![]() 21.03.2019 14:52:59 (muokattu 21.03.2019 14:56:29) | |
---|---|
Elikkäs tarvetta niin sanotulle Isolation arkulle/laatikoille johon pystyisi oman 1x10 Kaapin laittamaan sisään mikrofonin kanssa joka sitten pitää metelin mahd. matalalla. Tekeekö näitä joku taho Suomessa tai ulkomailla? | |
![]() 21.03.2019 15:20:02 | |
samir94: Elikkäs tarvetta niin sanotulle Isolation arkulle/laatikoille johon pystyisi oman 1x10 Kaapin laittamaan sisään mikrofonin kanssa joka sitten pitää metelin mahd. matalalla. Tekeekö näitä joku taho Suomessa tai ulkomailla? Googlaamalla noita löytyy varmasti, mutta mulla on sellainen mutu että markkinoilla on nyt ja tulossa tuotteita joilla homma saattaisi hoitua helpommin, pienemmällä koolla ja vähemmällä metelillä. Eli IR pohjaiset keinokuormat saattaisi toimia paremmin: https://www.thomann.de/fi/universal_audio_ox_amp_top_box.htm https://www.thomann.de/fi/suhr_reactive_load_ir.htm https://www.boss.info/global/products/waza_tube_amp_expander/ Ainakin tuo Suhrin versio on varmasti kilpailukykyinen arkun kanssa. Ja OX ei taida käyttää IR:iä vaan omaa teknologiaa. I'm very highly educated. I know words, I have the best words. | |
![]() 21.03.2019 17:47:27 | |
Turhaa hommaa nykymaailmassa. Iso-kaapit muuttaa aina soundia, eikä ikinä parempaan. Jos halutaan että ei muuta, tulee ko. kaapista niin iso, ettei ratkaisu ole enää millään tavalla käytännöllinen. Reaktiivisella kuormalla ja hyvällä impulssivasteella (Celestionin omat on parhaat joita olen kokeillut) pääset maaliin paremmin ja helpommin. "Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 21.03.2019 18:42:42 | |
Sammo: Googlaamalla noita löytyy varmasti, mutta mulla on sellainen mutu että markkinoilla on nyt ja tulossa tuotteita joilla homma saattaisi hoitua helpommin, pienemmällä koolla ja vähemmällä metelillä. Eli IR pohjaiset keinokuormat saattaisi toimia paremmin: https://www.thomann.de/fi/universal_audio_ox_amp_top_box.htm https://www.thomann.de/fi/suhr_reactive_load_ir.htm https://www.boss.info/global/products/waza_tube_amp_expander/ Ainakin tuo Suhrin versio on varmasti kilpailukykyinen arkun kanssa. Ja OX ei taida käyttää IR:iä vaan omaa teknologiaa. kimurantti1: Turhaa hommaa nykymaailmassa. Iso-kaapit muuttaa aina soundia, eikä ikinä parempaan. Jos halutaan että ei muuta, tulee ko. kaapista niin iso, ettei ratkaisu ole enää millään tavalla käytännöllinen. Reaktiivisella kuormalla ja hyvällä impulssivasteella (Celestionin omat on parhaat joita olen kokeillut) pääset maaliin paremmin ja helpommin. Itsellä oli aikanaan Torpedo Live käytössä. Myin eteenpäin koska ei kuulostanut millään samalta kun oikean kaapin kanssa. | |
![]() 21.03.2019 18:44:00 (muokattu 21.03.2019 18:49:43) | |
Kuorma ja impulssi. Parempi soundi eikä ole sitten nurkassa jääkapin kokoista komoottia ikuisena riesakkeena. Kaupallisia tuotteita taitaa olla vaan AxeTrak joka tulee mieleen, erilaisia rumia tee-se-ite -viritelmiä toisinaan näkyy torilla puoli-ilmaiseksi tarjolla. Jos aiempi kokemus ei tuntunut kuulostavan kaapilta, vertasitko sitä mikitettyyn kaappiin vai nilkoille puhaltavaan kaappiin jonka vieressä seisotaan? Koska lähestulkoon satavarmaksi voipi kyllä sanoa että impulssivaste on lähempänä tavallista mikitettyä soundia kun mikitetty pienessä vanerikuutiossa pauhaava 1x10". On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 21.03.2019 18:52:19 (muokattu 21.03.2019 18:54:06) | |
