Aihe: 4 cable method yhdellä johdolla?
1 2
forlost
28.03.2019 16:42:05

Tervehdys!

Oli pitkästä aikaa keikka ja minun "nopea" roudaus seuraavan bändin alta ei ollut niin nopea mitä voisi olla. Eli, käytössä on Marshall JCM 2000 nuppi ja TC-Electronic G-System. G-System on Marsun efektiloopissa ja G-System ohjaa myös Marsun kanavia.

Onko olemassa mitään valmista systeemiä millä tuon kaiken ärsyttävyyden voisi hoittaa yhdellä piuhalla? Kaverini kertoi itse tehneensä multicore kaapelin, mutta ajattelin että onko olemassa mitään valmista asiaa? Tyyliin pedalilautaan kiinnitettävä laatikko, johon kiinnitetään piuhat G-Systeemistä. Sitten siitä lähtee YKSI kaapeli Marsulle, jossa sitten toinen laatikko johon se YKSI kaapeli kiinnitetään. Sitten tästä Marsun laatikosta johdot menee oikeisiin koloihinsa. Tuo kaverin kehoittama multicore kaapeli muuten voisi olla se juttu, mutta mielummin ottaisin käyttöön jonkun oikean tekijän oikean asian, kuin itseni päin persettä kolvaamaa piuhaa..
Pyörikää paskassa. Eihän 10 000 000 000 kärpästä voi olla väärässä.
aristoteles666
28.03.2019 17:24:51 (muokattu 28.03.2019 17:25:27)

saisi helposti tehtyä Din piuhalla, jota myös midipiuhaksi kutsutaan, siinä on viisi pinniä eli ääni kulkisi edestakaisin, se vaan pitäisi tehdä itse, mutta sitten olisi vain yksi piuha.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
VIPMetal
28.03.2019 17:42:35

Tekiskö tämmösellä sen ite, jos sulla piuhat on jo valmiina:

https://www.customboards.fi/collect … stom-boards-cable-sock-1-m-20-30-mm
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
forlost
28.03.2019 18:02:51 (muokattu 28.03.2019 18:03:57)

Midipiuha, kyllä. Vähän vastaavaa se mun kaverikin ehdotti.

Ja toi customboardsin juttu on tavallaan jo käytössä.

https://photos.app.goo.gl/sr1scScvsVicjpQJ7

Se ei vaan tee tätä asiaa yhdellä piuhalla. Piuhoja edelleen neljä. Toi kuva siis mun vanhasta systeemistä.
VIPMetal
28.03.2019 20:20:34

Ite vaihdoin räkkilaitteisiin, kun meni hermot noissa bändivaihdoissa ja kytkemisissä.

Miten se yks piuha on nopeampi kuin tuo snake?
forlost
28.03.2019 20:38:50

Nyt ei puhuta mistää 30 min erosta mutta erosta kuitenkin....

Mutta esimerkiksi jos ollaan vaikka keskimmäisenä bändinä kolmesta soittamassa, ja tulee meidän vuoro pistää kamppeet pystyyn. Nuppi on lavalla valmiina ja 3 jakkia nupin takana. Pitää siis kaivaa taskulappua ja yrittää nähdä meneekö pedalsnaken piuha oikeeseen koloseen. Jne kne....

Kaverin systeemi on sellanen että nuoin päällä on portti johon se tökkää yhden piuhan ja homma valmis. Sama homma pedalilaudan päässä, yksi piuha kiinni ja valmista.
forlost
28.03.2019 20:39:38

Räkki on kyllä tässä tutkinnan alla myös.
VIPMetal
28.03.2019 21:01:08

forlost: Nyt ei puhuta mistää 30 min erosta mutta erosta kuitenkin....

Mutta esimerkiksi jos ollaan vaikka keskimmäisenä bändinä kolmesta soittamassa, ja tulee meidän vuoro pistää kamppeet pystyyn. Nuppi on lavalla valmiina ja 3 jakkia nupin takana. Pitää siis kaivaa taskulappua ja yrittää nähdä meneekö pedalsnaken piuha oikeeseen koloseen. Jne kne....

Kaverin systeemi on sellanen että nuoin päällä on portti johon se tökkää yhden piuhan ja homma valmis. Sama homma pedalilaudan päässä, yksi piuha kiinni ja valmista.

