Aihe: Kaapin vaihtelua..4x12 -> 2x12 ??
1 2
kivelä
15.03.2007 14:07:14
Tervehdys,

tarkoitus olisi mietiskellä kaapin "puolittamista"..ihan vaan roudausystävällisyyden vuoksi.
Eli: nykyinen kaappi on Krank Revolution 4x12, eminencen v12:set sisältäen siis. Soundimaailmaan olen kyllä tykästynyt jotenka mitäs 2x12 kaappiloita(vastaavan henkisiä) toverit suosittelisi, tuota säröosastoahan kun tuolla lähinnä tulee tapailtua!? Nuppina mylvii laney vh100r.

Tämmöistä.
tommi_899
15.03.2007 15:01:20

mulla on tuon saman nupin alla marsun tslc2x12 V30 ja G12heritage elementeillä, ei mitään moittimista, tosin olen -> 4x12" kaappia harkinnut tässä.
McNulty
15.03.2007 15:08:31
Miulla on eri nuppi, mutta sekä 2x12" ja 4x12" kaapit sen alla. Joskus vuorotellen, joskus kummatkin. Diggailen todella paljon tuosta edullisesta Framus 2x12" kaapista, se on jykevän kuuloinen ja ainakin H&K Trilogyn kanssa alakertaa on reilusti. Itse olen jopa sitä mieltä että tuo on fätimmän kuuloinen kuin marsun perus 1960 4x12". Rinnakkain kun testattiin niin tuntui että Framus FR212 CS oli botnekkaampi, erottelevampi ja middlensä ansiosta rankempi. Makuasioita tosin...

Aika harvoinhan tuota 4x12" kaappia ihan oikeasti tarvitsee... ostin sen tutulta kun sattui myymään H&K:n 4x12" kaappia V30-elementein varustettuna. Olihan se pakko ostaa alle 4 huntin, nupin kanssa mätsäävä kaappi :)
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
losli
15.03.2007 15:31:55
Tervehdys,

tarkoitus olisi mietiskellä kaapin "puolittamista"..ihan vaan roudausystävällisyyden vuoksi.
Eli: nykyinen kaappi on Krank Revolution 4x12, eminencen v12:set sisältäen siis. Soundimaailmaan olen kyllä tykästynyt jotenka mitäs 2x12 kaappiloita(vastaavan henkisiä) toverit suosittelisi, tuota säröosastoahan kun tuolla lähinnä tulee tapailtua!? Nuppina mylvii laney vh100r.

Tämmöistä.

Yhtenä vaihtoehtona on myös yrittää hommata kaapin ranka jostain halvalla ja lyödä siihen tuollaiset Eminencet jos tykkää. Irtoiskohan tuollaiset elementit sitten satkun pintaan ehkä.
Nacher
15.03.2007 15:32:45
Itse taas haluaisin vaihtaa 2x12 kaapista 4x12 kaappiin, kun tuntuvat nuo 2x12 järjestään suuntaavan enemmän ja levittävän sitä ääntä huonommin. Aika harva 2x12 kaappi myöskään pysyy kovin erottelevana ja tarkkana, kun tuota Invader 150w:tä huudattaa lävitse...

Nyt siit alla Genz Benz G-Flex 2x12, joka on oman kokemukseni mukaan "isoimman" kuuloinen 2x12, mitä löytyy. Selvästi jykevämpi kuin esim ENGL 2x12 vintage.
losli
15.03.2007 15:38:16
Mulla myös VH100R.

Vaikket 1x12" kaappia voisi kuvitellakkaan, niin kannattaa silti ihan piruuttaan ja vähintään huvin ja urheilun vuoksi joskus soitella 4x12" ja 1x12" kaappia rinnakkain. Itse koin aikanaan aikamoisen "ahaa"-elämyksen kyseisessä tilanteessa. Oli se oma päätös sitten kallellaan isompaan tai pienempään niin pääasia että on kokemusta ja tietää missä mennään.
losli
15.03.2007 15:41:59 (muokattu 15.03.2007 15:42:15)
Itse taas haluaisin vaihtaa 2x12 kaapista 4x12 kaappiin, kun tuntuvat nuo 2x12 järjestään suuntaavan enemmän ja levittävän sitä ääntä huonommin.

