Aihe: Fleetwood Mack: Albatross "soundi" (millä elementeillä)
1
Stone
08.04.2007 09:23:00

Tossa on pari päivää soinut "Albatross" taustalla ja olen analysoinut, että onpa hieno "pehmeä" sointi ja että mitenkähän itse voisi keinotekoisesti jäljitellä sitä. Varsinkin ne korkeammat kaiku taajuudet miellyttävät. Olisiko hyvinä rakennusaineksina esim. puhdas sointinen putkivahvistin (itselläni Fender) ja lasinen slideputki sekä joku delay tai echo pedaali. Puoliakustinen tai les paul (vastavaihe mikitys) olisi ilmeisen hyvä lähtökohta, mutta kun ei ole ei, niin Stratocaster kaulamikillä voisi olla suuntaa antava. Mitä itse ehdottaisitte?
"Five strings, three notes, two fingers, one arsehole"
Wahi
08.04.2007 10:47:08
Kaulamikillä ja tonea vähän alas.

Omien kokemusten pohjalta ei kyllä stratolla lähde. Humbucker mikillä lähtee paremmin. Tai kokeile EQ:n ruuvaamista vaan.

Peter Greenillä on kyllä hyvät soundit, enkä puhu nyt ainoastaan Albatrossista.
Rölölöö!
Guitar Hero
08.04.2007 13:42:05
-Ostat 59' lespaulin, josta laitat kaulamikin "vahingossa" väärin päin
-Ostat wanhan orangen styrkkarin
-Kultaat sormes :)

Halvemmilla roinillakin pääsee lähelle, mutta sormien kultaus on kyllä ihan pakollinen juttu.
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
Wahi
08.04.2007 14:00:54
Halvemmilla roinillakin pääsee lähelle, mutta sormien kultaus on kyllä ihan pakollinen juttu.

Totta. Mutta ei hyväkään soittaja saa ohutta soundia kuulostamaan paksulta tai toisin päin.
Rölölöö!
Da Make
08.04.2007 14:26:32
-Ostat 59' lespaulin, josta laitat kaulamikin "vahingossa" väärin päin
-Ostat wanhan orangen styrkkarin
-Kultaat sormes :)

Öhm...
Mikin väärinpäin kääntäminen ei ole se juttu tässä tapauksessa.
Kaulamikin toisen kelan vaihe täytyy kääntää myötävaiheeseen. Taphtuu kääntämällä sekä koko kela, että flippaamalla magneettikin.

Selmeriä Peter Green käytti vanhoina aikoina ainakin livenä.
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
Kiinankeisari
08.04.2007 23:03:06
Omien kokemusten pohjalta ei kyllä stratolla lähde. Humbucker mikillä lähtee paremmin. Tai kokeile EQ:n ruuvaamista vaan.

ja kun mää oon ihan varmasti lukenut jostain ulkomaanelävien tietäjäfoorumilta että stratoa soitti tuossa biisissä.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Joees
08.04.2007 23:08:28
Öhm...
Mikin väärinpäin kääntäminen ei ole se juttu tässä tapauksessa.
Kaulamikin toisen kelan vaihe täytyy kääntää myötävaiheeseen. Taphtuu kääntämällä sekä koko kela, että flippaamalla magneettikin.

Selmeriä Peter Green käytti vanhoina aikoina ainakin livenä.

Albatrossilla taisi ainakin olla Matampin tekemä Orange.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
hollstro
08.04.2007 23:19:21

Peter Green itse väittää että kappale on äänitetty Stratolla. Ainakin itse saan straton kaulamikillä aika samanlaisen saundin. Minusta biisissä käytetään myös vibrakampea, joten sekin puoltaisi Stratoa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
koponen
09.04.2007 08:20:15 (muokattu 09.04.2007 08:20:28)
Eikös tuossa nyt soittanut useampikin kitaristi. Ne slidejutut kuulostaa kyllä stratolla soitetulta mutta toosta teemasta on paha sanoa yhtään mitään. Melkein väittäisin ettei se kyllä strato ole, mutta mistäs näistä tietää.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Åboensis
09.04.2007 10:26:47 (muokattu 09.04.2007 18:09:34)

Eikös tuossa nyt soittanut useampikin kitaristi. Ne slidejutut kuulostaa kyllä stratolla soitetulta mutta toosta teemasta on paha sanoa yhtään mitään. Melkein väittäisin ettei se kyllä strato ole, mutta mistäs näistä tietää.

Albatrossin nauhoitusten aikaan Fleetwood Macissa oli muistaakseni jo kolme kitaristia; Peter Green, Danny Kirwan ja Elmore Jamesiin hurahtanut, pääasiassa slidekitaraa soittanut Jeremy Spencer.

