Aihe: 4x12 vs 2x2x12
1 2 3
BigOrange
03.09.2006 16:29:54
Eli tällaista rupesin tässä miettimään.. mikäköhän mahtaa olla soundillinen ero, kellään kokemusta?

Hyvänä puolena tuossa 2 x 2x12 olisi kamojen muunneltavuus, pienemmälle keikalle puolet ja isommalle koko setti jne..

Hintaa tulee kyllä väistämättä enemmän jos hankkii 2 kpl 2x12 kaappia mutta tämä nyt on tällaista pohtimista..

Mietteitä kaipailen!
"I am not your enemy so no apologies, please" -One Minute Silence
pekurides
03.09.2006 16:39:55

Tuota kanssa ite miettiny ku 4x12 isompi alapää ni vastaako kaksi 2x12 samaa... semonen varmaan jees kanssa jos olisi kummatkin kaapin erisointisia ni saa lisää väriä soindiin... toisaalta työläämpi roudaa kahta vaikka kevyempi ovatkin... mutta varsinkin jos orkassa vaan yksi kitara ni kaksi kaappia hyvä hommeli , ite käytin kahta 4x12 kaappia kummallakin puolen ni hyvin kuuluui joka puolella ku ei mitään pa-sydeemiä reeniksellä...
Tunteella päin vittua.
Härski
03.09.2006 16:43:42
Mä taas oon miettiny semmoista, että 4x12 kaappi ja sen päälle vielä 2x12 kaappi. Elementit vaihtaisi siten, että iso kaappi jyrisee ja pikku kaappi karjuu. Toistaalta 2x2x12 olis myös ihan mielenkiintoinen...
hollstro
03.09.2006 16:46:52

Normaalissa 4x12" kaapissa on kotelo umpinainen ja yhtenäinen. Umpinaisen 2x12" kaapin kotelon sisätilavuus on periaatteessa kaksi kertaa pienempi ja se rajoitaa alimpien äänien toistoa. Onko sillä sitten kitarakamoissa todellista merkitystä? En osaa sanoa kun en ole vierekkäin systeemejä testannut.
Socialite
03.09.2006 19:15:35
Tätä olen itsekin pohtinut joskus.
Ei kai siitä ota selvää kuin kokeilemalla...
Vain rock huuhtoo pois hölynpölyn.
Antti1
03.09.2006 19:29:23
Mulla oli ennen 4x12", nyt pitemmän aikaa ollut jo 2x12" ja olen ajatellut siirtyväni kaksiin 1x12" kaappeihin. Liikaa botnea nykyisessäkin ja sijoittelu ei ole tuonkaan kokoisella laatikolla aina mitenkään helppoa.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
kivi
03.09.2006 19:48:03
Mulla oli ennen 4x12", nyt pitemmän aikaa ollut jo 2x12" ja olen ajatellut siirtyväni kaksiin 1x12" kaappeihin. Liikaa botnea nykyisessäkin ja sijoittelu ei ole tuonkaan kokoisella laatikolla aina mitenkään helppoa.

Älä!

Mä siirryin Marshall 4x12":sta ensin Marshall 2x12"aan ja sitten ostin neljä Marshall 1x12":sta.

Kirjoitin pitkän kuvauksen, mutta bittiavaruus nielaisi sen:-( - mutta sisältö oli se, että ne 1x12":t on soundiltaan liian pieniä vaikka niitä olisi enemmän. Ja kyllä, viritin refleksiputkea ja vaihdoin osaan elementitkin. Nyt mulla on yksi Marshall 1x12" studiokaappina, siinä on Celestion Vintage30 elementtinä ja hyvin soi, mutta on sitä viritettykin.

Keikkastäkissä on JCM-sarjan Marshall 2x12" jossa niin ikään Vintage 30:t ja nyt on poissa se vakio G75:ien jäykkyys, ja herkkyyttä on kyllin.

Marshallin JCM-4x12"sta en kaipaa takaisin, mutta mulla on oikein hyvä Sound Cityn 4x12" alakaappina, ja kämpillä myös vanha Marshall/Celestion custom-kaappi jossa on kaksi 12" Vintage 30:ää ja kaksi ikivanhaa 10" Bluebackia.

Eli älä osta pienempää. Litratilavuudeltaan Marshallin vakio 2x12" on ihanteellinen, G75:t vain ovat suht jäykät ja kliiniset. Jos sulla on kaapissa refleksiputki, voit kokeilla tunkea siihen rätin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
03.09.2006 19:55:09
Älä!

Huih, pelästyin jo melkein... :)

Ei vaan, tämä on mun oma design. Vähän normaalia 2x12" kaappia isompi suljettu loota, jossa G12H ja V30. Botnea on niin julmetusti, että bassonamiska on treeneissä pahasti pakkasen puolella. Jos käytän Exploreria, jossa on invader tallassa, täytyy bassoa kääntää entisestään pois johonkin klo 9 tienoille ainakin.