Oliko 4x12" etulevy taitettua vai suora? Jos oli taitettu niin piditkö 2x12" samalla korkeudella ja tiltissä kuten 4x12" kaksi ylintä elementtiä?
Nacher
15.03.2007 15:45:14
Slanted kaappi oli, eli taitettu ylhäältä. 2x12 oli pöydällä, mutta niin oli 4x12:kin korokkeella. Ei ollut oikein järkevää tapaa saada sitä 2x12" tiltattua vinoon, mutta ei se tuntunut kovin järkevältäkään. Lähinnä fiilis oli se, että siitä 4x12" se soundi kuului about joka puolelle huonetta samanlaisena, eikä suoraan kaapin edestä mitenkään tappavan kirkkaalta, kun taas jos laittoi pään suoraan tuon 2x12" eteen, lähtivät paikatkin hampaista, ja taas hieman sivusta kuunneltuna se soundi alkoi hukkua heti.
losli
15.03.2007 15:49:44 (muokattu 15.03.2007 15:50:48)
Slanted kaappi oli, eli taitettu ylhäältä. 2x12 oli pöydällä, mutta niin oli 4x12:kin korokkeella. Ei ollut oikein järkevää tapaa saada sitä 2x12" tiltattua vinoon, mutta ei se tuntunut kovin järkevältäkään. Lähinnä fiilis oli se, että siitä 4x12" se soundi kuului about joka puolelle huonetta samanlaisena, eikä suoraan kaapin edestä mitenkään tappavan kirkkaalta, kun taas jos laittoi pään suoraan tuon 2x12" eteen, lähtivät paikatkin hampaista, ja taas hieman sivusta kuunneltuna se soundi alkoi hukkua heti.

Tää on aika mielenkiintoinen ilmiö. Mulla on juuri päinvastaisi kokemuksia. Eli mitä pienempi etulevy sitä vähemmän suuntausta. Nykyinen 1X12" ei tunnu suuntaavan juuri ollenkaan. Mulla oli edellinen suoranaamainen 4x12" Marsun kaappi ja se suuntasi ainakin niin paljon ettei tosikaan. Hirvee yläpiikki siinä edessä. Paikat tippuu kuten sanoit. Keikoila ei saa kunnon kuuntelua aikseksi kun sitä pitäs aina kuunnella jostan 6 metrin päästä että siitä sais selvää ja sitte se tietty paahtaa täysillä siihen lavan vieressä olevaan pöytään, soittaja itse taas ei kuule yhtään mitään kun mutinaa.
Antti1
15.03.2007 15:51:50
Tuohon on olemassa joku teoria tms. (ei nyt muistu oikea sana mieleen..) myös, että miksi useammalla elementillä toteutettu pömpeli suuntaa enemmän. En vaan nyt kuollaksenikaan muista, joten en ala satuilemaan omiani.
McNulty
15.03.2007 17:15:08 (muokattu 15.03.2007 17:15:41)
Ottaa kaapin auki ja pistää jesarit grillin sisäpuolelle X-asentoon (tai jos haluaa grungea niin pistää ihan siihen ulkopuolelle vaan), tai sitten hankkii sinne jonkun kartion joka levittää ääntä ja hajoittaa sitä suuntaavuutta.

ps. ainoastaan idiootti roudaa 4x12" kaappia jos suuntaavuus on AINOA asia miksi pitää olla 4x12".
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
grynost
15.03.2007 18:20:58
Kaikki umpikaapit ovat aika suuntaavia. Jos haluaa parempaa levitystä kannattaisi ehkä hommata kaksi kaappia. Tai sitten avoin kaappi. Se ei kylläkään jytise kuten umpikaappi. Saundin leviämisestä voi olla myös haittaa: Se alkaa häiritsemään kanssasoittajia. Laulusolisti tuskin haluaa kuulla kitaraa yhtä kovaa kuin kitaristi. Itse tyydyn siihen että on pikku spotti jossa kuulee itsensä hyvin ja muita tarpeeksi.
Jos harkitsee siirtymistä 4x12 kaapista 2x12:.sta, kannattaa muistaa että monet 2x12 kaapit ovat vain aavistuksen pienempiä kuin 4x12-kaapit. Esimerkkeinä Mesa, Genz Benz ja Bognerin Oversized 2x12-kaapit.
Nacher
15.03.2007 20:24:11
Kyllä Genz Benzissä on mielestäni aika selkeä roudausetu 4x12 verrattuna. 2x12 vielä pystyn kuskaamaan kämppääni tai sieltä ulos, ja asun kolmannessa kerroksessa talossa, jossa ei ole hissiä. 4x12 kaapin kanssa mahdotonta. Ei vain onnistu yksin, ja siten sulkee moisen kaapin ainakin ainoana kaappina pois.