Noista ainakin kaksi ensinmainittua soittivat pääasiassa Les Pauleilla. Greenillä oli ´59 Standard, jonka kaulamikin magneetti on väärinpäin ja josta irtoaa se honottava vastavaihesoundi, ja Kirwanilla P90llä varustetulla Goldtop - näin ainakin useimpien live- ja studiovalokuvien perustella (Greenin Les Paul on muuten myynnissä, hinta 2 000 000 dollaria). Spencerin kitaroista en osaa sanoa mitään. Tietenkin äijät ovat saattaneet käyttää studiossa mitä tahansa vermeitä, mutta muistelisin, että Green siirtyi soittamaan Stratolla vasta Fleetwood Macin jälkeen, myytyään Les Paulinsa (halvalla) Gary Moorelle...

E: Typojen korjailua...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
Wahi
09.04.2007 11:04:52

Jep, kuka kitaristeista soittaa minkäkin osan? Se leadkitara voi hyvinkin olla stratolla vetästy, mutta enpä usko että se "komppikitara" on stratocaster. Tai sitten on EQ ollut jotain tyyliin Bass 10, Middle 10, Treble 0.
Rölölöö!
fox
09.04.2007 12:51:25

Noista ainakin kaksi ensinmainittua soittivat pääasiassa Les Pauleilla. Greenillä oli 59 Standard, jonka kaulamikin magneetti on väärinpäin ja josta irtoaa se honottava vastavaihesoundi .

Magneettisen polariteetin kääntäminen ja varsinainen out-of-phase (sähköinen vaiheenkääntö) on vähän eri juttuja.. Soundiin muutokset tulee sähköisellä vaiheenkäännöllä. Toki siinä vaaditaan molempien mikkien päällä olemista, että se efekti miltään kuulostaa. Totta on, että Greenyn etumikki on "takaperin" mutta onpa sähköisesti vastavaiheessa myös. Tarina kertoo, että kaveri, joka korjasi Greenyn kitaraa, suoritti vaiheenkääntökytkennän asennuskaljojen liiallisuuden vuoksi... 8)

Eiköpä tuo Greenyn kitara jo ole myyty tuohon hintaan, jota ylempänä mainittiin? Muistaisin että se on museoituna jossain...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Guitar Hero
09.04.2007 13:28:41
Tarina kertoo, että kaveri, joka korjasi Greenyn kitaraa, suoritti vaiheenkääntökytkennän asennuskaljojen liiallisuuden vuoksi... 8)

Eiköpä tuo Greenyn kitara jo ole myyty tuohon hintaan, jota ylempänä mainittiin? Muistaisin että se on museoituna jossain...

Meilläpäin tarina taasen kertoo, että Green olisi itse kitaraa kasatessaan laitellut jotain väärin päin ja näin mäihällä aikaan saanut tuon. Muistelisin tuon kitaran kanssa käyneen niin, että se myytiin jo kerran miljoonalla dollarilla yksityiselle "luotettavalla" keräilijälle. Noin viikon tai kuukauden päästä kitara kuitenkin mystisesti ilmestyi jonkun musiikkifirman rostereihin 2 miljoonan hintaan.
Come to the dark side. We have cookies
www.sweetmoses.net
monotone
09.04.2007 16:20:05

Meilläpäin tarina taasen kertoo, että Green olisi itse kitaraa kasatessaan laitellut jotain väärin päin ja näin mäihällä aikaan saanut tuon.

Eli olisi ottanut magneetin pois ja laittanut vahingossa takaisin nurinperin? Moniko on tullut magneetin ottaneeksi pois humpparistaan?

No, minä ainakin. :-)

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=137437#p6441831
Dinorocker
09.04.2007 16:35:20
Hienoa meininkiä, vaikkei live olekkaan...

http://www.youtube.com/watch?v=bSZHT2XvoLM
Outrider
zepeteus
09.04.2007 16:56:52
Tuosta Gibsonin myynnistä lisää. Gary Moore myi kitaran keräilijälle nimeltä Phil Winfield, eikä virallista myyntisummaa kaiketi vieläkään julkistettu. Arvioita on liikkunut 800 000-2 000 000 taalan väliltä, kumpikaan kaupan osapuoli ei kertonut tarkemmin asiasta ja Moore itse oli varsin suivaantunut että tieto asiasta levisi kaikkialle. Winfield itse sanoi alunperin, että kitara ei tule myyntiin vaan museoidaan. Näin ei ilmeisesti käynyt jos taas kaupan on.

Albatrossissa käytetyistä kitaroista:

"I asked Peter directly what he played "Albatross" with, and he told me specifically (I am paraphrasing here:) "I played the main theme with my Les Paul, and I played the high parts with a Strat, sitting with the guitar laying flat across my lap. I don't know why I chose to do it that way; I just did."

Don Brown, The Ledge, Fleetwood Mac site
Åboensis
09.04.2007 22:22:09

Näyttäisi ainakin toistaiseksi olevan vielä markkinoilla, yhdessä mm. Kossofin Les Paulin ja Claptonin Byrdlandin kanssa:

http://www.maverick-music.com/scrip … /vintage-category.asp?idCategory=94
http://www.maverick-music.com/scrip … /vintage-guitars.asp?idproduct=1211

Hintaa ei mainita, mutta maaliskuun soundissa väitettiin sen olevan tällä hetkellä 2 miljoonaa taalaa, eli jos tililtä löytyy katetta... ; )
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)