askomiko: Kuorma ja impulssi. Parempi soundi eikä ole sitten nurkassa jääkapin kokoista komoottia ikuisena riesakkeena. Kaupallisia tuotteita taitaa olla vaan AxeTrak joka tulee mieleen, erilaisia rumia tee-se-ite -viritelmiä toisinaan näkyy torilla puoli-ilmaiseksi tarjolla. Jos aiempi kokemus ei tuntunut kuulostavan kaapilta, vertasitko sitä mikitettyyn kaappiin vai nilkoille puhaltavaan kaappiin jonka vieressä seisotaan? Koska lähestulkoon satavarmaksi voipi kyllä sanoa että impulssivaste on lähempänä tavallista mikitettyä soundia kun mikitetty pienessä vanerikuutiossa pauhaava 1x10". Testasin Torpedo Livellä Ownhammerin, RedWirezin sekä Celestionin impulsseja ja mitkään niistä eivät tuottaneet haluttua lopputulosta. Ja vertasin mikitettyyn soundiin tottakai, näissä kaikissa impulsseissa ei tunnu soundi pysyvän oikein kasassa kun vertaa mikitettyyn kaappiin. Lisäksi soittotuntuma ei myöskään ollut sama. | |
![]() 21.03.2019 19:55:31 | |
samir94: Testasin Torpedo Livellä Ownhammerin, RedWirezin sekä Celestionin impulsseja ja mitkään niistä eivät tuottaneet haluttua lopputulosta. Ja vertasin mikitettyyn soundiin tottakai, näissä kaikissa impulsseissa ei tunnu soundi pysyvän oikein kasassa kun vertaa mikitettyyn kaappiin. Lisäksi soittotuntuma ei myöskään ollut sama. Mä en tiedä onko suomessa kukaan varsinaisesti tuotteistanut isolaatiokaappia. Torilla olen nähnyt muutamia DIY isolaatiokaappeja jotka on vaikuttaneet ihan päteviltä viritelmiltä, mutta niissä tosiaan on tuo ongelma, että ne tuppaa olemaan aika hervottoman kokoisia ja painavia rakennelmia. Pari semmoista vähän näppärämmän oloista kaupallista isolaatiokaappiakin on ollut tarjolla, mutta tosiaan itselläni ei niistä kokemusta. Yksi mieleen tuleva ratkaisu (riippuen tietty miten meinaat alitteitasi luukuttaa) on sellaisista akustisista elementeistä kasattava "laulukomero" jollaisen olen myös nähnyt torilla, mutta sellaisia saa ostaa mm. thomanilta. Se on tietty iso ja kallis eikä välttis ratkaise kysymystäsi ja semmoisen kohdalla puhutaan helposti tonniluokan investoinnista. https://reverb.com/au/item/4893748- … v-isolation-speaker-cabinet-iso-cab tommosen näin joskus torilla, mutta en osaa sanoa kuka noita toimittaa ja missä hinnoissa pyörii uutena. Keinokuormat muuttaa aina soittotuntumaa, mutta se voi johtua siitä kun äänenpaine pienenee, niin ei se sitten vaan enää tunnu samalta. En yhtään osaa kyllä sanoa korjaako isolaatiokaappi sitä asiaa mihinkään suuntaan. Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että käyn treenikämpällä soittelemassa vähän kovempaa. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 21.03.2019 20:48:31 | |