Meinaatko, että ero on noin radikaali, jos teen reilun kokoiset 1x12" pöntöt?
kivi
03.09.2006 20:37:53

Meinaatko, että ero on noin radikaali, jos teen reilun kokoiset 1x12" pöntöt?

No, litratilavuutta ja refleksiä säätämällä voi tulla vaikka kuinka hyvät.

Mut ei mua haittaisi vaikka bassonamiska olisi nollassa, kunhan se riittäisi. Sitten vasta jos säätövara jää pahoin kesken, sit huolestuisin
:-)

Entäs jos vain laittaisit kunnon levyn karhunvillaa sinne kaappiin sisään?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
03.09.2006 20:41:01
Oothan sä tavallaan oikeassa, mutta ne olisi niin kivat: sellaset pienet, kevyet ja sievät... :)

Entäs jos vain laittaisit kunnon levyn karhunvillaa sinne kaappiin sisään?

Mutta eikö tää tavallaan oo vähän ristiriidassa tuon mun ongelman kanssa? Mun käsityksen mukaan ylimääräisen ilmatilan täyttäminen villalla lisää ilmajousta ja siten elementtien näkemä sisätilavuus ikäänkuin kasvaa --> lisää bassoa. Sinänsähän tuo basson laatu kuitenkin napakoituu, eikä tilanne välttämättä olisi niin ongelmallinen.

En mä tiiä, ehkä mä lataan villaa sinne vielä entisestäänkin sisään. Vois koittaa jotain uusia tukirakenteita kaikkien kylkien välille. Jos ne tois jotain uutta potkua soundiin.
kivi
03.09.2006 20:48:22 (muokattu 03.09.2006 20:49:07)

En mä tiiä, ehkä mä lataan villaa sinne vielä entisestäänkin sisään. Vois koittaa jotain uusia tukirakenteita kaikkien kylkien välille. Jos ne tois jotain uutta potkua soundiin.

Mulla on yhdessä 4x12"-kaapissa tarkasti oikeanmittainen jämerä koivuhalko pultattuna tiukasti sisään keskeltä takaseinää keskelle etuseinää. Se selkeyttää mun mielestäni soundia jotenkin, kun vertaa kaappeihin joissa tuota ei oo, ja lisäksi on kiva painaa kitaran lapa juuri sen halon kohdalle ja nauttia hallitusta kierrosta kuin soittaisi urkuja...
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
03.09.2006 20:51:41
Mutta eikö tää tavallaan oo vähän ristiriidassa tuon mun ongelman kanssa? Mun käsityksen mukaan ylimääräisen ilmatilan täyttäminen villalla lisää ilmajousta ja siten elementtien näkemä sisätilavuus ikäänkuin kasvaa --> lisää bassoa. Sinänsähän tuo basson laatu kuitenkin napakoituu, eikä tilanne välttämättä olisi niin ongelmallinen.

Just näin, basso tiukentuu.

Kas, eihän ongelma kai oo se, että kaappi toistaa bassoa, vaan se miten se sitä toistaa. Kyllä sitä sitten saa leikattua pois, kunhan soundi on tiukka.
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
03.09.2006 20:52:09
Taidanpa pistää insinöörin- ja puusepäntaitoni koetukselle ja tehdä vähän kokeellisemman tukiratkaisun tuonne kaappiini sisälle. Sellainen eräänlainen kammioratkaisu erilaisilla vaimennuksilla, ei ihan piece of cace suunnitella. Muistaisi nyt vaan edes sen nimen. Ei se oo transflex vaan toi toi toi...
efunkelist
03.09.2006 23:26:20

Mulla on kohta valmiina 2kpl ISOJA 2x12" kaappeja. Teen itse. Eivät ole kovin kätevät keikalle kun ovat niin jermuja roudata mutta ehkä teen joskus keikkakäyttöön kompaktimman 2x12"-kaapin. Tai kaksi :)
januszian
04.09.2006 15:36:42 (muokattu 04.09.2006 15:42:37)

Just näin, basso tiukentuu.

Kas, eihän ongelma kai oo se, että kaappi toistaa bassoa, vaan se miten se sitä toistaa. Kyllä sitä sitten saa leikattua pois, kunhan soundi on tiukka.

Pöh. Mesan 4x12 rectifier standard kaappi ja Nu-Metal raikaa! :)

Kyllä itekin olen pohtinut 2x2x12 ratkaisua. Mesalla on kivoja puoliavoimia kaappeja joissa toisella puolella V30 ja toisella puoliavoimella kotelon puoliskolla Mesa C90 elementti. (C90 on viritetty versio Celestion Classic Lead 80 elementistä)
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
kulmahiomakone
04.09.2006 17:01:23
Normaalissa 4x12" kaapissa on kotelo umpinainen ja yhtenäinen. Umpinaisen 2x12" kaapin kotelon sisätilavuus on periaatteessa kaksi kertaa pienempi ja se rajoitaa alimpien äänien toistoa. Onko sillä sitten kitarakamoissa todellista merkitystä? En osaa sanoa kun en ole vierekkäin systeemejä testannut.

