Aihe: Analogidelay! 1 2 | |
---|---|
![]() 03.04.2007 23:00:02 | |
Vähän hakua käytin tossa ja lueskelin vanhoja threadeja läpi, mutta huvitti silti keskustella vielä, sillä keskustelupalstahan tämä on! Mua kiinnostaisi hommata joku analogidelay, niissä on makee saundi! Meinaavat vaan olla tosi kalliita nykyään! Ja ikävän lyhyet maksimi viiveajat. Luulen että jollain 400 millisekunnilla saattais kuitenkin pärjätä. Onko mitään halpoja vaihtoehtoja? Sanotaan 100 euron paikkeilla? Custom Soundsista kattelin tota BYOC AD-80 kopiota, mutta sekin on digitaalinen, ja on vaan matkittu saundaamaan samalta kuin AD80.. Onko kellään kokemusta? Saundi on se tärkein, sama se miten toteutettu, mutta epäilyttää vaan toi "analog-voiced". Sit olis vielä Visual Sound H2O, jossa olis analogichorus sen "analogvoiced digital delayn" lisäksi. Tällä on jo vähän enemmän sitten hintaa, mutta olis tietty chorus samassa paketissa. Miltäs tuo delay saundaa? Ibanez AD9 ja AD80 ja EHX Memory man ovat ainakin joka tapauksessa vähän turhan kalliita, jos ei joku haluu omastaan luopua pilkkahintaan? Sit vois tietty vaan ostaa ton TC:n G-Majorin, siinähän on vissiin analogifiltteri.. En siis hae mitään slapbackia, vaan melko pitkiä (no se 400ms on aika sopiva) häntiä sooloihin ettei ole ihan kuiva saundi. Analogi saundaa mukavalta. | |
![]() 03.04.2007 23:44:26 | |
Halpaa & hyvää analogidelayta ei ole. Ainakaan 400 ms viiveajalla. Halvin vaihtoehto lienee juuri AD9 ja se pysähtyy n. 300 millisekuntiin. HBE Mimic I ja II (jälkimmäisessä 400 ms maksimiviive) sijoittuvat 200 - 300 € välimaastoon, Jacques Prisoner (n. 300 ms) hiukan yli 200 € seudulle. Maxonit ovat vielä kalliimpia ja aidot putiikkianalogiviiveet maksavatkin sitten jo tolkuttoman paljon. Halvalla saa vain analogisen kuuloisen digivehkeen, valitan. H2O oli minun mielestäni aivan onneton - kokeilin ja petyin. Toistojen määrä jäi aivan muutamaan, vehkeestä ei saa minkäänlaisia leijuntamattoja irti. Soundi oli kummallisen eloton. Lattea ja laimea. Hintaisekseen todella surkea esitys. Danelectro Reel Echo on kivan kuuloinen ja edullinen mutta toivottoman iso. Se myös kohisee hieman liikaa sekä syö ohitettua signaalia. Dan-Echosta ei ole kokemuksia, mutta ko. sarjan polkimien rakenne ei oikein vakuuta. Muoviset jakit ja potikat kiinni muovisessa kontrollipaneelissa = trouble. Rocktron Short Timer oli periaatteessa aika mukava, mutta näytti digitaaliset hampaansa viiveaikaa lennossa säädeltäessä. Illuusio analogisuudesta katosi kolisten. Marshall Echohead oli houkuttelevan oloinen, mutta toistojen määrä ei siinäkään riitä kunnollisiin ambienssimattoihin. Muistaakseni kohisi myös häiritsevästi. Hintakin on poskellaan, en suosittele. Carl Martin Red Repeat on erittäin käypä kompromissi. Soundin säätövara on varsin mittava, hinta maltillinen ja viiveaika riittävä, 650 ms. Digitaalinen mutta uskottavan kuuloinen, reagoi varsin analogihenkisesti mm. viiveaikapotikan vääntelyyn lennossa. Kannattaa tutustua - minä myin omani pois koska se oli hieman liian kookas enkä lopulta sitten tarvinnutkaan viidettä erilaista delayta... Tuollaisia tuli mieleen aluksi. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 | |