hallu: Keinokuormat muuttaa aina soittotuntumaa, mutta se voi johtua siitä kun äänenpaine pienenee, niin ei se sitten vaan enää tunnu samalta. En yhtään osaa kyllä sanoa korjaako isolaatiokaappi sitä asiaa mihinkään suuntaan. Mä sanoisin, että kyllä ja ei. Tuntuma voi pysyä samana, mutta isolaatioboksissa mikitetty soundi ei välttämättä ole sitten sama. Keinokuorma muuttaa tuntumaa, koska se ei käyttäydy vahvarin kanssa ihan tasan samalla tavalla kuin kitarakaiuttimien kanssa. Riippuu keinokuormasta millä tavalla ero kuuluu ja tuntuu. Mun Fryette PS2:ssa nuo keinokuorman reaktiivisen osan ylä- ja alapään säätöön tarkoitetut kytkimet auttavat pääsemään lähemmäs samaa tuntumaa kuin ilman kuormaa soittaessa ja sopivalla asetuksella mielestäni ero on hieman tiukempi tuntuma. Vahvarista ja kaapista riippuu sitten, miten lähelle osuvat ja aina voi tietysti vahvarin asetuksilla yrittää kompensoida. Tietty se volakin vaikuttaa tosi paljon. Parhaallakin kuormalla ihan hissun kissun volat voivat olla vähän niin ja näin, vahvari kuin vahvari tuntuu aukenevan jos voi soittaa siinä about 85-95 dB @ 1m maastossa. Minunkin mielestäni impulssit on se oikea tapa eteenpäin. Ne on tosi makuasioita ja mun suosikki-impulssit on itseasiassa ihan eri kuuloisia kuin miltä mun vahvarin oma kaiutin kuulostaa. Lähtisin rakentamaan sitä soundia ihan puhtaasti omalta pohjalta, käytettyjä kuuntelulaitteita ajatellen. Ihan samalla tavalla niidenkin soundi selvästi eroaa jos kuuntelee monitoreista vs kuulokkeista. Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748 | |
![]() 21.03.2019 21:28:17 | |
hallu: Keinokuormat muuttaa aina soittotuntumaa, mutta se voi johtua siitä kun äänenpaine pienenee, niin ei se sitten vaan enää tunnu samalta. En yhtään osaa kyllä sanoa korjaako isolaatiokaappi sitä asiaa mihinkään suuntaan. Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että käyn treenikämpällä soittelemassa vähän kovempaa. Saan omalla vahvarilla paremman soittotuntuman ja soundin pienemmilläkin äänenpaineella kun mitä sain keinokuormalla ja impulsseilla. LaXu: Keinokuorma muuttaa tuntumaa, koska se ei käyttäydy vahvarin kanssa ihan tasan samalla tavalla kuin kitarakaiuttimien kanssa. Riippuu keinokuormasta millä tavalla ero kuuluu ja tuntuu. Mun Fryette PS2:ssa nuo keinokuorman reaktiivisen osan ylä- ja alapään säätöön tarkoitetut kytkimet auttavat pääsemään lähemmäs samaa tuntumaa kuin ilman kuormaa soittaessa ja sopivalla asetuksella mielestäni ero on hieman tiukempi tuntuma. Vahvarista ja kaapista riippuu sitten, miten lähelle osuvat ja aina voi tietysti vahvarin asetuksilla yrittää kompensoida. Tuohan se on aika lailla. Mitä tulee sitten noihin digitaalihärpäkkeiden säätimiin niin niistä mennään aina kauemmas sitä alkuperäistä soundia kun joudutaan paikkaamaan puutteita. Vahvareitakin pystyy säätämään vain tiettyyn pisteeseen asti, joten olen tullut siihen tulokseen, että perus asiat tulisi olla kunnossa niin ei tarvi rueta liikaa paikkailemaan. | |
![]() 21.03.2019 21:43:15 | |
LaXu: ....... Minunkin mielestäni impulssit on se oikea tapa eteenpäin. Ne on tosi makuasioita ja mun suosikki-impulssit on itseasiassa ihan eri kuuloisia kuin miltä mun vahvarin oma kaiutin kuulostaa. Lähtisin rakentamaan sitä soundia ihan puhtaasti omalta pohjalta, käytettyjä kuuntelulaitteita ajatellen. Ihan samalla tavalla niidenkin soundi selvästi eroaa jos kuuntelee monitoreista vs kuulokkeista. Samaa mieltä, että on juurikin makuasioita. Itse en tykkää impulsseista monitoreihin soitettaessa, mutta luureihin ne on ihan jees. Monitoreissa tykkään eniten keinokuorman pasiivisesta leikkurista..... siis silloin kun en käytä vahvististimen omaa kajaria (joka luonnollisesti on aina se paras..... niin tai siis riippuuhan se kajarista, ei ne kaikki kuulosta hyvältä (V30 oli mulle huono kajari)). "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 21.03.2019 21:48:35 | |
