Aihe: Hagströmin uudet Korea-mallit?
1
MTM
15.02.2006 15:27:28
Ruåttalaisen Hagströmin klassikot tehdään nyt Koreassa

http://www.hagstromguitars.com/

Onko kenellekään ehtinyt vielä syntyä näkemystä minkätasoisista soittimista on kysymys? Erityisesti olisin kiinnostunut noista Les Paul -henkeä ilmentävistä Swede ja Super Swede -malleista:

http://www.hagstromguitars.com/products/super_swede.html
http://www.hagstromguitars.com/products/swede.html

Tampereen DLX musicissa yhtä sunburstia Super Swedeä hypistelin ja ainakin päällisin puolin se näytti hintaluokassaan (695 e) kilpailukykyiseltä tuotteelta. Mutta kuinka se soi ja mitä muuta siitä pitäisi ajatella?

Voiko sillä pokkana soittaa muuta kuin "dzäässiä"?
Quu
15.02.2006 17:16:00 (muokattu 15.02.2006 17:16:46)

Miksei voisi?
Monet rock ja heavybändit soittavat LP:llä...
En ole koskaan oikein tajunnut tatä "voiko kitaralla x soittaa sitäjatätä?" kitarastako se kaikki on kiinni?
Tuli viimeviikonloppuna soiteltua B. Marleytä floikkakepillä ilman minkäännäköisiä uskottavuusongelmia.
Jucciz muistaakseni sanoi jossain vedelleensä muutaman humppakeikan(?) Jacksonin PS-4:llä.

Noi asiat taitaa olla enemmän soittajasta kiinni, että haluaako soittaa sillä muuta kuin jatsia/pluussia/ihanmitävaan.
Onhan niitä varmaan sellaisiakin ihmisiä keillä on joka musatyylille oma kitaransa.

Olihan ison G:n lentoveekin aikoinaan tarkoitettu jatsikitaraksi (muistaakseni), mutta ei jatsimiehet ja -naiset sitte tykännykkään siitä.

Musiikki on soittajasta -ei soittimesta- kiinni.

E: Ei ole kokemusta Hagströmistä... Tuli vaan avauduttua ja pyydän anteeksi, OT.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
MTM
15.02.2006 18:53:43
No niin, olisin voinut tietysti jonkun hymiön tuohon kohtaan laittaa; lähinnä ajoin takaa sitä että lähestyykö tuo Hagström LP:tä muutenkin kuin ulkonäöltään, eli että irtooako siitä tuo kuuluisa tupla-humpuukerin "murina".
pekip
18.02.2006 19:16:35
Ittelläni oli joskus viime vuosituhannella "aito" swede eikä se mikään ihme peli ollut,aika ohut kaula ja soundi =ei pärjää esim japsi tokaille....
you don´t have to be the best one,just be a good´un
McNulty
18.02.2006 21:19:34 (muokattu 18.02.2006 21:26:46)
Itse testasin HML:n TV-Sävelen avajaisissa neljää Haggista, kun niiden protot olivat siellä esittelyssä kera Marshallin vaffareiden. Swede, Super Swede, D2H ja F-301 (3xSC mikityksellä).

Super Swede oli eniten minun mieleeni. Mikit olivat kerrassaan loistavat ja kuulemma Hagströmin omaa käämintää. Todella dynaamiset ja lämmin soundi. Ei mitkään hevimikit, mutta muuten varsin pätevät "all-around" härvelit. Huomattavasti parempi "LP-kopio" tuo SuperSwede kuin esim. Epiphonen LP Standard. Runko mahonkia vaahterakannen kera, ei mitenkään erityisen painava, mutta ei kevytkään. Virittimet olivat todella toimivat, samoin satula. Vireen soitin piti varsin mallikkaasti ja sustainia oli herkullinen määrä. Otelauta ei tosin ollut ruusupuuta eikä eebeniäkään, vaan se oli jotain teollisesti valmistettua tonewood-tyyppistä matskua. Pitäisi ainakin maahantuojan mukaan olla reagoimatta lämpötilaeroihin yms. ilmastoselkkauksiin.

