Aihe: ENGL Ritchie Blackmore
1 2
olli8
31.05.2006 18:23:13
OK tänne juttua ENGL Ritchie Blackmore nupista. Kokemuksia? soundimailmasta? mielipiteitä?
Antti1
31.05.2006 18:31:45
Joku väittää olevan tuon jotakuinkin Savagen pikkuveli, mun mielestä se kuulosti jotakuinkin tältä: Screamer with balls. Mainio lause, pääsinpä käyttämään.

Yläpää ja ylämiddle oli vähän perinteisempi, kuin Screamerissa, säätövaraa joka suuntaan helvetisti. Kuulostaa hyvältä, kun kaikki osoittaa ylöspäin, eli todella helppo säätää hyvän kuuloiseksi.

En mä tiiä, hyvä nuppi sopuhintaan. Mitä muuta tosta voi sanoa?
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
biibob
31.05.2006 18:44:24
Tässäpä tulee: Eli tuota olen varmaan itsellenikin hommaamassa heti kun saan vain rahaa. Aivan loistava vahvistin. Soundi maailma on hyvin laaja ja sinällään se onkin hyvä asia. Engl -yhtiö antaa usein kuvan hevivahvistimesta ja totta on, että tästäkin mallista lähtee high gainia liiaksikin asti jos vain kääntää gain nupin kaakkoon. Mutta kukaan ei sitä halua tehdä joten mennään suoraan niihin oikeisiin soundeihin. Eli tämä vahvistin on neljä kanavainen täysi putkivahvistin. kanavat ovat clean, crunch, ja kaksi eri tason lead kanavaa hi/lo. Vahvistimen clean kanava on omasta mielestäni oikein hyvä clean kanava, jos vertaa esimerkiksi saman valmistajan fireball nuppiin, jossa cleanit ei omasta mielestäni toimi. Tässä mallissa cleanit ovat puhtaat ja pienen säädön jälkeen niistä saa oikein maukkaat. Tosin joissain fenderin vahvistimissa on vielä mukavammat. Mutta sitten säröihin, eli vahvisstimessa on tämä cruch kanava, joka on ainakin yksi omia suosikeitani. Kanavasta saa sellaista hieman marshall:maista putkisäröä, joka on kyllä todella toimivaa. Tällaista oikein purple-soundia alkuajoilta. Sitten tulee nämä kaksi lead kanavaa, jotka jakautuvat high gainiin ja low osioon. Low gainilla olen itse ainakin löytänyt todella mukavia Rainbown-turner -tyylisiä soundeja, eli lead laulaa mukavasti, mutta soundi ei kuitenkaan jää surisemaan (kröhöm, aika outo käsite :P). Lead2 eli hi gain puoli onkin sitten hyvin raskaaseen musiikkiin sopivaa, itse en erityisemmin välitä tästä kanavasta, koska säröä on ja paljon, mutta gain nupin osoittaessa pohjoiseen tämäkin kanava saa oikein toimivia soundimaailmoja aikaiseksi. Ritchie blackmore signature on osittain samantyylinen vahvistin, kuin screamer, mutta cleanit on omasta mielestäni paremmat. Engl itse sanoo, että tämä vahvistin perustuu savage -teknologiaan, mutta itse en ole savageja koskaan testannut, joten en tiedä tästä sen enempää. Tämä vahvistin on todella loistava, jos haluat soittaa monipuolisesti Blackmoren tyylistä musiikkia. Vahvistimen master volume mahdollistaa myös hieman hiljaisemmalla soittamisen, mutta jokatapauksessa tämä on todella kova ääninen vahvistin erityisesti, kun haluaa saada sitä alaputkien soundia. Mutta tämä kovaäänisyys nyt pätee melkein mihin tahansa putkinuppiin. Tämä ei ole myöskään mikään aivan halpa vahvistin+kaappi paketti ainakaan listahintoja katsoessa (~1500e nuppi, 700e kaappi), mutta varmaan nuokin hinnat ovat tingittävissä.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Antti1
31.05.2006 18:48:46
Mistä sä biibob noita hintoja oikein katot? 1500?! Thomannillakin se on "vain" 1255 ja Suomesta saa vielä satasen halvemmalla. Ei mulla muuta tällä kertaa.
oiva tumpeloinen
31.05.2006 18:53:26
Lyhyet on omat kokemukset laitteesta, pari nopeaa testausta vain.

