Aihe: Kielten korkeus/vaikutus soittamiseen?
1
Stone
26.03.2007 23:03:16

On sellainen lievä probleema. Stratocasterissani, toisinaan kun venytän ylä tai ala E-kieltä, niin luiskahtaa joskus kaulan yli sivuun, sekä ainakin G-kieli lievästi "resonoi" (avoin G-vire kitarassa). Tämä kaikki viittaa siihen, että kielten korkeutta olisi aiheellista tarkistaa, jota en kylläkään ole ennen tehnyt. Myös slide soitto voisi olla puhtaampaa, jos kieliä hieman nostaisi. Miten muuten yleensä kielten nosto vaikuttaa soittamiseen/soundiin? Kuten jo tossa mainitsinkin, niin harrastan hieman slide kitarointia, vaikken varsinaisesti muutoin mikään soolokitaristi olekkaan vaan enemmän tulee harrastettua rytmikitarointia avoimella G-vireellä . Muuttuuko kieltennostamisessa kompin takominen raskaammaksi? Entäpä se soundi.. tuleeko pyöreämmäksi vai miten vaikuttanee? Mitäpä sanoo teknikot:)
"Five strings, three notes, two fingers, one arsehole"
Jesus_Plastica
27.03.2007 00:22:30
On sellainen lievä probleema. Stratocasterissani, toisinaan kun venytän ylä tai ala E-kieltä, niin luiskahtaa joskus kaulan yli sivuun, sekä ainakin G-kieli lievästi "resonoi" (avoin G-vire kitarassa). Tämä kaikki viittaa siihen, että kielten korkeutta olisi aiheellista tarkistaa, jota en kylläkään ole ennen tehnyt. Myös slide soitto voisi olla puhtaampaa, jos kieliä hieman nostaisi. Miten muuten yleensä kielten nosto vaikuttaa soittamiseen/soundiin? Kuten jo tossa mainitsinkin, niin harrastan hieman slide kitarointia, vaikken varsinaisesti muutoin mikään soolokitaristi olekkaan vaan enemmän tulee harrastettua rytmikitarointia avoimella G-vireellä . Muuttuuko kieltennostamisessa kompin takominen raskaammaksi? Entäpä se soundi.. tuleeko pyöreämmäksi vai miten vaikuttanee? Mitäpä sanoo teknikot:)

Ei tuo kielien luiskahtelu kyllä niitten korkeudesta johdu, nauhojen reunat vaan ehkä turhan pyöreeksi viilattu. Muistathan venyttää eli bendata aina kaulan keskustaa kohti, ei luiskahtele.

Resonoiko se G-kieli nauhoihin vai jossain muualla? Jos ei muut kielet resonoi niin voisit koittaa nostaa pelkästään sitä G-kieltä hitusen. Mahdollista on myös että siellä resonoi jokin tallan tai virittimen osa, tai satulan ura on liian väljä.

Kielien nosta kyllä vaikuttaa tatsiin, mutta ei merkittävästi. Omasta mielestä soitto tulee vaan puhtaammaksi. Soundi voi vähän heiketä ja kirkastua.
oiva tumpeloinen
27.03.2007 00:47:27
Kielien nosta kyllä vaikuttaa tatsiin, mutta ei merkittävästi. Omasta mielestä soitto tulee vaan puhtaammaksi. Soundi voi vähän heiketä ja kirkastua.

Mielipiteitä aika pitkälle, mutta mun mielestä korkealla olevat kielet on tatsin puolesta ehdoton nounou. Suhteellista tietenkin myös, että tarkoitetaanko kielien nostamisella 0,3mm luokkaa.....

Tuosta soundin heikkenemisestä en ole ihan varma. Mä voin olla kyllä hakoteilläkin, mutta mä veikkaisin, että korkeammalla olevat kielet soi kyllä voimakkaammin ja pidempään. Siitä ilosta kai jotkut blyysukot kaipaa kauheaa relief notkoa ja korkealla olevia kieliä. Mutta kuten sanottu, voin olla v''r'ss'kin tämän suhteen.

Siihen kannattaa tosin varautua, että hienovireet ei osu niin hyvin kohdalleen, jos kielet on kovasti korkealla.
Kiinankeisari
27.03.2007 07:52:06
Tuosta soundin heikkenemisestä en ole ihan varma. Mä voin olla kyllä hakoteilläkin, mutta mä veikkaisin, että korkeammalla olevat kielet soi kyllä voimakkaammin ja pidempään. Siitä ilosta kai jotkut blyysukot kaipaa kauheaa relief notkoa ja korkealla olevia kieliä. Mutta kuten sanottu, voin olla v''r'ss'kin tämän suhteen.

tuosta huomattavasta reliefistä en nyt oikein tiedä, mutta kyllä se varsinkin stratojen kanssa on täällä viimeaikoina useaankin kertaan toisteltu "totuus" (yleinen mielipide?), että kielten nostaminen parantaa saundia merkittävästi. vaikutus tatsiin on sitten henkilökohtaisempi juttu, omalla kohdalla tuntu muutaman tunnin totuttelun jälkeen vaan paremmalta.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Pehvanssi
27.03.2007 08:01:31
Oonko ihan hakoteillä jos ymmärrän että tässä on kyse radiuksen aiheuttamasta särinästä bendatessa?
päänahka
27.03.2007 09:08:52
Ei liian matalalla actionillakaan mielestäni ole mukava soittaa. Kyllä jonkin verran pitää kitkaa olla. Itse säädän kielet vielä siihen mukavan ylärajalle. Kaikin puolin parempi mielestäni. Kitara soi paremmin, voi hakata kovempaa, ja dynamiikka paranee. Millään näistä ei kyllä ole taas väliä jos säröä on reilusti koko ajan.

Katsopa onko kaula suorassa runkoon nähden. Huomasin kerran pulttikaulaisessa kitarassani kaulan olevan vähän vinossa, mistä syystä alakielet luiskahtivat helposti reunan yli. Sen verran löytyi löysää, että sain kiinnitettyä kaulan uusiksi suoraan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)