Swede oli pitkälti samaa settiä SuperSweden kanssa. Suurin ero on väreissä ja elektroniikassa. Viimeistely oli tuossa yksilössä hyvää tasoa. Tuolla alasakarassa oleva 3-way kytkin vaihtoi mikkien EQ-asetuksia. Yläasennossa korosti bassoa, keskellä neutraali ja ala-asennossa se korosti yläpäätä. Itse olisin mielummin ottanut sinne puolituskytkimen mikeille, mutta olihan tuo EQ-kytkinkin omalla tavallaan toimiva. Muuten tähän Swedeen pätee samat löpinät kuin SuperSwedeen.

D2H oli selkeästi nelikon heikoin esitys. Pelkistetty, silverflake värityksellä varustettu "rokkiskeba". Mielestäni sellainen selkeä yritys kilpailla Gretschin Silver Jetin kanssa. D2H:n viimeistely ei ollut ihan niin laadukasta kuin SuperSwedessä ja Swedessä. Tämä tosin koski ainoastaan tätä yhtä yksilö, muista ei uskalla mennä sanomaan. Yksinkertainen master-volumella ja master-tonella varustettu härveli. Soundasi ihan ok, mutta jätti muilta osin hieman "kylmäksi". Kenties olen vain turhan LP-uskollinen :)

F301 näytti omituiselta, mutta soi hienosti strato-tyyppisesti. Todella hyväsoundinen ja hyvin viimeistelty strato-kopio, mutta SG-tyyppiset sarvet ja iso pleksi saivat ainakin minussa aikaan sellaisen "yyyh, ei tää ole nätti olleskaan". Kenties jollekin se saattaa näyttää hienolta juuri erikoisuutensa puolesta. Hyvä kitara, kaiken kaikkiaan. Mikit olivat dynaamiset ja mielestäni normaaleita singlecoil-mikkejä paksummat soundiltaan. Sanoisinko että ne jää johonkin perinteisten Fenderin vintagemikkien ja P90:n välimaastoon. Näppärä vaihtoehto hälle joka haluaa strato-soundisen, stratomallisen mutta kuitenkin ulkonäöltään omaperäisen soittimen. Ei ollut minun juttu mutta hyvä kitara siitä huolimatta.

Tuossa nyt jotain lätinää näistä neljästä yksilöstä joita sain päivän tyypitellä :)

PS. jään silti odottamaan PRS SE Customia ja SE Singlecutia:
http://prsguitars.com/showcase/current/secustom.html
http://prsguitars.com/showcase/current/sesinglecut.html
Haggikset eivät olleet millään tavalla huonoja, parempia toki voisivat olla. Niiden hinta on mielestäni turhan korkea. Siispä PRS SE Singlecut ja Custom paranneltuine ominaisuuksineen ja uuden kaulaliitoksen kanssa uskoisin olevan sellainen duo mikä tulee kilpailemaan Epiphone Elitistien ja Tokain japsien kanssa.
Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime
ministeri
18.02.2006 23:35:46
onko noita skeboja missään helsingin soitin liikkeessä??Mua kiinnostaa toi puoli akustinen viking..
McNulty
19.02.2006 01:11:16
onko noita skeboja missään helsingin soitin liikkeessä??Mua kiinnostaa toi puoli akustinen viking..

tuloillaan ovat. EM Nordic tuo maahan, joten DLX-musiikista luulisi löytyvän jossain vaiheessa.
Give a man a fish, he'll eat for a day. Teach a man how to fish, he'll eat for a lifetime
jpg
13.04.2006 09:45:28
Itse testasin HML:n TV-Sävelen avajaisissa neljää Haggista, kun niiden protot olivat siellä esittelyssä kera Marshallin vaffareiden. Swede, Super Swede, D2H ja F-301 (3xSC mikityksellä).