![]() 04.04.2007 00:06:41 (muokattu 04.04.2007 00:19:49) | |
Danelectro PB&J Delay on halpa ja näppärä analogisen kuuloinen digidelay. Laitteessa on on/off -kytkimen lisäksi long/short -nappula, jolla saa vaihdettua 0-500 ms:n ja 500-1000 ms:n delayn välillä. Valitettavasti laitteessa on vaan yksi säädin jolla säädetään tuota pituutta, joten joutuu tekemään vähän sellaisen kompromissin että toinen kaiku on vähän liian lyhyt ja toinen vähän liian pitkä, mutta eipä tuo iso vika ole. Kivan lämpimän kuuloinen ja mitään häiritsevää hurinaa en ole huomannut. Kotelohan tässä on sellanen pieni muoviloota, joten kestävyydestä ei ole taetta. Enkä sitten tiedä kuinka tämä soundaa kun verrataan nuihin kalliimpiin, mutta 42 euroa kun maksoi vaan niin tuntuu hinta ja laatu olevan aika hyvin kohdillaan. | |
![]() 04.04.2007 00:26:59 (muokattu 04.04.2007 00:29:55) | |
Enpä tiedä saako noita enää mistään ja valmistetaanko niitä enää ylipäänsäkään, mutta mainituksi tullut EH Memory Man saattaisi olla, hinnasta huolimatta, yksi varteenotettava vaihtoehto. Värkki vaatii pientä ruuvausta, mutta vaivannäön jälkeen siitä löytyy aikamoinen paletti kaikenmoista. Vehkeen yleissoundi on vanhanaikainen - ei todellakaan steriili - ja lähentelee sopivilla säädöillä kovastikin esim. nauhakaikua = köyhänmiehenpulliainen tms. Ainoa vaara on, että ääriasetuksilla härvelistä alkaa löytää juttuja, jotka ei tulis mieleen edes sieniä syömällä. Soittaja ei käske laitetta, vaan päinvastoin :) Jännä ja persoonallinen vehje, joka käyttäytyy joka kerta eri lailla kuin viimeksi - vaikka nappulat olis locktitetettu sille lempparisoundille. | |
![]() 04.04.2007 00:50:02 | |
Entäpä sitten Ibanez DE7? Minkälainen se echo-moodi siinä on? | |
![]() 04.04.2007 08:03:26 (muokattu 04.04.2007 08:15:17) | |
Etsi jostain 80-lukulainen Yamaha REX50 multiefekti - siitä löytyy sitten muutakin mutta delay on ok (stereo - 500ms - ym. säätöä/useita parametrejä per efekti). On niin vanha vehje että on melkein analoginen (vaikka onkin digitalis) sampl. taajuus muistaakseni 31.25kHz. | |
![]() 04.04.2007 08:14:07 | |
Itellä on Rebote Delay 2.5, joka on tuota DIY-osastoa. Todella lämmin analogimainen digidelay. 10ms-580ms. Ainoa haitta lienee se että toistoihin tulee lievää säröä kun mennään yli 400ms. Tämäkään ei säröllä soitettaessa haittaa yhtään. http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=98 Ei näin! >=) | |
![]() 04.04.2007 08:16:45 | |
Dan-Echosta ei ole kokemuksia, mutta ko. sarjan polkimien rakenne ei oikein vakuuta. Muoviset jakit ja potikat kiinni muovisessa kontrollipaneelissa = trouble. Mun Dan-Echo pitää todella kova äänistä siritystä jonka taajuus muuttuu kun delayaikaa säätää. Ääni on niin kova ettei tuolla oikein mitään tee. Ja ne jakit heiluu ihan miten sattuu siinä piirilevyllä. Huonoin pedaali mitä olen ikinä ostanut. Saundi sinänsä on ihan ookoo kyllä. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent | |
![]() 04.04.2007 08:26:48 | |
Dan-Echosta ei ole kokemuksia, mutta ko. sarjan polkimien rakenne ei oikein vakuuta. Muoviset jakit ja potikat kiinni muovisessa kontrollipaneelissa = trouble. Itselläni on tämä. Todella tukeva metallinen rakenne lukuunottamatta jakkeja ja patterikotelon kantta. Mutta vika miksi en pahemmin käytä on se että esim. bändivolilla soittaessa ohitettunakin lisää hieman juuri ja juuri kuultavaa delayta ääneen.. R.I.P. J.A-K | |
![]() 04.04.2007 09:25:14 | |
Enpä tiedä saako noita enää mistään ja valmistetaanko niitä enää ylipäänsäkään, mutta mainituksi tullut EH Memory Man saattaisi olla, hinnasta huolimatta, yksi varteenotettava vaihtoehto. Värkki vaatii pientä ruuvausta, mutta vaivannäön jälkeen siitä löytyy aikamoinen paletti kaikenmoista. Vehkeen yleissoundi on vanhanaikainen - ei todellakaan steriili - ja lähentelee sopivilla säädöillä kovastikin esim. nauhakaikua = köyhänmiehenpulliainen tms. Ainoa vaara on, että ääriasetuksilla härvelistä alkaa löytää juttuja, jotka ei tulis mieleen edes sieniä syömällä. Soittaja ei käske laitetta, vaan päinvastoin :) Jännä ja persoonallinen vehje, joka käyttäytyy joka kerta eri lailla kuin viimeksi - vaikka nappulat olis locktitetettu sille lempparisoundille. Kyllähän noita saa näköjään esim. thomannilta. Perskules.. Pitäisiköhän pistää moinen hankintaan ja digitechi myyntiin? :) Ainoo vaan, että noi eh:n muljuttimet on kyllä turkasen isoja ja tuokin näköjään vaatii oman 24 V:n virtalähteensä. Lattialla on mulla tuossa micro synthesizer, joka vie parin bossin verran tilaa. Tuskin tuo memoryman yhtään pienempi on. Piis | |
![]() 04.04.2007 09:58:45 | |
Ainoo vaan, että noi eh:n muljuttimet on kyllä turkasen isoja ja tuokin näköjään vaatii oman 24 V:n virtalähteensä. Omassa vastaavassa, hankittu tosin joskus 20-30 vuotta sitten, on sisäänrakennettu virtalähde. | |
![]() 04.04.2007 10:11:58 | |
Itellä on Rebote Delay 2.5, joka on tuota DIY-osastoa. Todella lämmin analogimainen digidelay. 10ms-580ms. Ainoa haitta lienee se että toistoihin tulee lievää säröä kun mennään yli 400ms. Tämäkään ei säröllä soitettaessa haittaa yhtään. http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=98 Itselläni on juuri tekeillä tuon Rebote Delay 2.5:n pohjalta kahden IC:n malli, jolloin viiveaika saadaan tuplattua, tai on mahdollista tehdä ns. multitap tyyppinen delay. | |
![]() 04.04.2007 10:45:36 | |
Ostin just satasella käytetyn Yamaha AD-10:n 80-luvulta. Siinä taitaa mennä just johonkin 500 millisekuntiin maksimisäädöillä. Vertailukohtia ei hirveästi ole mutta kyllä tässä on mun mielestä just se perushyvä "analoginen delay" mitä purkki onkin. Eli siis tummia toistoja riittävä määrä (feedback-säädöllä kontrolloitavissa) sopivalla vauhdilla (max. 500 ms) Voin suositella. Härveli perustuu noihin MN3xxx-sarjan piireihin, kuten varmaan suurin osa analogisista delaypurkeista. | |
