Aihe: Vahvistin kotiin ja keikoille
1 2 3
JivE
24.10.2006 18:20:44

Terve!

Haussa olisi vahvistinta jolla voisi soitella huoletta kerrostaloasunnossa, mutta josta löytyisi tehoa myös keikoille!

Tutulla kitaristilla on käytössä tällainen vahvistin: http://www.thomann.de/thoiw3_fender … sn=fd8b9934e78314a810fed4e864e73cbe jonka soundista olen diggaillut kovasti. Soundi mitä haen on The Dillinger Escape Plan, Converge, Norma Jean tyyppinen kevyt särö, mitä voi tarvittaessa boostata jollain säröpedaalilla.

Toinen minkä soundeista olen diggaillut on Orangen AD30HTC nuppi: http://www.thomann.de/thoiw3_orange … sn=fd8b9934e78314a810fed4e864e73cbe mutta nuppi+kaappi ei taida olla hyvä ratkaisu kerrostaloon.

Hintaluokka missä pyöritään on 700 - 1000e

Kiitos.
Fin Voodoochild
24.10.2006 19:19:38
Toi fenkku on ihan hyvä peli. Jossain vaiheessa itekkin himoitsin. oli hyvä puhtaana ja kevyeen säröön mielestäni hyvä ,pedalilla sai tapposärön.
Varmaan vastaisi tarpeitasi.
Tuosta orangesta en oikein tiedä ,koska ainoa orange millä olen soittanut oli yhden tuttuni joku 40v vanha vintage peli (tarkkaa ikää en tiädä mutta vanha se oli=D) ja se ainakin on hyvä styrkka. Hyvät midlet jne.Yleisesti ottaen putki-oranget ovat hyviä.

Se mikä puoltaisi sinun tapaukseessa tuota comboa on asuinpaikkasi. Vie paljon tilaa tuollainen nuppi+kaappi. Ja hintaa tulisi tietysti lisää jos ostat orangen, sillä tarvitset myös kaapin. Ja kannattaa ostaa hyvä kaappi hyvällä vahvistimelle...

Onnea vahvistimen etsinnässä!

~~H.H~~
Wespa
24.10.2006 19:37:05
Sen perusteella mitä olen pari kertaa reeneissä kaverin Hot Rod Deluxea testaillut, sanonpahan vain että voi olla vaikeaa saada se pelittämään tarpeeksi hiljaa kerrostaloon. Muistaakseni volumea ei tarvinnut paljon yli ykkösen avata kun möykkä oli jo melkoinen. Maukkaan kuuloinen ja muutenkin pätevä peli kyllä, mutta kannattaa harkita tarkkaan onko se vähän "overkill" kerrostaloon (nimim. Flextone II on toisinaan liikaa kerrostalossa..).
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Fin Voodoochild
24.10.2006 19:40:03
Sen perusteella mitä olen pari kertaa reeneissä kaverin Hot Rod Deluxea testaillut, sanonpahan vain että voi olla vaikeaa saada se pelittämään tarpeeksi hiljaa kerrostaloon
Tuossa olet oikeassa

~~H.H~~
slowfinger
24.10.2006 20:38:38
Jos orangen soundi miellyttää niin kannattaa käydä katsomassa rocker30. Ehkä vähän erityyppinen kuin tuo ad30 mutta saattaisi olla sopiva laitos. Mieleen tuli myös koch studio tone. Monipuolisuutta löytyy ja kokokin sopiva hiljaisempaankin soittoon, tiedä sitten riittääkö 20w keikkailuun.

http://www.custom-sounds.com/epages … c274159fa3d3d0657+FI/products/14127

http://www.thomann.de/thoiw3_orange … cker_30_gitarrencombo_prodinfo.html
clapton wanted to sound like a black man...and hendrix wanted sound like he came from another dimension.
Fin Voodoochild
24.10.2006 20:56:36 (muokattu 24.10.2006 20:56:56)
tiedä sitten riittääkö 20w keikkailuun

Voin kertoa, että tuskin riittää. Ei ainakaan meijän bändille riitä. 30w riitti mikitettynä ja ilman mikitystä ois ollu aika hilkulla.