Super Swede oli eniten minun mieleeni. Mikit olivat kerrassaan loistavat ja kuulemma Hagströmin omaa käämintää. Todella dynaamiset ja lämmin soundi. Ei mitkään hevimikit, mutta muuten varsin pätevät "all-around" härvelit. Huomattavasti parempi "LP-kopio" tuo SuperSwede kuin esim. Epiphonen LP Standard. Runko mahonkia vaahterakannen kera, ei mitenkään erityisen painava, mutta ei kevytkään. Virittimet olivat todella toimivat, samoin satula. Vireen soitin piti varsin mallikkaasti ja sustainia oli herkullinen määrä. Otelauta ei tosin ollut ruusupuuta eikä eebeniäkään, vaan se oli jotain teollisesti valmistettua tonewood-tyyppistä matskua. Pitäisi ainakin maahantuojan mukaan olla reagoimatta lämpötilaeroihin yms. ilmastoselkkauksiin.

Swede oli pitkälti samaa settiä SuperSweden kanssa. Suurin ero on väreissä ja elektroniikassa. Viimeistely oli tuossa yksilössä hyvää tasoa. Tuolla alasakarassa oleva 3-way kytkin vaihtoi mikkien EQ-asetuksia. Yläasennossa korosti bassoa, keskellä neutraali ja ala-asennossa se korosti yläpäätä. Itse olisin mielummin ottanut sinne puolituskytkimen mikeille, mutta olihan tuo EQ-kytkinkin omalla tavallaan toimiva. Muuten tähän Swedeen pätee samat löpinät kuin SuperSwedeen.

D2H oli selkeästi nelikon heikoin esitys. Pelkistetty, silverflake värityksellä varustettu "rokkiskeba". Mielestäni sellainen selkeä yritys kilpailla Gretschin Silver Jetin kanssa. D2H:n viimeistely ei ollut ihan niin laadukasta kuin SuperSwedessä ja Swedessä. Tämä tosin koski ainoastaan tätä yhtä yksilö, muista ei uskalla mennä sanomaan. Yksinkertainen master-volumella ja master-tonella varustettu härveli. Soundasi ihan ok, mutta jätti muilta osin hieman "kylmäksi". Kenties olen vain turhan LP-uskollinen :)

F301 näytti omituiselta, mutta soi hienosti strato-tyyppisesti. Todella hyväsoundinen ja hyvin viimeistelty strato-kopio, mutta SG-tyyppiset sarvet ja iso pleksi saivat ainakin minussa aikaan sellaisen "yyyh, ei tää ole nätti olleskaan". Kenties jollekin se saattaa näyttää hienolta juuri erikoisuutensa puolesta. Hyvä kitara, kaiken kaikkiaan. Mikit olivat dynaamiset ja mielestäni normaaleita singlecoil-mikkejä paksummat soundiltaan. Sanoisinko että ne jää johonkin perinteisten Fenderin vintagemikkien ja P90:n välimaastoon. Näppärä vaihtoehto hälle joka haluaa strato-soundisen, stratomallisen mutta kuitenkin ulkonäöltään omaperäisen soittimen. Ei ollut minun juttu mutta hyvä kitara siitä huolimatta.

Tuossa nyt jotain lätinää näistä neljästä yksilöstä joita sain päivän tyypitellä :)

PS. jään silti odottamaan PRS SE Customia ja SE Singlecutia:
http://prsguitars.com/showcase/current/secustom.html
http://prsguitars.com/showcase/current/sesinglecut.html
Haggikset eivät olleet millään tavalla huonoja, parempia toki voisivat olla. Niiden hinta on mielestäni turhan korkea. Siispä PRS SE Singlecut ja Custom paranneltuine ominaisuuksineen ja uuden kaulaliitoksen kanssa uskoisin olevan sellainen duo mikä tulee kilpailemaan Epiphone Elitistien ja Tokain japsien kanssa.
koskas ne sitä tönkköä kaulaliitosta on ruvenu päivittään?onkos siitä missään kuvia?
Jorte Kariko
24.02.2007 21:02:28 (muokattu 24.02.2007 21:04:09)
Pahoittelen nostosta, mutta en rupia tekemään uuttakaan... joten saanen varmaan anteeksi?;)