Joo, itellä kans oli 7 piuhan (CH 1-4, send, return ja input) kytkeminen siellä nupin päässä ja onhan se pimeässä lavalla ärsyttävää hommaa. Mulla on siis efektiräkissä switcheri, jossa pedaalit ja nupin ohjaus boksi. Merkkailin nyt johtoja dymolla ja muutenkin vähän siistin sitä räkkiä. Mut kyllähän se vie oman aikansa. Toinen rig on sitte täysin räkkivehkeillä toteutettu ja nopeampi, mutta ne rakkaat pedaalit jää pois soundista. =D
kimurantti1
28.03.2019 23:03:09
Ootko kelannut, että laittaisit sinne räkin taakse valon, jonka saa napista pois päältä? Vaikka dual lockilla Mighty Brite kiinni jos ei elegantimpaa jaksa tehdä.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Juzpe
28.03.2019 23:04:53 (muokattu 28.03.2019 23:07:22)

forlost: Tervehdys!

Oli pitkästä aikaa keikka ..

The way I do it:

1. Tee neljä hyvää käyttötarkoitukseen sopivaa kaapelia laadukkaista komponenteista ja hyvin.
2. Osta kaapelinsuojasukkaa kaapeleiden pituuden verran.
3. Osta lavalle tulevaan päähän myös sellainen muovinen kaapelinsuoja
4. Merkitse eri värisin teipiein vahvitimeesi/ räkkiisi jakit joihin kaapelit menevät kiinni
5. Laita vastaavan väriset teipit plugeihin jotka menevät edellä "värikoodattuihin" jakkeihin
6. Vedä kaapelit suojasukan sisään
7. Laita lavan puoleiseen päähän pari kolme metriä muovista suojaa sukan päälle
8. Hommaa sopiva roudauslaatikko mihin juuri rakentamasi lavakaapelin lisäksi mahtuu kaikki muuutkin kaapelit joita tarvitset kamojesi laittamiseen käyttökuntoon

Sovella edellä olevaa
VIPMetal
29.03.2019 00:04:46

kimurantti1: Ootko kelannut, että laittaisit sinne räkin taakse valon, jonka saa napista pois päältä? Vaikka dual lockilla Mighty Brite kiinni jos ei elegantimpaa jaksa tehdä.

En tiedä ehdottelitko mulle, mutta kyllä se on käynyt mielessä. =DD Pitää kehitellä joku valo siihen. Olis mulla räkkivaloki ylimääräsenä, mut se on vähän turhan iso.
kimurantti1
29.03.2019 00:08:44
VIPMetal: En tiedä ehdottelitko mulle, mutta kyllä se on käynyt mielessä. =DD Pitää kehitellä joku valo siihen. Olis mulla räkkivaloki ylimääräsenä, mut se on vähän turhan iso.

Ehdottelin kaikille, joita vituttaa piuhojen kytkeminen pimeässä. :-D Siellä räkissä lienee virratkin valmiina, ettei tarvi edes paristoja käyttää. Periaatteessahan tohon hommaan käy mikä tahansa laajasti valaiseva lamppu, joka on vaan riittävän pieni.
VIPMetal
29.03.2019 00:11:45

kimurantti1: Ehdottelin kaikille, joita vituttaa piuhojen kytkeminen pimeässä. :-D Siellä räkissä lienee virratkin valmiina, ettei tarvi edes paristoja käyttää. Periaatteessahan tohon hommaan käy mikä tahansa laajasti valaiseva lamppu, joka on vaan riittävän pieni.

Jeps. Tuo värikoodihommaki olis toimiva, jos uskaltais Mesaan liimata tarroja. Ehkä mä yritän sen joutsenkaulavalon, joka mulla jo on, ujuttaa jotenki sinne räkin perälle.
kimurantti1
29.03.2019 00:52:34 (muokattu 29.03.2019 02:39:43)
VIPMetal: Jeps. Tuo värikoodihommaki olis toimiva, jos uskaltais Mesaan liimata tarroja. Ehkä mä yritän sen joutsenkaulavalon, joka mulla jo on, ujuttaa jotenki sinne räkin perälle.