~~H.H~~
hjukke
24.10.2006 20:58:50

Voin kertoa, että tuskin riittää. Ei ainakaan meijän bändille riitä. 30w riitti mikitettynä ja ilman mikitystä ois ollu aika hilkulla.

~~H.H~~

Ainakin säröillä riittää helposti, puhtailla vähän vahvistimesta riippuen voi tehdä tiukkaa.
Kaikki rannekellotornin mukana
slowfinger
24.10.2006 21:10:34
Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa tarpeeksi tehokas vahvari ja sitten käyttää kotona keinokuormaa sen kanssa.
clapton wanted to sound like a black man...and hendrix wanted sound like he came from another dimension.
mesa-
24.10.2006 21:17:41
Osta joku nuppi ja joku 2x12 kaappi. Sitte kotiin 1x12 kaappi.
Jucciz
25.10.2006 00:05:54 (muokattu 25.10.2006 00:06:29)

Musatyylistähän tuo on kiinni: Vaikka soitettiin myös rokiksi luokiteltavaa matskua, en koskaan pystynyt keikalla pitämään Orange AD30TC:n volumea yli puolivälissä ilman keinokuormaa - alkoi tulla muilta soittajilta jo sanomista. Ja tämä on siis 30 watin vehje, nimikin sen sanoo.

Jos on mikitysmahdollisuus ja joka jätkälle on tarjolla monitori, riittää vaikka yhden watin vahvistin. ;)
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Jungleman
25.10.2006 00:18:46
Sen perusteella mitä olen pari kertaa reeneissä kaverin Hot Rod Deluxea testaillut, sanonpahan vain että voi olla vaikeaa saada se pelittämään tarpeeksi hiljaa kerrostaloon. Muistaakseni volumea ei tarvinnut paljon yli ykkösen avata kun möykkä oli jo melkoinen. Maukkaan kuuloinen ja muutenkin pätevä peli kyllä, mutta kannattaa harkita tarkkaan onko se vähän "overkill" kerrostaloon (nimim. Flextone II on toisinaan liikaa kerrostalossa..).

Minä omistin HR Deluxen kolmisen vuotta. Oli keikka- ja treenikäytössä, kotisoitto ei tullut kuuloonkaan. Puhtaan kanavan soundi aukeaa vasta vähän ennen kakkosta volahanassa, silloin möykkä on jo merkittävä. Nelosesta eteenpäin vola ei enää hirveästi kasva, lähinnä vain sustain ja soundin tukevuus. Kai tuon olisi saanut jollain modauksella järkevämmin toimivaksi, mene ja tiedä. Särökanavat olivat potkutonta sirinää, Drive leikkasi alapäätä, More Drive vielä lisää. Perussoundi oli tukkoinen, muhjuinen ja etäinen, lieneekö sitten johtunut kaiuttimesta. Etusputkia vaihtamalla soundi parani jonkin verran, NOSsiputket toivat hieman kaivattua heleyttä ja dynamiikkaa. Eivät kuitenkaan tarpeeksi.

Miksi menin ostamaan ko. vahvarin, kun en siitä löydä yhtäkään hyvää puolta näin jälkikäteen? Ennen HRD:a minulla oli Carvinin 100 W combo, joka oli turhauttavan iso ja raskas. Pienempi putkipeli oli saatava, eikä silloin (n. -98 tai -99) kaupoissa ollut kummoistakaan valikoimaa kohtuuhintaisia putkikomboja. Kaupassa pikaisesti testatessa HRD vaikutti ihan hyvältä ja monipuoliselta. Vasta pikkuhiljaa huomasin sen puutteet ja rajoitukset.

Monet noista tykkäävät, minusta vehje oli yksiselitteisesti p*ska. HRD:n myin pois ja soitin monta vuotta 10-wattisella Fender Champ 12 -putkikombolla, jonka puhdas soundi oli aivan eri maailmasta. Tehot riittivät garagerokkimenoon (kybällä koko ajan, 57 eteen keikoilla). Tällä hetkellä on taas vähän isompi vehje käytössä: japanilainen putkicombo 60-luvulta, 2 x 6L6, 2 x 12", n. 50 W, painaa kuin synti - pienempää tekisi mieli...