samir94: Saan omalla vahvarilla paremman soittotuntuman ja soundin pienemmilläkin äänenpaineella kun mitä sain keinokuormalla ja impulsseilla. ........ Jep, mä olen tästä asiasta samaa mieltä, että oikea kaappi on aina se paras ja muu on vain korviketta kun ei oikeaa kaappia voi käyttää. Mun pitää tarkentaa tuota keinokuorman roolia kertomalla, että omassa käytössäni keinokuorma on juurikin kitarakaapin ja vahvistimen välissä eli se vain pikkuisen jarruttelee vahvistimen äänenpainetta, että vahvaria voi avata hiukan huolettomammin. Sehän ei onnistu Torpedo Livellä muuten kuin kytkemällä se rinnakkain oikean kaapin kanssa jolloin siihen saadaan ohjattua noin puolet vahvistimen tehoista. Mutta kuten sanottua, niin keinokuorma liikaa annosteltuna vaikuttaa myös kitarakaappiin soitettaessa soittotuntumaan, mutta siinäkin vaikuttaa hiukan keinokuorman tyyppi. "voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?" | |
![]() 21.03.2019 22:01:11 | |
hallu: Jep, mä olen tästä asiasta samaa mieltä, että oikea kaappi on aina se paras ja muu on vain korviketta kun ei oikeaa kaappia voi käyttää. Mun pitää tarkentaa tuota keinokuorman roolia kertomalla, että omassa käytössäni keinokuorma on juurikin kitarakaapin ja vahvistimen välissä eli se vain pikkuisen jarruttelee vahvistimen äänenpainetta, että vahvaria voi avata hiukan huolettomammin. Sehän ei onnistu Torpedo Livellä muuten kuin kytkemällä se rinnakkain oikean kaapin kanssa jolloin siihen saadaan ohjattua noin puolet vahvistimen tehoista. Mutta kuten sanottua, niin keinokuorma liikaa annosteltuna vaikuttaa myös kitarakaappiin soitettaessa soittotuntumaan, mutta siinäkin vaikuttaa hiukan keinokuorman tyyppi. Omasta vahvarista löytyy PPIMV joka on kyllä erittäin näppärä tuon äänenpaineen kitkemisessä. Sitä vahvaria täytyy kuitenkin jonkun verran avata aina, että kaiutinelementtiin tulee vähän liikettä ja dynamiikka paranee. Siksi tuota ISO-kaappia tässä etinkin tällä hetkellä. Onneks ei kuitenkaan minkään Master Volumettomien Super Leadejen kanssa tarvi enää leikkiä, sellaisen äänenpaineen kitkeminen voisi olla jo fysiikan lakien vastaista. | |
![]() 22.03.2019 21:13:18 | |
Oma kokemus yhden DIY-vehkeen rakentaneena (ja sittemmin purkaneena) on että kun sitä äänenpainetta pitäis saada aikaiseksi mutta se paine rajoitetaan pieneen laatikkoon niin se kuulostaa just siltä mitä voi odottaa, eli ihan paskalta. Jossain kaupallisessa lootassa oli jonkinlainen labyrintti mitä pitkin ilma kiersi ja yritti kuulostaa vähemmän tukehtuvalta mutta ehdotukseni on että etuastesignaali ja IR on helpoin, halvin ja paras. No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. | |
![]() 22.03.2019 22:51:40 | |