Umpipömpelissä tilavuus per elementti on se mikä ratkaisee. Toisin sanoen, jos 4*XX kaappi on tilavuudeltaan vaikkapa 200 litraa, niin kaksi 100 litraista 2*XX kaappia vastaa sitä. 2*XX kaappi on siinä mielessä parempi vaihtoehto, että siinä on pinta-alaltaan pienempiä sivuja ja se on siten luonnostaan tukevampi kuin 4*XX kaappi.

Mä en sitten ota kantaa siihen, mitä kukakin kuulee. Eikä mua edes kiinnosta. Vetoa voin lyödä sen puolesta, että jos mitataan, niin kaks 2*XX kaappia toistaa alaäänet paremmin kuin yks 4*XX kaappi, jos litratilavuus per elementti on sama, elementit ovat samat ja kaapin materiaali ja ainevahvuus on sama.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
FVampir
04.09.2006 23:01:36

Itse mietin tuon nykyisen 2x 12" voxini tilalle:

a) joku 4x12" halpis missä on v30:t(halvemmaksi tulee ostaa joku hb 400€ kaappi ku erilliset elementit) ja väsään siihen ihan kunnolla jykevän 4x12" kotelon, jossa on yläkajarit suunnattu viistosti yläviistoihin jos sais ääntä levitettyä hieman reeniksellä ja keikoilla. en tiedä vielä miten tuo suuntaus vaikuttaisi soundiin...

b) samalla periaatteella mutta kaksi pystyyn suunniteltua 2x12" kaappia niin että ylempi on suunnattu viistosti hitusen ylöspäin. Tämä toimisi reeniksellä kivasti kun kaapit voisi sijoittaa niin että kaikkaille kuuluupi. Myös (kun ainao kitaristi meillä olen) niin noi kaapit saisi lavan molemmin puolin keikalla.

Tällä hetkellä kiehtoo enemmän tuo vaihtoehto B. Mietin vielä sitä että alemman elementin korvaisi jollaki munakkaalla elementillä jolla sais jytyt alapäät.

Ja jostain syystä mieluummin suljettuna.. reeniksellä ainakin nykyisessä avoimessa 2x12 kombossa vaikuttaa todella paljo se kuinka lähellä se seinää on ja missä kulmassa jne.
Levykansitaidetta vailla? Ota yhteyttä tai käväse kattomassa www.lunaria-studios.com :)
FVampir
04.09.2006 23:03:46 (muokattu 04.09.2006 23:19:23)

Niin vielä tuosta että kuinkahan paljon tuo levyjen paksuus merkitsee kun mietin että vääntäs jostan vähintään 22mm liimalevystä tms noi? Ainakin mesan kaappeja kun kattoo niin ei ole puun paksuudessa säästelty.. mieneeköhän tuolla sitten muuta merkitystä kun lisää painoa ja jämäkkyyttä?

EDIT: Esim noilla mitoilla vois lähtä liikkeelle(tuosta on mesalla itseasiassa vertikaali mallikin: http://www.thomann.de/thoiw3_mesa_b … gie_rectifier_cabinet_prodinfo.html

"NOT SHOWN BUT ALSO AVAILABLE

is our 2x12 Vertical Rectifier Cabinet
featuring a Slant Front and the legendary "Over-Sized" Recto Closed Back Cabinet Construction that has made the Recto Cabinet Designs the worlds most revered for massive, authoritative tone! Fear This!!!

Additional Features:
2x12 (vertical w/slant front only), 140 Watts, 2 - Celestion Vintage 30
Speaker, Track-Loc Casters, 8 Ohms"
Levykansitaidetta vailla? Ota yhteyttä tai käväse kattomassa www.lunaria-studios.com :)
januszian
04.09.2006 23:10:07

Niin vielä tuosta että kuinkahan paljon tuo levyjen paksuus merkitsee kun mietin että vääntäs jostan vähintään 22mm liimalevystä tms noi? Ainakin mesan kaappeja kun kattoo niin ei ole puun paksuudessa säästelty.. mieneeköhän tuolla sitten muuta merkitystä kun lisää painoa ja jämäkkyyttä?

Uskaltaisin veikata että suoraan verrannollinen botnen kestoon. Mesat ei rämise.
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
FVampir
04.09.2006 23:22:39

Eli eikös tuo botne periaatteessa ole just se jytinä mikä tuntuu enemmän ku kuuluu :)

eli mikäli on ohuemmat seinät niin tuo kotelo vetkuu helpommin.. mutta mikäli paksummat niin jytisee tiukemmin eikä jää vötvymään ylimääräsiä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)