Kotona soitan ainoastaan Microcubella. Kompromissi? Kyllä, mutta toimii.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
PIM
25.10.2006 10:10:59
Kotona soitan ainoastaan Microcubella. Kompromissi? Kyllä, mutta toimii.

Sanoisin kyllä että tuo on enemmänkin kokemuksen mukanaan tuomaa maalaisjärkeä, jonka soisi leviävän yleisemminkin kitaristien keskuudessa. Eli jätetään suosiolla ne putkivahvistimet keikoille ja treenikselle ja kotona soitellaan sitten siihen paremmin soveltuvilla välineillä, joka käytännössä nykypäivänä tarkoittaa yleensä tuollaista pientä mallintavaa komboa. Ainakin mua huvittaa suunnattomasti nämä ketjut joissa kysellään putkivahvistinta, josta pitäisi löytyä kuulokeliitännät ja keinokuormat jotta sillä voisi sitten soitella kotona kerrostaloyksiössä.
Artist
25.10.2006 11:56:51
Sanoisin kyllä että tuo on enemmänkin kokemuksen mukanaan tuomaa maalaisjärkeä, jonka soisi leviävän yleisemminkin kitaristien keskuudessa. Eli jätetään suosiolla ne putkivahvistimet keikoille ja treenikselle ja kotona soitellaan sitten siihen paremmin soveltuvilla välineillä, joka käytännössä nykypäivänä tarkoittaa yleensä tuollaista pientä mallintavaa komboa. Ainakin mua huvittaa suunnattomasti nämä ketjut joissa kysellään putkivahvistinta, josta pitäisi löytyä kuulokeliitännät ja keinokuormat jotta sillä voisi sitten soitella kotona kerrostaloyksiössä.

Kukin tyylillään, mun mielestä. Jos haluaa kompromissitonta meininkiä ja vetää putkella himassa, niin eihän sen pitäisi olla keneltäkään pois. Periaatteessahan himassa voi vetää ilman minkäänlaista vahvistinta tai vaikka tietokoneen ilmaisplugareilla, sehän olisi kaikkein "järkevintä", kun jäisi sitten kaikki raha siihen keikkakaluston kasaamiseen. Mutta kun kaikille se soittaminen ei vaan ole järkiasia, vaan enemmän fiilispohjainen juttu.
I need more
varakeef
25.10.2006 12:48:51 (muokattu 25.10.2006 12:58:11)
Nyt tässä kyllä lähestytään totuutta. Sopiva kerrostalovolyymi sähkökitaran soittoon on sähkökitara ilman sähköjä. Itse asiassa se sopii myös omakotitaloon ja lapsiperheeseen erittäin hyvin.

Näitä pienitehoisia viritelmiä on kyllä talo pullollaan, mutta 98 prosenttisesti tulee käytettyä pelkkää kitaraa. Seitsemän wattia putkifenkkua - liikaa ääntä. Pignose - liikaa ääntä. Podista stereoihin - liikaa vaivaa. Kitarasta tietokoneen interfaceen ja sieltä monoradioon - liikaa vaivaa. Podista kuulokkeisiin - liikaa vaivaa, rasittavaa korville. Akustinen kitara - aika hyvä, öisin liikaa meteliä...
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Heikki
25.10.2006 12:51:48

Mä en kyllä ymmärrä että mihin kerrostalokopissa soittamisessa tarvitsee vahvistinta, taitaa kerrostalossa 1W vahvistinkin jo olla liian äänekäs.
Thule
25.10.2006 13:19:28
Mä en kyllä ymmärrä että mihin kerrostalokopissa soittamisessa tarvitsee vahvistinta, taitaa kerrostalossa 1W vahvistinkin jo olla liian äänekäs.