Ärsyttää muutenkin, kun soittokamat istuvat treeniksellä, ja kotona on ikävä noita Invaderin soundeja. PodXT:n hommasin, mutta kyllä se on hyvin laiha lohtu verrattuna siihen, että olisi oikea hyvälaatuinen putkinuppi soiteltavana... Ei ihan varaa olisi kahteen stäkkiinkään vielä.
pekurides
15.03.2007 22:28:08 (muokattu 15.03.2007 22:44:10)

Voisin melkein sanoa että omakohtaista kokemusta löytyy.

Ainakaan saundin puolesta ei kannata varsinkiin jos isolla säröllä ja isommalla alapäällä taiteilet :)
... ja tuo Krankki itseasiassa aika kevyt roudata XXXL vintage engliin esim.verrattuna.

niin- no, yksinään kaikki 4x12 persiistä nostella. (niin on tuo 2x12 myöskin hanurista)

Mulla on omavalmiste 2x12 eminence v12 legendillä ja tuo Samainen Krankin 4x12 kaappikin löytyy ja ei niitä kyllä voi samana päivänä saundillisesti verrata!!!!!!!!!!!!!!!

Edit: Tuo omavalmiste 2x12 tosin lastulevyviritys niin ei kauhean reilu vertailukohde kokopuiselle 4x12 komerolle... eiku testiä&testinkiä!
Tunteella päin vittua.
kivelä
16.03.2007 14:45:54
Juu, tuo framus näyttäisi ihan mainiolta vaihtoehdolta...kunnon vanerilootassa eikä em. lastulevyviritelmässä. Ihan sopusuhtainen hintakin näyttäisi olevan. Soundejakin jo puollettiin...

Tuleeko lisää kehuja framukselle??
mab_
16.03.2007 22:44:51
Juu, tuo framus näyttäisi ihan mainiolta vaihtoehdolta...kunnon vanerilootassa eikä em. lastulevyviritelmässä. Ihan sopusuhtainen hintakin näyttäisi olevan. Soundejakin jo puollettiin...

Tuleeko lisää kehuja framukselle??

Täältä yksi kehu lisää :)

Varmasti parhaimpia mitä tuohon hintaan on saatavilla.

Jos jotain miinusta niin pintamateriaali ei ole erityisen kestavän oloista. Jotenkin muovisen tuntuista (onneksi soundi ei :).
kimurantti1
16.03.2007 22:59:59 (muokattu 16.03.2007 23:08:20)
asun kolmannessa kerroksessa...

Siis kerrostalossa? Mä en näe mitään pointtia roudata kerrostaloon 150 wattista nuppia. En oo Invaderia testannut, mutten vaan jaksa uskoa, että siitäkään ihan kerrostalovolumella saa mitään fiksua irti. Luulisi Podin toimivan paremmin?

E: Tai sitten sulla on tosi suvaitsevaiset naapurit? :-)

E2: Itse aiheeseen. Mulla Mesan 2x12 toimii VH100R:n kanssa vallan mainiosti. Mesan 2x12 painaa sen 33kg, joten vielä ihan järkevä yksin roudattava.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
pekurides
16.03.2007 23:26:48 (muokattu 16.03.2007 23:29:21)

Siis kerrostalossa? Mä en näe mitään pointtia roudata kerrostaloon 150 wattista nuppia. En oo Invaderia testannut, mutten vaan jaksa uskoa, että siitäkään ihan kerrostalovolumella saa mitään fiksua irti. Luulisi Podin toimivan paremmin?

E2: Itse aiheeseen. Mulla Mesan 2x12 toimii VH100R:n kanssa vallan mainiosti. Mesan 2x12 painaa sen 33kg, joten vielä ihan järkevä yksin roudattava.