Neljässä värissä saatava gaffateippi, jota yleisesti roudarit käyttää kamojen merkkaamiseen ei jätä mitään loputtomia liimatahroja, joita ei saisi pois myöhemmin. Eli liimaile rauhassa Mesaan vaan tarroja, itekin oon liimaillut Mark V:n, Ecstasyyn, Friedmaniin jne.
forlost
29.03.2019 07:18:10

Kiitoksia vastauksista. Löysin itse esittämääni kysymykseen vastauksen täältä:

http://www.somo-pedals.de/patchboxes

Sieltä kun rullaa alas kohtaan Multicore vom Pedalboard zum Amp niin löytyy juuri se mitä olen hakenut.
VIPMetal
29.03.2019 08:35:32

forlost: Kiitoksia vastauksista. Löysin itse esittämääni kysymykseen vastauksen täältä:

http://www.somo-pedals.de/patchboxes

Sieltä kun rullaa alas kohtaan Multicore vom Pedalboard zum Amp niin löytyy juuri se mitä olen hakenut.

Hienoa! Pitääpä itekki tsekata tuo systeemi.
Laulava Kylätohtori
29.03.2019 10:00:36
Eikös tuossa ongelma ratkeaisi jo sillä, että tuo ne liitännät sieltä takaa omaan boksiinsa vaikka vahvarin päälle? Ja vaikka johtoihin vielä oman väriset plugit ja vastaavat värikoodit siihen boksiin, niin ei tarvitse vahvariin mitään liimailla. Tuossa tapauksessa aikaero yhden tai sukkaan laitettujen muutaman johdon kytkennässä olisi aika pieni.

Ja bonarina koko homma ei olisi yhdestä spesialjohdosta kiinni, vaikka toki se yksi johto on aina kätevämpi kuin monta johtoa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
forlost
29.03.2019 11:34:08 (muokattu 29.03.2019 11:35:19)

Kuten tuolla aiemmin jo mainitsin että aikaero ei ole iso mutta silti sen haluaisn tehdä yksinkertaisesti yhdellä piuhalla. Lisäksi tossahan on jo tuo boxi tulossa. Eikä tarvi kolvata ite mitään.
-Q-
29.03.2019 12:22:07
aristoteles666: saisi helposti tehtyä Din piuhalla, jota myös midipiuhaksi kutsutaan, siinä on viisi pinniä eli ääni kulkisi edestakaisin, se vaan pitäisi tehdä itse, mutta sitten olisi vain yksi piuha.

Vähän tarkentaisin, MIDI:lle tarkoitettu piuha jossa käytetään DIN liittimiä ei välttämättä ole ihan sopiva audiolle.. Plus että kaupan MIDIpiuhoissa taitaa olla vain kolme karvaa kytkettynä.

Toki voi itse tehdä sopivasta kaapelista ja käyttää noita DIN liittimiä mutta mun kokemukset noista on olleet vähän rimpuloita, en välttämättä lähtisi keikkaolosuhteisiin. Vaikka voi niitä toki olla hyviäkin. Sen sijaan mun valinta olis ennemmin XLR liitin jossa on lukitukset ja hyvät vedonpoistot yleensä aina ja pinnimäärän voi valita 3 ja 7 väliltä tarpeen mukaan.

Jos ei ite halua askarrella niin ainakin st. Pauls Sound mainostaa tekevänsä mittatilauskaapeleita
aristoteles666
29.03.2019 15:08:43

-Q-: Vähän tarkentaisin, MIDI:lle tarkoitettu piuha jossa käytetään DIN liittimiä ei välttämättä ole ihan sopiva audiolle.. Plus että kaupan MIDIpiuhoissa taitaa olla vain kolme karvaa kytkettynä.

Toki voi itse tehdä sopivasta kaapelista ja käyttää noita DIN liittimiä mutta mun kokemukset noista on olleet vähän rimpuloita, en välttämättä lähtisi keikkaolosuhteisiin. Vaikka voi niitä toki olla hyviäkin. Sen sijaan mun valinta olis ennemmin XLR liitin jossa on lukitukset ja hyvät vedonpoistot yleensä aina ja pinnimäärän voi valita 3 ja 7 väliltä tarpeen mukaan.

Jos ei ite halua askarrella niin ainakin st. Pauls Sound mainostaa tekevänsä mittatilauskaapeleita

din piuhaa kaytettiin juuri audioon monta kymmenta vuotta ennen midin keksimista, toinen mita voi kayttaa on socaplex jolla saa toistakymmenta ja enemman piuhaa yhdella kaapelilla.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)