masterhat 21.06.2006 20:45:45 | |
---|
Tere. Sain viimein ostettua putkinupin. Ajattelin kysellä, että pitääkö vahvistin käynnistää aina standby-kytkin päällä ja vastaavasti sammuttaa standby-kytkin päällä. toisen kitaristin uudesta putki nupista kärähti heti toinen sulake, vajaa viikon käytön jälkeen. Sekin huomattiin kun mentiin seuraavaksi soittamaan eikä virtaa tullutkaan vahvistimeen. Eli se oli pamahtanut kun vahvari oli viimeksi sammutettu. ja nimenomaan niin ettei standby ollut päällä. vai voiko se johtua aivan jostain muusta?`thanx ApulantaGirl92 |
tommiot 21.06.2006 20:48:59 (muokattu 21.06.2006 20:49:30) | |
---|
1. Virta päälle, ääntä ei kuulu vaikka soittaa 2. Odotetaan että putket lämpenee 3. Standby-kytkin soittoasentoon (on se sitten On tai Off, valmistajasta riippuen) 4. Soitto 5. Standby siihen asentoon että ei taas kuulu mitään 6. Virta pois Jotkut myös sanovat että poweri pitäisi sammuttaessa laittaa pois ennen standby:ta, mutta yleensä sanotaan aina että power, standby, soitto, standby, power. |
Metallikitaristi 21.06.2006 20:49:36 (muokattu 21.06.2006 20:50:13) | |
---|
1. Power on asentoon 2. Odota n. 30sekunttia että putket lämpiää 3. Standby kytkin on asentoon 4. Soittoa 5. Standby kytkin off asentoon 6. Power off asentoon EDIT: Hidas |
masterhat 21.06.2006 20:59:45 | |
---|
elikkä laitepitää käynnistää niin että standby on päällä (siis niin että ääntä ei kuulu) ja myös sammuttaa niin että standby on päällä( tai siis vaimentaa ensin ääni standbylla, ja sit vasta virta pois) Kiitos kaunis!! ApulantaGirl92 |
Fin_Rocker 21.06.2006 21:05:02 (muokattu 21.06.2006 21:10:24) | |
---|
ei standbyta ole pakko kayttää, mutta jos vahvistimessa on sellainen niin miksi jättää käyttämättä, kyllä ne putket lämpeää ilman standbytakin :-D laitan kyllä volumet nollaan aina kepistä/vahvistimesta kun käynnistän |
Angus 21.06.2006 21:05:22 | |
---|
elikkä laitepitää käynnistää niin että standby on päällä (siis niin että ääntä ei kuulu) ja myös sammuttaa niin että standby on päällä( tai siis vaimentaa ensin ääni standbylla, ja sit vasta virta pois) Kiitos kaunis!! Juuri näin. Mulla on vielä tapana tehdä niin, että käännän ensin vahvistimen volumen nollaan, sitten pistän powerin päälle (niin että standby on päällä), annan sen siinä lämmetä rauhassa mielellään muutaman minuutin ja sitten standby pois, sen jälkeen vahvistimesta volumet päälle ja soittelemaan. Sammuttaessa sitten ensiksi vahvistimesta volumet nollaan, odottelen hetken ja standby päälle, odottelen hieman aikaa taas ja sitten power pois. Tuo volume-juttu saattaa aivan turhaa olla, mutta joskus heti soiton jälkeen kun lyö samantien standbyn päälle niin kuuluu inhottava "kolaus". Noin ei ainakaan pitäisi mitään vahinkoa sattua, parempi se varman päälle on ottaa. |
Manicci 21.06.2006 22:55:09 | |
---|
1. Power on asentoon 2. Odota n. 30sekunttia että putket lämpiää 3. Standby kytkin on asentoon 4. Soittoa 5. Standby kytkin off asentoon 6. Power off asentoon Hidas Ja vissiinkin ei haittaa, vaikka antais kauemmankin lämmetä kuin 30s... Strato, Marsu. Niillä edetään. |
ReBeat 21.06.2006 23:08:36 | |
---|
Mulla on yhdessä vahvistimessa harvinaisen selkeästi merkitty tuo standby: kytkimen alapuolella ei lue mitään, yläpuolella lukee GO :) Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
kari10 22.06.2006 00:13:11 | |
---|
Omassa Epissa standby kytkimessä: on ja play. Kohtuu selkeä patentti. |
Ossi 22.06.2006 00:33:51 (muokattu 22.06.2006 00:35:56) | |
---|
Tästä(kin) oli juttua jo joskus aikanaan.... Käsittääkseni standby-kytkin on ympätty putkistyrkkareihin siksi, että esim. keikkasettien välissä putkissa säilyy "hehkut päällä" eli värkki on ready-to-go-tilassa mutta korkeahko anodijännite on tarpeettomana kytketty pois. Anodijännitteet päällä on vahvistin aina haavoittuvampi jos sitä esim. tönäisee vahingossa tms. Toisekseen niin hehku- kuin anodijännitteidenkin kytkeminen päälle on elektroniputkelle aina pieni shokki ja "kuolema" eli mitä vähemmän virtoja räpsitään päälle ja pois, sen parempi. Putkivahvari kannattaa käynnistää pistämällä hehkut päälle eli "mains on" ja odotella minuutti pari, että putket ovat lämmenneet kunnolla ja sitten napsauttaa standby'n päälle eli asentoon "on". Sammuttaminen ei liene niin kriittinen toimenpide mutta itse olen tottunut näpsimään ensin laitteen standbylle ja sitten vasta pääkatkaisimesta virrat veks totaalisesti. Toisaalta taas... Mulla on tommonen 30 vuotta vanha 120W Orange, jossa ei ole koko standby-katkaisinta vaan kaik virrat räpsähtää kerralla päälle tai pois ja vehe on toiminut moitteetta koko elinikänsä eikä kuluta putkia sen kärkkäämmin kun muutkaan styrkkarit. - Ota näistä selko.... If love remains