Niimpä, mutta....
mulla vähän sama tilanne vaikkakin käsitin että nakkerilla tuo inva majailee lähinnä reeniksellä niin pointti siinä että mistään muusta kerrostalosopivasta vimpaimesta en vain ole saanut samanlaista saundia samanlaisella äänenvoimakkuudella mitä omasta 100w+ rapiat Framus Cobra+VHT2150 zydeemistä 4x12 kaapin kera.

Tarkoitan nyt ihan sitä pikkuvolalla olkkarissa soitettua saundia vedettynä keinokuorman läpi että pystyy edes pikkasen avaamaan masteria.. mutta silti!

Jos löytäisin semmoisen kerrostaloystävällisen 2w vempaimen mistä vastaavat möyryt lähtisi niin sitten saisi kyllä framukset ja kummp. kyllä väistyä:)

edit. vertaus: Tykkään ajella mielummin ferrarilla pintakaasulla kuin ladalla kaasu pohjassa:)
Tunteella päin vittua.
Ze Kink
17.03.2007 02:59:34 (muokattu 17.03.2007 03:00:01)
Framus CS 2x12" potkii täälläkin, ja toimii ihan pirun hyvin. Soittelen sekä E-vireestä / dropped D:stä 6-kielisellä, että B:n ja A:n väliltä 7-kielisellä, ja toimii niistä kaikissa loistavasti. Suosittelen! Nuppina tosin Gh50L eikä Vh100r, mutta mitäpä tuosta.
33 | Ostan Ebow plussan, myy!
Nacher
17.03.2007 10:19:06

No kerrostalovolumekin on suhteellinen käsite. Täällä on sen verta paksut seinät, että ihan hiljaisella puhevoimakkuudella ei tarvitse pihistellä, vaikkei toki nyt luukuttaakaan voi. Sellaisella kohtuureilulla "musiikinkuunteluvoimakkuudella" tuo Invader täällä ollut, ja pakko sanoa, että niissäkin volumeissa se vain on niin eri maailmasta kuin tuo podxt. Ainoa, mikä Invaderissa pienellä volumella kärsii, on se tietty in-your-face vihaisuus ja hitusen ohuet komppisäröt. Mahdollisesti joku buustipedaali melkein tuon korjaisi tarvittaessa. Hitusen reverbiä, ja soundi elävöityy hyvin, ja cleanihan on hiljaisella melkein parhaimmillaan (ja invaderissa aivan loistava)

Oli kyllä aika pettymys tuo podi elottomine ja rumasti clippaavine cleaneineen, muovisine mid-gain soundeineen ja täysin puuroksi menevine hi-gaineineen, joista ei ota sen enempää selvää mitä, millä tai miten on soitettu. En saanut ruuvattua tuosta sellaista erottelevaa, mutta silti jykevää säröä mitenkään. Oikeastaan ainoat käyttökelpoiset soundit sain boostaamalla sitä JCM-800 modelia screamerilla, ja siltikin kuulostaa varsin muovilta.

Alkaa jotenkin muuten tuntua, että tuo "putkivahvaria ei voi soittaa hiljaa" on jonkin sortin myytti. Myönnettäköön, että Marshalleista ei ole liiemmin kokemusta, mutta muutoin käytännössä kaikki testaamani putkinupit ovat kuulostaneet hiljaisellakin ihan hyvältä. Ehkä homma on eri, jos haetaan oikein päätesäröön nojaavaa vintagerosoa, mutta vähintään mid-gainista ylöspäin soundi on ollut pikkuvolumeillakin ihan hyvä. Toinen mitä myös pidän vähän myyttinä, on se, että esim 100-150w vahvarissa olisi "liikaa" tehoa perus bändisoittoon. Esim Invader antaa parasta soundiaan siinä vaiheessa, kun masterin nostaa yli ykkösen, ja siitä hiljalleen alkaa päätesärön myötä puuroutua, kun luukuttaa lisää. Optimisoundi on siis itseasiassa hiljaisempi, kuin pienessä huoneessa rumpalin kanssa soitettaessa tarvittava mölymäärä. Makukysymyksiä tietenkin, mutta mielestäni se paras soundi tulee, kun saa sen verran volumea auki että kaappi herää henkiin ja pääte tulee väähn mukaan soundiin, mutta ei olla vielä varsinaisessa päätesärössä, joka vetää soundin vain puuroksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)