![]() 04.04.2007 10:56:45 | |
http://images.google.fi/imgres?imgu … %3Dorg.mozilla:fi:official%26sa%3DN Joskus oli thoomannilla noita Artec merkkisiä analogidelay pedaaleja muistaakseni 70 tai 90 euroa hinnaltaan. Tuskin mikään erityisen hyvä vaihtoehto mutta markkinoivat analogisena ja hinta alle satasen... vasurilla. | |
![]() 04.04.2007 11:06:40 | |
Itellä on Rebote Delay 2.5, joka on tuota DIY-osastoa. Todella lämmin analogimainen digidelay. 10ms-580ms. Ainoa haitta lienee se että toistoihin tulee lievää säröä kun mennään yli 400ms. Tämäkään ei säröllä soitettaessa haittaa yhtään. http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=98 Hmm... Tietty tollasen vois tehdä kun valmiina layout ja kaikki... Harmi vaan että piirilevyjä en osaa itse tehdä... :( Pitäiskö sitten opetella tekemään vai tilata tuolta tonepadista? Kuinka paljon sitä suunnilleen joutuu investoimaan kaikenlaisiin tarvikkeisiin että saa itse tehtyä piirilevyt? | |
![]() 04.04.2007 11:19:51 | |
Hmm... Tietty tollasen vois tehdä kun valmiina layout ja kaikki... Harmi vaan että piirilevyjä en osaa itse tehdä... :( Pitäiskö sitten opetella tekemään vai tilata tuolta tonepadista? Kuinka paljon sitä suunnilleen joutuu investoimaan kaikenlaisiin tarvikkeisiin että saa itse tehtyä piirilevyt? Vaihtoehto?? http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=31&t=145109&co=30 Piirilevytarvikkeet: Pora (esim. Dremel kopio, toimii myös levyn leikkaukseen) n.30€ 0.8-1.0 poranterä 2€ Hiomapaperi(n. 800-1000) 0.5€ Ferrikloridirakeet 4.5€ Dalo-kynä 4€ Muoviastia (Ärrältä karkkiiloota) Tärrrpättiä tahi asetonia tahi vastaavaa 4€ Piirilevy 2.5€ Kotelo 10€ Kytkin 8€ Potikat 5€ Jakit 4€ (mono + Stereo + DC) Konkat, vastukset, IC ym. n. 10€ Hinnat ovat karkeasti yläkanttiin. Ei näin! >=) | |
![]() 04.04.2007 11:20:21 | |
Entäpä sitten Ibanez DE7? Minkälainen se echo-moodi siinä on? DE-7 on hyvä. Itse tulee käytettyä ainoastaan tuota Echo moodia, aivan mahtava pedaali tuo. Suosittelen ainakin testaamista. Itse olen sillä pärjännyt ihan hyvin. Tosin olisin kyllä ostanut 70's Deluxe Memory Manin (hinta 150e Huttusella), mutta myöhästyin parilla tunnilla... Mutta tosiaan, tarpeeksi pitkää analogidelayta omaavaa spedua on vaikea löytää. Rölölöö! | |
![]() 04.04.2007 11:25:37 | |
Piirilevytarvikkeet: ... Piirsitkö itse tuon kynällä? Kelasin että vois ihan valottaa kyllä... :) | |
![]() 04.04.2007 11:28:20 | |
Piirsitkö itse tuon kynällä? Kelasin että vois ihan valottaa kyllä... :) Juu, piirrän kaikki kynällä kun ei ole splintteriä. Toki tarkkuutta ja tiettyä harjaantumista tuo vaatii ennenkuin levyistä tulee sen näkösiä että kehtaa kertoa itte tehneensä =) Ei näin! >=) | |
![]() 04.04.2007 11:29:13 | |
Mulla on hyviä kokemuksia Carl Martinin Delayla:sta. Siinä on max 500 ms delay ja myöst tap-efekti joka simuloi nauhakaikua. Saundi on erinomainen ja kohinataso alhainen. http://www.carlmartin.com/product_delayla.htm vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)