Jormaz: Oma kokemus yhden DIY-vehkeen rakentaneena (ja sittemmin purkaneena) on että kun sitä äänenpainetta pitäis saada aikaiseksi mutta se paine rajoitetaan pieneen laatikkoon niin se kuulostaa just siltä mitä voi odottaa, eli ihan paskalta. Jossain kaupallisessa lootassa oli jonkinlainen labyrintti mitä pitkin ilma kiersi ja yritti kuulostaa vähemmän tukehtuvalta mutta ehdotukseni on että etuastesignaali ja IR on helpoin, halvin ja paras. Ton etuastesignaalin perään voi heittää vielä ilmaisen Ignite Amps TPA-1 pääteastemallinnusplugarin. Toimii mielestäni ihan hyvin ja kuulostaa paremmalta kuin pelkkä etuaste -> IR. Myydään Fryette Power Station 2 keinokuorma/päätevahvari: https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1444748 | |
![]() 23.03.2019 09:40:23 | |
Moi. samir94: Elikkäs tarvetta niin sanotulle Isolation arkulle/laatikoille johon pystyisi oman 1x10 Kaapin laittamaan sisään mikrofonin kanssa joka sitten pitää metelin mahd. matalalla. Tekeekö näitä joku taho Suomessa tai ulkomailla? Perinteisesti isolaatioboksit ovat olleet käytännössä peruscaseja, joten kaikki casemaakarithan tuollaisen tilauksesta tekee. Hintaa moisille toki ruukaa muodostumaan kovanlaisesti jos laatikon sisämitat ovat sitä luokkaa että mikitetty signaali kuulostaa siedettävältä ja äänitaso laskee edes puoleen alkuperäisestä, joten alle parin tonnin budjetilla ei kannata edes haaveilla uutta ostavansa. Itsetehden tai jostain vanhasta casesta modaamalla saattaa säästää tuntuvastikin, mutta jumppaa on vastavuoroisesti enemmän. Jos osittainen itsetekeminen onnistuu, T-Kaupan Thon-caseille löytyy näppärä laskuri jolla saa osviittaa kustannuksista. 118*118*180cm tyhjä lodju (jota ainakin itse pidän kokolailla miniminä 110 kaapille) kustantaa laskurin mukaan 1150€. Jäykkäririmoituksen saa ostopaikasta riippuen vajaalla satasella. ~13m2 äänieristemateriaalia kustantaa ainevahvuudesta ja halutuista äänenvaimennusominaisuuksista riippuen muutamasta kympistä ~tonniin. Vahvari-/kaappiteline ja mikkiständi ovat halvimmillaan irtokymppejä, ulkopuolelta säädettävissä kustannukset pompsahtavat herkästi varsin suuriksi. T:Samuli | |
![]() 23.03.2019 17:41:23 | |
Jormaz: Oma kokemus yhden DIY-vehkeen rakentaneena (ja sittemmin purkaneena) on että kun sitä äänenpainetta pitäis saada aikaiseksi mutta se paine rajoitetaan pieneen laatikkoon niin se kuulostaa just siltä mitä voi odottaa, eli ihan paskalta. Jossain kaupallisessa lootassa oli jonkinlainen labyrintti mitä pitkin ilma kiersi ja yritti kuulostaa vähemmän tukehtuvalta mutta ehdotukseni on että etuastesignaali ja IR on helpoin, halvin ja paras. Itse taas olen katsellut clippejä näistä laatikoista ja saundi on taas kuulostanut paljon paremmalta kuin mitä yhdessäkään Impulssipätkässä. Kukin tavallaan kait. LaXu: Ton etuastesignaalin perään voi heittää vielä ilmaisen Ignite Amps TPA-1 pääteastemallinnusplugarin. Toimii mielestäni ihan hyvin ja kuulostaa paremmalta kuin pelkkä etuaste -> IR. Tässä tullaan sitten taas siihen, että vaikka väitetään näiden impulssien olevan jotenkin hyvän kuuloisia ja hoitavan homman niin kuitenkin täytyy jotain lisätä siihen signaaliketjuun, että soundi edes on siedettävällä tasolla. basisti1971: Moi. Perinteisesti isolaatioboksit ovat olleet käytännössä peruscaseja, joten kaikki casemaakarithan tuollaisen tilauksesta tekee. Hintaa moisille toki ruukaa muodostumaan kovanlaisesti jos laatikon sisämitat ovat sitä luokkaa että mikitetty signaali kuulostaa siedettävältä ja äänitaso laskee edes puoleen alkuperäisestä, joten alle parin tonnin budjetilla ei kannata edes haaveilla uutta ostavansa. Itsetehden tai jostain vanhasta casesta modaamalla saattaa säästää tuntuvastikin, mutta jumppaa on vastavuoroisesti enemmän. Jos osittainen itsetekeminen onnistuu, T-Kaupan Thon-caseille löytyy näppärä laskuri jolla saa osviittaa kustannuksista. 