Though everything is lost
We will pay the price
But we will not count the cost -
by N.Peart |
päänahka 22.06.2006 03:42:55 | |
---|
Toisaalta taas... Mulla on tommonen 30 vuotta vanha 120W Orange, jossa ei ole koko standby-katkaisinta vaan kaik virrat räpsähtää kerralla päälle tai pois ja vehe on toiminut moitteetta koko elinikänsä eikä kuluta putkia sen kärkkäämmin kun muutkaan styrkkarit. - Ota näistä selko.... Jos siinä on tasasuuntausputki/-putket, niin anodijännitteet eivät pääse putkille, ennen kuin tasurin hehkut ovat lämmenneet, jolloin myös muut putket ovat ehtineet lämmetä. Up and down, that's how energy stays alive. |
DVD 22.06.2006 07:00:03 | |
---|
... Sammuttaminen ei liene niin kriittinen toimenpide mutta itse olen tottunut näpsimään ensin laitteen standbylle ja sitten vasta pääkatkaisimesta virrat veks totaalisesti... Aivan. Sammuttamisessa ei ole niinkään väliä käyttääkö sitä standby kytkintä vai ei mutta kun sitä käyttää niin kytkin on automaattisesti oikeassa asennossa seuraavan kerran kun käynnistät. |
Ossi 22.06.2006 09:25:30 | |
---|
Jos siinä on tasasuuntausputki/-putket, niin anodijännitteet eivät pääse putkille, ennen kuin tasurin hehkut ovat lämmenneet, jolloin myös muut putket ovat ehtineet lämmetä. Ihan on puolijohdetasasuuntaaja eli puuttuu putkitasurien mahdollistama "pehmeä lasku". If love remains
Though everything is lost
We will pay the price
But we will not count the cost -
by N.Peart |
Vipu 22.06.2006 14:07:18 (muokattu 22.06.2006 14:08:11) | |
---|
Juuri näin. Mulla on vielä tapana tehdä niin, että käännän ensin vahvistimen volumen nollaan, sitten pistän powerin päälle (niin että standby on päällä), annan sen siinä lämmetä rauhassa mielellään muutaman minuutin ja sitten standby pois, sen jälkeen vahvistimesta volumet päälle ja soittelemaan. Sammuttaessa sitten ensiksi vahvistimesta volumet nollaan, odottelen hetken ja standby päälle, odottelen hieman aikaa taas ja sitten power pois. Siis sä aina pistät standbyn pois ku rupeat soittamaan? onko se "oikein" vai "väärin"? Eli sulla menee: power ja standby ON odotus standby OFF soitto standby ON odotus power OFF Ja muut on sanonut: power ON odotus standby ON soitto standby OFF odotus power OFF Eli kumpi on "oikein" vai onko ihan sama? Ja siis pitäisikö soittaa standbyn ollessa ON vai OFF? PROt on parhaita! |
Jäärä 22.06.2006 14:20:03 (muokattu 22.06.2006 14:21:58) | |
---|
Ja siis pitäisikö soittaa standbyn ollessa ON vai OFF? Voit koettaa kummassa nippelin/napin asennossa kuuluu ääntä! Mä en edes muista mitä mun vahvistimen standby-nippelin ohessa lukee. Väännän hetken lämmittelyn jälkeen sen standby-nippelin samaan asentoon kuin sen power-nippelin. Ja rokki raikaa. Toivottavasti. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
Volle 22.06.2006 14:21:52 (muokattu 22.06.2006 14:22:12) | |
---|
Ja siis pitäisikö soittaa standbyn ollessa ON vai OFF? Soittaa kannattanee siinä asennossa, jossa kuuluu ääntä. :) edit: höh, hidas.
Piis |
tommiot 22.06.2006 14:34:12 (muokattu 22.06.2006 14:34:35) | |
---|
Ja siis pitäisikö soittaa standbyn ollessa ON vai OFF? Tietysti silloin kun standby on päällä vahvistin on lepotilassa, ei voi soittaa, sitähän se "standby" tarkoittaa. Tai näin se kaiken järjen mukaan menisi, mutta monet valmistajat tekevät kuitenkin toisinpäin. |
Jonttu 22.06.2006 14:36:45 | |
---|
Soittaa kannattanee siinä asennossa, jossa kuuluu ääntä. :) Ellei soita playbackkinä? |
ch LL 22.06.2006 14:41:56 | |
---|
Onkos yleistä että vahvistimesta kuuluu soitoa läpi, kun Power on kytkettynä? Ei siis vielä stand by:ta. Kaveri osti Engl fireball nupin ja siinä huomattiin tämä "ilmiö" Volumet sai kyllä olla melko kaakossa, että tämän huomasi, mutta selvästi se soitto sieltä läpi tuli. Missään aikaisemmassa putkivahvistimessa en ole tuota huomannut... |
Volle 22.06.2006 15:00:57 | |
---|
Onkos yleistä että vahvistimesta kuuluu soitoa läpi, kun Power on kytkettynä? Ei siis vielä stand by:ta. Muistaakseni mun vanhassa Music Manissa kuulu jotakin rutinaa, kovempana silloin, kun stand by oli juuri kytketty "lepotilaan". Eli kai se ihan normaalia on. Nykyisistä omista vahvareista en ole kokeillut eikä kahdessa edes ole koko standby-nappulaa. Piis |