olen tässä ajatellut ostaa tuota Super Swede kitaraa, mitkähän nauhat saattaa olla tuossa mallissa? toivottavasti Jumbot, koska kaikissa kitaroissani on jumbot. Ne joilta kyseinen kitara löytyy niin voisi vähän valaista minkälaisesta kitarasta on kyse, koska itselläni ei ole mitään tietoa (paitsi mitä niiden nettisivuilta löytyy) tai kokemusta kyseistä kitarasta. Ulkonäkö miellyttää ja on varmaan aika Les Paul tyylinen kitara, kaiketi?:=) mutta joo... jos vain viittitte laittaa jotain infoa, niin olisin tyytyväinen.
KOO-VEE 1929 www.koovee.org Tohu Tehom Theli Than Leviathan Tanin'iver Taninsam!
Axe83
24.02.2007 21:46:57

Mulla löytyy tommonen perus Swede. Luulisin, että ovat laittaneet samat nauhat tuohon Superiinkin.
Tiedä sitten mitkä nauhat siinä on, mutta varmaan asiantunteva pystyy tuosta kuvasta jotain päättelemään: http://muusikoiden.net/dyn/users/16885.jpg

Oon jo tosta kitarasta runoillut tänne kohtuullisen paljon, mut tiivistetäen Swedet on hintaluokassaan hyviä keppejä.
Haulla löytynee lisäinfoa;)
Axe-efekti on paras efekti
Jorte Kariko
24.02.2007 21:53:47
Mulla löytyy tommonen perus Swede. Luulisin, että ovat laittaneet samat nauhat tuohon Superiinkin.
Tiedä sitten mitkä nauhat siinä on, mutta varmaan asiantunteva pystyy tuosta kuvasta jotain päättelemään: http://muusikoiden.net/dyn/users/16885.jpg

Oon jo tosta kitarasta runoillut tänne kohtuullisen paljon, mut tiivistetäen Swedet on hintaluokassaan hyviä keppejä.
Haulla löytynee lisäinfoa;)

Thanks buddy;) juu katseskelin tuossa haulla, mutta en ollut tarpeeksi kärsivällinen. lueskellaan kohta lisää. Veikkaisinpa, että Jumbo (medium jumbot) nauhat on kyseessä ihan arvaus, en mä mikään "guru" näissä ole, mutta vertailin vähän omia kitaroitani;)
KOO-VEE 1929 www.koovee.org Tohu Tehom Theli Than Leviathan Tanin'iver Taninsam!
@leksi
27.02.2007 22:21:57
Aika jumbot on mun mielestä... Jos muuten innostut super swedestä niin osta multa pois periaatteessa uus keppi. Tajusin, että olen enemmänki stratomiehiä :( Suosittelen kyllä tuota kitaraa. Erityisesti kaula on mun mielestä hyvä.
K.Hill
03.03.2007 00:44:25
Kyllä ne Kiinassa kasataan nuo nyky-Hagströmit. Aika muovisia vehkeitä aitoihin verrattuna. Super-Swedessä esim. ei ole zero-nauhaa, niin kuin oli aidossa.
veka2
03.03.2007 10:58:05
Eikä IHAN mahdu SKB:n lespo-laukkuun, pitää hankkia suorakaiteen muotoinen laukku ;-)
arrgh
03.03.2007 23:24:44

Nine Inch Nailsin kitaristi Aaron North soittaa sekä 60-luvun Hagsröm II:lla ja III:lla, että uudemmilla Swedeillä. Hyvin tuntuu punkirokit lähtevän.
TJEU: http://www.youtube.com/watch?v=eVbpTYc9W9Y
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)