118*118*180cm tyhjä lodju (jota ainakin itse pidän kokolailla miniminä 110 kaapille) kustantaa laskurin mukaan 1150€. Jäykkäririmoituksen saa ostopaikasta riippuen vajaalla satasella. ~13m2 äänieristemateriaalia kustantaa ainevahvuudesta ja halutuista äänenvaimennusominaisuuksista riippuen muutamasta kympistä ~tonniin. Vahvari-/kaappiteline ja mikkiständi ovat halvimmillaan irtokymppejä, ulkopuolelta säädettävissä kustannukset pompsahtavat herkästi varsin suuriksi. T:Samuli Nämähän ovat tietenkin makuasioita, mutta uskon kyllä pienemmänkin laatikon riittävän tuolle 1x10 kaapille eikä sen tarvitse olla edes välttämättä tuollainen Thonin boxi joten tuskin mitään tuhansia sille tulisi hinnaksi. | |
![]() 24.03.2019 06:56:28 (muokattu 24.03.2019 07:20:13) | |
Moi. samir94: Nämähän ovat tietenkin makuasioita, mutta uskon kyllä pienemmänkin laatikon riittävän tuolle 1x10 kaapille... Kyse ei sinänsä ole ainoastaan makuasiasta eikä etenkään uskosta, tavoiteltu soundi ja vaimennustarve määrittelevät niin minimi sisä- kuin ulkomitatkin. Toisaalta, jos pääteasteen soundi tapetaan jo lähdössä mastervolumella tai vastaavalla, ei pienen laatikon aiheuttamia villejä heijastuksia ja symmetrisesti asetetun kaiutinkaapin aikaansaamien seisovien aaltojen aiheuttamia teräviä piikkejä ja kuoppia taajuusvasteessa koeta lainkaan häiritseviksi. samir94: ...eikä sen tarvitse olla edes välttämättä tuollainen Thonin boxi joten tuskin mitään tuhansia sille tulisi hinnaksi. Ei tietenkään tarvitse olla kuljetuscase, eikä etenkään Thon, tuo oli ainoastaan helpostilöydettävä ja monelle "tuttu" reaalihintareferenssilaskuri siitä mitä tehdastekoinen case josta isolaatioboksin saa näppärästi väkerreltyä kustantaa. Jostain muualta kuin T-kaupasta saa varmasti halvemmalla, ja toisaalta monesta paikasta toki kalliimmallakin. Isolaatioboksin voi tieysti rakentaa patikasta, fankasta ja villasta, tai vaikkapa Paroc- tms. elementeistä jos tykkää ja osaa, mutta kuljetuscasea voi myöhemmin käyttää johonkin toiseen tarkoitukseen jos isolaatioboksin tarve ei syystä tai toisesta enää olekaan ajankohtainen. Teininä väliaikaisia "isolaatiobokseja" värkkäiltiin nauhoitussessioihin kookkaista pahvilaatikoista, vaahtomuovipatjoista ja jesarista, ja vaikkeivat juurikaan oikeasti vaimentaneet, mikkivuodot kyllä poistuivat tehokkaasti, ja fiilis oli kohdallaan ;). Kokeilemallahan tuo sun tarpeesi selviää, joten rohkeasti vaan rakentamaan jos/kun kaupallisen tuotteen hankkiminen tuskin on kovinkaan helppoa tai ainakaan edullista. T:Samuli | |
![]() 24.03.2019 10:14:54 | |