Mä en taas ymmärrä tätä, että lähestulkoon aina kun puhutaan kerrostalovoimakkuksista, siitä saa sen kuvan että pelkän viitossoinnun rämäyttäminen vahvistamattomalla sähkökitaralla pudottaa yläkerran rouvalta tekohampaat lattialle. Tämä voi toki olla tilanne joillain, mutta ei todellakaan aina tai edes yleensä. Itse asun kerrostalossa ja soittelen lähes päivittäin vahvistimen kautta reippaalla volyymillä. En nyt puhu mistään "tukka lähtee päästä" -voimakkuuksista, mutta kuitenkin niin että kunnolla kuuluu koko asuntoon. Kertaakaan ei ole valitusta tullut, vaikka talossa asuukin muutama perusnipottaja, joita nyt lähes jokaisesta taloyhtiöstä löytyy. Naapureiden kanssa tulee sana tai toinen vaihdettua pihalla törmätessä, että uskoisin huomautusten tulevan tässä yhteydessä, jos tullakseen.
It is illegal to wear a fake moustache that causes laughter in church.
ReBeat
25.10.2006 13:30:06

Mä en kyllä ymmärrä että mihin kerrostalokopissa soittamisessa tarvitsee vahvistinta

Ei välttämättä tarvitsekaan, mutta pelkillä sormilla ei yleisestä luulosta huolimatta saa särösoundia aikaiseksi. Lisäksi kaiutinkaapin kuunteleminen on kuitenkin erilainen kokemus verrattuna kuulokkeiden käyttämiseen.

taitaa kerrostalossa 1W vahvistinkin jo olla liian äänekäs.

Mun mielestä wateista puhuminen voitaisiin yleisesti unohtaa ja puhua vaikka perunoista. Ei kai mitään vahvistinta ole pakko käyttää sen maksimiteholla. Ja jos haluttu putkisoundi irtoaa vasta maksimiteholla, niin siihenkin on olemassa ratkaisu, jolla sitä tunnistettavasti samantyylistä soundia saa kuulumaan aivan hyväksyttävällä kerrostalovolumella. Kaiutin muodostaa sen pullonkaulan, mutta ihan miellyttävää sähkökitarasoundia on mahdollista saada tulemaan kaiuttimesta myös hiljaisella.

Kyllähän jotkut treenaavat esim. puhallinsoittimilla ja viulullakin kotonaan ja niistä se ääni lähtee melkeinpä väkisin aika lujaa. Sähkökitaralla onnistuu hissummin.
Lonesome
25.10.2006 13:50:30
Nyt tässä kyllä lähestytään totuutta. Sopiva kerrostalovolyymi sähkökitaran soittoon on sähkökitara ilman sähköjä. Itse asiassa se sopii myös omakotitaloon ja lapsiperheeseen erittäin hyvin.

Komppaan. Realiteetti meikäläisen elämässä tuo pelkällä sähkökitaralla soittaminen. Jos jaksaa, niin kaivaa Digitechin RP50:n esiin ja soittelee luurien kautta. Laneyn LC15R + 112 kaappi todella harvoin käytössä, liikaa ääntä. Näin käy Rokkenroll kesytetyllä keski-ikäisellä perreellisellä rivitalossa, jonka väliseinät on hataraa kipsilevyä...

Se millä tehoilla saa naapureihin liikettä on toinen juttu. Kaveri joka osti mun 100 W putki Marshallin soitteli sillä klo 10 jälkeen iltaisin kotona kerrostalossa. Ei kuulemma kaikki mummot sanoneet päivää, katselivat vaan oudosti...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Dave "Lonesome" Peverett/Foghat
Tomtom
25.10.2006 13:54:22 (muokattu 25.10.2006 13:54:37)
Mulla on Orangen AD- nuppi ja himassa 1x12" kaappi ja reeniksellä ja keikoilla 2x12". Eikä se nyt paljoa enempää tilaa vie kuin combokaan..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Tomtom
25.10.2006 13:56:41
Nyt tässä kyllä lähestytään totuutta. Sopiva kerrostalovolyymi sähkökitaran soittoon on sähkökitara ilman sähköjä. Itse asiassa se sopii myös omakotitaloon ja lapsiperheeseen erittäin hyvin. ...

Samaa mieltä, mutta sähkiksellä ilman sähköä soittaessa puuttuu paketista kyllä se "jokin" eli ilman vahvistettua soundia soittaminen on IMO aika tylsää, vaikka siis itsekin teen sitä suurimmaksi osaksi..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)