeampi satula kuin Ibanezin seiskoissa, kokemusta tosin vain lyhyesti yhdestä BJ7:sta. Schecterin kutosetkin tulevat millin kapeammalla kuin Ibanezin kutoset.
I kneel only to God.. I don't see him here.
Ze Kink
26.02.2007 13:15:19

Ihan keskimikkihän tuo on. Itse en siitä juuri käytännöllisiä saundeja saanut, kuulosti liian samanlaiselta kuin tallamikki. Voi kyllä johtua siitäkin, että tuo 81-7 ei minua muutenkaan vakuuttanut, 707 on huomattavasti parempi. Esim. Devin Townsendillahan on muuten tuon Sc607b:n tyylinen custom, mutta mikkeinä on 707:t, enkä kyllä ihmettele miksi.
Who gare`s...
-RaT-
26.02.2007 13:22:27
Olettekos arvon herrat miettineet sitä mahdollisuutta, että jos tehdasvalmisteisista ei löydy sopivaa bodia/satulan leveyttä/mensuuria/ihan mitä vaan, niin teetätte itsellenne soittimen? Suomessakin alkaa olla jo niin paljon todella ammattitaitoisia soitinrakentajia, että valinnassa on jo runsaudenpulaa.

Itse tilasin Jussi Ala-Kuhalta (www.japo.fi/~jsoittim/) kolmisen vuotta takaperin juurikin kiinteätallaisen seiskan ja se tuli sitten ihan omilla spekseillä. Ainoa mihin ei voinut vaikuttaa oli hinta, mutta minusta se 1500 euroa oli hyvinkin kohtuullinen soittimesta joka taatusti kestää eliniän. Ja takuu on voimassa niin pitkään kuin Jussikin.
"Äiti, miks toi setä näyttää ihan tädiltä?"
saastara
26.02.2007 15:23:11
Tuo on kyllä ihan hyvä pointti.. Se vain on useimmiten niin, että jos oman customin haluaa, Suomesta etenkin, on se 1.5k€ melko realistinen pohjahinta.. Siksi tuota Warmothia ehdotin, jos kokonaan uudelle kepille ei ole tarvetta. Tosin, voihan sitä kotimaastakin soitinrakentajilta puutyötä tilata. :) Vaihtoehto joka kannattaa pitää mielessä.
sonata
26.02.2007 17:22:08

Itse kanssa päätin teettää oman 7-kielisen...ei löytynyt mitään "hyvää" mallia.
Kitara on sovittu että valmistuu kesäksi.
Etuna on se että saa käydä testailemassa aina esim sitä kaulaa että onko se nyt hyvä jne... Malliksi tulee tota kai iban iceman 27" skaalalla ;)
moro
Torniojaws
26.02.2007 18:33:09

Paria asiaa olen nyt vuoden aika ruvennut kuitenkin kaipaamaan ja ne ovat pidempi skaala, ja kiinteä talla.

Pidempi skaala -ongelma taitaa olla kaikille seiskoilla soitteleville tuttu. Se vaan tuntuu jämäkämmältä ja paremmalta kuin lyhyt. Myös hieman leveämpää otelautaa kaipaisin, etteivät kielet olisi niin sumpussa.

Ehdotuksia, hintaluokka n. 1000 euroa.

Haluamaasi kitaraa kuvaa täydellisesti oma Schecter 007 Blackjackini. OVH 850 euroa, tinkaamalla sitten hiukan vähemmän. Kiinteä talla löytyy, leveä kaula ja pidempi skaala (26.5"). Vire pysyy vaikka miten heittelee virettä, soittaminen on jämäkkää ja vakiomikit ovat äärimmäisen päteviä ja kuumia, eli Seymour Duncan JB tallassa ja '59 kaulassa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
McNulty
26.02.2007 18:40:30
Vire pysyy vaikka miten heittelee virettä

Eli? Eikös tuossa ole jonkin sortin ristiriita? :)
Ei vaan, paikallisessa olen vastaavaa Mustaa Jaakkoa soitellut ja se on kyllä varsin hyvä peli seiskaksi ja siihen hintaan nähden. Voisin kanssa tuota suositella jos se kaulaprofiili on passeli threadin aloittajalle. Se kun on läskimpi mitä kynäniska-Ibanezeissa.
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
mungiisi
26.02.2007 19:56:41
Customia en viitsi lähteä tilaamaan, siihen uppoaa rahaa kuitenkin, en usko että ihan 1000 euroon saisin itselleni sellaista kuitenkaan.

Voisiko tuo Schecterin ja Ibanezini kaulan leveystuntuma ero johtua siitä, että Ibanezissani on lukkosatula ja Schecterissä (tässä tapauksessa C7 Hellraiser) normaali? Se selittäisi sitten jo aika paljon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)