basisti1971: Moi. Kyse ei sinänsä ole ainoastaan makuasiasta eikä etenkään uskosta, tavoiteltu soundi ja vaimennustarve määrittelevät niin minimi sisä- kuin ulkomitatkin. Toisaalta, jos pääteasteen soundi tapetaan jo lähdössä mastervolumella tai vastaavalla, ei pienen laatikon aiheuttamia villejä heijastuksia ja symmetrisesti asetetun kaiutinkaapin aikaansaamien seisovien aaltojen aiheuttamia teräviä piikkejä ja kuoppia taajuusvasteessa koeta lainkaan häiritseviksi. Ei tietenkään tarvitse olla kuljetuscase, eikä etenkään Thon, tuo oli ainoastaan helpostilöydettävä ja monelle "tuttu" reaalihintareferenssilaskuri siitä mitä tehdastekoinen case josta isolaatioboksin saa näppärästi väkerreltyä kustantaa. Jostain muualta kuin T-kaupasta saa varmasti halvemmalla, ja toisaalta monesta paikasta toki kalliimmallakin. Isolaatioboksin voi tieysti rakentaa patikasta, fankasta ja villasta, tai vaikkapa Paroc- tms. elementeistä jos tykkää ja osaa, mutta kuljetuscasea voi myöhemmin käyttää johonkin toiseen tarkoitukseen jos isolaatioboksin tarve ei syystä tai toisesta enää olekaan ajankohtainen. Teininä väliaikaisia "isolaatiobokseja" värkkäiltiin nauhoitussessioihin kookkaista pahvilaatikoista, vaahtomuovipatjoista ja jesarista, ja vaikkeivat juurikaan oikeasti vaimentaneet, mikkivuodot kyllä poistuivat tehokkaasti, ja fiilis oli kohdallaan ;). Kokeilemallahan tuo sun tarpeesi selviää, joten rohkeasti vaan rakentamaan jos/kun kaupallisen tuotteen hankkiminen tuskin on kovinkaan helppoa tai ainakaan edullista. T:Samuli Jos puhutaan ns. Ihanteellisista tiloista niin oivallisinhan äänitystila olisi hyvin akustoitu studiohuone, mutta kerrostalohuoneistossa äänittäessä siihen lopputulokseen tuskin pääse millään konsteilla. Kokeilin esimerkiksi itse eilen rakentaa sohvatyynyistä ja peitosta alkeellista eristystä ja sain luultavasti saman kaltaisen lopputuloksen kun mitä sinä noilla paffeilla ja patjoilla, mikki ei enää napannut ulkopuolisia ääniä niin paljoa sekä soundi ei kuulostanut aneemiselta toisin kuin paljaalla huoneella äänittäessä jossa kuitenkin on aivan paska akustiikka. Bassotaajuudethan tuolta tuli läpi tietty mutta yläpäätä vaimensi mukavasti niin, että master volaa sai nostettua. Kyseessä on kuitenkin High Gain vahvistin niin sitä Master Volaa ei kovin kovalle tarvitse laittaa haluttua soundia varten, riippuu paljon tilasta jossa äänittää. Kuitenkin jätin tilaa tässä eristyksessä mikille ja kaapille sen verran tilaa, että mikkiä sai lähietäisyydeltä siirrettyä kaapin kangaan toisesta päästä toiseen. Ns. Huonesaundiahan tällä konstilla ei saa vaikka kuinka vääntäisi, mutta itsehän en varsinaisesti edes tähtää siihen soundiin. | |
![]() 24.03.2019 20:40:19 | |
Kivaa olla puukorva koska en edes pysty erottamaan impulssilla vs. mikillä napattua soundia toisistaan jos impulssi on napattu samalla kertaa kun mikitys. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 24.03.2019 21:00:58 | |
askomiko: Kivaa olla puukorva koska en edes pysty erottamaan impulssilla vs. mikillä napattua soundia toisistaan jos impulssi on napattu samalla kertaa kun mikitys. Tähän kiteytyi aika hyvin tämä asia ;) Jotain pitää mennä pahasti pieleen että ei kuulostaisi samalta. Saattaisi auttaa aloittajankin ongelmaan se, että nappaisi siitä omasta hyvästä mikitetystä soundista impulssin ja käyttäisi sitä. Sen jälkeen ei pitäisi vaikuttaa muu kuin psykoakustiikka (pienempi äänenvoimakkuus=>Fletcher-Munson efekti => erilainen soundi). Toki soittotuntuma voi olla eri, jos viivettä on liikaa. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)