"Marshallmaisempi" soundi siitä lähtee kuin muista Engl-vahvistimista. Ihan mukavan kuuloinen vehje kokonaisuudessaan, mutta......(nyt se tulee).....siitä paistaa kuitenkin Engl-ominaissoundi läpi. Onko se sitten hyvä vai huono asia, jätetään kuulijan arvioitavaksi.

Engl- etusesta ja EL34- päätteestä saa muuten tautisen helposti bändisoiton seasta leikkaavan soundin olematta kuitenkaan mikään siantapposoundi. Toimii kevyemmissä kuin raskaammissa soundeissa. Mitään Mesamaista möyrintää niistä ei kuitenkaan saa.

Tuon jälkimmäisen seikan mä huomasin viime vuonna kun siihen aikaan omistuksessa oli E580 ja tuo Marshall 9005 (tämä tosin vieläkin on räkin pohjalla).
biibob
31.05.2006 18:55:39 (muokattu 31.05.2006 18:56:46)
Mistä sä biibob noita hintoja oikein katot? 1500?! Thomannillakin se on "vain" 1255 ja Suomesta saa vielä satasen halvemmalla. Ei mulla muuta tällä kertaa.

Elikkä tuo 1500e on listahinta, jonka Engl -yhtiö on määritellyt hinnaksi tuotteelleen. thomann taas myy luonnollisesti tuotteitaan alle listahintojen, ja niinkuin sanoin, että varmaan siitä saakin tingittyä. Mutta jokatapauksessa alennusten jälkeenkin uskon, että nuppi+kaapin loppuhinnaksi saattaa helposti jäädä ~1700e+

Edit: piti opetella kirjoittamaan Engl -yhtiö oikein kieliopillisesti ^^
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
joukov
31.05.2006 20:14:55 (muokattu 31.05.2006 20:15:55)
Edit: piti opetella kirjoittamaan Engl -yhtiö oikein kieliopillisesti ^^

Vielä voit mennä harjoittelemaan kielioppia. ; )
olli8
31.05.2006 20:21:08
Onko jossaki selkeitä ääninäytteitä olemassa tai jotaki Ritchie Blackmoren biisiä missä ton kuulis?
ballfish
31.05.2006 20:23:39
Onko jossaki selkeitä ääninäytteitä olemassa tai jotaki Ritchie Blackmoren biisiä missä ton kuulis?

http://rocksolidamps.com/sounds.php
SaduS
31.05.2006 20:32:35
Ostin tuolloisen Blackmoren Thomannilta viime kesänä ja hyvinhän se on pelittänyt. Soittelen pääasiassa extreme-metallia, eli en oikeastaan tarvitse muuta kuin high gain-kanavaa. Alla on Marshallin 1960 4X12-kaappi, joka tuntuukin soveltuvan erittäin hyvin kyseisen laittteen soundimaailmaan.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin bändini viimeisin demo nauhoitettiin tuolla Blackmorella ja jollain Laneyn kaapilla, mikä tosin oli huomattavasti huonompi kaappi omaan makuuni. Paria biisiä voi kuunnella www.mikseri.net/sod Säröä käytettiin hiukan yli puolenvälin, eli ei mitään pahinta mahdollista jyrää, mutta silti jykevä. Kitarana oli Charvelin Model 4.

Annan kyllä lisätietoa ja kerron lisää kokemuksia, jos tarvitaan. Ei olla mitään pro-hifistejä, joten nuo näytebiisit eivät anna ehkä täyttä kuvaa vahvistimen ominaisuuksista! Laitettiin vain vahvistin päälle ja alettiin nauhoittamaan. Kyllä siitä kaiketi saisi paljon paremman pienellä panostuksella ja tuolla Marsun kaapilla. Soittoa ei tarvitse kommentoida, mutta soundia saa, hah!
biibob
31.05.2006 20:59:02

Nuo rocksolidamps.com:n näytteet ovat harmillisen high gain painotteisia, mutta kuitenkin kertovat aika paljon siitä channelistä. Oma mielipiteeni on, että parhaimmillaan tuo vahvistin on kuitenkin sellaisessa puoli säröisessä keskialueen crunch -särössä. Tulee oikein marshallmainen soundimaailma.
otto_t
31.05.2006 21:11:37
Itse olen yhdet treenit tuon Blackmoren kanssa soittanut ja ihan kivasoundinen peli. Mutta, tosin kuin muutama muu on tässä threadissa sanonut, niin mielestäni säätövaraa tuossa nupissa on todella niukasti. Esim. middlepotikasta ei juurikaan tuntunut tapahtuvan mitään ja kokonaisuudessaan eq tuntui toimivan todella pienellä skaalalla. Mutta toimiva yhden soundin laitos!

Ja tosiaan, nuppia testailin Englin 4x12 kaapin kanssa ja kitarana Tokai LC80 (Duncanin jb/jazz mikeillä).
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com
olli8
31.05.2006 21:12:51
Parametristä eq:ta kaveriks :)
biibob
31.05.2006 21:19:14
Itse olen yhdet treenit tuon Blackmoren kanssa soittanut ja ihan kivasoundinen peli. Mutta, tosin kuin muutama muu on tässä threadissa sanonut, niin mielestäni säätövaraa tuossa nupissa on todella niukasti. Esim. middlepotikasta ei juurikaan tuntunut tapahtuvan mitään ja kokonaisuudessaan eq tuntui toimivan todella pienellä skaalalla. Mutta toimiva yhden soundin laitos!

Ja tosiaan, nuppia testailin Englin 4x12 kaapin kanssa ja kitarana Tokai LC80 (Duncanin jb/jazz mikeillä).

Omien testieni pohjalta on kyllä ollut ihan sopivasti säätövaraa, ehkä olen vain tällainen yhdellä soundilla miellytettävä. Mutta jos nyt jollain tavalla puolustelen utollaista "eq:n niukkuutta" niin sillä, että tässä on yhteinen eq jokaiselle kanavalle, ja vaihdettaessa säröltä cleanille on aina arvoitus, että miellyttääkö samat säädöt uudella kanavalla. Jos taas säätövara ei ole niin muuttuva, niin on myös hieman todennäköisempää, että molemmat kanavat miellyttävät samoilla säädöillä (olettaen, että pitää sitten sekä cleanistä että leadistä). Ja eipä niitä nappeja tarvitse oikeasti yhtään enempää kuin ne vakio bass,mid,treb + presence ja volumet.
Antti1
31.05.2006 21:30:47
Mun mielestä tossakin riittäisi presence, gain ja volume, kun paras soundi on jotakuinkin siinä eq klo 12 kohdilla. :)
oiva tumpeloinen
01.06.2006 09:07:28
Mun mielestä tossakin riittäisi presence, gain ja volume, kun paras soundi on jotakuinkin siinä eq klo 12 kohdilla. :)

Mun mielestä siinä pitää ehdottomasti olla myös treble-potikka, josta saa liikoja yläpäitä pois.
kimurantti1
01.06.2006 22:47:09

Hyi hemmetti mitä soundia 95% noista näytteistä on. Olisiko kellään/missään parempia näytteitä tuosta Blacmore-nupista ettei ihan noiden perusteella tarvitse ennakko-odotuksia alkaa muodostamaan?
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
olli8
02.06.2006 18:40:10
Kävimpäs tänään koeajamassa tota vehettä. Mahtava soundi oli kyllä mutta säätövaraa sais mulle olla vähän enemmän.
ReBeat
05.03.2007 22:06:03

Hmm, jossain vaiheessa tuosta on tehty näköjään 150W malliakin (E655). Onkos kellään tietoa että mitkä pääteputket siinä oli?
mungiisi
05.03.2007 22:21:43
Mulla on tuo laite. Tykkään kerta kerralta enemmän ja enemmän, kohta vuoden oon omistanu.

Kaipaisin ehkä sitä clean-kanavan omaa EQ:a, tosin, e530:ssa mulla sellanen on eikä se kauheasti poikkea tuosta lead-kanavasta, enpä sillä paljoa mitään tee.

Mielestäni todella hyvä vahvistin, rokkisoundeista todella hyvään metallimöykkään ja hienot puhtaat.

Koneellani on pari higain-klippiä soitettuna. Kiinnostaako ketään, kehtaanko laittaa niitä mihinkään?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)